Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trekhaak Model 3 (uit Amerika)

This site may earn commission on affiliate links.

DutchTM3

Active Member
Dec 10, 2018
2,345
892
Utrecht
Toch maar even een apart draadje. Ik zou, voor het vervoeren van fietsen, toch wel heel graag een trekhaak onder mijn Model 3 willen. Want elektrische fietsen op het dak vervoeren is m.i. geen optie. Nu zit ik, bij gebrek aan aanbod op de Nederlandse (lees: Europese) markt er over te denken om een trekhaak uit Amerika over te laten komen. Dan komen er wat vragen om de hoek en ik ben benieuwd hoe daar tegenaan gekeken wordt.

- Welke trekhaak?

Ik zit voorlopig te denken aan deze:

Tesla Model 3 (2017-Present)

of deze:

https://torkliftcentral.com/trailer-hitches/rear-mounted-receiver-hitches/ecohitch/tesla/model-3

Waarbij de eerste m.i. de voorkeur heeft omdat die zich na gebruik makkelijker (zonder gereedschap) laat verwijderen.

- Hoe zit het technisch?

Een standaard Amerikaanse kogel is 2" (50.8 mm), terwijl hier 50 mm standaard is. Lijkt me toch geen probleem moeten geven?

- Hoe zit het juridisch? Moet een trekhaak EU gekeurd zijn?

Ik denk dat een niet gekeurd trekhaak mag, maar dat je dan nooit meer dan 749 kg mag trekken. Nu was trekken niet de bedoeling, dus dat zou geen probleem moeten vormen.

- Hoe zit het met APK?

Volgens mij geldt alleen als eis dat alles deugdelijk gemonteerd is en dat de kogel minimaal 49 mm in diameter is.

- Hoe zit het met garantie?

Telefonisch heeft iemand bij Tesla mijn laten weten dat de fabrieksgarantie alleen in het geding komt, wanneer problemen aanwijsbaar te maken hebben met de installatie / het gebruik van een niet door Tesla goedgekeurde trekhaak. Als dat verband er niet ligt, kun je gewoon aanspraak maken o de fabrieksgarantie. Zwart of wit heb ik dat 'natuurlijk' niet.

- Hoe zit het met transport?

In ieder geval Stealth Hitches verzenden niet buiten de US, dus ik zal zelf transport moeten regelen. Heb daar helemaal geen ervaring mee, dus tips zijn van harte welkom. Zou helemaal mooi zijn als er iemand is met connecties 'aan gene zijde' die een beetje mee zouden kunnen helpen. (misschien is dat helemaal niet nodig, maar zoals ik zei, ik heb hier 0 ervaring mee)

- Er zal bij de import BTW en invoerrechten worden berekend. Dat is toch gewoon Nederlandse BTW die je als BTW ondernemer terug kunt vragen?

- Zijn er misschien meer mensen die mee willen doen?

Wellicht is er een voordeel te halen (bij de aanschaf of het transport) wanneer meerdere bestellingen worden gecombineerd. Misschien is er zelfs wel een niet met name genoemde handelaar in Tesla accessoires die hier op in wil spelen?

Laat maar komen .... Thanks.
 
  • Helpful
Reactions: FrankNL
- Mbt garantie:

Wat Tesla uitlegt is ook hoe de wet het voorschrijft. Tesla kan niet de garantie op (ik noem maar wat) je koplamp laten vervallen omdat je een trekhaak hebt gemonteerd.. Dus Tesla volgt hier slechts de wet, dus dat zit wel goed.

- Mbt transport:

Er zijn veelal wel bedrijfjes van bv. nederlanders in Amerika die hier een dienst voor leveren. Voor Duitsland heb je bv. huifkar.nl. Google leert mij voor de US:

BONVU Pakket doorstuurservice - Vanuit de VS naar Europa, Nederland & wereldwijd

- De BTW krijg je volgens mij niet terug, maar kan het mis hebben. Je betaald daarnaast invoerrechten en inklaringskosten die je 100% zeker niet terug krijgt.
 
Je kunt het ook proberen bij Hoppenbrouwers in Berkel Enschot.
Ben al vanaf het moment dat ik de TM3 besteld heb (begin december) aan het proberen om informatie van ze (of van hem) los te krijgen. Vanwege zijn Marktplaats advertentie. Maar dat gaat erg moeizaam. Kennelijk omdat hij vanaf begin december tot eind januari in Zuid Amerika zit en er niemand is die de zaken waar neemt. Het enige wat ik tot nu toe los gekregen heb is een foto van een Model S met trekhaak. Maar of hij nu echt kan leveren? Geen idee dus. Heb je ervaring met hem / hen?
 


Niet gehinderd door enige technische kennis maar zie geen noodzakelijke 7- of 13-polige stekkerdoos. Neem aan dat je een fietsendrager met de wettelijke verlichting zal gaan gebruiken tenzij je gek bent op bekeuringen;). De wet schrijft het volgende voor (bron ANWB):

“Indien de verlichting en retroreflectoren van het voertuig door de lastdrager of de goederen worden afgeschermd, moet de lastdrager aan de achterzijde zijn voorzien van twee rode achterlichten, twee rode remlichten, twee rode retroreflectoren en twee ambergele richtingaanwijzers, die moeten zijn aangebracht op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig met inbegrip van de lastdrager.”

Zit ook te wachten op een trekhaakoplossing voor een fietsendrager maar m.i. volstaan beide genoemde optie niet zonder stekkerdoos. Kan mij zo voorstellen dat als je aan de bedrading van de M3 gaat zitten t.b.v. trekhaakverlichting dat bij elektrische storingen aan je Tesla de kans om met succes je te beroepen op garantie uiterst klein is.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Niet gehinderd door enige technische kennis maar ....
Dank voor je reactie. Het ontbreken van een stekkerdoos an sich lijkt me niet zo'n probleem. Die kun je altijd nog wel toevoegen. Wat misschien wel lastig is, is dat de meegeleverde bedradingsset zal zijn afgestemd op het 'Amerikaanse model': richting aangeven doe je door een van de achterlichten te laten knipperen. Zou voor het mooie een harnas van een Model S moeten bekijken ...
 
Ben al vanaf het moment dat ik de TM3 besteld heb (begin december) aan het proberen om informatie van ze (of van hem) los te krijgen. Vanwege zijn Marktplaats advertentie. Maar dat gaat erg moeizaam. Kennelijk omdat hij vanaf begin december tot eind januari in Zuid Amerika zit en er niemand is die de zaken waar neemt. Het enige wat ik tot nu toe los gekregen heb is een foto van een Model S met trekhaak. Maar of hij nu echt kan leveren? Geen idee dus. Heb je ervaring met hem / hen?

Heb bij Hoppenbrouwers een trekhaak onder mij MS laten zetten. Als je de garage ziet dan heb je wel je bedenkingen maar hij heeft wel keurig de trekhaak er onder gezet en een 13 polige aansluiting gemonteerd. Was wel wat vaag of jet er iets mee mag trekken. Hij gaf aan de er europese type goedkeuring op zit en dat het daarom mag. Maar ik denk dat het niet mag omdat het kenteken op 0 kg trekgewicht staat. Maar met de caravan erachter gaat prima (denk ik ;-) )
 
Hi Nervus, elders op het forum schreef je:
The important difference for Europeans is: if there is no homologation for a tow-hitch, the police can (and will) fine you even when you are not towing at all (if they just spot the thing mounted on your car). And of course our insurance companies have the same stance about reckless behaviour.
Dat lijkt me nogal een stellige uitspraak. Heb je hier een reden / onderbouwing voor? Dat de auto niet is goedgekeurd om te trekken, dat snap ik. Maar waar baseer je op dat er geen trekhaak onder mag? Alvast bedankt voor je reactie.
 
Wel apart. Op hun website zeggen ze:

TESLA MODEL 3 HITCH
Stealth’s fully welded trailer hitch for the Tesla Model 3 is strong and durable with a Lifetime Guarantee. The combination of a stainless steel latch block and powder coat finish provides excellent rust protection allowing you to enjoy your outdoor adventures and not worry about the function of your hitch.

The vehicle capacities with the Tesla Model 3 trailer hitch are:

  • 2,500 pounds - gross trailer weight (GTW)
  • 200 pounds - tongue weight (TW)
Stealth Hitches are designed to exceed vehicle capacities by a minimum of 50%. We list the vehicle capacities, not hitch capacities, to give our customers more meaningful data. Please confirm capacities with the vehicle owner’s manual.

Dit suggereert dat de TM3 in Amerika 2500 pond (ruim 1000 kg) zou mogen trekken. Maar dat klopt denk ik niet ;-)
 
Ik weet het niet zeker, maar regelgeving is in Amerika een stuk soepeler. Daar hoeven auto's waarschijnlijk niet gehomolongeerd te zijn om iets te mogen trekken. Dus gooi er een trekhaak op en doe je ding.

In de EU moet de typegoedkeuring expliciet goedkeuring hebben om iets te mogen trekken. Dat is door Tesla bij de typegoedkeuring niet aangevraagd en dus mag je niets trekken, ookal kan de auto dat prima.
 
Ik weet het niet zeker, maar regelgeving is in Amerika een stuk soepeler. Daar hoeven auto's waarschijnlijk niet gehomolongeerd te zijn om iets te mogen trekken. Dus gooi er een trekhaak op en doe je ding.

In de EU moet de typegoedkeuring expliciet goedkeuring hebben om iets te mogen trekken. Dat is door Tesla bij de typegoedkeuring niet aangevraagd en dus mag je niets trekken, ookal kan de auto dat prima.
Ga ik uiteraard in mee. Maar wat me op viel is dat ze zeggen: "We list the vehicle capacities, not hitch capacities". Dan vraag ik me toch een beetje af waar ze dat op baseren.