TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

P85 vs 75D Prijs en specs vergelijking

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Adm, Aug 18, 2018.

  1. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,410
    Location:
    The Netherlands
    Ik heb de getalletjes eens bij elkaar gevoegd en in een tabel gezet. Graag jullie input en/of kritiek.

    P85 vs 75D.jpg
     
  2. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    2,283
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Het snellaadvermogen in de tabel hierboven klopt niet, is precies andersom. De P85 kan origineel 120kW snelladen, met de 75 (D) houdt het met ongeveer 100kW op vanwege de accu met lagere nominale spanning.
    En die prijzen zijn ex BTW?
    Conclusie is in ieder geval wel dat de nieuwe 75 vergelijkbaar is met de oude P85 en dat die 75 een stuk goedkoper is dan destijds de P85.
     
  3. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,410
    Location:
    The Netherlands
    De eerste (P)85's in de USA met de A-versie accu konden volgens mij 90 kW laden. De eerste P85's in Nederland hadden volgens mij al minstens de B-versie accu die 120 kW kon laden.

    Max laadvermogen 75D weet ik niet zeker, maar wellicht zijn er eigenaren die dit kunnen bevestigen.

    Edit:

    "The Supercharger is substantially more powerful than any charging technology to date, providing almost 100 kilowatts of power to the Model S, with the potential to go as high as 120 kilowatts in the future."
     
  4. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,410
    Location:
    The Netherlands
    De prijzen zijn de prijzen in de USA en dat behoeft een $ tekentje.
     
  5. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    2,283
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Dat kan ik inderdaad bevestigen omdat ik een 75 heb. En ook nog een P85 uit december 2013, dus die info kan ik ook bevestigen.
     
    • Like x 3
  6. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,410
    Location:
    The Netherlands
    Nieuwe versie

    P85 vs 75D.jpg
     
  7. is3

    is3 Sander Verschuur

    Joined:
    Nov 15, 2013
    Messages:
    1,929
    Location:
    Rotterdam
    Uit ervaring: snellaadvermogen P85 120 kW, 75D 90 kW
     
  8. is3

    is3 Sander Verschuur

    Joined:
    Nov 15, 2013
    Messages:
    1,929
    Location:
    Rotterdam
    Edit: en alleen al voor de stoelen zou ik voor een 75D kiezen.
     
  9. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    2,283
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    #9 Energie Gratiz, Aug 19, 2018
    Last edited: Aug 19, 2018
    Als je arriveert met een 75 bij een SuperCharger met SoC < 15% dan is laadvermogen eerst ongeveer 90kW. Daarna loopt het langzaam op tot zo'n 100kW bij ongeveer 70% SoC (omdat de accuspanning langzaam toeneemt bij gelijkblijvende maximale laadstroom) en daarna neemt het laadvermogen weer af.

    O ja, wat is eigenlijk de reden om deze vergelijking te maken, Adm??
     
  10. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,410
    Location:
    The Netherlands
    Het gaat mij er om om aan te kunnen tonen aan critici dat elektrische auto's goedkoper worden. Dat kan alleen als appels met appels vergelijkt. De P85 uit 2012 staat heel dicht bij de 75D, maar is dus, gecorrigeerd voor inflatie, bijna $15k goedkoper.

    Dit gaat niet als je een Leaf van de eerste generatie met de huidige Leaf vergelijkt, want deze heeft bijna 2x zo veel actieradius.
     
  11. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,410
    Location:
    The Netherlands
    De P85's die 2013 in Nederland geleverd werden hadden al een nieuwere generatie accu's die wel 120kW aan kunnen. De eerste van de lijn konden dit niet.
     
  12. is3

    is3 Sander Verschuur

    Joined:
    Nov 15, 2013
    Messages:
    1,929
    Location:
    Rotterdam
    Wat is hier relevant aan in je vergelijk? In Nederland zijn er dus alleen P85's die aan 120 kW laden.......
     
  13. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,410
    Location:
    The Netherlands
    Ok, moderator.... Wissen dit draadje maar.... @widodh
     
  14. is3

    is3 Sander Verschuur

    Joined:
    Nov 15, 2013
    Messages:
    1,929
    Location:
    Rotterdam
    Amen.....
     
  15. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,410
    Location:
    The Netherlands
    Never mind.gif
     
    • Funny x 2
  16. Mars1

    Mars1 Member

    Joined:
    Mar 25, 2018
    Messages:
    190
    Location:
    Assendelft (NL)
    Mijn 75D uit 2018 (14.000km) is nog nooit boven de 97 KW uitgekomen.
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC