Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TeslaFi data logger

This site may earn commission on affiliate links.
Kennen we deze al? Battery Degradation Report Beta. Ik mag kennelijk niet klagen ....

upload_2020-2-24_22-14-58.png
 
Nu is het natuurlijk ook nog een beta, dus niks mis mee.
Maak je geen illusies dat het na de beta beter wordt:p
Maar hieronder kun je nog iets idioots zien. Ik experimenteer met Jedlich die je EV alléén maar ongewenst wakker houdt, vandaar de herhalende cyclus wakker zijn slapen. Maar los daarvan zie ik dat de batterij regelmatig 2% bijlaadt boven de ingestelde limiet zonder dat er geladen wordt terwijl hij wel aan de lader hangt. Hier dus van 70 naar 72%. En het gebeurt terwijl hij slaapt! :DEn dat gebeurt vaker nadat er eerst normaal geladen is. Heeft iemand een verklaring?
IMG_6288.jpg
 
Wat is jedlich? Ik heb sinds een paar maand ook zo’n slaappatroon en krijg m dus niet meer aan het doorslapen. Ook als ik teslafi disconnect
Ik bedoelde Jedlix dat is een app die je laadpatroon afstemt op de wensen van de electriciteits leveranciers en die daarvoor 2 ct per kW extra uitbetalen. Voorlopig werkt het averechts omdat het je Tesla wakker houdt en dat kost veel meer. Het idee is leuk de uitvoering deugt nog niet.
 
@Robipad Ik heb dit ook gezien, maar zag op die momenten geen extra verbruik op mijn laadpaal. Ik denk dat de BMS een soort her-inschatting doet van je SoC en tot de conclusie komt dat er 2% extra in zit dan hij eerst dacht.
Het moet dan in twee stappen zijn gebeurt gezien dat hij eerst naar 71% ging daarna naar 72%. Het aansluiten van een OBD setje is het enige dat wat meer verklaring zou kunnen geven lijkt me (en zie: Installatie:)
 
Last edited:
Ik heb een OBDII dongle in m'n MS zitten maar nog geen software om data over langere tijd te loggen. Wel TM-Spy (beta software) om real time inzicht te krijgen.

Ik heb TeslaFi aan Pushover gekoppeld en krijg nu berichtjes als de auto probeert te slapen. Thuis lukt het inslapen meestal wel omdat Sentry uit staat. Op mijn werk staat Sentry aan en lukt het slapen nooit. Waarom probeert TeslaFi toch de auto te laten slapen als Sentry aan staat? Het is toch bijvoorbaat bekend dat het dan niet lukt?
 
Last edited:
Waarom probeert TeslaFi toch de auto te laten slapen als Sentry aan staat? Het is toch bijvoorbaat bekend dat het dan niet lukt?
TeslaFi probeert niet meer te loggen als de auto stilstaat, want loggen betekent 'altijd' wakker houden. En daar willen ze niet van beticht kunnen worden. Dus kijken ze alleen nog naar de vehicle_status omdat die aangeeft of Tesla "asleep" is of "online" (of "offline"). Die actie houdt de auto n.l. niet wakker. En dat heet dan proberen te laten slapen. Dat allerlei andere gebruikers de auto wakker maken of houden is (nog) niet de taak van TeslaFi om bij te houden.
 
TeslaFi probeert niet meer te loggen als de auto stilstaat, want loggen betekent 'altijd' wakker houden. En daar willen ze niet van beticht kunnen worden. Dus kijken ze alleen nog naar de vehicle_status omdat die aangeeft of Tesla "asleep" is of "online" (of "offline"). Die actie houdt de auto n.l. niet wakker. En dat heet dan proberen te laten slapen. Dat allerlei andere gebruikers de auto wakker maken of houden is (nog) niet de taak van TeslaFi om bij te houden.
Toch zit er wel wat in. TeslaFi kan zien (net voordat het probeert de auto te laten slapen) dat Sentry aan staat en op basis daarvan concluderen dat het geen zin heeft om te proberen de auto te laten slapen.

Maar is het eigenlijk wel zo? Probeert TeslaFi de auto inderdaad te laten slapen als Sentry aan staat? Volgens mij is dat helemaal niet zo.
 
Ik heb dat nooit getest, ik nam gewoon aan het zelf was geconstateerd, ik zal het eens testen.
Zoiets vermoedde ik al ;-)

Ik heb nog steeds aan staan dat ik mail krijg als TeslaFi het probeert en wanneer het wel of niet gelukt is. Thuis op de oprit krijg ik die altijd (want verbonden met WiFi en Sentry uit). Dinsdagavond naar lezing geweest. Geen WiFi maar weel Sentry mode. Geen mails gehad. Nu net even in het history van TeslaFi gekeken. Raw Data feed toont twee uur lang dit:

upload_2020-2-27_13-54-54.png


Geen poging om te slapen.
 
Heeft iemand wel eens gekeken of TeslaFi geschikt te maken is als goedgekeurd RRS? Volgens het normenkader moet TeslaFi een
XML Auditfile RRS (XAR) aanbieden. Dat lijkt me vrij simpel om in te bouwen. Aan de andere normen voldoet TeslaFi al denk ik.
Ik heb de laatste tijd gewerkt aan mijn eigen Tesla logger (zeg maar een Nederlandse TeslaFi), screenshots: 1, 2, 3. Vooralsnog gebruik ik het voor mezelf (bijhouden thuislaadkosten voor declaratie aan BV) maar ik zou er ook een SaaS-model aan kunnen hangen. Bijv XAR ritregistratie export zou makkelijk toe te voegen zijn.
Is er interesse voor een dergelijke service? Of voldoet TeslaFi voor de meesten?
 
Ik heb de laatste tijd gewerkt aan mijn eigen Tesla logger (zeg maar een Nederlandse TeslaFi), screenshots: 1, 2, 3. Vooralsnog gebruik ik het voor mezelf (bijhouden thuislaadkosten voor declaratie aan BV) maar ik zou er ook een SaaS-model aan kunnen hangen. Bijv XAR ritregistratie export zou makkelijk toe te voegen zijn.
Is er interesse voor een dergelijke service? Of voldoet TeslaFi voor de meesten?

Ziet er fraai uit.

TeslaFi ken ik niet goed, zelf gebruik ik Teslalogger (bassmaster187/TeslaLogger) wat voor mij prima voldoet.
Je schermpjes lijken er aardig op trouwens,.
Kost niets, behalve een Raspberry en wat tijd voor setup als je lokaal draait. Tevens dan anoniem.
Leuke aanvulling bij Teslalogger is ook de mogelijkheid voor de ScanMyTesla integratie. Dan lever je wel weer wat anonimiteit in trouwens.

Nog een tip.
Let even op als je de laadsessies puur en alleen vanuit de auto beredeneert in rekening brengt in je overzicht.
Als je op deze manier vertaalt naar kosten/verbruik doe je jezelf tekort.
Laadverliezen van 4%-7% zijn niet ongebruikelijk. Bij zowel publieke laadpalen als je laden thuis,
'Beter' is (helaas) afrekenen met een kWh meter + 'bonnetjes' van publieke laadsessies.
 
Ziet er fraai uit.

TeslaFi ken ik niet goed, zelf gebruik ik Teslalogger (bassmaster187/TeslaLogger) wat voor mij prima voldoet.
Je schermpjes lijken er aardig op trouwens,.
Kost niets, behalve een Raspberry en wat tijd voor setup als je lokaal draait. Tevens dan anoniem.
Leuke aanvulling bij Teslalogger is ook de mogelijkheid voor de ScanMyTesla integratie. Dan lever je wel weer wat anonimiteit in trouwens.

Nog een tip.
Let even op als je de laadsessies puur en alleen vanuit de auto beredeneert in rekening brengt in je overzicht.
Als je op deze manier vertaalt naar kosten/verbruik doe je jezelf tekort.
Laadverliezen van 4%-7% zijn niet ongebruikelijk. Bij zowel publieke laadpalen als je laden thuis,
'Beter' is (helaas) afrekenen met een kWh meter + 'bonnetjes' van publieke laadsessies.
TeslaLogger en TeslaMate zijn goede opties voor mensen die de data intern willen houden. Maar niet iedereen heeft de know-how om een Raspberry Pi op te zetten of docker image te pullen en Grafana dashboards in te stellen ;)
Overigens kan je behalve de geladen kWh ook de verbuikte loggen, en zo het verlies berekenen. Bij mijn Tesla Wall Connector is dat ongeveer 7%.
 
  • Like
Reactions: PrimaTMan