Afgelopen week in 2,5 dag op en neer naar Davos geweest - 2150 km. Heen met z'n vieren, terug alleen. Had ook goed in twee dagen gekund als we eerder waren weggegaan.
Heb alle Duitse SCs gezien - overal (nagenoeg alleen) staan lurken. Wachtrijen zijn er nog niet echt..
Ben voor de vijfde (Jettingen-Scheppach) zelfs omgereden. Door de korte afstand ertussen dacht ik even goed tempo te kunnen gaan maken.. bleek een heel stuk snelweg onderhanden te worden genomen - werd gewoon 80.. Alle SC's werkten..In feite rij je en plan je gewoon van SC naar SC.. Als je op NAV een SC aantikt is de afstand die daar wordt getoond volstrekt fout. Zo te zien is dit al voorbereid op een laatste nog onbekende feature dat de auto ook kan vliegen in een rechte lijn.. Je ziet dat direct zodra je voor navigatie kiest - dat klopt wel.
IK zie m'n dochter van 11 toch niet zo snel E95 tanken..
Maar drie andere Tesla's tegengekomen - bij de SC's. Een NL op de 29e (eigenaar groette nog even door met lichten te knipperen, geen idee waar ze zaten..) en twee Duitsers - beiden bij Bad Rappenau. Dat is overigens de mooiste locatie. Hotel, goed restaurant direct naast de lader. Makkelijk en snel WiFi. Zelfs separate zitruimte voor de verslaafden onder ons. En nog laat open..We hebben zelf 5 km verder overnacht - beetje weg van de snelweg. Hotel is aan te raden. Erg vriendelijke mensen en goedkoop. Appratement met twee kamers, vier personen incl uitgebreid ontbijt voor € 122.
Bad Rappenau - Vrouw&kids eerst naar hotel gebracht daarna zelf rustig gaan lurken aan de SC..
Deze fossiel heeft het nog niet helemaal begrepen..
Een van de Duitsers gaf aan dat er nog maar net over de 100 Tesla's rondrijden in DE. We hadden onderweg dan ook veel bekijks.. foto's filmen, achter je blijven hangen. We kwamen in Davos einde dag - bergen liepen net leeg. Auto werd van alle kanten bekeken.. Bij grens Zwitserland vroegen de grensbewakers of ik wilde stoppen - ze wilden graag de auto zien..
De laatste SC voor Davos (Aichstetten) ligt op 175 km afstand. Wifi op 5 minuten lopen bij McDonalds. 175 km is natuurlijk prima te doen, maar je moet er rekening mee houden dat de laatste 50 km omhoog gaan en het verbruik op minstens gemiddeld 500 wh/km ligt. En dat er in Davos zelf geen laadpunten zijn - muv 220V. En stil vallen in een van de vele tunnels wil je niet. Dat is hoe dan ook de belangrijkste ervaring: je gaat vrijwel constant omhoog vanuit NL en dat vergt veel energie. Het verschil merk je als je de andere kant op gaat - heb toen veel harder kunnen rijden. Een planningstool die daar rekening mee houdt is erg handig. Projected range doet dat niet uiteraard. Verstandig is om meer reserve aan te houden als tweede deel van stuk tussen SCs ineens omhoog blijkt te gaan...
Zou mooi zijn als Tesla de data uit alle auto's qua verbruik/snelheid per concrete weg zou gaan gebruiken om de berekening van project range te optimaliseren - in combinatie met de geplande route.
Terug uit Davos lag gemiddelde over de eerste 45km tot aan snelweg op 83 wh/km.
Had zoveel over dat groot stuk in Duitsland daarna op begrensde topsnelheid ging (211). Beetje lastig om dan ook nog foto scherp te krijgen. Volgens een van de Duitse Tesla rijders wordt de max voor Duitsland straks overigens 260.. (zou Elon gezegd hebben..). Overigens heb ik lange stukken gewoon tempo kunnen tijden (150 tot 180) - kwestie van projected range in de gaten houden en weggaan met bijna volle accu.
Laden in Zevenaar. Blijft leuk zo onder die prijzen..
Nog een paar tips.
Ging allemaal heel relaxed en plezierig. CO2 vrij en gratis brandstof.. Je moet wat plannen, duurt wat langer.. Maar dat stompzinnige gerace dat ik voorheen had (opscheppen dat je in één keer uit Italië 1500 km terug rijdt is natuurlijk onzinnig macho-gedoe..). Grootste uitdaging was nog het ontwijken van het vuurwerk bij thuiskomst net na 12 uur..-
Volgend voorjaar naar Bretagne (is meer een uitdaging ..) en in juli naar Italië (de Marken) - laatste goed te doen als er nog twee SC's naar Bologna bij zijn gekomen..
Heb alle Duitse SCs gezien - overal (nagenoeg alleen) staan lurken. Wachtrijen zijn er nog niet echt..
Ben voor de vijfde (Jettingen-Scheppach) zelfs omgereden. Door de korte afstand ertussen dacht ik even goed tempo te kunnen gaan maken.. bleek een heel stuk snelweg onderhanden te worden genomen - werd gewoon 80.. Alle SC's werkten..In feite rij je en plan je gewoon van SC naar SC.. Als je op NAV een SC aantikt is de afstand die daar wordt getoond volstrekt fout. Zo te zien is dit al voorbereid op een laatste nog onbekende feature dat de auto ook kan vliegen in een rechte lijn.. Je ziet dat direct zodra je voor navigatie kiest - dat klopt wel.
IK zie m'n dochter van 11 toch niet zo snel E95 tanken..
Maar drie andere Tesla's tegengekomen - bij de SC's. Een NL op de 29e (eigenaar groette nog even door met lichten te knipperen, geen idee waar ze zaten..) en twee Duitsers - beiden bij Bad Rappenau. Dat is overigens de mooiste locatie. Hotel, goed restaurant direct naast de lader. Makkelijk en snel WiFi. Zelfs separate zitruimte voor de verslaafden onder ons. En nog laat open..We hebben zelf 5 km verder overnacht - beetje weg van de snelweg. Hotel is aan te raden. Erg vriendelijke mensen en goedkoop. Appratement met twee kamers, vier personen incl uitgebreid ontbijt voor € 122.
Bad Rappenau - Vrouw&kids eerst naar hotel gebracht daarna zelf rustig gaan lurken aan de SC..
Deze fossiel heeft het nog niet helemaal begrepen..
Een van de Duitsers gaf aan dat er nog maar net over de 100 Tesla's rondrijden in DE. We hadden onderweg dan ook veel bekijks.. foto's filmen, achter je blijven hangen. We kwamen in Davos einde dag - bergen liepen net leeg. Auto werd van alle kanten bekeken.. Bij grens Zwitserland vroegen de grensbewakers of ik wilde stoppen - ze wilden graag de auto zien..
De laatste SC voor Davos (Aichstetten) ligt op 175 km afstand. Wifi op 5 minuten lopen bij McDonalds. 175 km is natuurlijk prima te doen, maar je moet er rekening mee houden dat de laatste 50 km omhoog gaan en het verbruik op minstens gemiddeld 500 wh/km ligt. En dat er in Davos zelf geen laadpunten zijn - muv 220V. En stil vallen in een van de vele tunnels wil je niet. Dat is hoe dan ook de belangrijkste ervaring: je gaat vrijwel constant omhoog vanuit NL en dat vergt veel energie. Het verschil merk je als je de andere kant op gaat - heb toen veel harder kunnen rijden. Een planningstool die daar rekening mee houdt is erg handig. Projected range doet dat niet uiteraard. Verstandig is om meer reserve aan te houden als tweede deel van stuk tussen SCs ineens omhoog blijkt te gaan...
Zou mooi zijn als Tesla de data uit alle auto's qua verbruik/snelheid per concrete weg zou gaan gebruiken om de berekening van project range te optimaliseren - in combinatie met de geplande route.
Terug uit Davos lag gemiddelde over de eerste 45km tot aan snelweg op 83 wh/km.
Had zoveel over dat groot stuk in Duitsland daarna op begrensde topsnelheid ging (211). Beetje lastig om dan ook nog foto scherp te krijgen. Volgens een van de Duitse Tesla rijders wordt de max voor Duitsland straks overigens 260.. (zou Elon gezegd hebben..). Overigens heb ik lange stukken gewoon tempo kunnen tijden (150 tot 180) - kwestie van projected range in de gaten houden en weggaan met bijna volle accu.
Laden in Zevenaar. Blijft leuk zo onder die prijzen..
Nog een paar tips.
- Ga niet weg met een volle accu als je eerst een lang stuk gaat dalen. Gebruik van Regen samen met CC is bij dalen uitermate relaxed. Heb zo kilometers lang alleen maar accu geladen.
- De rode stekker wordt in Zwitserland amper gebruikt. De blauwe wel.
- Neem een verlengsnoer mee voor laden op 220V in/bij hotel. Ik gebruik 25m, 2,5 mm2. Had het hier niet echt nodig. Grootste uitdaging was nog de smalle doorgangen in de garage. Had 5 cm aan beide kanten over..
- Een goede planningstool qua laadpunten voor iig Duitsland en Zwitserland is LEMnet. Beste is wel altijd van te voren te bellen.
- Op 25 km van Davos in Alvaneu woont een Tesla medewerker die gratis 22Kw oplaad mogelijkheid biedt: [email protected] Wel van te voren contact opnemen. Je ziet hem ook op LEMnet.
- Heb er nog geen concrete ervaring mee opgedaan. Maar erg interessante tool is E Routing. Wordt gemaakt door Tesla adepten.Dit is DE manier waarop je een route met een EV wilt plannen.
Ging allemaal heel relaxed en plezierig. CO2 vrij en gratis brandstof.. Je moet wat plannen, duurt wat langer.. Maar dat stompzinnige gerace dat ik voorheen had (opscheppen dat je in één keer uit Italië 1500 km terug rijdt is natuurlijk onzinnig macho-gedoe..). Grootste uitdaging was nog het ontwijken van het vuurwerk bij thuiskomst net na 12 uur..-
Volgend voorjaar naar Bretagne (is meer een uitdaging ..) en in juli naar Italië (de Marken) - laatste goed te doen als er nog twee SC's naar Bologna bij zijn gekomen..
Last edited: