Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Stuiteren bij 35-50km/h

This site may earn commission on affiliate links.
Hi,

Sinds een week in bezit van de TM3, ongelofelijk blij mee.

Inmiddels zijn mij wat puntjes opgevallen en heb ik een serviceafspraak ingepland. Een van deze puntjes is het 'stuiteren' en 'schokken' van de auto bij een snelheid van 35-50km/uur.

Herkent iemand dit?

En kan het kwaad hier mee door te rijden t/m 3 Mei (dan is de serviceafspraak)?

Thanks!
 
Hi,

Sinds een week in bezit van de TM3, ongelofelijk blij mee.

Inmiddels zijn mij wat puntjes opgevallen en heb ik een serviceafspraak ingepland. Een van deze puntjes is het 'stuiteren' en 'schokken' van de auto bij een snelheid van 35-50km/uur.

Herkent iemand dit?

En kan het kwaad hier mee door te rijden t/m 3 Mei (dan is de serviceafspraak)?

Thanks!
Als je echt los komt van de weg zou ik niet verder rijden.
 
Hi,

Sinds een week in bezit van de TM3, ongelofelijk blij mee.

Inmiddels zijn mij wat puntjes opgevallen en heb ik een serviceafspraak ingepland. Een van deze puntjes is het 'stuiteren' en 'schokken' van de auto bij een snelheid van 35-50km/uur.

Herkent iemand dit?

En kan het kwaad hier mee door te rijden t/m 3 Mei (dan is de serviceafspraak)?

Thanks!
Gebeurt dit ook als je een lagere stuk gereden hebt?
 
Update:

Het stuiteren/hobbelen/wiebelen lijkt erger te worden. Een beetje googlen lijkt er op te wijzen dat het mogelijk komt door kromme velg(en).

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb nu een serviceafspraak staan op 3 mei. Stel dat dit het is, kan het kwaad hier mee door te rijden tot dan?
 
Ik heb het ook erg gehad, ik heb de 19" velgen op mijn M3 AWD. Heb mijn banden laten balanceren, er zat best wat onbalans in de banden meldden ze me bij Bosch Car Service. Het is echter nog niet volledig verdwenen, en vooral voelbaar op een glad wegdek tussen de 30-60 km/u.
 
Ik herken dit gedrag van de auto wel. Ik heb een vergelijkbaar iets en had het idee dat een velg niet goed was. Ik vind het vooral herkenbaar op zeer vlakke ondergrond (parkeer garage, vlak asfalt). Bij lage snelheid lijkt het net alsof de auto ligt heen en weer hobbelt, alsof een wiel niet helemaal rond is. Na wisselen van winterbanden met de zomerbanden (op velg) en uitlijnen is dit er nog steeds. Na het lezen van het draadje in dit forum krijg ik het idee dat het 'een feature' van de auto is (in dit geval Model S). Maar mocht er nog wat uit de service afspraak komen, dan hoor ik het graag ;)
 
In mijn ervaring hebben alle Tesla's vanaf de Roadster dit fenomeen.
De meest logische verklaring is dat dit ontstaat doordat de auto een bepaalde snelheid probeert aan te houden op cruise control, TACC of (E)AP en dat de werkelijke snelheid een beetje schommelt rond de doelwaarde.
Daarnaast geeft Lane Departure Warning voor sommigen een vergelijkbaar gevoel.
 
In mijn ervaring hebben alle Tesla's vanaf de Roadster dit fenomeen.
De meest logische verklaring is dat dit ontstaat doordat de auto een bepaalde snelheid probeert aan te houden op cruise control, TACC of (E)AP en dat de werkelijke snelheid een beetje schommelt rond de doelwaarde.
Daarnaast geeft Lane Departure Warning voor sommigen een vergelijkbaar gevoel.
Voor diegene die willen testen : dit zou je kunnen uit sluiten of bepalen door de auto langzaam op te trekken of af te remmen en dus niet op TACC te rijden. Of auto in neutraal te schakelen.
 
  • Like
Reactions: RoaldH and PaulusdB