Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Groningen

This site may earn commission on affiliate links.
Uit het Dagblad van het Noorden:

Groningen krijgt een Tesla Store. Het eerste noordelijke verkooppunt van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s komt in het huidige onderkomen van Zweeds Autohuis Joel op industrieterrein Driebond in Groningen.

Behalve een showroom krijgt de vestiging, met een oppervlakte van 2250 vierkante meter, ook een serviceafdeling voor onderhoud en reparatie.

Trailer

De openingsdatum staat niet vast, maar Tesla zou de vestiging nog in het tweede kwartaal van dit jaar willen openen. Daaraan voorafgaand presenteert het merk zich bijna twee weken in de binnenstad van Groningen. Op het Waagplein komt van 14 tot en met 26 maart een trailer te staan met alle informatie over het geavanceerde voertuig.

De Tesla Store in Groningen is de zevende in het land. Den Haag, Rotterdam, Tilburg, Eindhoven, Arnhem en Amsterdam zijn de overige vestigingsplaatsen. Het autoconcern wil via het officiële kanaal de komst naar Groningen nog niet bevestigen, maar zegt zoekende te zijn naar een locatie in het Noorden.

Anderhalf jaar geleden nam Tesla voor het eerst contact op met eigenaar Lukas Joel van Autohuis Joel aan de Rostockweg in Groningen, die daar twee panden heeft. Er kwamen ook andere geïnteresseerden bij hem langs om een van zijn twee panden te huren of te kopen, maar die hield hij allemaal af.

Drone

,,Ik vind Tesla een mooi, innovatief merk waar ik ons pand graag aan verhuur’’, zegt Joel. Vorig jaar juni bracht hij zijn showroom nog eens extra onder de aandacht door met een drone een video te laten maken. Die video stuurde Joel met veel enthousiasme naar de directie van Tesla.

Per 1 maart moet het pand op nummer 9 helemaal leeg worden opgeleverd. ,,Er mogen geen olietanks meer in zitten en ook geen uitlaatafvoersystemen, want die heb je bij elektrische auto’s natuurlijk niet nodig’’, zegt Joel. ,,En ook de bruggen voor de auto’s halen we allemaal weg, want bij Tesla gebruiken ze andere bruggen.’’ Voor extra stopcontacten voor de elektrische auto’s hoeft Joel niet te zorgen, die regelt Tesla zelf.

Verhuizing

Hoeveel Tesla’s er straks in zijn showroom komen te staan, wil Joel liever niet vertellen. ,,In het contract staat dat Tesla zelf de pers te woord wil staan, dus daar zeg ik maar niks over.’’

Voor Joel en zijn medewerkers zijn het drukke weken, want zijn complete showroom en garage-inventaris moet worden overgebracht naar het leegstaande pand op nummer 11, iets verderop in de straat. Zijn Saabs en Volvo’s verplaatsen kost hem niet veel moeite.

,,Die auto’s rijden wel’’, verduidelijkt Joel. ,,Maar ons hele magazijn moet ook worden ingepakt en verhuisd.’’
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
De locatie lijkt inmiddels helemaal klaar: Tesla-reclame erop, binnen lijkt alle promotiemateriaal voor de shop aanwezig. Maar nergens op de site van Tesla iets te vinden over deze locatie, laat staan wanneer de opening gepland is.
Typisch Tesla...
Ik zou het graag willen weten kan ik meteen een afspraak maken om mijn lijst met defecten te laten fixen zonder dat ik 1:30 uur moet rijden o_O
 
Ik ga maandag wel even met Tesla bellen in Amsterdam om de status van Groningen te vragen.
Auto gaf paar spookmeldingen vandaag, zoals "auto heeft onderhoud nodig, auto start mogelijk niet opnieuw". Dat was met nog ca. 5% energie in de accu en na een snelle rit die begon met ca. 70% energie in de accu. De laatste 10km was in de bebouwde kom dus daarbij is rustig gereden. Na ca. 10 seconden melding verdwenen, en sindsdien zonder problemen al weer 125km gereden.
 
Ik ga maandag wel even met Tesla bellen in Amsterdam om de status van Groningen te vragen.
Auto gaf paar spookmeldingen vandaag, zoals "auto heeft onderhoud nodig, auto start mogelijk niet opnieuw". Dat was met nog ca. 5% energie in de accu en na een snelle rit die begon met ca. 70% energie in de accu. De laatste 10km was in de bebouwde kom dus daarbij is rustig gereden. Na ca. 10 seconden melding verdwenen, en sindsdien zonder problemen al weer 125km gereden.
Is er al een afspraak in te plannen?