Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trip Heemstede - Davos vv

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen week in 2,5 dag op en neer naar Davos geweest - 2150 km. Heen met z'n vieren, terug alleen. Had ook goed in twee dagen gekund als we eerder waren weggegaan.

IMG_4445.jpg

Heb alle Duitse SCs gezien - overal (nagenoeg alleen) staan lurken. Wachtrijen zijn er nog niet echt..


IMG_4231.jpg


Ben voor de vijfde (Jettingen-Scheppach) zelfs omgereden. Door de korte afstand ertussen dacht ik even goed tempo te kunnen gaan maken.. bleek een heel stuk snelweg onderhanden te worden genomen - werd gewoon 80.. Alle SC's werkten..In feite rij je en plan je gewoon van SC naar SC.. Als je op NAV een SC aantikt is de afstand die daar wordt getoond volstrekt fout. Zo te zien is dit al voorbereid op een laatste nog onbekende feature dat de auto ook kan vliegen in een rechte lijn.. Je ziet dat direct zodra je voor navigatie kiest - dat klopt wel.

IMG_4241.jpg

IK zie m'n dochter van 11 toch niet zo snel E95 tanken..

Maar drie andere Tesla's tegengekomen - bij de SC's. Een NL op de 29e (eigenaar groette nog even door met lichten te knipperen, geen idee waar ze zaten..) en twee Duitsers - beiden bij Bad Rappenau. Dat is overigens de mooiste locatie. Hotel, goed restaurant direct naast de lader. Makkelijk en snel WiFi. Zelfs separate zitruimte voor de verslaafden onder ons. En nog laat open..We hebben zelf 5 km verder overnacht - beetje weg van de snelweg. Hotel is aan te raden. Erg vriendelijke mensen en goedkoop. Appratement met twee kamers, vier personen incl uitgebreid ontbijt voor € 122.

IMG_4300.jpg

Bad Rappenau - Vrouw&kids eerst naar hotel gebracht daarna zelf rustig gaan lurken aan de SC..

IMG_4308.jpg

Deze fossiel heeft het nog niet helemaal begrepen..

Een van de Duitsers gaf aan dat er nog maar net over de 100 Tesla's rondrijden in DE. We hadden onderweg dan ook veel bekijks.. foto's filmen, achter je blijven hangen. We kwamen in Davos einde dag - bergen liepen net leeg. Auto werd van alle kanten bekeken.. Bij grens Zwitserland vroegen de grensbewakers of ik wilde stoppen - ze wilden graag de auto zien..

De laatste SC voor Davos (Aichstetten) ligt op 175 km afstand. Wifi op 5 minuten lopen bij McDonalds. 175 km is natuurlijk prima te doen, maar je moet er rekening mee houden dat de laatste 50 km omhoog gaan en het verbruik op minstens gemiddeld 500 wh/km ligt. En dat er in Davos zelf geen laadpunten zijn - muv 220V. En stil vallen in een van de vele tunnels wil je niet. Dat is hoe dan ook de belangrijkste ervaring: je gaat vrijwel constant omhoog vanuit NL en dat vergt veel energie. Het verschil merk je als je de andere kant op gaat - heb toen veel harder kunnen rijden. Een planningstool die daar rekening mee houdt is erg handig. Projected range doet dat niet uiteraard. Verstandig is om meer reserve aan te houden als tweede deel van stuk tussen SCs ineens omhoog blijkt te gaan...
Zou mooi zijn als Tesla de data uit alle auto's qua verbruik/snelheid per concrete weg zou gaan gebruiken om de berekening van project range te optimaliseren - in combinatie met de geplande route.

IMG_4440.jpg

Terug uit Davos lag gemiddelde over de eerste 45km tot aan snelweg op 83 wh/km.

IMG_4462.jpg

Had zoveel over dat groot stuk in Duitsland daarna op begrensde topsnelheid ging (211). Beetje lastig om dan ook nog foto scherp te krijgen. Volgens een van de Duitse Tesla rijders wordt de max voor Duitsland straks overigens 260.. (zou Elon gezegd hebben..). Overigens heb ik lange stukken gewoon tempo kunnen tijden (150 tot 180) - kwestie van projected range in de gaten houden en weggaan met bijna volle accu.


IMG_4483.jpg

Laden in Zevenaar. Blijft leuk zo onder die prijzen..

Nog een paar tips.


  • Ga niet weg met een volle accu als je eerst een lang stuk gaat dalen. Gebruik van Regen samen met CC is bij dalen uitermate relaxed. Heb zo kilometers lang alleen maar accu geladen.
    IMG_4433.jpg
  • De rode stekker wordt in Zwitserland amper gebruikt. De blauwe wel.
    IMG_4399.jpg
  • Neem een verlengsnoer mee voor laden op 220V in/bij hotel. Ik gebruik 25m, 2,5 mm2. Had het hier niet echt nodig. Grootste uitdaging was nog de smalle doorgangen in de garage. Had 5 cm aan beide kanten over..
  • Een goede planningstool qua laadpunten voor iig Duitsland en Zwitserland is LEMnet. Beste is wel altijd van te voren te bellen.
  • Op 25 km van Davos in Alvaneu woont een Tesla medewerker die gratis 22Kw oplaad mogelijkheid biedt: [email protected] Wel van te voren contact opnemen. Je ziet hem ook op LEMnet.
  • Heb er nog geen concrete ervaring mee opgedaan. Maar erg interessante tool is E Routing. Wordt gemaakt door Tesla adepten.Dit is DE manier waarop je een route met een EV wilt plannen.

Ging allemaal heel relaxed en plezierig. CO2 vrij en gratis brandstof.. Je moet wat plannen, duurt wat langer.. Maar dat stompzinnige gerace dat ik voorheen had (opscheppen dat je in één keer uit Italië 1500 km terug rijdt is natuurlijk onzinnig macho-gedoe..). Grootste uitdaging was nog het ontwijken van het vuurwerk bij thuiskomst net na 12 uur..-;)
Volgend voorjaar naar Bretagne (is meer een uitdaging ..) en in juli naar Italië (de Marken) - laatste goed te doen als er nog twee SC's naar Bologna bij zijn gekomen..
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Leuk en nuttig verslag, dank je!
Momenteel ben ik onze vakantie naar Italie aan het plannen en probeer een italiaanse laadpas te bemachtigen. Dit gaat overigens nog erg moeizaam. Gezien de laadpunten dekking van Italie twijfel ik wel of het niet net te vroeg is. Waar heb je de SC info vandaan? Hoopte zelf op Milaan, Genua, Bologna, Florence
 
Nog steeds er nuttig dit soort verhalen van trips richting de alpen. Bedankt! Ik heb sinds vandaag een set velgen en winterbanden, de superchargers liggen er, het enige dat mij nog belemmert om ook zo'n avontuur te ondernemen (behalve nog een supercharger in de buurt van Salzburg) is de onzekerheid over het verbruik met een dakkoffer op het dak. Ik wacht dus met smart op een dergelijk verhaal.
 
Beetje waanzin (volgens mij) om aan die snelheid wat fotootjes te zitten nemen achter het stuur! Beter beide handen aan het stuur en de ogen strak op de weg voor je gericht, me dunkt...
Ja, belachelijk! Ik zou het in de Tesla ook best spannend vinden. De hoge snelheid stabiliteit is nog niet op het nivo vd Duitsers. Daarin kon ik zonder klamme handen makkelijk dit plaatje maken... Al meer dan 10 jaar geleden:smile:
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    58.7 KB · Views: 308
Tja, dat soort snelheid voelt in mijn 20 jaar oude Porsche ook niet echt spannend. Allemaal erg relatief, dus. Met de Tesla alleen maar naar 160 km/h geaccellereerd om de luchtvering op standje 'low' te krijgen, dus weet niet hoe die zich houdt op Autobahn snelheden.
Ja, belachelijk! Ik zou het in de Tesla ook best spannend vinden. De hoge snelheid stabiliteit is nog niet op het nivo vd Duitsers. Daarin kon ik zonder klamme handen makkelijk dit plaatje maken... Al meer dan 10 jaar geleden:smile:
 
Tja, dat soort snelheid voelt in mijn 20 jaar oude Porsche ook niet echt spannend. Allemaal erg relatief, dus. Met de Tesla alleen maar naar 160 km/h geaccellereerd om de luchtvering op standje 'low' te krijgen, dus weet niet hoe die zich houdt op Autobahn snelheden.
Heb ik ook eens gedaan om te testen en het werkte inderdaad. Toch gaat hij vrij snel weer naar standaard ook al kom je niet inderdaad de 100. En het weggedrag vind ik af en toe nog vrij listig. Zeker met een wat vochtig wegdek. Heb al meerdere spannende demo's gehad terwijl ik zelf niet achter het stuur zat:scared:. Als ik zelf wat enthousiast bezig ben heb ik het gevoel dat ie soms in een kwispelende cadans komt als je het gas erop houdt.

- - - Updated - - -

Oh ja @edi99, FANTASTISCH verslag!
 
Nog steeds er nuttig dit soort verhalen van trips richting de alpen. Bedankt! Ik heb sinds vandaag een set velgen en winterbanden, de superchargers liggen er, het enige dat mij nog belemmert om ook zo'n avontuur te ondernemen (behalve nog een supercharger in de buurt van Salzburg) is de onzekerheid over het verbruik met een dakkoffer op het dak. Ik wacht dus met smart op een dergelijk verhaal.

Waar koop je de dragers voor een dakkoffer voor de Model S?
 
Leuk en nuttig verslag, dank je!
Momenteel ben ik onze vakantie naar Italie aan het plannen en probeer een italiaanse laadpas te bemachtigen. Dit gaat overigens nog erg moeizaam. Gezien de laadpunten dekking van Italie twijfel ik wel of het niet net te vroeg is. Waar heb je de SC info vandaan? Hoopte zelf op Milaan, Genua, Bologna, Florence

Het enige wat ik ken is het plaatje op de Tesla website. Ik heb er pas in Amsterdam nog eens naar gevraagd maar ook Tesla medewerkers hebben geen informatie.

- - - Updated - - -

Edi99, erg herkenbaar allemaal :) Volgens mij is Davos vanaf de laatste SC wel veel beter te rijden dan Flachau.

Wat was je gemiddelde Wh/km over de hele reis? Bij mij was dat 251 Wh/km

259 wh/km. Aichstetten - Davos is maar 175 km. Dus dat is prima te doen. Omdat ik nog niet zeker was van een oplaadpunt in Davos wilde ik zo nodig op zelfde acculading ook terugrijden. Werd wel verrast door verbruik over de laatste 50 stijgende km's. Dat zat gemiddeld boven de 500 wh/km. Ik had uiteindelijk van een trip-load nog 175 typical range over. Ik kon uiteindelijk bijladen, maar had anders de route terug naar Aichstetten wel gehaald. Dalen op CC genereert veel energie heb ik gemerkt. Zou toch mooi zijn als het algoritme achter typical range ook rekening zou houden met factoren als stijgingspercentages, het weer en de ingestelde route. En zo mogelijk op basis van ervaringsciijfers van eerdere auto's over de aangegeven route.