Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Schuifdak probleem

This site may earn commission on affiliate links.
Is inderdaad een schuifdak van een externe leverancier, en het lijkt of het een mechanisch defect is.

Kan aan de motor of kabel liggen.

1662557976102.png


 
Het schuifdak op mijn S 90D van 2015 werkt niet meer. Alleen de rechterkant gaat een klein beetje open maar de linkerkant blijft steken. Tesla wil het repareren voor 3000+ euro :oops:.
Heeft iemand een goedkopere oplossing?

Deze is zeer informatief:


Vaak verslijten de kabels of de geleideblokjes door geen/gebrekkig onderhoud aan het schuifmechanisme van het dak (daardoor gaat het dak zwaarder lopen en worden de kabels zwaarder belast)

Probleem is ook de kabels en blokjes kan je enkel vervangen als je het hele dak er af trekt wat op zijn zachtst gezegd toch wel redelijk arbeidsintensief is.
Daarom is onderhoud van je panoroof vrij belangrijk al vind Tesla zelf van niet.
 
Deze is zeer informatief:


Vaak verslijten de kabels of de geleideblokjes door geen/gebrekkig onderhoud aan het schuifmechanisme van het dak (daardoor gaat het dak zwaarder lopen en worden de kabels zwaarder belast)

Probleem is ook de kabels en blokjes kan je enkel vervangen als je het hele dak er af trekt wat op zijn zachtst gezegd toch wel redelijk arbeidsintensief is.
Daarom is onderhoud van je panoroof vrij belangrijk al vind Tesla zelf van niet.
Interessant, inderdaad. Ik zal Tesla maar eens contacteren dat ik niet bereid ben om, door hun nalatigheid qua onderhoud, dat bedrag er voor neer te leggen.
 
Simon had je tijdens gebruik van het dakraam al signalen dat het minder goed ging? Zo ja, wat zijn deze?
Ja. Aan het begin van de zomer kon het opeens niet meer dicht. Ik heb het dan een zetje moeten geven zodat het wel dicht gleed.
Sindsdien was het alleen nog maar mogelijk op ventilatiestand. En sinds kort alleen de rechterkant een beetje open en links helemaal niet meer.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Ja. Aan het begin van de zomer kon het opeens niet meer dicht. Ik heb het dan een zetje moeten geven zodat het wel dicht gleed.
Sindsdien was het alleen nog maar mogelijk op ventilatiestand. En sinds kort alleen de rechterkant een beetje open en links helemaal niet meer.
Ieder jaar onderhoud ik alle rubbers en mechanische delen met o.a. siliconenspray, WD40 en kruipolie. Zo is bij mij de parkeerrem begonnen en doe ik dit nu ook preventief onderhouden. Tot op heden werkt het schuifdak goed. Nu weet ik waar ik op moet letten. Dank je!
 
Heb vergelijkbaar dakje in onze BMW gehad en daar sprak ook niemand over enig onderhoud ervan hoor.

Nou Tesla heeft de overtreffende trap bij deze kan ik je vertellen, het is niet een kwestie van dat ze er niet over praten maar ze ontkennen het ook nog eens als je een afspraak wilt inschieten voor panodak onderhoud:






Screenshot_20220907-223838_WhatsApp.jpg


Stukje uit de originele service manual:

Screenshot_20220907-224122_Drive.jpg

Heeft geen onderhoud nodig... (totdat het kapot gaat)
 
Nou Tesla heeft de overtreffende trap bij deze kan ik je vertellen, het is niet een kwestie van dat ze er niet over praten maar ze ontkennen het ook nog eens als je een afspraak wilt inschieten voor panodak onderhoud:
Zie je toch? Is geen specifieke service voor 'panoramic roof'. Wel een jaarlijks onderhoud.

Probleem zal eerder zijn dat je mail bij een service werker terecht kwam die niet in detail wist of kon herinneren wat er in het jaarlijkse onderhoud zit, en misschien verward was met het panoramisch dak van de 3 en Y dat niet beweegt.

Boek een afspraak via de app en vraag voor Panoramic Roof - Clean and Lubricate (Correction Code 24100105) en zie wat ze quoten.

 
Nou Tesla heeft de overtreffende trap bij deze kan ik je vertellen, het is niet een kwestie van dat ze er niet over praten maar ze ontkennen het ook nog eens als je een afspraak wilt inschieten voor panodak onderhoud:






View attachment 850010

Stukje uit de originele service manual:

View attachment 850011
Heeft geen onderhoud nodig... (totdat het kapot gaat)
Heel nuttig, dat jaarlijks onderhoud! Dit kan ik als 'munitie' gebruiken voor mijn email verzoek aan Tesla. Die mail is ondertussen al verstuurd maar heb er nog geen antwoord op ontvangen. Mocht hun antwoord negatief zijn, dan zal ik dit onder hun neus wrijven :)
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Hbrink
Nou Tesla heeft de overtreffende trap bij deze kan ik je vertellen, het is niet een kwestie van dat ze er niet over praten maar ze ontkennen het ook nog eens als je een afspraak wilt inschieten voor panodak onderhoud:






View attachment 850010

Stukje uit de originele service manual:

View attachment 850011
Heeft geen onderhoud nodig... (totdat het kapot gaat)
En volgens mij heb jij mij ooit eens verteld dat dat Vet special en vrij kostbaar is ;-)
 
En volgens mij heb jij mij ooit eens verteld dat dat Vet special en vrij kostbaar is ;-)


Dit vet gebruikt Tesla voor de siderails:

1662703118687.png


Helaas verkopen ze dat vet niet aan derden en adviseren ze geen ander type vet te gebruiken dus dat wordt je ook niet echt makkelijk gemaakt.

1662704325876.png


Gelukkig heb ik dankzij @Myfirstone wel een verpakking kunnen bemachtigen