Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla stopt 85 en 85D, een gemis?

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik mijn tesla 85D nu configd met als enige verschil: next gen seats en 90Kwh batterij is de auto nu 18K duurder dan toen ik hem in mei 2015 kreeg. Flink verschil en niet echt terug te vinden in 5Kwh meer en andere voorstoelen. Als dat zo door blijft gaan krijg ik over 5 jaar (als Tesla nog bestaat, Aandeel gaat nu hard onderuit) geld toe bij inleveren voor een nieuwe.
 
Als ik mijn tesla 85D nu configd met als enige verschil: next gen seats en 90Kwh batterij is de auto nu 18K duurder dan toen ik hem in mei 2015 kreeg. Flink verschil en niet echt terug te vinden in 5Kwh meer en andere voorstoelen. Als dat zo door blijft gaan krijg ik over 5 jaar (als Tesla nog bestaat, Aandeel gaat nu hard onderuit) geld toe bij inleveren voor een nieuwe.

Ik denk dat de aandelen, in dit geval een speeltje van korte termijn vivanten, niet veel zeggen over de toekomst van Tesla.

De prijsstijging is voor een deel terug te voeren op de ontwikkeling van de dollar, of liever gezegd de € en Tesla verkoopt elke gefabriceerde auto (al gaat het andersom omdat alles op bestelling gaat) toch wel en de "bijdrage" van elke Model S koper en ongetwijfeld Model X koper in de ontwikkeling van GF1 en Model 3 blijft zo geoptimaliseerd.

Jammer voor wie nu koopt, ofwel wij allemaal, maar ik denk dat het nu eenmaal zo gaat en het is ook zoals het destijds verteld is. De dure auto's leveren de middelen voor de ontwikkeling van de goedkope straks.

Als deze wegvalt bij Model 3 is al snel de eerste 25k lagere prijs gewonnen.
Vervolgens de batterij, die een derde kleiner zal zijn en daarbovenop een derde per kWh goedkoper doet daar nog een 15k bij
Een opgeschaalde produktie van de 20% kleinere auto maakt de kostprijs per auto een 10% goedkoper, denk aan 5k

Tenslotte minder whistles and bells scheelt 5k.
Zo van de koude grond berekend, het stormt per slot van rekening toch nu, gaat hij van 85.000 naar 35.000.

Wie immer ohne Gewähr :)
 
Last edited:
Heb het in een andere topic al gemeld, het betekent eigenlijk dat mijn config. nu zo'n € 8.000,- duurder geworden is als ik geen stappen terug wil zetten.

Zou dus nu een 90D worden… .

In elk geval géén beetje spijt van mijn keuze voor RWD 85 en 1st. Gen lederen seats.

Enkel spijtig dat ik na 10 weken een 'verouderd' model heb.
 
Ik bekijk de verbetering van de modellen/batterijen, en de bijhorende prijstoename meer als een 'early bird special' voor degene die al een Model S hebben besteld en grosso modo bij de eerste 100 000 - 120 000 zitten.
Het is nu bijna onmogelijk geworden om een Model S te kopen aan de prijs waar de eersten hun wagen hebben gekocht, zeker met alle opties en paketten (cfr P85 vs 90D of P90D). Iedereen zou dus tevreden kunnen zijn met hun wagen die niet meer aan hun aankoopprijs beschikbaar is (5-20k€ als ik het zo bekijk, afhankelijk van opties), en terecht ook :). Als vroege investeerders in het bedrijf kan dat wel tellen als cadeau, en jullie huidige wagen is door het weghalen van de 85kWh niet plots minder goed geworden.

Een andere kijk is dat Tesla in Europa zo ook meer ruimte creëert voor hun CPO markt, en een duidelijkere differentiatie maakt met hun toekomstige Model 3 qua prijs, uitvoering en luxe. Doordat de huidige goed uitgeruste S'en minstens 100k€ kosten, is er ruimte voor CPO's op 70-90k€ (prijzen dalen niet echt in vgl met US CPO markt, waar wagens 20-30k€ goedkoper zijn door grotere markt), en kan Model 3 in de markt komen rond 35k€ voor bare bones basismodel (luxe zal IMO niet vergelijkbaar zijn aan S, hoewel nog skeptisch over deze prijspositie) tot een goed uitgeruste Model 3 die mogelijks klan oplopen tot 70k€?
Het zou er binnenkort als volgt uit kunnen zien:

Model 3: 35-70k€
CPO S: 60-90k€
S of X: 100-160k€
 
Ik bekijk de verbetering van de modellen/batterijen, en de bijhorende prijstoename meer als een 'early bird special' voor degene die al een Model S hebben besteld en grosso modo bij de eerste 100 000 - 120 000 zitten.
Het is nu bijna onmogelijk geworden om een Model S te kopen aan de prijs waar de eersten hun wagen hebben gekocht, zeker met alle opties en paketten (cfr P85 vs 90D of P90D). Iedereen zou dus tevreden kunnen zijn met hun wagen die niet meer aan hun aankoopprijs beschikbaar is (5-20k€ als ik het zo bekijk, afhankelijk van opties), en terecht ook :). Als vroege investeerders in het bedrijf kan dat wel tellen als cadeau, en jullie huidige wagen is door het weghalen van de 85kWh niet plots minder goed geworden.

Een andere kijk is dat Tesla in Europa zo ook meer ruimte creëert voor hun CPO markt, en een duidelijkere differentiatie maakt met hun toekomstige Model 3 qua prijs, uitvoering en luxe. Doordat de huidige goed uitgeruste S'en minstens 100k€ kosten, is er ruimte voor CPO's op 70-90k€ (prijzen dalen niet echt in vgl met US CPO markt, waar wagens 20-30k€ goedkoper zijn door grotere markt), en kan Model 3 in de markt komen rond 35k€ voor bare bones basismodel (luxe zal IMO niet vergelijkbaar zijn aan S, hoewel nog skeptisch over deze prijspositie) tot een goed uitgeruste Model 3 die mogelijks klan oplopen tot 70k€?
Het zou er binnenkort als volgt uit kunnen zien:

Model 3: 35-70k€
CPO S: 60-90k€
S of X: 100-160k€

de discussie was ook niet of onze huidige wagens minder goed zijn geworden. De vraag was, of het een gemis is dat de 85 dan wel 85d er uit is gegaan. En omwille van de prijsstijging door het steeds luxer maken van de auto, maar ook vanwege het gemak van de grotere frunc, vind ik het toch echt een gemis. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt tot de D70 er ook uit gaan en enkel nog Dual engines beschikbaar zijn. Wat dat betreft denk ik dat het echt tijd gaat worden dat ook andere merken met een serieuze concurrent op de proppen gaan komen. Toen de Tesla model S 4 jaar geleden op de markt kwam, lag de prijs van een kW batterij op ongeveer 500 a 600 dollar per kW. Oftewel het 85 kW pakket kostte toen ca. 51.000 dollar. Volgens GM lag de prijs in oktober al op ongeveer 145 dollar. Dus het 90 kW pakket zou dan 12.000 dollar kosten. Deze prijsdaling (40.000 dollar!) zien we echter niet terug bij Tesla, terwijl deze daling fors meer is dan de stijging van de dollar.

Zo lang er geen serieuze concurrent voor Tesla op de markt komt, kan Tesla deze hoge prijzen handhaven. Ik ben alleen benieuwd hoe geloofwaardig de prijsstelling van Tesla blijft als merken als Porsche, BMW of mercedes met 120 kW auto's komen, op een lager prijsniveau dan de Tesla model S heeft, wat gezien de prijsontwikkeling van de batterij (verwacht wordt dat deze in de komende 3 jaar opnieuw met 50% daalt).

Ik vind de prijsontwikkeling van de Tesla mode S zorgwekkend en denk dat hiermee Tesla zichzelf in de EU uit de markt gaat prijzen.
 
de discussie was ook niet of onze huidige wagens minder goed zijn geworden. De vraag was, of het een gemis is dat de 85 dan wel 85d er uit is gegaan. En omwille van de prijsstijging door het steeds luxer maken van de auto, maar ook vanwege het gemak van de grotere frunc, vind ik het toch echt een gemis. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt tot de D70 er ook uit gaan en enkel nog Dual engines beschikbaar zijn. Wat dat betreft denk ik dat het echt tijd gaat worden dat ook andere merken met een serieuze concurrent op de proppen gaan komen. Toen de Tesla model S 4 jaar geleden op de markt kwam, lag de prijs van een kW batterij op ongeveer 500 a 600 dollar per kW. Oftewel het 85 kW pakket kostte toen ca. 51.000 dollar. Volgens GM lag de prijs in oktober al op ongeveer 145 dollar. Dus het 90 kW pakket zou dan 12.000 dollar kosten. Deze prijsdaling (40.000 dollar!) zien we echter niet terug bij Tesla, terwijl deze daling fors meer is dan de stijging van de dollar.

Zo lang er geen serieuze concurrent voor Tesla op de markt komt, kan Tesla deze hoge prijzen handhaven. Ik ben alleen benieuwd hoe geloofwaardig de prijsstelling van Tesla blijft als merken als Porsche, BMW of mercedes met 120 kW auto's komen, op een lager prijsniveau dan de Tesla model S heeft, wat gezien de prijsontwikkeling van de batterij (verwacht wordt dat deze in de komende 3 jaar opnieuw met 50% daalt).

Ik vind de prijsontwikkeling van de Tesla mode S zorgwekkend en denk dat hiermee Tesla zichzelf in de EU uit de markt gaat prijzen.

Het is nog veel te vroeg om hier uitspraken over te doen. Bovendien gebruikt GM volgens mij een ander type batterij en maakt dat nogal uit in de prijs. Tesla is een van de weinige (of zelfs enige) op dit moment die de Panasonic 18650 batterijen gebruikt. Helaas op dit moment geen bron bij de hand.

Wat betreft andere merken: Porsch, BMW en Mercedes zijn niet de goedkoopste merken en zij zullen niet met een 120 kWh (vergeet de "h" niet) batterij komen als Tesla dat niet kan, zeker niet voor een gelijke of lagere prijs. Waarom zouden ze bovendien gaan concurreren op prijs? Het zijn niet voor niets de premium merken.
 
In mijn geval valt het allemaal reuze mee.

2,5 jaar geleden een P85 Signature gekocht voor €111.755. Als ik nu een vergelijkbaar uitgeruste 90D (met hifi, luchtvering, premium interieurpakket, zonnedak, 21 inch velgen) koop, betaal ik €121.050 - dus een verschil van ruim €9.000 - en dan krijg ik als extra's:

- 90 kWh-accu ipv 85 kWh-accu
- AWD ipv RWD
- Hogere topsnelheid (250 ipv 215 km/u) bij even snelle acceleratie
- Next generation stoelen
- Elektrisch inklapbare spiegels
- Lane departure warning
- Automatic braking
- Nappa lederen armsteunen

Het enige wat ik dan mis is de wijnrode Signature kleur, maar ik had wel de dure multicoat red gekozen in deze 90D-configuratie.

Ik kan trouwens de luchtvering twv €2800 weglaten, want die zou ik absoluut niet missen (gebruik ik eigenlijk niet). Dan is het verschil dus €6500. Helemaal niks mis mee, als je ziet wat ik er extra voor krijg! En dan te bedenken dat de euro-dollar verhouding toen 1,30 was, versus 1,10 nu.

Redenen om niet te switchen:

- De prachtige kleur die ik nu heb.
- De 0% bijtelling die ik nog een paar jaar heb.
- De onbedwingbare neiging die ik zou hebben om voor de P90D te gaan met alles erop en eraan, waardoor het uiteindelijk toch weer veel duurder wordt.

;-)
 
Last edited:
de discussie was ook niet of onze huidige wagens minder goed zijn geworden. De vraag was, of het een gemis is dat de 85 dan wel 85d er uit is gegaan. En omwille van de prijsstijging door het steeds luxer maken van de auto, maar ook vanwege het gemak van de grotere frunc, vind ik het toch echt een gemis. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt tot de D70 er ook uit gaan en enkel nog Dual engines beschikbaar zijn. Wat dat betreft denk ik dat het echt tijd gaat worden dat ook andere merken met een serieuze concurrent op de proppen gaan komen. Toen de Tesla model S 4 jaar geleden op de markt kwam, lag de prijs van een kW batterij op ongeveer 500 a 600 dollar per kW. Oftewel het 85 kW pakket kostte toen ca. 51.000 dollar. Volgens GM lag de prijs in oktober al op ongeveer 145 dollar. Dus het 90 kW pakket zou dan 12.000 dollar kosten. Deze prijsdaling (40.000 dollar!) zien we echter niet terug bij Tesla, terwijl deze daling fors meer is dan de stijging van de dollar.

Zo lang er geen serieuze concurrent voor Tesla op de markt komt, kan Tesla deze hoge prijzen handhaven. Ik ben alleen benieuwd hoe geloofwaardig de prijsstelling van Tesla blijft als merken als Porsche, BMW of mercedes met 120 kW auto's komen, op een lager prijsniveau dan de Tesla model S heeft, wat gezien de prijsontwikkeling van de batterij (verwacht wordt dat deze in de komende 3 jaar opnieuw met 50% daalt).

Ik vind de prijsontwikkeling van de Tesla mode S zorgwekkend en denk dat hiermee Tesla zichzelf in de EU uit de markt gaat prijzen.

De prijslijst van Tesla begint iets onder 80 mille voor een 70D. Dat is vergelijkbaar met de premium auto's van de grote Duitse merken. 51.000 dollar kostte het accupakket bij de start van de Model S zeker niet. Dit was eerder rond 30.000 euro. De prijzen van de accupakketten dalen wel maar reken er niet op dat het bouwen van 85 of 90 kW pakketten nog maar een kwart van vier jaar geleden kost. Denk eerder aan een cumulatieve prijsdaling van 25 tot 30%. Een 85 kW accu zal Tesla nu dus rond 20.000 euro kosten. Het gaat niet alleen om de cellen, er zit ook een gigantisch koel-, verwarming-, en zekeringsysteem in.

Ik zie pas serieuze concurrentie van de Duitse merken komen als ze eenzelfde SuperCharger laadinfrastructuur kunnen bieden. Als ze niet gaan samenwerken met Tesla en dus helemaal zelf een vergelijkbare laadinfrastructuur moeten gaan bouwen, dan wordt het nooit wat met die 'concurrentie'.
 
Als ik mijn tesla 85D nu configd met als enige verschil: next gen seats en 90Kwh batterij is de auto nu 18K duurder dan toen ik hem in mei 2015 kreeg. Flink verschil en niet echt terug te vinden in 5Kwh meer en andere voorstoelen. Als dat zo door blijft gaan krijg ik over 5 jaar (als Tesla nog bestaat, Aandeel gaat nu hard onderuit) geld toe bij inleveren voor een nieuwe.

Ik heb net ook even vergeleken - ik ga van mijn MS van 89900 EUR naar 114250 EUR voor dezelfde opties (weliswaar met grotere batterij, nextgen seats en AWD).

Als mijn MS gestolen wordt of er een kamion in rijd - moet ik voor quasi dezelfde wagen ineens wel 25K extra ophoesten... (incl BTW)...
 
[emoji16][emoji16][emoji16]

Ook ik heb mezelf niet kunnen bedwingen.........Ik heb mijn Parelmoer witte P85 ingeruild voor een verse P90DL.
Vrijdagochtend aanstaande wordt afgeleverd een MC red P90D met waanzinnige Ludicrous speed update, zwarte next gen seats, 21 inch grijze turbine velgen, pano, luchtvering, autopilot, premium, sub zero, ultra hi fi, koolstofvezel afwerking, zwarte hemel en ja Daniel......SpoilerT :biggrin:
 
Ook ik heb mezelf niet kunnen bedwingen.........Ik heb mijn Parelmoer witte P85 ingeruild voor een verse P90DL.
Vrijdagochtend aanstaande wordt afgeleverd een MC red P90D met waanzinnige Ludicrous speed update, zwarte next gen seats, 21 inch grijze turbine velgen, pano, luchtvering, autopilot, premium, sub zero, ultra hi fi, koolstofvezel afwerking, zwarte hemel en ja Daniel......SpoilerT :biggrin:


Heerlijk geen zelfbeheersing :love: en wat een keuze!
 
Ook ik heb mezelf niet kunnen bedwingen.........Ik heb mijn Parelmoer witte P85 ingeruild voor een verse P90DL.
Vrijdagochtend aanstaande wordt afgeleverd een MC red P90D met waanzinnige Ludicrous speed update, zwarte next gen seats, 21 inch grijze turbine velgen, pano, luchtvering, autopilot, premium, sub zero, ultra hi fi, koolstofvezel afwerking, zwarte hemel en ja Daniel......SpoilerT :biggrin:
Wow, nice!
 
Ook ik heb mezelf niet kunnen bedwingen.........Ik heb mijn Parelmoer witte P85 ingeruild voor een verse P90DL.
Vrijdagochtend aanstaande wordt afgeleverd een MC red P90D met waanzinnige Ludicrous speed update, zwarte next gen seats, 21 inch grijze turbine velgen, pano, luchtvering, autopilot, premium, sub zero, ultra hi fi, koolstofvezel afwerking, zwarte hemel en ja Daniel......SpoilerT :biggrin:
Nice!
(maar toch: overloper :p)
 
Ook ik heb mezelf niet kunnen bedwingen.........Ik heb mijn Parelmoer witte P85 ingeruild voor een verse P90DL.
Vrijdagochtend aanstaande wordt afgeleverd een MC red P90D met waanzinnige Ludicrous speed update, zwarte next gen seats, 21 inch grijze turbine velgen, pano, luchtvering, autopilot, premium, sub zero, ultra hi fi, koolstofvezel afwerking, zwarte hemel en ja Daniel......SpoilerT :biggrin:
Hèhè, Sander is ook eindelijk uit de kast gekomen:wink:. Mega vette bak man! Gefeliciteerd. Is wel wat moeilijker te duwen, door het hogere gewicht, als ie helemaal leeg is:rolleyes:.