FSD is verdwenen, zie ik net op de configurator.
Jups, had het al via Twitter vernomen maar volgens Elon tijdelijk van de opties i.v.m. onduidelijkheid........ whatever that means
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
FSD is verdwenen, zie ik net op de configurator.
Jups, had het al via Twitter vernomen maar volgens Elon tijdelijk van de opties i.v.m. onduidelijkheid........ whatever that means
Is het niet gewoon zo dat men hem nu niet noemt omdat ze het nog niet (kunnen) leveren? De nieuwe hardware zal straks wel standaard in alle nieuwe auto's komen en dan is het een kwestie van activeren en men heeft FSD. De kostprijs van zo'n computer zal met grote aantallen zodanig zijn dan het goedkoper is om die gelijk te leveren dan inderdaad twee soorten aan te houden. Waarschijnlijk zal dat geruisloos gaan van het ene moment op het andere. Rest nog de overgangsperiode, waar onze AP2's onder vallen en daar wordt dan hardwarematig iets gedaan. Als er nu 300k Tesla's zijn zal een deel daarvan AP2 hebben maar bij een jaarproductie van 400 tot 500k zijn we snel in de minderheid en de nieuwen hebben het standaard (wat hardware betreft).
Ok. On topic;
Gisteren met tesla support aan de lijn gehangen voor een storing.
De nieuwe update zou in november verschijnen in batches. Eerst voor de MX daarna voor de MS.
Het maakt niet zoveel uit of het cheaten is of niet, het is geen spelletje. De eerste fabrikant die FSD heeft is de winnaar die de volledige markt pakt, het aantal benodigde auto's zal zeker met 80% terug vallen.HD maps zijn naar mijn mening shortcuts, een vorm van cheaten.
Vermoedelijk zijn hier twee onjuiste aannames.Dat is nou het mooie aan Neural Nets, deze zijn gebaseerd op onze beperkte kennis van hoe ons brein werkt en een computer kan dit sneller voor een specifieke taak doen en kan daarin ook nog eens meer sensors hebben dat de mens.
Dit is een heel verrassende uitspraak. Juist neurale netwerken zijn gebaseerd op het massief verwerken van data. De eerste Nvidia-systemen konden al werken met modellen van 100 miljoen parameters. De nieuwe chipsets gaan daar al weer met een factor 100 overheen. En dan nog kan het geen fractie verwerken van wat een baby brein kan verwerken aan input.Het grootste voordeel, bij neural nets is de hoeveelheid data heel beperkt
Er zijn maar enkele groepen bezig met systemen die werken met alleen camera's. Tesla hoort daar niet bij. Zij maken naast deeplearning ook gebruik van andere sensoren en sensor fusionElon heeft meermaals in het verleden aangegeven voor volledig autonoom rijden te gaan met enkel cameras en zonder HD maps.
Ik vrees dat het toch allemaal wat ingewikkelder is. Enkele nuances.
Het maakt niet zoveel uit of het cheaten is of niet, het is geen spelletje. De eerste fabrikant die FSD heeft is de winnaar die de volledige markt pakt, het aantal benodigde auto's zal zeker met 80% terug vallen.
Ook deep learning systemen vast aan kaarten. Het maakt niet uit of je deze HD-kaarten noemt of anders. Dit heeft te maken met het logisch mechanisme achter Deep-learning. Deep-learning is niets anders dan de hogere vorm van statistiek. Een model wordt getraind met massieve hoeveelheden data waarbij met name de juiste situaties getraind worden, hoe moet de auto sturen om van de huidige juiste situatie in de volgende juiste situatie te komen.
Het aantal juiste situaties is slecht een fractie tov van het aantal mogelijke fout situaties. Het heeft ook weinig zin en is erg kostbaar om auto's te trainen hoe uit elke fout situatie te komen. Ook een mens doet dit niet, die belt voor het overgrote deel van de fout situaties Tesla, de ANWB of 112 voor een oplossing.
Deze methode werkt ook voor auto's. De vraag is hoe herkent de auto dan dat deze in een fout situatie terecht dreigt te komen? En hier komen de (HD)-kaarten weer terug. Eén van de deep learning modellen in de computer van de rijdende auto, is getraind om te controleren of de huidige situatie nog steeds binnen het gewenste profiel past zoals deze opgeslagen is in kaart van het gebied waar deze rijdt. Deze kaart ziet er anders uit dan onze TomTom-kaarten maar is een afbeelding in getallen, van de opnames van de sensoren die het voertuig gebruikt maar dan eerder opgenomen en bewerkt. De informatie in deze kaarten is factoren groter dan de huidige HD-kaarten maar alleen te gebruiken voor die specifieke sensoren.
In principe betekend dit dat een voertuig een kaart krijgt van de corridors waar deze mag rijden. Zodra die daaruit dreigt te ontsnappen wordt het voertuig teruggestuurd naar de corridor of het weet dat het moet stoppen.
Dit is inderdaad natuurlijk wel een heel ander gebruik van kaarten dan de conventionele-systemen doen.
De GPS als basis voor FSD is vermoedelijk geen optie, misschien op de snelweg zonder vrachtauto's en viaducten maar in een bebouwde omgeving niet. Het bouncen van de signalen geeft uiteindelijk geen nauwkeurig plaats bepaling. De signalen worden vaak aangevuld met de gemeten vermogens van de geïdentificeerde ander stralingsbronnen zoals WIFI-routers maar ook dit geeft geen zekerheid over een locatie.Belangrijker is een GPS systeem dat met cm nauwkeurigheid werkt. Alleen dan zal de nauwkeurigheid van de positie van de auto iedere keer tot op de cm nauwkeurig hetzelfde zijn. En voor dit alles is geen kaart nodig. Alleen een relatief kleine hoeveelheid data.
Galileo heeft een nauwkeurigheid van 20 cm. Die nauwkeurigheid wordt verder vergroot door differentieel GPS. Nederland heeft 3 (D)ifferentieel GPS zenders en heeft daarmee landelijke dekking.De GPS als basis voor FSD is vermoedelijk geen optie, misschien op de snelweg zonder vrachtauto's en viaducten maar in een bebouwde omgeving niet. Het bouncen van de signalen geeft uiteindelijk geen nauwkeurig plaats bepaling. De signalen worden vaak aangevuld met de gemeten vermogens van de geïdentificeerde ander stralingsbronnen zoals WIFI-routers maar ook dit geeft geen zekerheid over een locatie.
Ik gebruikte ruim 40 jaar Decca en GPS apparatuur aan boord van mijn zeegaande zeiljachten. Astronavigatie, ik kan navigeren met een sextant, gebruikte ik vóór die tijd tijdens lange zeereizen.About satellite navigation
ze hebben het hier over 1@2 meter, in de toekomst over 20 cm, met speciale apparatuur, probleem is inderdaad stedelijke omgeving, het signaal gaat kaatsen en dan klopt de tijdswaarneming niet meer.
In tunnels heb je dus geen gps signaal, de computer doet een berekende gok (dead reckoning) waar hij zit, dit kan heel nauwkeurig, bv onderzeers navigeren op deze manier, doordat de gok heel goed is, de lengte van de tunnel is immers bekend en de snelheid ook, heeft de gps weer heel snel een fix zodra je uit de tunnel bent en merk je als gebruiker niet dat het signaal even weg was. Op veerboten gaat dit wel eens mis zoals eerder te lezen op het forum, de computer heeft geen idee meer waar hij is, een positie krijgen kan dan wat langer duren omdat hij eerst satelieten moet identificeren, hij heeft in eerste instantie geen idee van welke sateliet hij het signaal krijgt, kennelijk samen met een software foutje kregen deze personen helemaal geen positie meer.
dit is pas echt nauwkeurig, RTK - Wikipedia, dit gebruiken wij bij de grote containerschepen en geulgebonden schepen (niet perse voor positie maar voor predictie hebben we deze nauwkeurigheid nodig).
Dit kan met gps/glonass en galileo gecombineerd worden.
De ontvanger met toebehoren kost circa een model 3, komt ook nog een abonnement bij op rtk stations.
Kaarten zullen er nauwelijks toe doen, dat is iets voor mensen. Wij verzamelen al jaren data voor Tesla. Honderden Tesla's rijden over dezelfde wegen en daaruit wordt de optimale positie op de rijbaan berekend. Die optimale positie wordt elke meter opnieuw bepaald en zo ontstaat een lijn met optimale punten die de Tesla van straks gaat rijden.
lijkt een contradictie. Als niets deze apparaten in de weg staat, waarom zijn ze er dan niet?Niets staat de introductie van laaggeprijsde apparatuur met een nauwkeurigheid van centimeters in de weg.
Tja, dit is een lastig overleg.
De uitspraak:
lijkt een contradictie. Als niets deze apparaten in de weg staat, waarom zijn ze er dan niet?
In alle projecten waarbij ik betrokken ben als het gaat over locatie bepaling en/of autonoom rijden is de GPS/Glonass/Galileo-oplossing afgeschreven als steunpilaar voor exacte locatie bepaling in de bebouwde omgeving en voor snelheidsbepaling.
Het is een universeel probleem van alle systemen die zich baseren op elektromagnetische golven voor locatie bepaling. De golven worden omgebogen, vertraagd of versneld door de materialen die ze passeren, of juist niet kunnen passeren, en atmosferisch omstandigheden. Dit speelt niet alleen bij satelliet gebaseerde systemen maar ook bij systemen gebaseerd op zendmasten en en draadloze routers.
Je kant veel repareren met extra locale zenders die een vaste bekende locatie hebben maar het probleem is niet op te lossen, en we zijn tevreden met een 99% oplossing. Maar ik ben geen technicus en heb dit van de technici in de projecten. Dus iedereen kan mij zo omver blazen. Neemt niet weg dat we de investeringen in projecten met locatiebepaling middels elektromagnetische golven in de bebouwde omgeving hebben moeten afgeblazen.
Als stabieler oplossing zijn wij overgestapt op sensor-specifieke kaarten, fingerprinting en deep learning. Deze combinatie lijkt voor als nog een betere resultaat te geven dan de GPS/Glonass/Galileo-oplossing.
Als iemand komt met een goedkopere oplossing hoor ik het graag natuurlijk.