Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla medewerkers weten het te vaak zelf ook niet

This site may earn commission on affiliate links.
Er zijn mensen die graag vroeg hun bed uit gaan om helemaal opgedoft in de file te moeten staan om dan een half uur te moeten zoek naar een parkeerplek waarvoor ze dan ook nog eens de hoofdprijs moeten betalen. Dit alleen omdat ze dan persoonlijk contact hebben met een duur betaalde verkoper die totaal geen kennis heeft van het product en waarvan zijn enige advies is om zijn product te kopen.

Er zijn ook mensen die zelf bepalen wat ze willen en dan het product met een paar klikken online kopen...
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik heb het woord "geen" niet gebruikt in combinatie met "processen". Sorry dat mijn post zo zwart-wit overkomt. Ik had het over "geen COO" en gebrek aan grip op procedures. En dus helemaal mee eens dat bepaalde zaken zeker wel goed gaan.

Graag hou ik het bij Tesla - de autofabrikant die zichzelf zowel een hardware- als software-maker noemt. Dan valt het op dat het niet makkelijk is om met name software-problemen op te lossen, omdat ze zo ondoorzichtig zijn.
Ik vind het een beetje jammer dat je stelt dat er een gebrek aan grip op procedures is, terwijl procedures net bij Tesla het meeste opvallen, in tegenstelling tot de concurrentie.

Bij de concurrentie is het inderdaad (inter)persoonlijk contact, maar weet elk pionnetje niet wat je tegen een ander pionnetje hebt gezegd en is het de verantwoordelijkheid van het individu dat je probleem wordt opgelost. Ja, de balie zal wel weten dat je auto op onderhoud staat, maar om na te vragen hoe lang het nog gaat duren, moet men zelf even rondvragen bij de service delivery agent om na te gaan wat de status is (heeft het magazijn al het nodige onderdeel binnen, is de technieker ingepland, wanneer kan de technieker klaar zijn). Ik ben bij problemen bij het klassieke dealernetwerk ook hogerop moeten klimmen als daar een kink in de kabel gebeurde, letterlijk en figuurlijk, en dat ging ook niet van een leien dakje. Maar je kan wel naar een nummer bellen en als je lang genoeg wacht neemt iemand de telefoon op.

Wat je stoort aan Tesla, is net een implementatie van een proces om die informatiestromen automatisch te dirigeren. Vragen over functies stel je niet aan de dealer, maar RTFM op de website. In extremis kan je customer support bellen en optie 2 kiezen, maar je komt nooit, never bij je lokale SeC terecht. Wat ook de bedoeling is, de SeC moet service verlenen, in de zin van immobiele Tesla's terug mobiel maken. Bandbreedte om naar Apple's voorbeeld groepstraining in de winkel te organiseren is er (nog) niet. Een service inplannen gaat via een website, niet via je lokale SeC bellen, net zoals bij Coolblue, en dat voelt dan wel wat aan als tegen een zwarte doos praten, maar aan de kant van het SeC zit er dan wel iemand die de dringende gevallen van de niet dringende gevallen trieert. Maar dat zie je als klant natuurlijk niet.

Nu, zelf heb ik wel interpersoonlijk contact met Tesla medewerkers; de dame van het 'onthaal' bij de Service van SeC Hasselt kent me bij naam (wat knap is want op 2 jaar tijd en 2 Tesla's kan ik me niet inbeelden er al meer dan 10 keer geweest te zijn). Maar correct, ik kan haar niet meer bellen. Stoort dat? De laatste keren dat ik 'r probeerde te bellen terwijl dat nog kon, zat je dan ook 10 minuten in de wacht, en als je dan in het SeC was bleef de telefoon ook continu gaan.

Zoals je weet is een procedure implementeren 1 ding, maar moet je na verloop van tijd ook finetunen. Dat zal ook gebeuren, maar een procedure van "boek een afspraak in via de app, niet meer via de telefoon" is niet omdat er een COO geen grip heeft op procedures...
 
  • Like
Reactions: Phil V and RobsEV
Interessante discussie.

Volgens mij spelen er hier 3 dingen die het extreem moeilijk maken om een echt soepel proces op te zetten en die je niet zomaar op gaat lossen met een goede COO.

1. Het product is nog nieuw en volop in ontwikkeling
Anders dan bij de traditionele leveranciers worden producten (hardware en software) sneller uitgerold en dan niet alleen voor de nieuw geleverde auto's, maar ook voor alle auto's die al op de weg zijn. Issues die daaruit naar voren komen en hun oplossing lokaal vaststellen en internationaal kenbaar maken zodat iedere klantgerichte medewerker er bekend mee is, is een enorme uitdaging. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat zoiets wat langer duurt en als het dan eenmaal door de organisatie gesijpeld is kan het bovendien zijn dat het al is opgelost met bijvoorbeeld een software update. En daar hebben we meteen nog een uitdaging in deze categorie te pakken. Niet iedereen zal volledig op de hoogte zijn van wat er in de laatste software update zat en wat voor impact dat heeft op de verschillende modellen. Daarvoor is het simpelweg te veel. Dit kun je ondervangen door vooral vriendelijke te zijn, maar de praktijk is helaas ook dat veel mensen eerst op internet gaan zoeken (bijvoorbeeld op dit forum) daar in een topic al iets gevonden hebben en vervolgens vinden dat ze meer weten dan een medewerker.

2. Tesla is nogal hard gegroeid
Iedereen werkt ongetwijfeld keihard en doet zijn uiterste best, maar het tempo waarmee Tesla groeit maakt dat ze veel nieuwe mensen in dienst hebben die nog niet op de hoogte zijn van alles en dan zul je ook nog wel wat verloop hebben in dat personeel. Ik heb volgens mij ergens gelezen dat ze in 2 jaar met ongeveer 20.000 man personeel gegroeid zijn. Ik heb geen idee wat het verloop is maar ze zullen heel wat meer nieuwe medewerkers hebben gekregen dan die 20.000. Dat is redelijk bizar. Veel van de gehoorde klachten klinken ook gewoon logisch voor een organisatie met groeipijn. Traditionele partijen hebben enorme netwerken van dealers en service centers die ze over vele jaren opgebouwd hebben. Tesla ramt dat in een zeer korte tijd uit de grond.

3. Het feit dat ze communicatie via een app laten lopen geeft juist aan dat ze wel vol op de processen zitten
Beide bovenstaande punten kun je alleen maar (voor zover dat uberhaupt lukt) stroomlijnen met technologie. Dat doen ze heel slim door veel van de communicatie via een app te laten gaan. Op die manier kunnen ze wat er binnenkomt analyseren en distribueren. Dit voeren ze dan ook ver door, want zo werkt ook het bug report dat je vanuit de auto zelf kunt doen. Als je persoonlijk contact wenst moeten ze in alle talen die ze ondersteunen een helpdesk opzetten en omdat je ook niet 30 minuten in de wacht wil hangen (want dan gaan we daar weer over klagen) heb je een fikse capaciteit nodig. Dat is of financieel niet interessant of zal leiden tot een nog negatievere klantervaring.


Ik moet er meteen bij zeggen dat ik mijn auto pas volgende maand op ga halen dus misschien word ik over een maand ook helemaal gek van hoe het gaat bij Tesla, maar ik lees hier al een tijdje mee en vind het interessant om te zien hoe zo'n snelgroeiend, enorm bedrijf omgaat met dit soort dingen.
 
Ik kan uit eigen ervaring delen, ervaring van een auto uit 2016, een uit 2018 en nu een 2019. Allemaal nieuw.

Elke keer is het aankoop process anders gelopen

Ik krijg nu mailtjes met stappen uitgelegd hoe de voortgang gaat, in stappen uitgelegd.

Mailtjes met video's... Links naar knowledge base artikelen en/of een faq, ik zie een site VOL van informatie en gebruikers handleidingen. De site van Tesla, niet een community site.

Ik kan het misschien mis hebben, maar dat alles was erg summier in 2016.

Nu anno 2019 heb bij de aankoop van de model 3 via 2x een sms bericht beantwoord voor de leverings afspraak.

Het gehele aankoopprocess is zo kinderlijk eenvoudig, het is nog makkelijker als een order plaatsen op AliExpress of bol.com

Nu alleen de service processen nog :p