Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Pyro fuse verschillende generaties (S/X)

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

Zoals jullie waarschijnlijk al gehoord hebben komt bij diverse auto's deze error naar boven:

BMS_u031

IMG-20230718-WA0020.jpg


Dit heeft te maken met de oude types (pyro) fuse welke niet in staat zijn zichzelf permanent van spanning te voorzien.

Nu kreeg ik laatst van @Maarten zijn oude HV fuse en het leek ons leuk om deze info te delen met jullie.

In de loop van de tijd zijn er een aantal verschillende type (pyro)fuses ontwikkeld.

1st gen HV pack waren voorzien 'domme' fuses en konden enkel de spanning onderbreken bij een te hoge amperage/sluiting en niet bij een eventuele aanrijding. Deze hadden ook een bijzondere binnenkant welke na verloop van tijd steeds meer contactjes verloor en op een gegeven moment vanzelf faalde. Deze fuses zijn compleet gevuld met zand om een eventuele vlamboog bij onderbreking te dempen/koelen.

20230925_185652.jpg

20230925_184939.jpg

20230925_185617.jpg


Hierna kwam de 2e generatie, de zogenaamde pyrofuse. Deze kan een impact detecteren en zichzelf met een kleine explosieve lading uitschakelen. Nadeel was dat ze 2 interne batterijen hebben en hierdoor dus een beperkte levensduur. Daarom krijgen sommige nu bovenstaande melding op het scherm om deze (preventief) te vervangen door een 3e generatie. De auto weet dus niet wanneer de batterijen het precies begeven of begeven hebben.

FKNwOinWYAMqsYf.jpeg


Nu is er een 3e generatie fuse, ook een pyrofuse maar welke dmv een speciale chip op een hele lage spanning kan draaien welke hij verkrijgt dmv de spanningsval over de 2 grote contacten van de fuse. Deze heeft dus geen batterijen meer nodig.

De 2 zekeringen zijn er voor om de vlamboog te doven zodra het grote contact ertussen verbroken is:

images (23) (1).jpeg


s-l1600 (4).jpg


1111313-00-f is het partnr van de 'self powered' fuse.

Afhankelijk van welk HV pack je hebt verschillen de kosten voor het vervangen er van omdat bij de oude type het HV pack onder de auto vandaan moet om hem te vervangen. Bij de nieuwere type packs (2015?) zit er een service luikje aan de onderkant en is hij vrij simpel te vervangen en dan is dit de schade:

Screenshot_20230930_224252_WhatsApp.jpg


Helaas valt dit niet onder de garantie van het HV pack ondanks dat het wel een onderdeel is van het HV pack.

Bij sommige waar het HV pack al van gewisseld is kan het zijn dat je al een nieuwe fuse hebt maar dat ze vergeten zijn de 'timer' weg te coderen in dat geval is het in veel gevallen een kosteloze check.

Cheers
 
Haha je hebt helemaal gelijk, blijkbaar hebben ze de policy kort geleden na teveel klachten wat bijgesteld.

Screenshot_20231001_081455_WhatsApp.jpg


 
Helaas krijg ik sinds deze week ook deze melding op m'n dashboard te zien.
De auto zelf is uit 2015 en heeft ondertussen > 200.000 gereden.
Nu vroeg ik mij af of er andere mensen zijn bij wie dit onderdeel toch nog kosteloos vergoed is (bij een dusdanig oude auto en dusdanig aantal kilometers).
Ik heb begrepen dat de grens zou liggen bij 4jaar oud of <80.000 km, maar ben benieuwd of dit momenteel echt een 'harde' eis is bij Tesla.
 
Je zal het vooral horen en voelen.
Nou dat was niet het geval hoor. Als er draagarmen onder zitten die niet de nieuwe specs hebben zou ik ze echt laten vervangen. Navragen bij het sec. Zowel de berger als de schadehersteller (teslabodyshop) hadden het eerder gezien. Ik reed met lage snelheid 30km/uur en remde voor een stoplicht. Ook de schadehersteller kon geen oorzaak achterhalen. Waarom zou er een nieuwe specs worden uitgebracht, zwaarder uitgevoerd dan de eerste? Fore link left & right zijn vervangen. Zie ook Another front suspension control arm failure
 
Last edited: