Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Smart-Charging oplossingen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb liever de 3 fase automaat. Reden: mijn warmtepomp heeft een driefasige motor, en die draaien niet graag op slechts 2 fazen...
maar de kans dat mijn hoofd schakelaar (die dus een automaat is) is klein. t'is nl eentje van 63A. Pas als mij S en de toekomstige X tegelijk zouden laden op 32A kom ik in de problemen.

IK ben in het bezit van drie ouderwetse stoppen van 35A per stuk. Ik heb ze nu in 9 maanden S, 1 keer pas laten sneuvelen (fijne is de S laad gewoon door op 2 fase maar zat op de BG wel zonder licht;-)). Ik heb gevraagd naar de automaten maar dat grapje kostte maar 800 euries aangezien dan ook de bekabeling tot de wijkcentrale aangepast zou moeten worden.
Daarnaast (is mij verteld) kunnen de ouderwetse stoppen veel beter tegen overbelasting dan de automaten. De ouderwetse stoppen kunnen een langere tijd de overbelasting aan dan de automaten die veel scherper afgesteld staan. Ik ga morgen de groepen gelijkmatiger verdelen over mijn fases, dan moet ik er geen last meer van hebben.
 
Dat klopt, maar als ik bij mij thuis kijk zit ik niet zo snel aan 9A op 1 fase. Vaatwasser/wasmachine/droger zitten ieder al op een losse fase en heb ik nog nooit boven de 2 kW uit zien komen. En dat zijn de grootste vreters eigenlijk. Maar goed, als je wel aan die 9A komt kan bij nader inzien de Maxem wel nut hebben inderdaad.

Ik ben erg nieuwsgierig wat er voor wijsheden uit deze exercitie gaan komen. Cohere noemt zelf als voorbeeld van de meer nut opleverende situatie dat je 's avonds minder stroom verbruikt (bedoelen ze: 's nachts? 's avonds staan er meer lampen aan, de vaatwasser, bij ons de airco op zolder voor het slapen gaan) maar velen hebben juist 's avonds / 's nachts geen belang bij sneller laden, want een nachtje op 11 kW is al snel genoeg om 's morgens weer vol te zitten.

Als de bijdragen in dit draadje duidelijk gaan maken hoe ik bepaal hoeveel extra ik overdag uit mijn systeem kan gaan trekken, zou dat wel kunnen helpen om eventueel tot de conclusie te komen dat zo'n ding nut heeft.
 
Klein nadeeltje hierbij is wel dat alles dan uitgaat ipv maar 1 fase, beter misschien 3 losse zekeringen?

-:)

Ik heb liever de 3 fase automaat. Reden: mijn warmtepomp heeft een driefasige motor, en die draaien niet graag op slechts 2 fazen...

Dat is net een voordeel van een 3 fase automaat.

beetje off-topic : ik heb al twee maal (ezel !) een brandje gehad in of rond een schakelkast van nederlandse makelij gehad; doordat er één zekering uitknalde; en de rest op twee fazes bleef draaien.
 
Ik heb liever de 3 fase automaat. Reden: mijn warmtepomp heeft een driefasige motor, en die draaien niet graag op slechts 2 fazen...
maar de kans dat mijn hoofd schakelaar (die dus een automaat is) is klein. t'is nl eentje van 63A. Pas als mij S en de toekomstige X tegelijk zouden laden op 32A kom ik in de problemen.

Interssante discussie, ik heb ook drie automaten ipv zekeringen en een 3fase warmtepomp, is er nu een risico bij overbelastig dat er 1 fase uitgaat en dat de warmtepomp dat niet leuk vindt, of zelfs schade oploopt. Of gaat dan de hoofdschakelaar er uit ?
 
Interssante discussie, ik heb ook drie automaten ipv zekeringen en een 3fase warmtepomp, is er nu een risico bij overbelastig dat er 1 fase uitgaat en dat de warmtepomp dat niet leuk vindt, of zelfs schade oploopt. Of gaat dan de hoofdschakelaar er uit ?

een 3fasige motor kan enkel starten als alle fasen aanwezig zijn. valt er 1 weg dan blijft die ook meestal draaien, maar de zal dan de overblijvende fasen meer belasten, waardoor er mogelijks een ander beveilig in werking treedt (bij een goed uitgevoerde installatie). is dat niet het geval, dan kan de motor verbranden. is bij de start al een fase weg dan draait er niets (behalve een ronkende motor) warmt de motor nog sneller op met brandgevaar indien er geen beveilig aanwezige is.

vandaar dat men in België de hoofdschakelaar steeds een automaat is (den teko in de volksmond) die alle inkomende fases uitschakelt bij overbelasting en/of kortsluiting.
 
een 3fasige motor kan enkel starten als alle fasen aanwezig zijn. valt er 1 weg dan blijft die ook meestal draaien, maar de zal dan de overblijvende fasen meer belasten, waardoor er mogelijks een ander beveilig in werking treedt (bij een goed uitgevoerde installatie). is dat niet het geval, dan kan de motor verbranden. is bij de start al een fase weg dan draait er niets (behalve een ronkende motor) warmt de motor nog sneller op met brandgevaar indien er geen beveilig aanwezige is.

vandaar dat men in België de hoofdschakelaar steeds een automaat is (den teko in de volksmond) die alle inkomende fases uitschakelt bij overbelasting en/of kortsluiting.
De smart-charger zal dat juist voorkomen. Met de huidige auto's is het goed mogelijk om binnen 1 seconde overbelasting terug te regelen en uitslaan van installatie-automaten voorkomen. Deze week is er wel een ander item bij ge-engineerd (op klantvraag...) namelijk registratie van zonne-energie voor zakelijke verrekening.
 
We hebben ons product op http://www.maxem.io online gezet. Zouden jullie erop kunnen schieten? Eerste discussiepunt waar we meer van willen weten: hoe belangrijk is laden op de zon? Dank alvast:)

Het is wel deel van de oplossing die ik zoek. Maar ik wil niet veel geld uitgeven om vervolgens afhankelijk te zijn van een back-office platform wat ik niet ken en ook nog voor moet betalen. Ik zoek een open oplossing die via een open API communiceert en waar ik dus zelf de tools bij kan zoeken die ik wil gebruiken.

het liefst zou ik die tools ook gebruiken voor mijn laadpunt. De plek waar ik dat punt wil installeren is wel bereikbaar vanaf de openbare weg. Dus het moet wel beschermd zijn. Maar om nu een abonnement af te sluiten zodat ik een RFID kaart kan gebruiken gaat ook wat ver.

Het liefst heb ik één slim systeem waarbij alle data gewoon binnenshuis blijft.
 
Misschien dat het komt om dat ik onvoldoende ervaring heb en mijn Tesla pas vrijdag krijg. In nederland kan je met 3x25a met 11 kWh laden. Indien de auto bijna leeg is heb je in 7 uur 77 kW geladen. Veelal zal de auto niet nagenoeg leeg zijn, maar dit is worst case. Als ik de auto instel om om 23.30 te laden, wanneer alle grootverbruikers uit zijn, is de batterij om 6.30 toch wel weer vol. In de uitzonderlijke situatie dat ik overdag moet bijladen, is dat omdat ik alsnog een redelijke rit moet maken, dus zorg ik toch dat de grootverbruikers uit staan.
Een ander verhaal wordt het als je een warmtepomp hebt.
 
Misschien dat het komt om dat ik onvoldoende ervaring heb en mijn Tesla pas vrijdag krijg. In nederland kan je met 3x25a met 11 kWh laden. Indien de auto bijna leeg is heb je in 7 uur 77 kW geladen. Veelal zal de auto niet nagenoeg leeg zijn, maar dit is worst case. Als ik de auto instel om om 23.30 te laden, wanneer alle grootverbruikers uit zijn, is de batterij om 6.30 toch wel weer vol. In de uitzonderlijke situatie dat ik overdag moet bijladen, is dat omdat ik alsnog een redelijke rit moet maken, dus zorg ik toch dat de grootverbruikers uit staan.
Een ander verhaal wordt het als je een warmtepomp hebt.

Ziet er prima uit zo. Het zal nagenoeg nooit voorkomen dat je 77 kWh moet laden. In de praktijk gaat het om 50 tot 60 kWh. Bovendien laad je meestal tot hooguit 90%.

Ik zou me geen zorgen maken. Je kunt ook altijd, als je overdag twijfelt, de laadsnelheid handmatig terugzetten.
 
Misschien dat het komt om dat ik onvoldoende ervaring heb en mijn Tesla pas vrijdag krijg. In nederland kan je met 3x25a met 11 kWh laden. Indien de auto bijna leeg is heb je in 7 uur 77 kW geladen. Veelal zal de auto niet nagenoeg leeg zijn, maar dit is worst case. Als ik de auto instel om om 23.30 te laden, wanneer alle grootverbruikers uit zijn, is de batterij om 6.30 toch wel weer vol. In de uitzonderlijke situatie dat ik overdag moet bijladen, is dat omdat ik alsnog een redelijke rit moet maken, dus zorg ik toch dat de grootverbruikers uit staan.
Een ander verhaal wordt het als je een warmtepomp hebt.

Ook met een warmtepomp gaat het prima. Ik heb in onze boerderij van 1300 m3 een monovalentie warmtepomp van Stiebel Eltron.
Als die werkt neemt ie 3 kW. Bij 3 x 25A blijft er dan genoeg over om de Tesla te laden. Ik doe dat al 1,5 jaar zo.
 
Ook met een warmtepomp gaat het prima. Ik heb in onze boerderij van 1300 m3 een monovalentie warmtepomp van Stiebel Eltron.
Als die werkt neemt ie 3 kW. Bij 3 x 25A blijft er dan genoeg over om de Tesla te laden. Ik doe dat al 1,5 jaar zo.

juist, same here. er klapt wel eens een fase uit als er ook nog én gekookt én gedroogd wordt én de warmtepomp zijn best doet om nieuw badwater te maken (een typische zaterdagmiddag dus) maar ach we laden meestal publiek ipv op de stoep met de UMC. En ik kan natuurlijk ook nog naar de taxistandplaats AMS-ZO.