Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model S samenstellen, wat wel en wat niet

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nog geen Tesla maar ben wel geïnteresseerd in een P85.

Ik heb inmiddels een paar configuraties gemaakt maar vraag mij af of er inmiddels al de nodige ervaring is met bepaalde gekozen opties?

Heeft iemand het Performance Plus pakket besteld en is dit het geld waard?
Is het basis audio systeem al prima of is het het Ultra High Fidelity systeem toch aan te bevelen?
En hoe zit het met de intelligente luchtvering? wel of niet doen?

Alvast bedankt voor de hulp.
 
Welkom! :)

Laat je keuze vooral afhangen wat je zelf er van vind en wat je aan informatie hebt kunnen vergaren van (liefst verschillende) bronnen.
Een belangrijke factor zal je budget zijn, met een P85 zit je al snel op 100k, als je helemaal los gaat tik je zo de 130k aan als je niet oplet. Is budget geen probleem? dan vink je alles aan, maar wil je het binnen de perken houden dan zul je elke optie moeten afwegen of je het nodig acht of niet.
Vergeet niet: op een kale auto verdient Tesla niet zo veel. Het toevoegen van opties levert Tesla een hoop centjes op, je betaalt veel voor weinig in feite.
Met uitzondering van het Tech Package denk ik want dat is toch wel echt een basis optie (kiest ook bijna iedereen voor).
De kleur en interieuropties ga ik niet aanstippen hier dat is te smaak gevoelig. Maar ook hier kun je het zo gek maken als je het zelf wil.

Performance Plus: heeft het zin of niet? ben je een ervaren autofreak met een historie van auto's zoals Audi S, Porsche, BMW M etc etc, en wil je een zo optimaal mogelijke wegligging voor sportief te kunnen rijden dan kun je de P+ optie overwegen. Maar je betaald dan wel ruim 6k voor een dikkere achterband en wat aangepaste ophangingsonderdelen. P+ heeft als eis dat je luchtvering en 21" wielen kiest dus in totaal kost deze optie 13k.
Wat betreft het audio systeem, dat zou je eigenlijk eens persoonlijk moeten aanhoren, dus ga bij Tesla langs of als je bekenden hebt met een Tesla vraag daar eens of je kunt luisteren en vergelijken. Tip: Neem je eigen usb stick met goed materiaal mee zodat je dezelfde nummers luistert. Het is een vrij dure optie maar als je enigszins een muziekliefhebber bent dan zou ik deze optie serieus overwegen. Als je alleen BNR via de FM luistert dan kun je deze optie misschien overslaan.
Luchtvering: kan handig zijn als je zoals mij in een woonwijk met veel hoge drempels woont bijvoorbeeld. Het staat ook mooier als je parkeert en de vering laat zakken, een auto met standaard vering lijkt dan toch wel hoog op de wielen te staan zeker als je "maar" de 19" velgen er op hebt zitten.
Pano dak: is een redelijk goedkope optie, met als voordeel dat je achterin een paar cm meer hoofdruimte hebt (vraag jezelf af: neem je regelmatig volwassenen achterin mee?), klein nadeel is wat meer windgeruis en wat gevoeliger wat betreft kraakgeluiden etc.
Duolader: ga je thuis vooral snachts met je standaard 3x25A meterkast opladen en weinig roadtrips buiten supercharger gebied maken waar 32A laadpalen staan: dan volstaat de standaard enkele lader. Wil je just in case toch de mogelijk hebben om wat sneller te kunnen laden dan is het een relatief goedkope optie om er "voor de zekerheid" bij te nemen. Achteraf inbouwen is overigens wel goed mogelijk tegen een redelijke prijs (+- €2500). Let op: Superchargen werkt even snel ongeacht je een enkele of dubbele lader hebt want superchargen gaat rechtstreeks de accu in zonder gebruik te maken van de interne lader(s).
Parkeersensoren: nemen, voor die €500 is dat een no-brainer.
Mistlampen voorkant: mwa, heb je die ooit nodig gehad?
Winterpakket: met de smartphone app de auto kunnen voorverwarmen maakt deze optie grotendeels overbodig.
Achteruitkijkende stoelen: als je geen kinderen in die leeftijd hebt voegt het niks toe deze te nemen.
Binnenverlichting: relatief dure optie, heb je het echt nodig? nee waarschijnlijk niet maar handig kan het in sommige gevallen wel zijn.
Beveiligingspakket: niet nodig als je bij CBDS verzekerd, maar een relatief goedkope optie. Denk je ooit het nodig te hebben voor een verzekering af te kunnen sluiten dan zou je deze kunnen overwegen te nemen.
Hoedenplank: de meest belachelijke optie die toch veel mensen nemen (inclusief mijzelf).

Tot slot: zoveel mensen zoveel smaken, vorm je eigen mening (liefst op basis van verschillende bronnen) en laat je keuze niet van de mening van een ander afhangen.
 
Performance + het geld waard? Ik denk het niet. Het is geen sportauto en zal ook niet als een sportauto gaan rijden. Voor het geld wat je extra uit moet geven inclusief verplichte opties zoals de 21" koop je inmiddels tweedehands een Boxster S voor erbij. En die gaat beter de hoek om dan een Tesla. Overigens denk ik dat de "P" ook vooral een gimmick is. Met name merk je het bij stoplichtsprintjes. Maar die zul je (neem ik aan) niet doen. Dan blijft dus de borreltafel over.

Ik zou ze beide overigens nemen als ik de Tesla voor mijzelf zou bestellen. Voor wat het waard is.

Pano dak lijkt mij een aanrader. 21" wielen zou ik niet doen (aftermarket 20" wel). Interieuropties naar smaak. Carbon vind ik mooi, pianolak ook. Jachtvloer ook, maar zinloos als je straks de middenconsole wil.

Duolader zie ik zelf niet zo.

Tech pakket is een must. Behoeft denk ik geen toelichting als je er even naar kijkt.

Luchtvering zou ik eveneens aanraden. Ben je op alle situaties voorbereid. Alles beter dan de splitter beschadigen.

Parkeersensoren ook een no-brainer lijkt mij.

Mistlampen voor zijn volstrekt overbodig. Altijd.

Sound pakket... als je graag muziek luistert en je geeft daar graag dat geld voor uit doen. Maar als je thuis een goedkope stereo hebt staan weet je ook wat jouw keuze is. Schijnt bij velen tegen te vallen.

Winterpakket is m.i. overbodig. Tenzij je heel veel naar hele koude gebieden wil rijden.

Verlengde sierstrip. Mooi, doen. Als je het het geld waard vindt tenminste.

Alcantara headliner. Zeker doen. Als je het het geld waard vindt tenminste.

Achteruitkijkende stoelen: afhankelijk van gezinssamenstelling.

Binnenverlichtingspakket. Ik heb iets vergelijkbaars op de RS6. Mooi hoor. Ik zou het niet missen als het morgen niet meer werkt.

Beveiligingspakket. Mij is aangegeven dat het ook bij de Teslaverzekering van CB verplicht is. Voor dat geld zou ik het hoe dan ook doen.

Hoedenplank. Over de hoedenplank misslaan gesproken. Belachelijk dat je er voor bij moet betalen. Uit principe niet doen. Maar daarna stiekem wel natuurlijk, want de auto is incompleet zonder.

Uiteindelijk blijft het allemaal maar een mening. ;)
 
zoveel mensen zoveel meningen:

Performance + het geld waard? Ik denk het niet. Het is geen sportauto en zal ook niet als een sportauto gaan rijden. Voor het geld wat je extra uit moet geven inclusief verplichte opties zoals de 21" koop je inmiddels tweedehands een Boxster S voor erbij. En die gaat beter de hoek om dan een Tesla. Overigens denk ik dat de "P" ook vooral een gimmick is. Met name merk je het bij stoplichtsprintjes. Maar die zul je (neem ik aan) niet doen. Dan blijft dus de borreltafel over.

Mits je het geld hebt, zou het altijd doen. Hij stuurt aanmerkelijk beter dan de versie zonder, en heeft een stuk minder moeite zijn grip kwijt te kunnen. 21" is inderdaad wel nodig, maar wat mij betreft een must in deze grote wielkasten, ziet er fantastisch uit... Helaas nu niet te testen, omdat je met nat weer sowieso minder grip hebt.

Ik zou ze beide overigens nemen als ik de Tesla voor mijzelf zou bestellen. Voor wat het waard is.

Pano dak lijkt mij een aanrader. 21" wielen zou ik niet doen (aftermarket 20" wel). Interieuropties naar smaak. Carbon vind ik mooi, pianolak ook. Jachtvloer ook, maar zinloos als je straks de middenconsole wil.

Panodak zeker doen. 21" zeker wel, prachtig.

Duolader zie ik zelf niet zo.

zeker een aanrader om wel te doen, zijn al verschillende rijders die spijt hebben gehad dat ze bij een 22kw laadpunt met haast maar op 3x13a konden laden... met name afhankelijk van je verwachte reisafstand... wat mij persoonlijk ook triggerde was eventuele restwaarde...

Tech pakket is een must. Behoeft denk ik geen toelichting als je er even naar kijkt.

yep.

Luchtvering zou ik eveneens aanraden. Ben je op alle situaties voorbereid. Alles beter dan de splitter beschadigen.

Parkeersensoren ook een no-brainer lijkt mij.
zeker altijd bestellen, het overzicht is minimaal en de auto is groooooot.

Mistlampen voor zijn volstrekt overbodig. Altijd.

Sound pakket... als je graag muziek luistert en je geeft daar graag dat geld voor uit doen. Maar als je thuis een goedkope stereo hebt staan weet je ook wat jouw keuze is. Schijnt bij velen tegen te vallen.

eens. echter altijd nog een stuk beter dan de originele audio...

Winterpakket is m.i. overbodig. Tenzij je heel veel naar hele koude gebieden wil rijden.

of je moet drie kids hebben, die vinden warme billen het einde blijkt :)

Verlengde sierstrip. Mooi, doen. Als je het het geld waard vindt tenminste.

Alcantara headliner. Zeker doen. Als je het het geld waard vindt tenminste.

Achteruitkijkende stoelen: afhankelijk van gezinssamenstelling.

Binnenverlichtingspakket. Ik heb iets vergelijkbaars op de RS6. Mooi hoor. Ik zou het niet missen als het morgen niet meer werkt.

Beveiligingspakket. Mij is aangegeven dat het ook bij de Teslaverzekering van CB verplicht is. Voor dat geld zou ik het hoe dan ook doen.
bij ons werd aangegeven dat het niet verplicht is...

Hoedenplank. Over de hoedenplank misslaan gesproken. Belachelijk dat je er voor bij moet betalen. Uit principe niet doen. Maar daarna stiekem wel natuurlijk, want de auto is incompleet zonder.
heb het uiteindelijk wel gedaan, scheelt op de snelweg in het geluid. Eens dat absurd is, en dat ie dan niet eens met de klep mee omhoog gaat...

Uiteindelijk blijft het allemaal maar een mening. ;)
 
Hier zijn de meningen over verdeeld op dit forum, maar als er één ding is dat ik bij deze auto zou aanraden is het om elke optie te nemen waarmee je in korte tijd zoveel mogelijk kunt bijladen. Een duolader is er een van, maar een laadstation thuis (indien mogelijk) ook. Ten onrechte wordt er op dit forum vaak gezegd: 'ik laad 's nachts en 's nachts is er tijd genoeg om mijn accu weer vol te krijgen, dus ik heb geen snellere laadmogelijkheden nodig'. Wat mij betreft is dat de grootste misvatting. Sinds de laatste maanden de Model S-en uitgeleverd zijn wordt er op dit forum nauwelijks gesproken over het verschil tussen een performance of geen performance, de luchtvering of andere opties, zonder deze te willen bagatelliseren. Nee, het forum staat bol van het bereik cq. het verbruik. Ik zelf laad ook 's nachts op op 3 fase 16A, maar al diverse keren heb ik gehad dat ik bijvoorbeeld 's ochtends een rit heb, rond de lunch even thuis ben en weet dat ik 's middags weer een lange rit heb. Dan ben ik blij dat ik even kan inpluggen en binnen de tijd die ik heb 100 km bij kan laden i.p.v. 50 km. Al komt dit niet vaak voor, maar in de nog komende jaren die ik in deze auto ga rijden ben ik heel blij dat ik zo snel mogelijk kan laden. Voor wat betreft de opties die jij nu al moet kiezen: neem in hemelsnaam die duolader.
 
er is geen enkele keuze waar ik achteraf van wens dat ik het anders had gedaan:
Luchtvering: wel. heerlijk comfortabel en handig dat je eens hoger kunt instellen als je een stoepje op wilt.
Advanced sound: niet. Standaard klinkt al bovengemiddeld goed. Ik luisterde bijna altijd naar BNR maar nu bijna altijd naar muziek omdat het zo lekker klinkt.
Lederen bekleding: wel. makkelijk schoon te maken, meer keus in kleuren.
Glazen panoramadak: wel. Lekker in voor- en najaar. En leuke demo feature. En wat lichter in de auto. Meer hoofdruimte achterin.
Performance/P+: niet. In het begin leuk bij het stoplicht en bij demo's, maar in praktijk gebruik je de extra power amper. Standaard MS is al meer dan snel genoeg. Je blijft je verbazen over eenvoud van inhalen. Ik was hier het meest bang voor, dat ik spijt zou krijgen dat ik niet de P versie had besteld. Helemaal niet dus.
21"velgen: niet. 19" is stiller en zuiniger en veel minder kans op schade. En dan in het voorjaar voor veel minder geld mooie 20"velgen kopen voor de zomer en de 19" bewaren voor winterbanden.
Dual charger: wel. Zeker als je onderweg stroom tekort komt (en dat kan wel eens gebeuren) dan ben je heel blij met de dual charger (100 km/u ipv 50 km/u). Als Fastned verder uitrolt is dit zeker een voordeel.
Hoedenplank: wel. raar dat deze er niet bij zit. Maar scheelt volgens mij wat in geluid en voorkomt inkijk. Niet heel duur vergeleken met de rest. Gewoon doen.
Tech pakker: wel. Je wilt geen losse tomtom tegen de ruit (al werkt die beter, maar dat verandert hopelijk nog) en de automatische achterklep en deurhendels die zichzelf presenteren maken de auto echt af.
 
De meningen verschillen enorm hier zoals je merkt. Ik vond (en vind) luchtvering juist overbodig, en het sound systeem weer absoluut nodig.

Ligt er maar net aan waar je waarde aan hecht. Daag je graag Porsches uit? Dan neem je een P :)
 
Mits je het geld hebt, zou het altijd doen. Hij stuurt aanmerkelijk beter dan de versie zonder, en heeft een stuk minder moeite zijn grip kwijt te kunnen. 21" is inderdaad wel nodig, maar wat mij betreft een must in deze grote wielkasten, ziet er fantastisch uit... Helaas nu niet te testen, omdat je met nat weer sowieso minder grip hebt.

Nou lijkt het mij evident dat je het geld ervoor moet hebben, maar dat terzijde. ;) Met de P85 kun je van 0-100 net zo snel als een M5. De Tesla is allesbehalve een alternatief voor een M5. Als je zoiets zoekt is mijn advies: koop een M5 (of de diverse tegenhangers). Daarmee lijkt mij de P+ een onlogische aankoop. Niets mis mee hoor, maar ik denk dat het merendeel van de Tesla rijders net zo tevreden zal zijn met een gewone 85. En dat voor een klap minder geld.

Sowieso lijkt mij dat het rijden in zowel de P als de P+ aanbevelenswaardig is vooraleer je de keuze maakt om voor de P+ te gaan, gelet op de hoge investering die het vergt.

Nogmaals, ik zou het ook doen, maar dat is ook wel omdat ik de lat op dat gebied hoog leg. Zo hoog dat niet ik, maar mijn vrouw Tesla gaat rijden. En ik af en toe ook natuurlijk. Maar voor die "nuttige" ritten ga ik die P niet missen en die + al helemaal niet.

O, en vwb het beveiligingspakket: de SA heeft mij verzekerd dat het nodig was. Er zijn dus sales advisors die hier een verkeerd advies over geven. Neemt niet weg dat voor het geld het een no-brainer is als je het mij vraagt. CB kan het zo maar gaan verplichten als het nu nog niet verplicht is. Of de premie verhogen als je het pakket niet hebt.
 
Ik ben erg blij met al deze meningen, het helpt mij zeker om een mooie Tesla samen te stellen.
Momenteel rij ik een snelle BMW 335i dus vandaar mijn keuze voor de P85 en de twijfel over het + pakket.
Ik denk dat ik het + pakket uiteindelijk niet zal nemen want dat tikt toch wel flink aan.

De standaard 19" wielen zal ik waarschijnlijk voor de winterbanden gaan gebruiken en voor de zomer koop ik meestal een setje grote aftermarket velgen.
Wat past er maximaal onder en is de steek hetzelfde als van Mercedes?

Het panorama dak, het Tech pakket, de sensoren en (toch ook maar) de mistlampen staan vast.
Verder ook het beveiligingspakket en de hoedenplank.

De verlichting en de kinderstoelen heb ik niet nodig.

Ik denk dat ik de luchtvering wel neem ten koste van het HiFi pakket.

Het pakket met de verlengde sierstrip is mij niet helemaal duidelijk. Ik kan op de site geen duidelijke foto's zien met en zonder deze sierstrips.
Bovendien is het best een flink bedrag voor deze optie.
 
Een kleine bijdrage: ik zou nu een dubbele lader hebben genomen. Maar nog beter: de chademo adapter. Als ik zou moeten kiezen tussen deze twee zou ik absoluut voor de chademo gaan, deze is aanmerkelijk sneller en er zijn volgens mij meer chademo snelladers dan 22kW ac laders (in ieder geval in Bretagne en Normandië ;)

Uiteraard moet tesla dan wel de chademo leverbaar maken...
 
De gewone 85 is in het verkeer sneller dan de 335i. (iig 0-160 km/u) Het zij maar gezegd.

Grootste maat velg wat er voor zover mij bekend op past is 22". Mercedes is voor zover ik weet 5x112 en Tesla 5x120, dus dat gaat niet passen. Nog afgezien de vraag hoe je met ET waarde en velgbreedte uitkomt.
 
De Tesla is geen sportwagen maar heeft wel het vermogen ervan. Ik rij een P85 met alle opties behalve de plus. Mijn pa heeft een "standaard"85. Bij langdurig vol accelereren op bijvoorbeeld een B-weg waarbij het wegdek ook nog vochtig is vind ik het weggedrag van de P85 listig. Hij gaat een soort van kwispelen. Als je geen + neemt hoef je ook geen P te nemen. Beide uitvoeringen zijn over het algemeen het 1e weg omdat je direct het volle vermogen beschikbaar hebt wat bij een ICE NOOIT het geval is. Met de standaard heb je bij het stoplicht van 0-50 ook al veel lol tegenover de gevestigde sportwagen orde. Als er door geaccelereerd kan worden leg je het toch af op hogere snelheden. Deze situaties kom je in Nederland helaas nog maar zelden tegen. Het grote voordeel van de Tesla is dat je heel beschaafd asociaal hard kan optrekken. Geen gebrul of ruwe overschakelingen. Als je alleen bent kan dat wel eens lekker zijn maar met het gezin is het toch anders:cool:
 
Ik ben zelf erg blij met de sound package, maar ik luister dan ook veel trance en techno, dus dan is het belangrijk.

Ben ook in mijn sas met mijn performance-keuze. Natuurlijk heb je die vaak niet nodig, maar er zijn zat momenten dat die extra seconde wel leuk van pas komt. Zoals vanochtend, toen ik een luid grommende, vreselijke foute CLS AMG uit Engeland die bij me weg probeerde te trekken redelijk lang kon bijbenen (jammer dat Clarkson er niet in zat).

Het beveiligingspakket is slechts een aanvullend pakket en niet (!) verplicht voor de verzekering.
 
Daar hebben ze de schakelbare sportuitlaat voor uitgevonden. Schijnt dat dat geen optie is op de Tesla... ;)
Jawel dat is deze optie:biggrin:
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    225.3 KB · Views: 593
De Tesla is geen sportwagen maar heeft wel het vermogen ervan. Ik rij een P85 met alle opties behalve de plus. Mijn pa heeft een "standaard"85. Bij langdurig vol accelereren op bijvoorbeeld een B-weg waarbij het wegdek ook nog vochtig is vind ik het weggedrag van de P85 listig. Hij gaat een soort van kwispelen. Als je geen + neemt hoef je ook geen P te nemen. Beide uitvoeringen zijn over het algemeen het 1e weg omdat je direct het volle vermogen beschikbaar hebt wat bij een ICE NOOIT het geval is. Met de standaard heb je bij het stoplicht van 0-50 ook al veel lol tegenover de gevestigde sportwagen orde. Als er door geaccelereerd kan worden leg je het toch af op hogere snelheden. Deze situaties kom je in Nederland helaas nog maar zelden tegen. Het grote voordeel van de Tesla is dat je heel beschaafd asociaal hard kan optrekken. Geen gebrul of ruwe overschakelingen. Als je alleen bent kan dat wel eens lekker zijn maar met het gezin is het toch anders:cool:

Eens, exact de reden waarom ik de + heb genomen.... geen gezoek achter meer...
 
Als je wilt, ben je welkom om te komen proberen. Punt is wel dat met dit weer en winterbanden er weinig lol is je moet het denk ik vergelijken met een 3 vs 5 serie. De drie is lichtvoetiger, maar ook met een vijf kun je lekker sportief rijden. Uiteindelijk weegt ie wel 2100 kilo, maar ligt lekker neutraal in de bocht, bij het uit accelereren kun je al vrij snel op het gas. Google maar eens wat op de bekende duitse tracks en tesla model s, dan blijkt ie niet eens zoveel langzamer te zijn dan de m5....
 
Last edited: