Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

S/X eigenaar met spijt over batterijkeuze?

This site may earn commission on affiliate links.
Al met al lijken me de belangrijkste conclusies:
- de meesten die een jonge S hebben zijn tevreden met een 75
- de meesten met een X geven aan dat 100 eigenlijk nodig is
En dat komt ongeveer overeen met gelijke range.
Misschien helpt dat voor degenen die aan een Model 3 denken en twijfelen tussen SR en LR.
Als de LR accu rond 10.000 euro meer kost en daarmee volledig boven de 50 mille, val je daarover in het 22% bijtelling tarief en komt er elk jaar 2.200 euro bij je inkomen bij.
 
Als de LR accu rond 10.000 euro meer kost en daarmee volledig boven de 50 mille, val je daarover in het 22% bijtelling tarief en komt er elk jaar 2.200 euro bij je inkomen bij.
"Als". Vooralsnog weten we nog steeds niets over de EUR prijzen.
En dan nog zou ik voor de LR gaan. 325km bereik is in de meeste gevallen genoeg, maar 450+ bereik is toch wel erg lekker.
 
Inderdaad de prijsverschillen zijn toch niet mis tussen de 75 en de 100. Wat het grootste verschil in mijn geval tussen de 60 en de 85 maakte is het feit dat de 60 veel langer laadt dan een 85 doordat het superchargen zelfs bij een lege batterij niet boven de 100kw komt.
Daarnaast wat men vaak vergeet is het comfortabel kinnen rijden op eigen snelheid. Met een 85 kan je comfortabel doorrijden en niet teveel letten op snelheid.
Bij een 60 moet je met een fluwelen voet rijden en opletten en dat betekent soms 90 rijden op een duitse snelweg.
De auto geeft heel goed aan wat er nog aan charge is en hoever je komt dus dat is natuurlijk heel handig, maar levert zelfs na 3 jaar veel rijden (geen range anxiety meer doordat ik zeer goed weet wat de auto kan) nog veel discomfort op.
 
Ik altijd met een ‘grote mond’ zeggen dat uk een 100D zou kopen, maar ik twijfel sterk.

Mijn huidige 85kWh heeft er nu 220.000km op zitten en ik sta nu voor de 75D of 100D keuze.

Het geld is er, maar vind ik het de 23k waard?

Want dat telt ook door in verzekering, bijtelling, alles. Ik twijfel gewoon heel erg. Luxe problemen!
 
Ik altijd met een ‘grote mond’ zeggen dat uk een 100D zou kopen, maar ik twijfel sterk.

Mijn huidige 85kWh heeft er nu 220.000km op zitten en ik sta nu voor de 75D of 100D keuze.

Het geld is er, maar vind ik het de 23k waard?

Want dat telt ook door in verzekering, bijtelling, alles. Ik twijfel gewoon heel erg. Luxe problemen!

Voor mij was de afweging ook deels de restwaarde. Als ik mijn S 100D over 5 jaar verkoop, hoe gewild is die dan?

Er zullen dan wellicht 120 of grotere batterijen zijn als je nieuw koopt. Tevens neemt de maximale lading ook af. Mijn aanname is dat dit een belangrijke overweging wordt bij tweedehands koop en dat het verschil tussen een 75 en 100 dan wel eens flink kan zijn. Natuurlijk niet 23K; maar ondertussen heb ik zelf ook plezier van de extra capaciteit :)
 
Mijn nieuwe S75 heeft nu bijna 40k op de teller, en mijn eerste Tesla, een P85 heeft inmiddels 366k gelopen, maar vooralsnog heeft de S75 nog een grotere range dan de P85-met-veel-ervaring.
Gezien het prijsverschil met een 100kWh: ik had best graag de grootste accu gewild, maar niet voor zo'n groot prijsverschil. Mijn nieuwe S was nu 22k goedkoper dan mijn eerste Tesla, en met 4% bijtelling is dat een mooi extra pluspunt. :cool:
Ik heb dus absoluut geen spijt. En restwaarde is koffiedikkijken, het kan ook zomaar zijn dat het over 3-4 jaar bijna niets uitmaakt of je een 75 of een 100 wilt verkopen of inruilen.
 
  • Like
Reactions: CL600
Tja, het aantal SuCs is significant aan het stijgen, en je zult toch ongeveer evenveel kWh moeten laden, of je nu 75kWh of 100kWh hebt.
Uiteindelijk maakt het kunnen overslaan van je laatste SuC voor eindbestemming (wanneer je op bestemming kunt laden) het grootste verschil tussen de twee. Dus als dat vaak voorkomt dan heb je meer aan 100kWh.
(Of wanneer de SuC te ver weg ligt van je eindbestemming of de SuCs te ver uit elkaar liggen om met 75kWh te halen).
 
Tja, het aantal SuCs is significant aan het stijgen, en je zult toch ongeveer evenveel kWh moeten laden, of je nu 75kWh of 100kWh hebt.
Uiteindelijk maakt het kunnen overslaan van je laatste SuC voor eindbestemming (wanneer je op bestemming kunt laden) het grootste verschil tussen de twee. Dus als dat vaak voorkomt dan heb je meer aan 100kWh.
(Of wanneer de SuC te ver weg ligt van je eindbestemming of de SuCs te ver uit elkaar liggen om met 75kWh te halen).
Of... toch met een 75kWh als er 1 of meer (te) grote afstanden overbrugd moeten worden, en dan iets langzamer rijden... 2 jaar geleden hoorde ik niemand klagen over de range van een Tesla met 85kWh, de nieuwe 75 heeft vrijwel dezelfde range, en gezien de fikse meerprijs van een 100kWh, dus...
 
Ik altijd met een ‘grote mond’ zeggen dat uk een 100D zou kopen, maar ik twijfel sterk.

Mijn huidige 85kWh heeft er nu 220.000km op zitten en ik sta nu voor de 75D of 100D keuze.

Het geld is er, maar vind ik het de 23k waard?

Want dat telt ook door in verzekering, bijtelling, alles. Ik twijfel gewoon heel erg. Luxe problemen!

Vorige week de overstap gemaakt van een 85 naar een 75D.
Het bereik van de nieuwe auto is meer dan de 85. Voornamelijk het verbruik is, ik vermoed, door de Dual Drive een stuk lager. Normaal zat ik rond de 210-220wh/km met de nieuwe zit ik nu op 190.

Persoonlijk vond ik de 23.000 euro echt zonde. Die paar keer per jaar dat het handig zou zijn om een 100 te hebben stop ik wel een keer extra.
 
Voor mij was de afweging ook deels de restwaarde. Als ik mijn S 100D over 5 jaar verkoop, hoe gewild is die dan?

Er zullen dan wellicht 120 of grotere batterijen zijn als je nieuw koopt. Tevens neemt de maximale lading ook af. Mijn aanname is dat dit een belangrijke overweging wordt bij tweedehands koop en dat het verschil tussen een 75 en 100 dan wel eens flink kan zijn. Natuurlijk niet 23K; maar ondertussen heb ik zelf ook plezier van de extra capaciteit :)
Ja, dat is een mogelijkheid om naar te kijken, maar restwaarde blijft koffiedik kijken.

Mijn nieuwe S75 heeft nu bijna 40k op de teller, en mijn eerste Tesla, een P85 heeft inmiddels 366k gelopen, maar vooralsnog heeft de S75 nog een grotere range dan de P85-met-veel-ervaring.
Gezien het prijsverschil met een 100kWh: ik had best graag de grootste accu gewild, maar niet voor zo'n groot prijsverschil. Mijn nieuwe S was nu 22k goedkoper dan mijn eerste Tesla, en met 4% bijtelling is dat een mooi extra pluspunt. :cool:
Ik heb dus absoluut geen spijt. En restwaarde is koffiedikkijken, het kan ook zomaar zijn dat het over 3-4 jaar bijna niets uitmaakt of je een 75 of een 100 wilt verkopen of inruilen.
Dat een S75D verder komt dan een S85 uit 2013 weet ik ja, maar ik rijd graag door (140 a 150) en de 100D houdt dat wel >300km vol waar een 75D dat niet doet.

Alleen dan kom het punt weer, is het 23k inclusief btw (19k ex btw) waard?

Wel maak ik veel lange ritten van rustig 500km tot wel 1000km op een dag. Dan is het snellere SuperCharging van de 100D het wel waard.

Voor het verschil in snelheid hoef je het ook niet meer te doen...
Bedoel je optrekken, topsnelheid of het SuperChargen?

Want vooral het laatste is bij de 100D wel een stuk sneller.


Wellicht krijgt de S100D 125 pk erbij en dan in 3,5s van 1-100 km/u. Er gaat een bericht, maar pas zeker als de eerste rond rijdt. :)
Hmm, dat gerucht heb ik nog niet vernomen. Dat zou wel cool zijn!

Arg, keuzes, luxe problemen! De ene vriend zegt 100D, de ander 75D, vriendin ook weer 75D. Ik kom er nog niet uit.

Wil wel voor 30 April bestellen ivm gratis SuperCharging.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Arg, keuzes, luxe problemen! De ene vriend zegt 100D, de ander 75D, vriendin ook weer 75D. Ik kom er nog niet uit.
De makkelijke keuze is voor een 100D te gaan. Maar, je zult altijd moeten laden. Als je nu jaren met een 85 prima hebt kunnen rondrijden lukt dat met een 75D ook. Ik heb de makkelijke keuze gedaan en rijd een 100D. Nodig? Nee eigenlijk niet. Ondanks dat mij ritten vaak 300+ km zijn. Die 23k extra levert mij niet 23k aan gemak op. Dus ik zou voor de 75D gaan :). Tenzij je voor een X kiest dan is de 100D wel nodig.

Succes met je keuze stres!
 
De makkelijke keuze is voor een 100D te gaan. Maar, je zult altijd moeten laden. Als je nu jaren met een 85 prima hebt kunnen rondrijden lukt dat met een 75D ook. Ik heb de makkelijke keuze gedaan en rijd een 100D. Nodig? Nee eigenlijk niet. Ondanks dat mij ritten vaak 300+ km zijn. Die 23k extra levert mij niet 23k aan gemak op. Dus ik zou voor de 75D gaan :). Tenzij je voor een X kiest dan is de 100D wel nodig.

Succes met je keuze stres!
Dat is zeker de makkelijke keuze!

Wel heb ik net Tesla gesproken en krijg een offerte voor een 75D en een 100D, verder gelijk qua opties.

Financial lease gaat omhoog deze Vrijdag naar 3,95% van nu 2,2%. Je kan nu bestellen en om levering in September vragen. Dat sluit dan mooi aan op de huidige S die 5 jaar wordt in September.

Ik rij nu 2 maanden in een X75D, geen moment spijt van m’n keuze. Voor woon-werk meer dan zat en kwartiertje superchargen als je echt een keer ver rijdt maar ook niet het verschil.
Ik heb geen woon-werk verkeer, maar als ik moet rijden is 300km op een dag geen raar verhaal. Daardoor heb ik het gevoel dat ik net wat anders ben.

Ik neig gewoon sterk naar de 100D, maar moet het recht zien te praten voor mijzelf ;)
 
Ik rijd sinds anderhalve maand met een X100D en ben uiterst tevreden over mijn keuze voor de 100 ondanks de meerprijs. Als Tesla newbie was ik in februari-maart toch sterk verrast door de impact van de koude temperaturen op de range. Naar mijn gevoel 30% minder range bij temperaturen tussen 0 en 5 graden.
Ook net terug van Cassis, en voor lange ritten gaf de extra reserve mij dit toch een comfortabeler gevoel.
 
Dus eigenlijk ben je er al uit ;-)

(Je lijkt mij wel, mijn hoofd heeft altijd een hele tijd nodig om via een heel langdradig analyseproces uiteindelijk op dezelfde conclusie te komen als mijn intuïtie (=hart?) dat vaak al in eerste instantie deed :p).
Voor 90% ben ik er ook wel uit. Maar ja, je moet er een analyse op los laten. Zo maar 23k (wat veel geld is!) extra uit geven aan een auto is gewoon niet rationeel, maar wel leuk.

Hoe goed de 75D ook voldoet ga ik denk ik toch de 100D nemen. We houden van auto vakanties en kunnen dan probleemloos Europa nog makkelijker rond touren.