Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Staat hier nu dat V9 nog helemaal niet in Europa wordt uitgerold? Of alleen navigatie on ap niet?

Alleen nav on autopilot nog niet. V9 is zojuist begonnen in VS en zal dus binnenkort ook in EU komen.

"As for ‘Navigate on Autopilot’ in Europe, Musk confirmed that it is still months away as they need to address the differences in how lane lines are painted, which varies greatly by country."

De eerste duizenden auto's hebben vandaag V9 gekregen en met navigate on autopilot maar dan handmatig (dus net als nu, maar dan met voorstel van auto).
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Kan ik mee leven, laat V9 maar komen.

Ik ben niet zo bekend met belijning problemen in Europa, en gezien dat AP overal tussen de lijnen rijdt snap ik het ook niet helemaal. Maar zal vast wel ingewikkeld zijn, dus idd V9 snel uitrollen, km's maken en dan komt het vanzelf....
 
  • Like
Reactions: Superendo
Kan ik mee leven, laat V9 maar komen.

Ik ben niet zo bekend met belijning problemen in Europa, en gezien dat AP overal tussen de lijnen rijdt snap ik het ook niet helemaal. Maar zal vast wel ingewikkeld zijn, dus idd V9 snel uitrollen, km's maken en dan komt het vanzelf....

Het gaat om verschillen in lijnen tussen VS en EU. Blijkbaar zijn er dusdanig veel verschillen dat Tesla het nog niet aan durft. Ik vind die voorzichtige aanpak in dit geval heel goed, en ga ervanuit dat men snel voldoende data heeft om te valideren dat het goed genoeg is.
 
Deze wagentjes rijden ook autonoom (terminal draait al sinds jaren 90). Dit was een patstelling, heeft zeker 10 min zo gestaan niet meer gezien hoe het opgelost is. Op zich is het goed gegaan ze hebben elkaar niet geraakt.

Edit: de karretjes rijden op een mix van loops in het wegdek en gps.
 

Attachments

  • 3CDF79DB-B3B6-4885-8A96-875EB6361539.jpeg
    3CDF79DB-B3B6-4885-8A96-875EB6361539.jpeg
    542.6 KB · Views: 52
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Deze wagentjes rijden ook autonoom (terminal draait al sinds jaren 90). Dit was een patstelling, heeft zeker 10 min zo gestaan niet meer gezien hoe het opgelost is. Op zich is het goed gegaan ze hebben elkaar niet geraakt.

Edit: de karretjes rijden op een mix van loops in het wegdek en gps.

Ach, in Symbolica in de Efteling rijden ook de karretjes ogenschijnlijk een eigen koers. Maar het is geen autonoom rijden. maar geleid rijden, iets wat heel vaak door elkaar wordt gehaald.
 
In hoeverre benaderen de AI-systemen het menselijk brein?

Een beetje laat maar ik heb het toch even na laten zoeken. De schatting is dat de huidige AI-chips in de orde van 10 tot de macht 13 of 14 bewerkingen per seconden kunnen doen. Voor een brein ligt de ondergrens voor vergelijkbare bewerkingen op 10 tot de 18de. Dat lijkt slechts een factor 10.000 minder. Hierbij moet echter worden aangetekend dat het brein grotendeels analoog werkt en het aantal nuances vrijwel oneindig is. De informatie dichtheid in analoge systemen is hoger dan in digitale systemen. Daarnaast is het menselijk brein aangesloten om miljoenen/miljarden sensoren. Dit is onvergelijkbaar met de huidige computersystemen. Deze bezwijken al aan hun complexiteit bij enige tientallen sensoren.

Het klopt natuurlijk dat de systemen voor FSD daarop helemaal gespecialiseerd worden en hebben ze veel informatie verwerkende delen waarover het brein beschikt niet nodig. Echter ook hier zit een grens. Een mens zal het voetje van een gevallen kind achter een geparkeerde kliko snel herkennen en stoppen. Ik heb nog geen system gezien dat dit ook kan, maar hou me aanbevolen.
Om te eindigen met een dooddoener, we weten vermoedelijk meer niet dan wel over het menselijk brein. Het blijft speculeren.

Inderdaad. Uit Life 3.0 van Max Tegmark (meest doordachte boek over AI dat er vandaag bestaat, naar mijn smaak, en zonder doemdenken): vraag een mens om even 37x127 uit te rekenen, en hij doet er 100 keer langer over dan een computer. Leg een mens een foto voor van Einstein, en hij zal 100 keer sneller kunnen antwoorden wie dat is, en met een grotere graad van zekerheid. Het tweede is nochtans duidelijk een veel gecompliceerdere denkoefening. En als we het hebben over "zie ik dat de mens, die mij voorrang van rechts moet geven, hevig op z'n GSM aan 't ruziën is en mij dus per hypothese niet zal zien" dan staat FSD ook overmorgen nog nergens (tenzij wagens met elkaar zullen communiceren).
 
Inderdaad. Uit Life 3.0 van Max Tegmark (meest doordachte boek over AI dat er vandaag bestaat, naar mijn smaak, en zonder doemdenken): vraag een mens om even 37x127 uit te rekenen, en hij doet er 100 keer langer over dan een computer. Leg een mens een foto voor van Einstein, en hij zal 100 keer sneller kunnen antwoorden wie dat is, en met een grotere graad van zekerheid. Het tweede is nochtans duidelijk een veel gecompliceerdere denkoefening. En als we het hebben over "zie ik dat de mens, die mij voorrang van rechts moet geven, hevig op z'n GSM aan 't ruziën is en mij dus per hypothese niet zal zien" dan staat FSD ook overmorgen nog nergens (tenzij wagens met elkaar zullen communiceren).

Dat is wel iets te nuanceren. Bij Einstein herkent de mens hem sneller, als hij hem kent. Een computer kan in principe iedereen kennen en zal dan in bijna alle gevallen 1000 x sneller zijn dan de mens. Zo is de mens verder afhankelijk van het toeval van zijn eigen waarneming die dan moet matchen met een interpretatie, die goed uit kan pakken, of niet, terwijl de computer een in beginsel onbeperkt aantal scenario's kan doorlopen voordat hij iets doet. Dat er nooit meer iets fout gaat wordt nergens beweerd, net zoals ook de veiligheidsriem en de gordel niet betekenen dat zij niet soms juist de fataliteit oproepen. Statistisch is denk ik wel aan te nemen dat het aantal gevallen waarin het fout gaat, afgezet tegen de menselijke onvolkomenheid, veel minder zal zijn. Dan rest alleen nog de menselijke eigenschap om eigen fouten als acceptabel te beschouwen (we zijn nu eenmaal mensen) en een fout van een machine direct zwaar over te belichten. Ik denk dat ik het met J.B. Straubel eens ben dat de eindconclusie moet zijn dat het altijd beter zal zijn FSD te gebruiken waar deze is geïndiceerd.
 
Het gaat om verschillen in lijnen tussen VS en EU. Blijkbaar zijn er dusdanig veel verschillen dat Tesla het nog niet aan durft

Al diverse malen is het mij b.v. opgevallen dat je niet van baan kunt wisselen met vierkante blokken. Die gebruiken we hier praktisch overal voor afslagen en splitsingen. Dan moet je dus het stuur over nemen.

Ik begin me ook een beetje te ergeren aan dat ik AP steeds weer moet activeren na het onderbreken. Alle voertuigen tot nu toe waar in ik heb gereden met lane assist activeren dit automatisch zodat deze weer even in de baan rijd. Dat zou AP ook moeten doen als je AP eerder had ingeschakeld.
 
Al diverse malen is het mij b.v. opgevallen dat je niet van baan kunt wisselen met vierkante blokken. Die gebruiken we hier praktisch overal voor afslagen en splitsingen. Dan moet je dus het stuur over nemen.

Ik begin me ook een beetje te ergeren aan dat ik AP steeds weer moet activeren na het onderbreken. Alle voertuigen tot nu toe waar in ik heb gereden met lane assist activeren dit automatisch zodat deze weer even in de baan rijd. Dat zou AP ook moeten doen als je AP eerder had ingeschakeld.

Versie 9 wordt vannacht in US uitgerold met rijden op navigatie. In eerste instantie moet je een "final apporte" geven voor het baan wisselen, na, volgens Elon, 10 miljoen km zonder problemen, krijgt men de optie om het vanzelf te laten gaan.

Hopelijk krijgen wij straks direct de eindversie. (als men rijden op navigatie aanzet).