Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Renault Zoe naast Tesla - belangrijke weetjes?

This site may earn commission on affiliate links.
Hier is Renault ondertussen van af gestapt. Je kan sinds het nieuwe model nu ook de volledige wagen kopen, dus inclusief batterij. De meerprijs is nog niet eens zo gek : 7900 EUR.
Voor dat bedrag kun je zo gauw 7 jaar de batterij huren. Bij huren is de aanschafprijs lager, dus ook je verzekering. OOk het risico op defecte batterijen en andere issues ben je kwijt. Ik zou huren. Zeker bij een relatief laag jaar kilometrage (tussen 10k km en 20k km).
 
Ook van mijn kant dank voor alle recent gekregen en gelezen bevindingen.
Maandag proefritje maken, als dat (naar verwachting) goed gaat bevallen...
(Het is mijn vrouw die het goed moet vinden, voor mij enkel een opluchting, dan moet ik mijn S niet meer afstaan :D)
 
  • Like
Reactions: AJP7 and S-19910
Voor dat bedrag kun je zo gauw 7 jaar de batterij huren. Bij huren is de aanschafprijs lager, dus ook je verzekering. OOk het risico op defecte batterijen en andere issues ben je kwijt. Ik zou huren. Zeker bij een relatief laag jaar kilometrage (tussen 10k km en 20k km).

Verzekering van de batterij is verplicht... kan met heel veel moeite evt. bij eigen verzekeraar, maar komt in de praktijk toch bij Renault terecht.... Bijtelling heb je ook over de prijs incl. batterij ook al is die gehuurd en MIA krijg je alleen bij aanschaf... dus incl. is toch wel interessant om te berekenen. Ik heb destijds zelf een ZOE gehad, en ik merkte dat het lastig was om te verkopen vanwege de verplichte batterij huur.... dus maar terug verkocht aan Renault... dus ook restwaarde zou wel eens beter kunnen zijn.
Ik zou dus incl. batterij kopen....
 
Verzekering van de batterij is verplicht... kan met heel veel moeite evt. bij eigen verzekeraar, maar komt in de praktijk toch bij Renault terecht.... Bijtelling heb je ook over de prijs incl. batterij ook al is die gehuurd en MIA krijg je alleen bij aanschaf... dus incl. is toch wel interessant om te berekenen. Ik heb destijds zelf een ZOE gehad, en ik merkte dat het lastig was om te verkopen vanwege de verplichte batterij huur.... dus maar terug verkocht aan Renault... dus ook restwaarde zou wel eens beter kunnen zijn.
Ik zou dus incl. batterij kopen....
Bijtelling is niet over de batterij, je bent daar geen eigenaar van, het is geen financiel of operational lease. Het is een gebruiksregeling Je kan de waarde aanhouden die op www.rdw.nl staat op je kenteken. En verzekeren hoef je de batterij ook niet, dat doet renault al,staat in hun gebruiksovereenkomst en op de maandelijkse factuur. Ik zou zeker nooit kopen. Het is het een van de kritische onderdelen van de hele auto. Wel lekker dat ik me daar geen zorgen om hoef te maken als het mis gaat met de batterij. En voor die prijs kun je 7 jaar huren. Dus als je langer dan 7 jaar in de Zoe wilt blijven rijden dan zou ik pas gaan kopen.
 
Bijtelling is niet over de batterij, je bent daar geen eigenaar van, het is geen financiel of operational lease. Het is een gebruiksregeling Je kan de waarde aanhouden die op www.rdw.nl staat op je kenteken. En verzekeren hoef je de batterij ook niet, dat doet renault al,staat in hun gebruiksovereenkomst en op de maandelijkse factuur. Ik zou zeker nooit kopen. Het is het een van de kritische onderdelen van de hele auto. Wel lekker dat ik me daar geen zorgen om hoef te maken als het mis gaat met de batterij. En voor die prijs kun je 7 jaar huren. Dus als je langer dan 7 jaar in de Zoe wilt blijven rijden dan zou ik pas gaan kopen.
Deze beredenering klopt zeker niet. Want dat zou betekenen dat als ik op de zaak een hele auto huur, ik ook geen bijtelling moet betalen omdat ik geen eigenaar ben. Het gaat erom dat het ter beschikking wordt gesteld vanuit zakelijk aan prive.
 
Het is wel zo. Of je huurt of leased of eigenaar bent maakt niet uit. het gaat erom dat ook de lease of verhuur maatschaapij dus ook geen eigenaar is van de accu. Accessoires en andere zaken die achteraf worden toegevoegd tellen ook niet mee voor de bijtelling. Er is zojuist ook veel discussie in het nieuws dat de belastingdienst vaak een te hoge waarde pakt voor de bijtelling. Kijk op www.rdw.nl en pak die fiscale waarde.
 
Al zou het zo zijn wat jij zegt, dan was 3 jaar geleden niet eens bekend wat de waarde van de accu al was. Dus hoe kun je bijtelling betalen over iets van niet van jou is en waar ook de waarde niet van bekend is. Wij doen dit al 3 jaar zo. De fiscale waarde bij het RDW is leidinggevend voor je bijtelling!! En die waarde is zonder de geschatte waarde van de accu. En al het andere wat er achteraf bij komt aan b.v. accessoires enzovoort hoef je ook geen bijtelling over te betalen. Ik hoor en lees graag als het anders is. Maar dan graag wel met informatie van de belastingdienst website.
 
Het is jammer dat je verkeerde informatie geeft en zo mensen mogelijk een fout advies geeft.
De accu is een essentieel onderdeel van de auto en daar moet ook gewoon bijtelling over betaald worden.
Ik vraag mij echt af waar je de informatie vandaan hebt dat het niet het geval is.
PS Volgens mij staan er hier op het forum wel meer verkeerde adviezen en informatie. Het is aan een ieder zelf om te bepalen wat de waarde is van de informatie op dit forum. Alleen ik vertel uit eigen ervaring, maar ik ben geen fiscalist. En volgens mij heb jij geen eens een Zoe en ben je ook geen fiscalist. Dus waar haal jij je informatie dan überhaupt vandaan? Klok horen luiden ofzo?
 
Ook van mijn kant dank voor alle recent gekregen en gelezen bevindingen.
Maandag proefritje maken, als dat (naar verwachting) goed gaat bevallen...
(Het is mijn vrouw die het goed moet vinden, voor mij enkel een opluchting, dan moet ik mijn S niet meer afstaan :D)

Wat is jullie oordeling na de testrit?
We hebben een korte test gedaan met mevrouw en een van de zonen. 10min rijden in de omgeving van Mechelen.
Tot mijn grote spijt, dit was teleurstellend.
Nee, we hebben de test niet gedaan met de tesla als vergelijk punt, maar met onze oude Polo 1.4tdi (2008).
Eerst, het interieur is ongelooflijk onaangenaam. Dit is echt plastieken planeet. Koud, hard.
Maar het ergste was de acceleratie: zeer teleurgesteld. Zo traag. Trager dan de Polo. Of zou het liggen aan het feit dat we met onze 3 (160kg totaal) te zwaar waren?
Of zou het kunnen dat we een slechte model had of verkeerd ingesteld? Eco mode was niet aan.
Ik had echt aan mijn vrouw verkocht dat dit zou de max zijn van 0 tot 50km/h, dat de Zoë zou ongetwijfeld alle andere aan de rode licht achterlaten (behalve Tesla's ;-)). Maar nee.

Dus nu plan B is een ice vinden om te overbruggen naar de Model 3.

Of, hebben we pech gehad en zouden we toch een tweede test moeten plannen?
 
Mbt de discussie over waarde batterij....
Destijds moest ik ca 32000! Euro rekenen als grondslag voor de BTW correctie van 2.7% voor mijn ZOE.
Het bleek dat Renault een erg hoge waarde van de batterij hanteerde voor de batterij... waarschijnlijk vanwege verzekering?
Ik was nav deze discussie wel even benieuwd naar de huidige status van de ZOE die ik destijds had.

Nieuwprijs (intense) was geloof ik zo'n 21K en... bij de RDW is de batterijwaarde toch (zij het met een lager bedrag) meegenomen.

Ik kan me niet voorstellen dat de huidige eigenaar de mogelijkheid heeft gehad de batterij te kopen, en zelfs dan zou dat een correctie achteraf zijn....

zoe.jpg
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Wat is jullie oordeling na de testrit?
We hebben een korte test gedaan met mevrouw en een van de zonen. 10min rijden in de omgeving van Mechelen.
Tot mijn grote spijt, dit was teleurstellend.
Nee, we hebben de test niet gedaan met de tesla als vergelijk punt, maar met onze oude Polo 1.4tdi (2008).
Eerst, het interieur is ongelooflijk onaangenaam. Dit is echt plastieken planeet. Koud, hard.
Maar het ergste was de acceleratie: zeer teleurgesteld. Zo traag. Trager dan de Polo. Of zou het liggen aan het feit dat we met onze 3 (160kg totaal) te zwaar waren?
Of zou het kunnen dat we een slechte model had of verkeerd ingesteld? Eco mode was niet aan.
Ik had echt aan mijn vrouw verkocht dat dit zou de max zijn van 0 tot 50km/h, dat de Zoë zou ongetwijfeld alle andere aan de rode licht achterlaten (behalve Tesla's ;-)). Maar nee.

Dus nu plan B is een ice vinden om te overbruggen naar de Model 3.

Of, hebben we pech gehad en zouden we toch een tweede test moeten plannen?
Het interieur is niet luxueus en bevat idd heel wat kunststof, de isolatie (zowel akoestisch als thermisch) is zeker voor verbetering vatbaar, maar een steeds weerkerende appreciatie is dat het interieur futuristisch oogt.

Dat de acceleratie vanuit stilstand tegenvalt, verbaast me: heel wat automobilisten die bij het rode licht naast mij staan, denken dat ze blijven stilstaan. Laatst (was toevallig een polo) stapte een passagier nog uit hoewel de polo toch al vertrokken was. Geen schoon gezicht.
een beetje zoals hier bij Janssens en Janssens:
J&J.jpg
 
Het interieur is niet luxueus en bevat idd heel wat kunststof, de isolatie (zowel akoestisch als thermisch) is zeker voor verbetering vatbaar, maar een steeds weerkerende appreciatie is dat het interieur futuristisch oogt.

Dat de acceleratie vanuit stilstand tegenvalt, verbaast me: heel wat automobilisten die bij het rode licht naast mij staan, denken dat ze blijven stilstaan. Laatst (was toevallig een polo) stapte een passagier nog uit hoewel de polo toch al vertrokken was. Geen schoon gezicht.
een beetje zoals hier bij Janssens en Janssens:
View attachment 201069
inderdaad ik heb ook al de gelegenheid gehad om met een Zoë te rijden en vond acceleratie best meevallen
 
Mbt de discussie over waarde batterij....
Destijds moest ik ca 32000! Euro rekenen als grondslag voor de BTW correctie van 2.7% voor mijn ZOE.
Het bleek dat Renault een erg hoge waarde van de batterij hanteerde voor de batterij... waarschijnlijk vanwege verzekering?
Ik was nav deze discussie wel even benieuwd naar de huidige status van de ZOE die ik destijds had.

Nieuwprijs (intense) was geloof ik zo'n 21K en... bij de RDW is de batterijwaarde toch (zij het met een lager bedrag) meegenomen.

Ik kan me niet voorstellen dat de huidige eigenaar de mogelijkheid heeft gehad de batterij te kopen, en zelfs dan zou dat een correctie achteraf zijn....

View attachment 201017
Voor de BTW correctie ben je dan toch verkeerd voorgelicht.
De intense was in 2013 zo'n EUR 23000,- en nog wat. Dan nog 17 Inch velgen en eventueel andere opties misschien kom je wel richting die 25000.-. En dan hebben ze inderdaad een paar duizend voor de accu meegerekend in de RDW waarde.
 
PS Volgens mij staan er hier op het forum wel meer verkeerde adviezen en informatie. Het is aan een ieder zelf om te bepalen wat de waarde is van de informatie op dit forum. Alleen ik vertel uit eigen ervaring, maar ik ben geen fiscalist. En volgens mij heb jij geen eens een Zoe en ben je ook geen fiscalist. Dus waar haal jij je informatie dan überhaupt vandaan? Klok horen luiden ofzo?

Neen hoor. Gewoon uit de brochures van Renault zelf.

Het is door de Belastingdienst verplicht om in de total fiscale waarde ook een waarde op te nemen voor de batterij. Deze waarde is bepaald op basis van de batterijhuur bij een overeengekomen termijn en kilometrage. Over deze fiscale waarde zal ook de bijtelling vastgesteld worden, ongeacht de uitvoering, kilometrage en looptijd

Duidelijker kan het niet.