Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Roof Rack / Dakdragers Model Y

This site may earn commission on affiliate links.
Hi, voor de wintersport zou ik graag een koffer op de trekhaak van mijn nieuwe model Y zetten, echter is deze geleverd zonder trekhaak. Alternatief is dakdragers, echter zijn deze al geruime tijd niet op voorraad bij Tesla. Iemand wel de gelukkige bezitter van de Model Y dakdragers en bereid deze uit te lenen / te verhuren voor de periode 30-12-22 t/m 10-01-2022? Hoor het graag.
 
Nee, gewoon de originele dakdragers op de vaste bevestigingspunten gemonteerd. De bevestigingspunten zitten onder het glas en geven slechts een paar mm speling. Je kan ze dus niet dichter bij elkaar zetten. Op de foto in deze post kan je zien dat het makkelijk past.
De Hapro 8.6 gisteren erop gezet. Pas inderdaad prima! Betekent dat de max 950 in de Hapro specificaties niet klopt. Dank voor het advies!
 
  • Like
Reactions: peter85 and Flummox
Upvote 0
Iemand toevallig ervaring met non-Tesla alternatieven? Deze zijn de helft van de prijs:

Ik moet zeggen dat ik nog nooit meer dan EUR 250 heb betaald voor officiële dakdragers... De gevraagde EUR 500 voor merk dakdragers klinkt wat over de top
Deze als eens elders gepost. Lees even mee omdat we overstap op Y overwegen.


Nu 6x met andere dakdragers model heen en weer geweest. zonder koffer en zonder problemen. Bindingen er af scheelt in geluid en kun je harder.

Wil je helemaal over de top dan doe je ze niet back to back maar op elkaar net als in de winkel . Van hout 2 H-framepjes gemaakt om belag vrij te houden van de skiplaat en kon ik 3 ski's hoog / 2 breed in één skizak kwijt.

Kun je nog iets harder/ zuinger rijden. houden van belag. Scheelt overigens ook veel plek in de opslag. Maar dat terzijde.
 
Last edited:
Upvote 0
Ik heb destijds voor mijn model 3 een twinnyload setje gehaald.


Qua prijs interessant en kan er eenvoudig 2 grote kajaks mee vervoeren. Een dakkoffer met inhoud moet ook geen probleem zijn denk ik zo 😊

Ik heb ze momenteel niet nodig, indien gewenst mag je ze lenen (omgeving Haarlem/Alkmaar). Ze passen volgens mij ook prima op de model y aangezien dat hetzelfde dak is.
 
Upvote 0
Hi, voor de wintersport zou ik graag een koffer op de trekhaak van mijn nieuwe model Y zetten, echter is deze geleverd zonder trekhaak. Alternatief is dakdragers, echter zijn deze al geruime tijd niet op voorraad bij Tesla. Iemand wel de gelukkige bezitter van de Model Y dakdragers en bereid deze uit te lenen / te verhuren voor de periode 30-12-22 t/m 10-01-2022? Hoor het graag.
Hé, als je van buitensporten houdt of erg veel reist, waarom niet een nieuwe dakdrager kopen? Met uw eigen dakdrager kunt u deze gebruiken zoals u wilt zonder zich zorgen te maken over eventuele problemen. Aanbevolen TESERY Tesla dakdrager:


未标题-1_01_副本.jpg


Dit is een Tesla dakframe gemaakt van luchtvaartrangaluminiumlegering, OEM stijl. Het oppervlak wordt behandeld door bakverfproces, dat zeer delicaat is en niet gemakkelijk te oxideren of te vervagen is. Het is geclassificeerd om 100kg/220 lbs te dragen, die aan de vervoersbehoeften van verschillende gewichten van goederen in uw dagelijks leven kan voldoen.Het is zeer praktisch.
 
Upvote 0
Ik heb destijds voor mijn model 3 een twinnyload setje gehaald.


Qua prijs interessant en kan er eenvoudig 2 grote kajaks mee vervoeren. Een dakkoffer met inhoud moet ook geen probleem zijn denk ik zo 😊

Ik heb ze momenteel niet nodig, indien gewenst mag je ze lenen (omgeving Haarlem/Alkmaar). Ze passen volgens mij ook prima op de model y aangezien dat hetzelfde dak is.
De dakdragers van een model 3 passen niet op een model y.
Is een ander draadje op Engelstalig forum.
 
Upvote 0
Dat vind ik wel vreemd. De dragers zijn in breedte verstelbaar zodat ze niet op het raam maar komen op de zijlijsten. Je klemt ze vervolgens in de sleuf van het raam.

Is de dak constructie zo anders dan bij een model y?
Zie de link:

Dit zal wellicht niet gelden for niet-tesla dragers.
 
  • Like
Reactions: Sahino
Upvote 0
De pijlen staan er maar zijn bijna niet te zien. Je kunt er ook een zaklamp bij pakken.
Gevonden! Ze zijn inderdaad echt amper te zien, met de zaklamp van mijn telefoon lukte het niet. Vanmiddag met de zon op het dak en staand in de deur heb ik ze gevonden. 😆

Ik heb vanmiddag ook de knoop doorgehakt en de originele Tesla dakdragers besteld, ben benieuwd wat de levertijd is en hoe de eerste installatie gaat! :)
 
Upvote 0
Ik heb de dakdragers vanmorgen geïnstalleerd. Het houdt niet over qua gebruiksgemak, de markering in het glazen dak is echt heel beroerd te zien en na installatie van de J haken ook heel moeilijk te controleren of het echt (echt echt goed zit - was nogal angstig voor het grote glazen dak 😂)

Na montage raakt het rubber het glas helemaal niet en ik heb de schroeven aan een kant zelfs losser gedaan om te zorgen dat ze allemaal gelijkmatig qua afstand boven het glas hangen. Mijn momentsleutel is officieel vanaf 5nm maar kan verder uitdraaien tot ~3nm. Ik heb de klik op de meest losse stand niet eens gehaald. Hij blijft mooi op het dak, raakt het glas niet en ook met flink schudden zit hij muurvast.

Ik heb er vandaag ~75km mee gereden en het verbruik viel me erg mee. Op de snelweg gaf hij rond de 200Wh/km aan en heenrit 32km was 185Wh/km met ik denk zo'n 10km A10. Heb even 130 gereden om te checken hoeveel geluid het maakt, ook dat viel mee. Meeste tussen de 80/110 gereden. 2/3 provinciale weg en de rest snelweg. Maandag heb ik een langere rit gepland staan (2x120km met voornamelijk snelweg) en laat ik de dakkoffer zitten om te zien wat het verbruik dan doet.

Vraag: Het dakrubber is met het tooltje nu onder het glas gegaan, hoe halen jullie dat weer terug na demontage van de dakdrager?

Zie onderstaand wat foto's van de installatie en beugels onder het glas.
20230506_121607.jpg
20230506_114544.jpg
20230506_112932.jpg
20230506_111302.jpg
 
  • Like
Reactions: FAarts
Upvote 0
Ik heb afgelopen maandag in totaal 252km gereden met de dakkoffer in de ochtend & avondspits. Waar ik kon heb ik 110-115 gereden, maar er waren ook voldoende stukken waar het stukken langzamer ging.

252km - 3u05 - 188Wh/km

Ik had ~30kg in de dakkoffer voor wat stabiliteit, maar verder geen extra passagiers of baggage. Ik hoop rond de 200Wh/km te halen als we volgepakt richting de Franse Pyreneeën gaan. De impact van puur de dakkoffer valt mij erg mee, ik had een veel hoger verbruik verwacht!
 
Upvote 0
Vorige zomer ben ik met een volgepakte auto (2 volwassen, 2 kids en bagage) en volle dakkoffer naar Italië gereden. Gemiddeld verbruik over 2.500 km lag op 202 Wh/km (volgens TeslaFi). Op de snellere stukken (gemiddeld 130 met uitschieters naar 150 km/h) lag het gebruik al vlug op 230 Wh/km.
 
Upvote 0