Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

USB Drive voor Music - Limiet aan aantal folders en/of bestanden?

This site may earn commission on affiliate links.
Vraag me niet hoe, maar na twee jaar Tesla rijden kwam ik er nu pas achter dat je muziek via een USB drive kan afluisteren in je Tesla. :rolleyes:

Ik heb speciaal een USB SSD van 512GB gekocht en hier drie partities op gemaakt.
Partitie 1 is 70GB, is FAT32 en is voor TeslaCam
Partitie 2 is 400GB, is exFAT en is voor Music
Partitie 3 is 2GB, is exFAT is voor LightShow

Op de Music partitie heb ik 380GB aan FLAC bestanden staan in een bepaalde folderstruktuur.
De Tesla ziet echter niet alle folders en niet alle bestanden (dus ziet lege folders), terwijl deze er 100% zeker op staan.

Welke limiet is er voor het aantal bestanden, het aantal folders en/of het aantal subfolders?
 
2024 en nog met USB sticks hannesen 😅

Ik ben zo blij dat ik voor TeslaUSB ben gegaan en ik run-and-forget naar niks moet omkijken.

En een Apple Music/Spotify abonnement.

Maar nee, ik heb geen flauw idee wat de limiet is.

Op het engelstalige gedeelte vind je natuurlijk nog wat meer informatie en geëxperimenteer.

 
  • Like
Reactions: adjego
Ik heb denk ik de oplossing gevonden. De Music partitie moet je in Ext4 formatteren en dan ziet de auto wel alle folders en bestanden.

Voor Windows gebruikers is dat wel omslachtig omdat Windows geen Ext4 partities kan lezen. Dan moet je in Powershell allerlei Linux commando's gaan gebruiken of aparte software installeren. Ik heb het laatste gedaan en gebruik Linux File Systems for Windows van Paragon.

Met dat programma kan je een Ext4 partitie mounten en krijgt deze een drive letter en kan je normaal bestanden kopieren en verwijderen.
Het is wel belangrijk dat je deze drive unmount alvorens de drive fysiek los te koppelen. Als je niet unmount zijn alle bestanden die je op de Ext4 partitie heb gezet onzichtbaar!
 
Tikje off-topic, maar deze post roept wel vragen op:

Dan moet je in Powershell allerlei Linux commando's gaan gebruiken of aparte software installeren.

Kan Powershell wel (zonder extra software installeren) met ext4 overweg dan? Lijkt me een wat vreemde plek om op applicatieniveau een filesystem te supporten. Maar als dat zo is, is dat wel nuttige informatie voor als ik eens met een Windows systeem geconfronteerd wordt.

Als je niet unmount zijn alle bestanden die je op de Ext4 partitie heb gezet onzichtbaar!

Wow.. en dat terwijl ext4 een journaled filesystem is. Synced die echt alleen maar bij het umounten?

Meer on-topic is het wel interessant om te weten dat ext4 gewoon ondersteund wordt door mijn auto. is ook wel logisch, aangezien het een linux systeem is. Jammer dat ext4 zo matig ondersteund wordt door andere systemen, want het is toch een stuk degelijker dan al die brakke FAT-varianten.
 
Tikje off-topic, maar deze post roept wel vragen op:



Kan Powershell wel (zonder extra software installeren) met ext4 overweg dan? Lijkt me een wat vreemde plek om op applicatieniveau een filesystem te supporten. Maar als dat zo is, is dat wel nuttige informatie voor als ik eens met een Windows systeem geconfronteerd wordt.



Wow.. en dat terwijl ext4 een journaled filesystem is. Synced die echt alleen maar bij het umounten?

Meer on-topic is het wel interessant om te weten dat ext4 gewoon ondersteund wordt door mijn auto. is ook wel logisch, aangezien het een linux systeem is. Jammer dat ext4 zo matig ondersteund wordt door andere systemen, want het is toch een stuk degelijker dan al die brakke FAT-varianten.
Ik kreeg het in Powershell niet werkend want ik kreeg een foutmelding dat ik niet de juiste WSL versie had. Die commando's in Powershell zijn volgens mij sowieso voor 99% van de gebruikers abracadaba.

Dat unmounten heb ik aan den lijve ontdekt. De hele nacht bezig geweest om 350GB op de drive te kopieren. De volgend ochtend de drive verwijderd zonder te unmounten en vervolgens een lege drive in de Tesla te zien...
 
Insert the USB drive into a front USB port and touch Controls > Safety > Format USB Drive. This automatically formats the USB drive as exFAT and creates a folder for TeslaCam and TeslaTrackMode (if equipped). The USB drive is now ready to record and save video footage.
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Insert the USB drive into a front USB port and touch Controls > Safety > Format USB Drive. This automatically formats the USB drive as exFAT and creates a folder for TeslaCam and TeslaTrackMode (if equipped). The USB drive is now ready to record and save video footage.

Daar gaat het hier niet over. Het gaat over een groot aantal audio bestanden op een drive met meerdere partities zetten, zodanig dat deze door de auto volledig leesbaar is.
 
Zoals hierboven staat: formatteert de auto de disk al in het gewenste format. Hoef je alleen nog maar nieuwe folders aan te maken.
Nogmaals, het gaat hier over een drive met meerdere partities. Als je de drive in de auto formateert zoals jij beschrijft kan je er geen LightShows en geen Music op zetten. En als je mijn eerste post leest zie je dat formatteren met exFAT resulteert in onzichtbare audio bestanden.
 
Ik kreeg het in Powershell niet werkend want ik kreeg een foutmelding dat ik niet de juiste WSL versie had. Die commando's in Powershell zijn volgens mij sowieso voor 99% van de gebruikers abracadaba.
Ik hoor bij de 0,1% die zelfs weet wat er op de achtergrond zou moeten gebeuren en problemen kan oplossen, durf ik zonder blozen te zeggen. 😇

Dat unmounten heb ik aan den lijve ontdekt. De hele nacht bezig geweest om 350GB op de drive te kopieren. De volgend ochtend de drive verwijderd zonder te unmounten en vervolgens een lege drive in de Tesla te zien...
Dan ben ik toch wel benieuwd wat er fout gegaan is. Misschien wil de Tesla geen FS mounten dat "dirty" is?

Je kan dan kijken of die Panagon hem nog wel kan lezen. Als het goed is, ziet hij dat hij nog "dirty" is en hem braaf schoonmaken. Daarna zal die het dan wel doen in de auto.

Pure hypothese hierzo. Heb er zelf nog niet mee gespeeld. Jij woont niet in de buurt, geloof ik?

Overigens vraag ik me af of ext4 vs ExFat wel het probleem is. ExFat is wel brak, maar heeft voor zover ik weet geen limieten op aantal files zoals oudere FAT-versies. Kan er iets misgegaan zijn met het partitioneren zelf?
 
Ik hoor bij de 0,1% die zelfs weet wat er op de achtergrond zou moeten gebeuren en problemen kan oplossen, durf ik zonder blozen te zeggen. 😇


Dan ben ik toch wel benieuwd wat er fout gegaan is. Misschien wil de Tesla geen FS mounten dat "dirty" is?

Je kan dan kijken of die Panagon hem nog wel kan lezen. Als het goed is, ziet hij dat hij nog "dirty" is en hem braaf schoonmaken. Daarna zal die het dan wel doen in de auto.

Pure hypothese hierzo. Heb er zelf nog niet mee gespeeld. Jij woont niet in de buurt, geloof ik?

Overigens vraag ik me af of ext4 vs ExFat wel het probleem is. ExFat is wel brak, maar heeft voor zover ik weet geen limieten op aantal files zoals oudere FAT-versies. Kan er iets misgegaan zijn met het partitioneren zelf?

Toen ik de drive heb losgekoppeld zonder te unmounten waren de bestanden onzichtbaar (zowel op de PC via Paragon, als in de Tesla), maar in Paragon kon ik wel zien dat een gedeelte van de partitie gebruikt was.
Waar het probleem precies lag, exFAT of EXT4 of iets anders, weet ik ook niet maar ik het is nu werkend en ik vind het wel best zo. Ik kan nu 24-bit FLAC bestanden in de auto luisteren en daar ging het me uiteindelijk om.

BTW Ik woon in Zeeland. Als je zaterdag mee doet met doet met de puzzelrit vzn de TOCN, kunnen we er verder over praten.