Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

P85 vs 75D Prijs en specs vergelijking

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de getalletjes eens bij elkaar gevoegd en in een tabel gezet. Graag jullie input en/of kritiek.

P85 vs 75D.jpg
 
Het snellaadvermogen in de tabel hierboven klopt niet, is precies andersom. De P85 kan origineel 120kW snelladen, met de 75 (D) houdt het met ongeveer 100kW op vanwege de accu met lagere nominale spanning.
En die prijzen zijn ex BTW?
Conclusie is in ieder geval wel dat de nieuwe 75 vergelijkbaar is met de oude P85 en dat die 75 een stuk goedkoper is dan destijds de P85.
 
Het snellaadvermogen in de tabel hierboven klopt niet, is precies andersom. De P85 kan origineel 120kW snelladen, met de 75 (D) houdt het met ongeveer 100kW op vanwege de accu met lagere nominale spanning.
En die prijzen zijn ex BTW?
Conclusie is in ieder geval wel dat de nieuwe 75 vergelijkbaar is met de oude P85 en dat die 75 een stuk goedkoper is dan destijds de P85.

De eerste (P)85's in de USA met de A-versie accu konden volgens mij 90 kW laden. De eerste P85's in Nederland hadden volgens mij al minstens de B-versie accu die 120 kW kon laden.

Max laadvermogen 75D weet ik niet zeker, maar wellicht zijn er eigenaren die dit kunnen bevestigen.

Edit:

"The Supercharger is substantially more powerful than any charging technology to date, providing almost 100 kilowatts of power to the Model S, with the potential to go as high as 120 kilowatts in the future."
 
Uit ervaring: snellaadvermogen P85 120 kW, 75D 90 kW
Als je arriveert met een 75 bij een SuperCharger met SoC < 15% dan is laadvermogen eerst ongeveer 90kW. Daarna loopt het langzaam op tot zo'n 100kW bij ongeveer 70% SoC (omdat de accuspanning langzaam toeneemt bij gelijkblijvende maximale laadstroom) en daarna neemt het laadvermogen weer af.

O ja, wat is eigenlijk de reden om deze vergelijking te maken, Adm??
 
Last edited:
O ja, wat is eigenlijk de reden om deze vergelijking te maken, Adm??

Het gaat mij er om om aan te kunnen tonen aan critici dat elektrische auto's goedkoper worden. Dat kan alleen als appels met appels vergelijkt. De P85 uit 2012 staat heel dicht bij de 75D, maar is dus, gecorrigeerd voor inflatie, bijna $15k goedkoper.

Dit gaat niet als je een Leaf van de eerste generatie met de huidige Leaf vergelijkt, want deze heeft bijna 2x zo veel actieradius.