Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Snel laad punten in nederland

This site may earn commission on affiliate links.
In afwachting van mijn model s probeer ik door te krijgen waar in nederland snellaadpunten zijn die ook echt door tesla bestuurders gebruikt kunnen worden. Er zijn veel websites die het overzicht lijken te geven, maar die blijken dan toch weer niet up To date te zijn ofwel de punten zijn niet voor ieder merk beschikbaar. Misschien kunnen we hier ook websites en Apps delen die echt werken.

- - - Updated - - -

Eerste reply op mijn eigen thread: de love To load app gedownload op m'n iPad, die is echter heeeeel traag en daardoor moeilijk bruikbaar...
 
In afwachting van mijn model s probeer ik door te krijgen waar in nederland snellaadpunten zijn die ook echt door tesla bestuurders gebruikt kunnen worden. Er zijn veel websites die het overzicht lijken te geven, maar die blijken dan toch weer niet up To date te zijn ofwel de punten zijn niet voor ieder merk beschikbaar. Misschien kunnen we hier ook websites en Apps delen die echt werken.

Eerste reply op mijn eigen thread: de love To load app gedownload op m'n iPad, die is echter heeeeel traag en daardoor moeilijk bruikbaar...

Die Love to load app doet 't overigens prima op een iPhone. De afgelopen tijd ga ik soms even de snelweg af om te kijken wat voor laadstation er nou feitelijk staat. Door de verschillende standaarden kan je hierdoor verrast worden. Mijn ervaring is dat je op Love to load en Laadpalen.nl de snelladers niet moet selecteren: dan sta je voor een CHAdeMO lader waar we vooralsnog niets mee kunnen.

Helaas kan je op de sites en apps niet zien of een laadpaal 11KWh of 22KWh (of zelfs meer) heeft. Dit zou ik erg interessant vinden: ik rij liever 10 minuten om zodat ik met 22 KWh kan laden in plaats van een lager amperage.

Wel heb ik in diverse posts gelezen dat Ikea's nogal snelle laders hebben, althans in het buitenland. Is dat ook zo in Nederland?
 
Als ik het goed begrijp kun je alleen maar van een 44kW lader gebruik maken als je de twincharger optie hebt, klopt dat?

Dat klopt. Zonder Twin Charger is 11KWh het maximum, met is 22KWh maximaal. Let op trouwens: er staan de nodige 44KWh en 50KWh laders in den lande, maar dit zijn veelal CHAdeMO laders waar wij niets mee kunnen. Tenzij Tesla met een adapter komt die overiegns wel is toegezegd.
 
Op deze kaart staan idd alleen AC laders vermeld met vermogens van 22kW en 43kW.

Er gaan er dit jaar nog wel een paar bij komen. Ik hoop vooral direct langs de snelweg, want effe Haarlem in rijden kost onnodige kWh's en tijd.

In de buurt van het Floraplein in Eindhoven is alleen bij van der Valk aan de Aalsterweg een DC snellader. Zoals bij veel van der Valken zijn deze wel geschikt te maken voor AC (bestickering zit er al op) en bij sommigen gaat dit binnenkort ook gebeuren (Ridderkerk igg).
 
Maar al komt er een Tesla adapter voor CHAdeMO, dan heeft dat geen enkel effect op het feit of je een single of twin-charger hebt, toch? Want CHAdeMO is DC laden?

Dat klopt ook. De Charger, Twin of enkel, is een AC/DC converter. Gelijkstroom laden zoals met de Supercharger en straks (hoop ik) CHAdeMO bypassed de Twin Charger. Vandaar ook dat er dan veel sneller geladen kan worden.
 
Dat klopt ook. De Charger, Twin of enkel, is een AC/DC converter. Gelijkstroom laden zoals met de Supercharger en straks (hoop ik) CHAdeMO bypassed de Twin Charger. Vandaar ook dat er dan veel sneller geladen kan worden.

Thanks Wiebe. Ik vraag me dan eigenlijk af of het nog wel zinvol is om nog (ik kan dat uiterlijk maandag a.s. doorgeven) om mijn Tesla bestelling uit te breiden van een single naar een Twin charger.... Thuis laad ik op in een publieke garage met volgens mij 1 fase 16A. Daar heeft het dus geen nut, misschien alleen onderweg hier en daar.
Keuzes, keuzes, moeilijk, moeilijk (toch weer € 1.600 extra :)
 
Thanks Wiebe. Ik vraag me dan eigenlijk af of het nog wel zinvol is om nog (ik kan dat uiterlijk maandag a.s. doorgeven) om mijn Tesla bestelling uit te breiden van een single naar een Twin charger.... Thuis laad ik op in een publieke garage met volgens mij 1 fase 16A. Daar heeft het dus geen nut, misschien alleen onderweg hier en daar.
Keuzes, keuzes, moeilijk, moeilijk (toch weer € 1.600 extra :)

Het hangt er denkt ik vanaf hoe veel je rijdt. Ik rij 40.000 Km per jaar in NL en dan wil je snel laden. Weet je zeker dat je thuis 1 fase 16A wil gaan laden? Dat is effectief zo'n 16/17 Km per uur laden, als alles goed gaat. Een optie is hier 3-fasen 16A van te maken ( niet al te duur, 55 Km per uur) maar dan heb je wel de Twin Chargers nodig.
 
Het hangt er denkt ik vanaf hoe veel je rijdt. Ik rij 40.000 Km per jaar in NL en dan wil je snel laden. Weet je zeker dat je thuis 1 fase 16A wil gaan laden? Dat is effectief zo'n 16/17 Km per uur laden, als alles goed gaat. Een optie is hier 3-fasen 16A van te maken ( niet al te duur, 55 Km per uur) maar dan heb je wel de Twin Chargers nodig.

Ik parkeer 'thuis' in een publiek garage dus ben afhankelijk van de oplaadpunten die aangeboden worden, nu nog 1 x 16A volgens mij.

Ach wt, ik bestel toch maar twin charger, zal wel beter voor de restwaarde zijn? :)
 
Is het een idee om een lijst aan te leggen van laadpunten bij Tesla rijders? Om elkaar uit de brand te helpen tot er een dekkend netwerk is waar we op kunnen vertrouwen? Ik heb 11 en 22 kw laadpunten in de aanbieding op kantoor in Rijswijk, Plaspoelpolder vlakbij de A4.