Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Ik werd vandaag van de rechter baan gedrukt door 2 oude mensjes die van de A5 van links op de A10 invoegden richting de Coentunnel. Ik heb wat ingehouden en liep verder goed af. Vraagje voor het forum:
Waarom kan mijn Tesla wel shadowbraken, voetgangers verkeerslichten en klikos spotten, maar niet ingrijpen voor een auto die mij van links van de weg wil drukken? Dat moeten de camera’s van mijn Model 3, veiligste auto ter wereld, toch waarnemen en tenminste een waarschuwing op kunnen geven?
Je hebt te vroeg zelf gereageerd.

Da's natuurlijk beter dan dat je auto zelf te laat reageert. Maar ik heb in een ver verleden wel gehad dat mijn auto zelf uitwijkte voor een vrachtwagen die plots van zijn rijvak uitweek.
 
Ik werd vandaag van de rechter baan gedrukt door 2 oude mensjes die van de A5 van links op de A10 invoegden richting de Coentunnel. Ik heb wat ingehouden en liep verder goed af. Vraagje voor het forum:
Waarom kan mijn Tesla wel shadowbraken, voetgangers verkeerslichten en klikos spotten, maar niet ingrijpen voor een auto die mij van links van de weg wil drukken? Dat moeten de camera’s van mijn Model 3, veiligste auto ter wereld, toch waarnemen en tenminste een waarschuwing op kunnen geven?
Ik had vandaag op de N2 iemand die druk bellend mijn baan in gleed en de M3 was een halve seconde sneller dan ikzelf met toeters, bellen en flink in de ankers. Hij greep wel laat in dus maar nog prima op tijd voor een computer.
 
  • Informative
Reactions: BMW740iL
Ik had vandaag op de N2 iemand die druk bellend mijn baan in gleed en de M3 was een halve seconde sneller dan ikzelf met toeters, bellen en flink in de ankers. Hij greep wel laat in dus maar nog prima op tijd voor een computer.
Mijn vrouw zal zeker zo lang niet gaan wachten als zij rijdt en wordt afgesneden. Ik vindt het zelf wel interessant om te ervaren wat jij bedoeld met “nog prima op tijd voor een computer”. Ik zal mij volgende keer proberen zo lang te beheersen met zelf in te grijpen en de Tesla computer de gelegenheid zal geven om te shinen.
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904
Mijn vrouw zal zeker zo lang niet gaan wachten als zij rijdt en wordt afgesneden. Ik vindt het zelf wel interessant om te ervaren wat jij bedoeld met “nog prima op tijd voor een computer”. Ik zal mij volgende keer proberen zo lang te beheersen met zelf in te grijpen en de Tesla computer de gelegenheid zal geven om te shinen.

Het huidige systeem moet je zien als een rijhulp en dus moet het pas ingrijpen als jij niet of te laat ingrijpt.
Wanneer het te vroeg zou ingrijpen krijgen ze bij Tesla het verwijt dat het systeem te neurotisch is.
 
Ik versta onder een rijhulp ook het rode waarschuwslicht bij andere dan Tesla buitenspiegels dat aangeeft dat er iets in je dode hoek zit.

Die rode / oranje lichtjes grijpen alleen niet in...
Daar hadden we het over.

Wanneer je overigens in je spiegel kunt kijken kan je ook in je "dode" hoek kijken.
Iemand die zonder kijken van baan wisselt kijkt ook niet in zijn spiegel...
 
  • Like
Reactions: Tezlaowner
Gisteren bij het vertrekken naar huis wilde de auto niet wakker worden. Alles behalve het scherm en de shifter werkte. Initieel deed reboot ook niets maar na 5 minuten besliste hij dan toch zelf te herstarten. Vreemd.

Ook weer een enorm lastige maximumsnelheid bug op de E40 in Drongen, gaat hij automatisch van 120 naar 40km/u.
 
Ik had vandaag op de N2 iemand die druk bellend mijn baan in gleed en de M3 was een halve seconde sneller dan ikzelf met toeters, bellen en flink in de ankers. Hij greep wel laat in dus maar nog prima op tijd voor een computer.
Bij Auke Hoekstra greep de auto helaas niet in toen iemand schuin voor hem naar links ging terwijl hij in de dode hoek reed. Voor bumper rechts naar de filistijnen en hij met weer langs de wrapper.
 
Ik versta onder een rijhulp ook het rode waarschuwslicht bij andere dan Tesla buitenspiegels dat aangeeft dat er iets in je dode hoek zit.
Ik vind die lampjes in buitenspiegels maar niks. Vaak in onze 2-serie gedacht dat iemand op het andere rijvak aanstalten maakte om in te voegen in mijn rijvak, terwijl ie enkel naast mij reed maar het lampje in mijn zijspiegel aan ging.
 
Fake news!

Het was een andere man met een baard.

Maarten Steinbuch on Twitter
Andere baard, verder weinig fake in dit bericht
EC0AE163-7BBB-4AE8-A0D7-0A252F76E94D.png
 
Ik vind die lampjes in buitenspiegels maar niks. Vaak in onze 2-serie gedacht dat iemand op het andere rijvak aanstalten maakte om in te voegen in mijn rijvak, terwijl ie enkel naast mij reed maar het lampje in mijn zijspiegel aan ging.
ik snap niet goed wat het doel is van het ontkennen en het wegkijken van deze duidelijk door Tesla gemiste feature o_O

En dan bedoel ik niet het ontbreken van dode hoek lampjes in de buitenspiegel.

Met de pretenties van Tesla voor het afleveren van een feature complete systeem voor Full Self Driving en dat Tesla niet een normale autoproducent is maar de high tech overlord die met eigen hardware en software de veiligste auto op de weg laat rijden, is het niet kunnen signaleren en gebrekkig reageren op dode hoek situaties wel een dingetje waar we in dit software topic een inhoudelijke discussie over moeten kunnen voeren.
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: Phil V
Met de pretenties van Tesla voor het afleveren van een feature complete systeem voor Full Self Driving en dat Tesla niet een normale autoproducent is maar de high tech overlord die met eigen hardware en software de veiligste auto op de weg laat rijden, is het niet kunnen signaleren en gebrekkig reageren op dode hoek situaties wel een dingetje waar we in dit software topic een inhoudelijke discussie over moeten kunnen voeren.
Ik weet het niet. Noch uit jouw situatie, noch uit die van Maarten, kan je afleiden dat het systeem de auto niet had herkend.
  • Bij Tesla zitten de lampjes niet in de spiegels, maar wordt het dashboard gebruikt om naderende objecten te melden
  • Ik weet niet of de concurrentie geluidssignalen en stuurcorrecties geeft als er iemand van rijvak afwijkt en in 'ons' rijvak komt. Bij onze BMW bleef het bij knipperende spiegels.
In het geval van FSD moet dat natuurlijk quasi foutloos zijn, maar ook FSD is er nog niet. Ik heb evenwel het 1 keer ervaren dat mijn auto wél uitweek, remde en geluidssignalen gaf toen een vrachtwagen in mijn rijvak inweek, maar dat is al weer 2 jaren en vele software versies geleden...
 
Ik weet het niet. Noch uit jouw situatie, noch uit die van Maarten, kan je afleiden dat het systeem de auto niet had herkend.
  • Bij Tesla zitten de lampjes niet in de spiegels, maar wordt het dashboard gebruikt om naderende objecten te melden
  • Ik weet niet of de concurrentie geluidssignalen en stuurcorrecties geeft als er iemand van rijvak afwijkt en in 'ons' rijvak komt. Bij onze BMW bleef het bij knipperende spiegels.
In het geval van FSD moet dat natuurlijk quasi foutloos zijn, maar ook FSD is er nog niet. Ik heb evenwel het 1 keer ervaren dat mijn auto wél uitweek, remde en geluidssignalen gaf toen een vrachtwagen in mijn rijvak inweek, maar dat is al weer 2 jaren en vele software versies geleden...
Ik weet niet hoe de situatie was bij meneer Steinbuch maar ik zat zeg maar met mijn voorbumper bij het achterwiel van degene die mijn baan in gleed. Ik reed uiterst links dus enige mogelijke ingreep was remmen, dat deed ie als gezegd prima en fractie van een seconde voor ik het zou doen. Ik weet niet *welk* systeem ingreep overigens - ik reed op NOA op dat moment en Frontal Collision Warning staat op "Laat" (omdat ik 'm te snel vind zeuren op lagere standjes). Technisch zou dit een frontal collision zijn geweest.
 
Ik weet niet hoe de situatie was bij meneer Steinbuch maar ik zat zeg maar met mijn voorbumper bij het achterwiel van degene die mijn baan in gleed. Ik reed uiterst links dus enige mogelijke ingreep was remmen, dat deed ie als gezegd prima en fractie van een seconde voor ik het zou doen. Ik weet niet *welk* systeem ingreep overigens - ik reed op NOA op dat moment en Frontal Collision Warning staat op "Laat" (omdat ik 'm te snel vind zeuren op lagere standjes). Technisch zou dit een frontal collision zijn geweest.

Begin dit jaar had ik ongeveer hetzelfde. Ik reed op de middelste van de 3 rijbanen en rechts voor mij reed een vrachtauto, in dit geval mijn voorbumper net achter/naast de achterkant van een vrachtwagen. De vrachtwagen komt plotseling naar mijn weghelft en direct grijpt de auto in. Op dat moment reed ik op AP (ik heb geen NOA).