Ik bekijk de verbetering van de modellen/batterijen, en de bijhorende prijstoename meer als een 'early bird special' voor degene die al een Model S hebben besteld en grosso modo bij de eerste 100 000 - 120 000 zitten.
Het is nu bijna onmogelijk geworden om een Model S te kopen aan de prijs waar de eersten hun wagen hebben gekocht, zeker met alle opties en paketten (cfr P85 vs 90D of P90D). Iedereen zou dus tevreden kunnen zijn met hun wagen die niet meer aan hun aankoopprijs beschikbaar is (5-20k€ als ik het zo bekijk, afhankelijk van opties), en terecht ook
. Als vroege investeerders in het bedrijf kan dat wel tellen als cadeau, en jullie huidige wagen is door het weghalen van de 85kWh niet plots minder goed geworden.
Een andere kijk is dat Tesla in Europa zo ook meer ruimte creëert voor hun CPO markt, en een duidelijkere differentiatie maakt met hun toekomstige Model 3 qua prijs, uitvoering en luxe. Doordat de huidige goed uitgeruste S'en minstens 100k€ kosten, is er ruimte voor CPO's op 70-90k€ (prijzen dalen niet echt in vgl met US CPO markt, waar wagens 20-30k€ goedkoper zijn door grotere markt), en kan Model 3 in de markt komen rond 35k€ voor bare bones basismodel (luxe zal IMO niet vergelijkbaar zijn aan S, hoewel nog skeptisch over deze prijspositie) tot een goed uitgeruste Model 3 die mogelijks klan oplopen tot 70k€?
Het zou er binnenkort als volgt uit kunnen zien:
Model 3: 35-70k€
CPO S: 60-90k€
S of X: 100-160k€