Inmiddels heb ik mijn trekhaak in Amerika besteld. Is nu onderweg van Sugar Hill, GA naar Saratoga, FL, vanwaar hij dan doorgestuurd zal worden naar Nederland. Zoals het er nu naar uit ziet ben ik straks zo'n EUR 770,- excl. BTW en excl. montage kwijt. Vind dat geen verkeerd bedrag. Ik ga dan uit van 4% import heffing en het kunnen terug vragen van bij de douane afgedragen BTW..
Heb uiteindelijk een universeel bekabelingssetje besteld bij Burghof Trekhaken in Westervoort (
Trekhaak kabelset Easy module 7 polig met pdc uitschakeling). Burghof doet ook trekhaken voor de Model S dus voor sommigen hier is hij misschien geen onbekende. Nu belde hij om te vertellen dat hij de set pas morgen op kon sturen en of dat een probleem was. Nou, ik denk dat dat voorlopig geen probleem is ;-)
Maar goed, we raken even aan de praat en hij vraagt waar het voor is. Zodra ik TM3 zeg is de interesse gewekt, want hij wil behalve voor de MS ook wel graag iets doen voor de M3. Uur aan de telefoon geweest en uitgebreid gesproken over de spullen die ik over laat komen. Bottom line: hij zou het op prijs stellen wanneer mensen die interesse hebben zich bij hem zouden melden, al was het maar om een idee te krijgen over hoeveel interesse er eventueel is.
We hebben het ook nog even gehad over de legaliteit. Zijn verhaal (in mijn bewoording):
Zolang je een trekhaak als fietsendrager gebruikt is er wettelijk gezien niet veel aan de hand. Een trekhaak is dan niets anders dan bijvoorbeeld een bull bar (waarvan ik me overigens af vraag of die niet gekeurd zou moeten zijn, maar dat terzijde), of side steps of zo, en hoeft dus niet gekeurd te worden / van keuring te worden voorzien.
Met toegestane kogeldruk heb je wettelijk gezien niet mee te maken, zolang je de trekhaak als haak voor de fietsendrager besteld. Zolang je auto niet teveel achterover hangt en je niet op die manier de aandacht trekt. Want dat zou natuurlijk ook tot gevaarlijke situaties kunnen leiden, maar dan is het meer een gevalletje artikel 5. Voor dergelijke gevallen zouden hulpveren een oplossing kunnen zijn. Maar het is niet zo dat je aan moet kunnen tonen dat je trekhaak (en de auto) geschikt is voor het gewicht van de fietsendrager + fietsen.
Ik heb nog gevraagd waarom merken als Brink fietsendrager trekhaken maken waarbij het trekken van een aanhanger fysiek onmogelijk was gemaakt (d.m.v. een strip die over de kogel is gelast). Of dat niet een wettelijke reden had. Volgens hem is dat omdat die trekhaken (bedoeld voor auto's die toch niets mogen trekken) vaak wat lichter uitgevoerd zijn en Brink geen discussies wil over aansprakelijkheid wanneer iemand besluit toch iets te gaan trekken met zo'n haak.
Op basis van zijn ervaring met de MS voorziet hij geen problemen met de M3 als het op verlichting aan komt.