Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Rotatie van de wielen

This site may earn commission on affiliate links.
Wou vandaag mijn wielen laten roteren ging daarvoor naar mijn vertrouwde bandencentrale en kreeg daar te horen dat banden en sensoren van de velg moesten, terwijl kreeg ik telefoon van zus die vervoer nodig had naar dokter. Omdat ik dit toch een vreemde werkwijze vind besloot ik teslaservice te bellen. Daar kreeg ik een dame aan de lijn die dit allemaal logisch vond, omdat ze er m.i. niet veel van snapte vroeg ik of ik het via Tesla Antwerpen kon laten doen. Moest via de app, direct een afspraak gemaakt. Vraag is dus of de werkmethode van bandencentrale klopt want nu weet ik het nog niet. Kostenplaatje daar 130 euro. Dank voor alle verdere info.
 
Is het met onze teslavelgen en banden erop niet zo dat die van rechts onderling gewisseld worden en links idem, was ook zo met mijn Volvo. Vroeger weet ik dat dit kruislings gebeurde, maar dat is bij mij al meerdere wagens terug. Zelfs toen haalde men de band niet van de velg, sensoren waren er niet. In elk geval bedankt voor het antwoord.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Upvote 0
Als je richtingsgevoelige banden hebt, dan gaat je linker achterband achterstevoren draaien als je die velg op de rechteras steekt.

Daarom dat je de banden van de velgen moet af halen, en dan er terug op monteren op de andere velg, zodat ie wel in de goeie richting draait.

Enkel met symmetrische richtingsongevoelige banden en 4 dezelfde maten kan je doen wat je wil. Maar wat scheelt het dan als je linker voorband aan de binnenkant harder sleet dan aan de buitenkant, als ie dan aan de rechterkant ook weer binnen draait...
 
Upvote 0
Ok bedankt dit is duidelijk, handelswijze bandencentrale is dus blijkbaar ok. Vreemd genoeg deden ze dit anders voorheen met richtingsgevoelige banden en velgen, deze werden per kant onderling gewisseld. Dus zoals men soms leest zelf wielen roteren is niet echt een optie (bij mij zeker niet, geen plaats en goed heftoestel)
 
Upvote 0
Bij een correct uitgelijnde auto is dat hele roteren overbodig. Dat is dan ook een betere investering, volgens mij.

Het roteren is inderdaad anders bij verschillende velg- of bandbreedte aan de voor- tov achteras. En dat gecombineerd met banden die directioneel zijn of banden waar OUTSIDE op een wang staat maakt het er niet eenvoudiger op.
De in mijn mening enige zinvolle rotatie zou zijn wanneer je de seizoenswissel op één velgenset doet. Dan zijn de banden er toch al af en kun je kiezen waar je ze terug monteert.

Sowieso is er nooit werk aan de TPMS sensoren. Die kan de auto, indien nodig, opnieuw inleren.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Upvote 0
Ok bedankt dit is duidelijk, handelswijze bandencentrale is dus blijkbaar ok. Vreemd genoeg deden ze dit anders voorheen met richtingsgevoelige banden en velgen, deze werden per kant onderling gewisseld. Dus zoals men soms leest zelf wielen roteren is niet echt een optie (bij mij zeker niet, geen plaats en goed heftoestel)
Ik roteer onze velgen/banden ieder jaar, links voor naar links achter en rechts voor naar rechts achter de TPMS sensoren detecteren dit direct en blijven correct werken, dit doe ik om de slijtage voor en achter gelijk te houden zodat ik (na 110.000km :) ) 4 nieuwe banden kan kopen.
Eventuele draairichting van de banden maakt dan niet uit het kan alleen niet met een breed-set (achter breder dan voor) maar dat lijkt me logisch.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Upvote 0
Het zijn de standaard Michelins alle 4 dezelfde maat, alle 4 op dezelfde 20 inch velgen. Laatste antwoord komt overeen met hetgeen voorheen gebeurde. Verhaal van de sensoren vond ik vreemd en las ergens dat een andere teslarijder na bandenwissel door de sensors problemen kreeg en ook bij Tesla bot ving wegens elders gedaan. Heb afspraak bij Tesla dus zie wel hoe zij het doen. Zeker is zeker. In elk geval thnx voor de antwoorden.
 
Upvote 0
Als je richtingsgevoelige banden hebt, dan gaat je linker achterband achterstevoren draaien als je die velg op de rechteras steekt.

Daarom dat je de banden van de velgen moet af halen, en dan er terug op monteren op de andere velg, zodat ie wel in de goeie richting draait.
Sowieso vind in het roteren overbodig op mijn AWD. De banden slijten perfect gelijkmatig.
Bij een RWD en bij zeer sportief rijden met een AWD kunnen de achterwielen sneller slijten en heeft het misschien zin.
Maar als je dat wil kan je toch de banden vooraan en achteraan verwisselen aan dezelfde kant.
Als de banden ongelijk verslijten binnen/buiten, moet je de wielen beter laten uitlijnen.
 
Upvote 0
Zie ook dit topic over hetzelfde onderwerp:


Daarin schreef ik dat ik een andere ervaring had en juist vóór het wisselen ben van banden van voren naar achteren.
 
Upvote 0
Hier MY LR + Gemini 19inch met de standaard niet directionele Hankooks. Doe de rotatie zelf per 10.000km. Voor achter en intussen ook al één keer links voor / rechtsachter en rechtsvoor / linksachter. Er is wel degelijk een verschil merkbaar in slijtage voor versus achter. In dit geval moet er helemaal niets gedaan worden met de sensoren. Enkel in het menu de rotatie aanduiden en de sensoren (re)setten zichzelf.

Is gemakkelijk zelf te doen met behulp van 1 krik voor simpele wissel voor / achter. Beter nog met twee kriks. Diagonale rotatie doen we met hulp van het reservewiel. Neemt niet veel tijd in beslag (zoek op de forum naar draadje over impactsleutel Güde) is best leuk om te doen.
 
Upvote 0