Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Trackday

This site may earn commission on affiliate links.
TOP Frederik! Ik heb afgelopen weekend al wat bezig geweest met het instellen van een "Track" profiel. En vervolgens met een "Track met helm" profiel. Vooral dat laatste valt niet mee met de next gen seats. Ik weet niet hoe het bij jou is maar echt goed zit je niet met een helm die tegen de hoofdsteun komt. Ik moet de zetel hiervoor een stuk meer laten kantelen waardoor de steun in mijn rug minder wordt. Ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.
 
Is het eigenlijk mogelijk om zondag een kijkje te komen nemen in Zolder hoe de Tesla's over het circuit scheuren? Ik rijd dan wel niet mee maar woon op een boogscheut en zou zeker wel eens willen komen kijken met mijn zoontjes.

Het begint om 9u30 en duurt tot 15 u. Als je niet ver woont kan je het altijd proberen. Ik heb geen idee of toeschouwers een probleem zijn. Kans lijkt me groot van niet.
 
Is het eigenlijk mogelijk om zondag een kijkje te komen nemen in Zolder hoe de Tesla's over het circuit scheuren? Ik rijd dan wel niet mee maar woon op een boogscheut en zou zeker wel eens willen komen kijken met mijn zoontjes.
Als de organiserende partij niets met Zolder heeft afgesproken kun je vast en zeker komen als toeschouwer. Heb op div. circuits nog geen belangstellende toeschouwers weggestuurd zien worden.
 
Er was eens, in een niet zo ver verleden, te Zolder in BE...

IMG_20150913_102705.jpg
 
gelukkig lezen we niks in het schade-topic.:wink:

Hele leuke ervaring. We zijn allemaal heel gebleven en ieder kon rijden aan de snelheid waar hij/zij zich goed bij vond.
Er waren 15 wagens en we reden in 3 groepjes van 5 met een instructeur voorop die de lijnen toonde en het tempo langzaam opvoerde.

- - - Updated - - -

Een Tesla rijder kent zijn grafieken dus die zijn ideaal om te illustreren hoe de sessies zijn verlopen.

Het begon allemaal rustig en voorzichtig (rond de 100 km/u):

IMG_20150913_114130_lowres.jpg


Toen onze banden waren opgewarmd ging het al wat meer voorruit (rond de 130 km/u):

IMG_20150913_132014_lowres.jpg


Om aan het einde van de dag onze machines en vooral de remmen en de banden te laten zweten (rond de 160 km/u):

IMG_20150913_133956_lowres.jpg


- - - Updated - - -

Gezien niets moest heb ik ervoor gekozen het laatste stukje vrij rijden de wagen te laten afkoelen en opladen.
Ik heb meer dan 50 km continu boven de 650 Wh/km gereden.
Tijdens de snelle sessies kon je de remmen ruiken in de wagen en was het vermogen van mijn P85D continu begrensd op 240 kW wat zoveel wil zeggen als dat een P85D niet sneller is op circuit dan een P85.

Hopelijk duiken er weldra filmpjes van op maar we hebben na het circuit rijden nog een acceleratietest gedaan tussen een Roadster en mijn P85D.
Om het spannend te houden vertel ik nog niet welke wagen het snelst was. Mijn SoC op dat moment stond op 50%.
 
Last edited:
Hoe zit het met de bandenslijtage op het circuit? Viel dat wat mee, of net niet?

Ik ga volgend weekend de "schade" opmeten. Dan pas tijd om de wagen te wassen en eens goed te controleren. Ik heb speciaal mijn banden nagekeken (en op spanning gebracht) de dag voor het event. Toen had ik nog 5 mm over. Heb een paar keer op het oog gekeken tussen de manches en al bij al leek het mee te vallen. Er zal wel iets af zijn, dat kan niet anders. Slicks zijn het echter zeker niet geworden. Het is niet dat we daar al driftend door de bochten zijn gegaan a la Top Gear. :scared: Meer zelfs, ik vond het na de track day gevaarlijker om terug naar huis te rijden op de autosnelweg met al dat verkeer. Daar heb je tijdens de track day geen last van.

Er worden goede afspraken gemaakt en de organisatie houdt dit scherp in de gaten. Je blijft natuurlijk tegen een zekere snelheid over het parcours rijden maar er wordt alles aan gedaan om dat zo veilig mogelijk te laten gebeuren. Vandaar dat de meeste laps achter een instructeur wordt gereden. Zo ga je niet overmoedig een bocht aan te hoge snelheid proberen nemen. Tegen dat je vrij mag rijden heb je een voldoende aantal laps (10-tallen) gereden om het circuit goed te kennen. De eerste laps doe je trouwens als passagier bij een instructeur die het parcours goed uitlegt.
 
Last edited:
Inderdaad, kan alleen maar bevestigen wat Jan zegt:

-Op 1 persoon na reed iedereen heel beschaaft en met respect voor elkaar.
-Instructeur was een zeer sympatieke en rustige gast. Evenwel met enkel Roadster-ervaring, Model S-ervaring heeft hij samen met ons voor de eerste keer op gedaan :confused:. Hetgeen wel nodig was omdat onze S-en pakken harder kunnen remmen dan de roadsters.
-Bandenslijtage moet ergens tussen 0,5 en 1mm zitten na 124km (of +/-450 typical km's over de hele dag).
-Remslijtage zal zeer sterk verschillen van rijder tot rijder...
En dat brengt me tot de kern van heel het gebeuren, als je bij elke acceleratie volstroom geeft en de remmen als een gek dichtgooit voor elke bocht heb je na +/-1 ronde vermogensbeperking op de motor en verbruik je 30km typical per ronde, de truuk is dus om het accelereren te beperken en vooral hard door de bochten te gaan om zo lang mogelijk van je dag te genieten.
-Bijladen tijdens de pauzes was evident, zolang niet iedereen met 22kW laadde (zekering van het hele pitsgebouw was 2 keer gesprongen :biggrin:). Organisator gaat hier uiteraard achteraan.

Mij is vooral het uitaccelereren van de kanaalbocht met +/-130 à 140km/h bijgebleven waarbij ik toch een beetje spijt had geen 21"-banden te hebben, ik voelde namelijk letterlijk de 19-duimers (met hogere wang) wiebelen. :cool:
Kortom, was een leuke dag die volgens de organisator zeker een vervolg krijgt en waarbij hij onze opmerkingen (zoals ook enkele oefeningen op een slipparcours) ter harte ging nemen.
 
Mij is vooral het uitaccelereren van de kanaalbocht met +/-130 à 140km/h bijgebleven waarbij ik toch een beetje spijt had geen 21"-banden te hebben, ik voelde namelijk letterlijk de 19-duimers (met hogere wang) wiebelen. :cool:

Nu je dat zegt, eigenlijk hebben we er niet aan gedacht om bij elkaar eens in de auto te kruipen. Dan hadden we het verschil tussen onze banden en ophanging kunnen voelen. Ik heb namelijk op geen enkel moment gewiebel gevoeld en dacht dat dat bij iedereen zo was. Van de snelste rondes heb ik trouwens een filmpje van 15 minuten gemaakt op mijn telefoon. Het zou moeten bewerkt worden om een beetje een deftig beeld te krijgen (de onderste helft is mijn dashboard en het beeld moet 90° gedraaid worden). De audio feed maakt duidelijk dat de banden verrassend veel grip hadden (zo goed als nooit gepiep).
 
Ik zag deze week op Assen ook zoals verwacht dat het na anderhalve ronde voorbij was met de pret. En dat waren nieteens snelle rondes. Ben ik teleur gesteld? Nee hoor, want de Model S is voor op de straat bedoeld. Als ik echt lol wil hebben op het circuit neem ik wel een andere auto mee.
Gisteren tijdens dag duurzame mobiliteit op TT-Assen in totaal ongeveer 25 rondes gereden. Steeds gestart met sprintje van 0 - 120 km/u voluit, de rest van de ronde behoorlijk rustig gereden (en iedere ronde weer andere passagiers, in totaal ca. 100 mensen meegeweest). Aan het einde van de dag nog 20% in de accu en tussendoor niet bijgeladen. Uiteraard de hele dag geen limiter gezien. Zeer genoten evenals de passagiers...
 
Nu je dat zegt, eigenlijk hebben we er niet aan gedacht om bij elkaar eens in de auto te kruipen. Dan hadden we het verschil tussen onze banden en ophanging kunnen voelen. Ik heb namelijk op geen enkel moment gewiebel gevoeld en dacht dat dat bij iedereen zo was. Van de snelste rondes heb ik trouwens een filmpje van 15 minuten gemaakt op mijn telefoon. Het zou moeten bewerkt worden om een beetje een deftig beeld te krijgen (de onderste helft is mijn dashboard en het beeld moet 90° gedraaid worden). De audio feed maakt duidelijk dat de banden verrassend veel grip hadden (zo goed als nooit gepiep).

En ik heb het nog zitten denken om eens te wisselen. Maar gezien je zo zuinig in rijstijl was dacht ik dat je dat toch niet zou toelaten.

Dan zullen we eens een lege parking moeten zoeken en wat cones uitzetten he :wink:
 
Hoe zit het met de bandenslijtage op het circuit? Viel dat wat mee, of net niet?

Ben er net onder gekropen en er is nauwelijks tot geen verschil op het loopvlak. Dus je moet je daar niet echt zorgen over maken als je niet als een gek tekeer gaat.
De voorste banden slijten op een circuit echter op plaatsen die je anders niet gebruikt. Ik verklaar mij nader :rolleyes:, de rand tussen de wang en het loopvlak heeft het duidelijk nogal te verduren gehad. Dat is dus van tegen hogere snelheid de wagen de bochten in te sturen. Je kon toen ook horen dat de banden hard aan het werken waren. Ze piepten niet maar je "hoorde" de grip.

Ben wel blij dat ik mijn wagen eens heb kunnen testen op een track. Nu weet ik dat er nog veel reserve is wanneer ik eens een bocht wat strakker neem op de openbare weg. Dat ding gedraagt zich bijna als een cart. Als ik dit in de toekomst nog eens kan doen, schrijf ik opnieuw in. Het zou interessant zijn indien het dan eens zou regenen...