Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla bashing in de pers

This site may earn commission on affiliate links.
Het valt mij al een langere tijd op dat een journalist van De Persgroep (Erik Kouwenhoven) er een sport van maakt om negatieve artikelen te schrijven over Tesla.
Hieronder een paar voorbeelden (je kan er tientallen vinden):
Boetegevaar voor SUV's en Tesla-rijders in Duitsland (Waarom specifiek Tesla rijders noemen in de kop?)
Crash tussen Tesla en busje leidt tot verkeerschaos (deze is misschien niet van deze auteur, maar waarom specifiek een Tesla noemen? Als het een Opel Astra was geweest stond er toch ook niet "Crash tussen Opel en busje leidt tot verkeerschaos")

En vandaag kwam deze weer langs:
Echter als ik het originele artikel lees is het verhaal veel minder spannend, en kon de deur niet open omdat er net daarvoor tegen aan was gereden waardoor deze ontzet was.

Ja, ik snap als iets nieuws is, je het moet brengen als journalist. Maar bij Erik z'n artikelen heb ik het idee dat het meer een persoonlijke zoektocht op het wereldwijde web is naar smeuïge Tesla verhalen die hij zo gekleurd mogelijk kan brengen. Of als hij er links- of rechtsom Tesla bij kan betrekken is het ook goed. Waar komt bij deze beste man zijn haat vandaan?

Waar maak ik me druk om, ik lijk wel een fanboy? Nee, ik ben de laatste die zal ontkennen dat Tesla's ook problemen en minpunten hebben, net als elke andere auto. Echter worden die artikelen wel door alles en iedereen gelezen (vooral door de vaak smeuïge koppen), waardoor je op een willekeurige verjaardag die verhalen weer voor je voeten geworpen krijgt, en dat irriteert me omdat je daardoor bij voorbaat bij mensen al hele gekleurde meningen ziet jegens Tesla.
 
De business case voor de pers is sinds de komst van het internet steeds slechter geworden.
Herinner je je de Telegraaf op zaterdag nog? Dat was een dikke pil met pagina's vol met advertenties voor alles van 2e hand wasmachines en 2e hands auto's tot advertenties voor vakantiehuisjes in Winterberg.
Het aantal abonnenten is ook afgenomen, want nieuws kun je ook gratis op nu.nl lezen.
Om als journalist je brood te verdienen moet je tegenwoordig al wat creatiever zijn. Één van de makkelijkste manieren is door artikelen te schrijven die de boel polariseren. Zie ook de artikelen op Autoweek. Afwisselend prikkelen ze de EV haters en de EV fans om de pageviews lekker op te vijzelen.
Chef redacteur Stéphan Vermeulen bekende dit zelfs een keer in een video (van de Achteruitkijkspiegel?).
 
Het valt mij al een langere tijd op dat een journalist van De Persgroep (Erik Kouwenhoven) er een sport van maakt om negatieve artikelen te schrijven over Tesla.
Daar maken ze geen sport van.
Wel van artikels schrijven waar ze zo veel mogelijk reklame-inkomsten mee verwerven: klik-aas dus.
Tell me how you measure and I’ll tell you what I’ll do.

Lezers maken er een sport van om er op te klikken.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Als je de term MSM gebruikt zit je al gauw in het complotdenkersclubje.

Ik ben pro vaccinatie, denk dat we echt naar de maan zijn gegaan, 5G maakt ons NIET ziek (niet zieker dan andere radiogolven) en Thierry is WEL gevaccineerd (dumpert running gag voor de niet kenners) ;-)

Dus ik ben zeker geen complotdenker. Dacht juist dat NON-MSM juist de complotdenkers waren.
 
Zodra je Tesla in de kop van het artikel ziet staan, kan je er vanuitgaan dat het een clickbait nonsens stukje is van een journalist die graag vuurtjes stookt, het oorspronkelijke artikel (Zwitserse politie die niet uit hun MX konden komen) creatief verdraait.
Hoevaak zie je bij een ICE die in de fik is gevlogen het merk van die wagen in de kop vermeld staan?
Ik lees dat soort berichten eigenlijk niet eens meer.
Wat ik echter niet snap, is dat zo’n eindredacteur (paar post hierboven) bewust mensen tegen elkaar opzet met kul stukjes. Iets wat in deze gespannen samenleving mij niet echt wenselijk lijkt.
Het is ook wel een beetje de intellectuele armoede die bij zo’n blad regeert.

Zo…. Koffie.
 
Zo bedoelde ik het ook niet. Het gaat mij om het gebruik van de term 'MSM', we moeten niet het narratief van idioten gaan overnemen. 'MSM' is bedoeld als diskwalificatie. Laten we dus gewoon spreken van tabloids/pulp inzake AD/Telegraaf/Privé etc en kwaliteitsmedia als VK, NRC, Trouw etc.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Menabe and mnno
Ook voor kwaliteitsmedia zijn EV's en Tesla's iets onbekend, en voelen ze zich vaak verplicht om de artikels van de pulp over te nemen om relevant te blijven.
Ik kan alleen spreken over mijn ervaring met de Volkskrant. Ja, Tesla wordt daar regelmatig geassocieerd met overgesubsidieerd elite volk. Zit dan ook een kern van waarheid in. Nee, Tesla wordt juist regelmatig als voorbeeld gesteld hoe de rest van de industrie achterloopt, en hoe je een superieure EV in de markt durft te zetten als pionier, inclusief de laadinfra.
 
Ja, Tesla wordt daar regelmatig geassocieerd met overgesubsidieerd elite volk. Zit dan ook een kern van waarheid in. Nee
Voor België:
Dat een Tesla 100% aftrekbaar is, is de correcte manier van inbrengen van bedrijfsuitgaven.
Dat een ICE maar voor 50% kan ingebracht worden is de afwijking. Hij moet immers betalen voor zijn milieu-impact.
Dat er geen wegenbelasting betaald wordt is omdat elektriciteit al hoger belast wordt dan brandstof.
Dus: niet gesubsidieerd inderdaad.