Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Roof Rack / Dakdragers Model Y

This site may earn commission on affiliate links.
Hi, voor de wintersport zou ik graag een koffer op de trekhaak van mijn nieuwe model Y zetten, echter is deze geleverd zonder trekhaak. Alternatief is dakdragers, echter zijn deze al geruime tijd niet op voorraad bij Tesla. Iemand wel de gelukkige bezitter van de Model Y dakdragers en bereid deze uit te lenen / te verhuren voor de periode 30-12-22 t/m 10-01-2022? Hoor het graag.
 
Gaat vrij eenvoudig. Kleine tip: spray een klein beetje wd40 op het rubber dat je opzij moet duwen. Daardoor krijg je de wig makkelijker achter het rubber en krijg je de haken ook iets makkelijker op zijn plaats. Nadat je de haak op zijn plaats hebt zitten beweeg je naar links en naar rechts om er zeker van de zijn dat je in de betreffende beugel zit (en niet er boven of er naast). Gebroken glas is volgens mij vrijwel altijd een gevolg van een haak die niet correct in de beugel onder het glas is gehaakt.

Omdat de dakdragers een vaste afstand hebben tot elkaar altijd even checken in de specs van de dakkoffer. Zelf heb ik een Hapro Traxer 6.6 en die past. Thule Motion XT past ook.
 
Upvote 0
Gaat vrij eenvoudig. Kleine tip: spray een klein beetje wd40 op het rubber dat je opzij moet duwen. Daardoor krijg je de wig makkelijker achter het rubber en krijg je de haken ook iets makkelijker op zijn plaats. Nadat je de haak op zijn plaats hebt zitten beweeg je naar links en naar rechts om er zeker van de zijn dat je in de betreffende beugel zit (en niet er boven of er naast). Gebroken glas is volgens mij vrijwel altijd een gevolg van een haak die niet correct in de beugel onder het glas is gehaakt.

Omdat de dakdragers een vaste afstand hebben tot elkaar altijd even checken in de specs van de dakkoffer. Zelf heb ik een Hapro Traxer 6.6 en die past. Thule Motion XT past ook.

Heb je geen probleem gehad met de achterste haken? Daar krijg ik de J-haken er niet in, in ieder geval niet die van Farad.
 
Upvote 0
Nee, die gaan eigenlijk even gemakkelijk als voor. Het meest lastige vind ik altijd om het rubber aan de kant te krijgen.
De voorste zijn bij mij geen probleem, de achterste krijg ik er niet in. Durf het ook niet te forceren. Ik had deze problemen niet bij mijn Model 3. Misschien dat er resten kit in zitten. Heb je overigens de originele dakdragers van Tesla gemonteerd?

Ook een tip voor iedereen, neem de tijd om het te testen.
 
Upvote 0
Waarom zou dat een nadeel zijn?

Ik heb zelf de Hapro Traxer 6.6 en dat ziet er zo uit:
1670944629901.png
 
  • Like
Reactions: NL-Richard
Upvote 0
Met de dakkoffer erop zie je direct weer hoe groot de Model Y is. Vanuit sommige hoeken oogt hij een beetje iel, maar als ik vergelijk hoe de Hapro Traxer 6.6 op mijn Superb Combi ligt dan is het toch een flinke jongen. 😃

Zijn er ook mede forummers met ervaring met dragers van andere merken? Of zijn de Tesla dragers de dubbele prijs waard qua installatie, draagkracht en/of gemak? Ik las ergens dat er maar voor 1x gebruik beschermfolie geleverd wordt bij de Tesla drager.

@peter85 Hoe is jouw ervaring met meermaals installeren van de dragers? De dakkoffer ligt er iig mooi op zo black on black! 👍
 
Upvote 0
Gaat prima. Ik heb de stickers gewoon laten zitten. Zie je praktisch niet.
Top! Ik heb een montage video bekeken, de sticker lijkt ook alleen om duidelijk aan te geven waar de V zit. De voetsteun lijkt zelf een mooie rubberen voet te hebben, klopt dat? De V had beter op de carosserie kunnen staan, op de video zaten ze er met de trekker voor het raamrubber over de V op het dak heen. (helemaal omdat het zo nauw luistert :))
 
Upvote 0
Iemand toevallig ervaring met non-Tesla alternatieven? Deze zijn de helft van de prijs:

Ik moet zeggen dat ik nog nooit meer dan EUR 250 heb betaald voor officiële dakdragers... De gevraagde EUR 500 voor merk dakdragers klinkt wat over de top
 
Upvote 0
Gaat vrij eenvoudig. Kleine tip: spray een klein beetje wd40 op het rubber dat je opzij moet duwen. Daardoor krijg je de wig makkelijker achter het rubber en krijg je de haken ook iets makkelijker op zijn plaats. Nadat je de haak op zijn plaats hebt zitten beweeg je naar links en naar rechts om er zeker van de zijn dat je in de betreffende beugel zit (en niet er boven of er naast). Gebroken glas is volgens mij vrijwel altijd een gevolg van een haak die niet correct in de beugel onder het glas is gehaakt.

Omdat de dakdragers een vaste afstand hebben tot elkaar altijd even checken in de specs van de dakkoffer. Zelf heb ik een Hapro Traxer 6.6 en die past. Thule Motion XT past ook.
Goed om te lezen dat deze passen. De specificatie van de Traxer 6.6 en 8.6 geven aan dat max aftstand buitenkant steunen 950mm mag zijn. Deze afstand is 1030 bij de Tesla volgens mij. Heb je de steunen iets dichter bij elkaar gezet?
 
Upvote 0