Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Twijfel aanschaf S/X - ZZP, fiscale zaken & Youngtimer

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb zowel een Tesla als een geïmporteerde Duitse 1996 bmw 525i op mijn eenmanszaak staan. De bmw kan echt beter een paardentrailer trekken. De youngtimer kost weinig totdat je in 1 jaar zoals ik:
- de radiator "ontploft"
- de startmotor kuren krijgt
- en nog een paar geintjes.
spreadsheets zijn natuurlijk theoretisch exercities.

Waar ik de sheet voor gebruik is om mijn vrouw ervan te overtuigen dat het echt verdomd goedkoop is om een tesla te rijden. volgens mij de enige echt goede reden. Pas dus wel op dat je niet de kosten van een Suzuki Alto uit 1985 er naast zet. In dat geval kan het voorkomen dat je vrouw vindt dat je daarin moet rijden.


Mijn vrouw rijd overigens meestal in de BMW 528i. En als belangrijkste tip: ik doe aan Financial Lease waar ik boetevrij elk moment vanaf kan. Als de nood aan de man komt dan moet je de vaste lasten snel terug kunnen brengen. Ik zit daarom bij myfinanciallease. Kun je ook vervroegd aflossen. Dat gaf mij de vrijheid om een tesla te rijden. Daarnaast kom ik bij sommige klanten met een oude BWW voorrijden. Niet iedereen snapt een dure auto.
 
Ik heb zowel een Tesla als een geïmporteerde Duitse 1996 bmw 525i op mijn eenmanszaak staan. De bmw kan echt beter een paardentrailer trekken. De youngtimer kost weinig totdat je in 1 jaar zoals ik:
- de radiator "ontploft"
- de startmotor kuren krijgt
- en nog een paar geintjes.
spreadsheets zijn natuurlijk theoretisch exercities.

Waar ik de sheet voor gebruik is om mijn vrouw ervan te overtuigen dat het echt verdomd goedkoop is om een tesla te rijden. volgens mij de enige echt goede reden. Pas dus wel op dat je niet de kosten van een Suzuki Alto uit 1985 er naast zet. In dat geval kan het voorkomen dat je vrouw vindt dat je daarin moet rijden.


Mijn vrouw rijd overigens meestal in de BMW 528i. En als belangrijkste tip: ik doe aan Financial Lease waar ik boetevrij elk moment vanaf kan. Als de nood aan de man komt dan moet je de vaste lasten snel terug kunnen brengen. Ik zit daarom bij myfinanciallease. Kun je ook vervroegd aflossen. Dat gaf mij de vrijheid om een tesla te rijden. Daarnaast kom ik bij sommige klanten met een oude BWW voorrijden. Niet iedereen snapt een dure auto.

Boetevrij de lease beëindigen is natuurlijk prettig, maar dit lijkt me geen oplossing "als de nood aan de man komt". Want je moet wel even direct het verschil tussen de restwaarde en de afgeloste termijnen ophoesten. De eerste 2 jaar loop je met aflossingen achter op de waardedaling van de auto.
Wat is overigens het rentepercentage? Boetevrij aflossen heeft doorgaans een prijskaartje.
 
Boetevrij de lease beëindigen is natuurlijk prettig, maar dit lijkt me geen oplossing "als de nood aan de man komt". Want je moet wel even direct het verschil tussen de restwaarde en de afgeloste termijnen ophoesten. De eerste 2 jaar loop je met aflossingen achter op de waardedaling van de auto.
Wat is overigens het rentepercentage? Boetevrij aflossen heeft doorgaans een prijskaartje.
Destijds lagere rente dan Lease Tesla, greeblease , ABN, Rabo. Of dat destijds een stunt was weet ik niet. Maar ik heb een laag restbedrag en 90% gefinancierd zodat snel wordt afgelost en verschil tussen ingeschatte waarde auto en financiering volgt. Tesla neemt zelf een m.i veel te hoge restwaarde als uitgangspunt einde financiering
 
Destijds lagere rente dan Lease Tesla, greeblease , ABN, Rabo. Of dat destijds een stunt was weet ik niet. Maar ik heb een laag restbedrag en 90% gefinancierd zodat snel wordt afgelost en verschil tussen ingeschatte waarde auto en financiering volgt. Tesla neemt zelf een m.i veel te hoge restwaarde als uitgangspunt einde financiering
Wat ik
Destijds lagere rente dan Lease Tesla, greeblease , ABN, Rabo. Of dat destijds een stunt was weet ik niet. Maar ik heb een laag restbedrag en 90% gefinancierd zodat snel wordt afgelost en verschil tussen ingeschatte waarde auto en financiering volgt. Tesla neemt zelf een m.i veel te hoge restwaarde als uitgangspunt einde financiering
hmm. Mijn Nederlands is niet best op zijn iPhone schermpje. Sorry
 
Nog even een kort vervolgvraag omtrent het fiscale deel:

Voor de afschrijving maakt het niet uit hoeveel ik aanbetaal, toch? (0k, 10k, 20k)
Ik zat te denken om 20k aan te betalen om daarmee het maandbedrag een stuk lager te houden. Dit om de cash flow een beetje gezond te houden en risico's te vermijden (voor een onverwachte periode waarin het zakelijk een paar maanden tegenzit).

De jaarlijkse afschrijving (100->10%:5 jaar) blijft dan hetzelfde neem ik aan?
Heeft het nog andere consquenties? Oftewel zijn er (fiscale) redenen om meer of minder aan te betalen?
(ik meen ergens gelezen te hebben dat € 0 aanbetalen gezien het meest interessant is, maar weet niet meer waarom)
 
.
Nog even een kort vervolgvraag omtrent het fiscale deel:

Voor de afschrijving maakt het niet uit hoeveel ik aanbetaal, toch? (0k, 10k, 20k)
Ik zat te denken om 20k aan te betalen om daarmee het maandbedrag een stuk lager te houden. Dit om de cash flow een beetje gezond te houden en risico's te vermijden (voor een onverwachte periode waarin het zakelijk een paar maanden tegenzit).

De jaarlijkse afschrijving (100->10%:5 jaar) blijft dan hetzelfde neem ik aan?
Heeft het nog andere consquenties? Oftewel zijn er (fiscale) redenen om meer of minder aan te betalen?
(ik meen ergens gelezen te hebben dat € 0 aanbetalen gezien het meest interessant is, maar weet niet meer waarom)
Als zelfstandige kun je beter maar een grotere geldbuffer hebben, ik zou (zeker tegen 0,4%) die 20k fijn binnen handbereik houden.
Mocht je toch die 20k willen inzetten om je maandlasten te verlagen, dan kun je daar beter je hypotheek deels mee aflossen, de rente daarop is een stuk hoger dan op de lease.
 
  • Helpful
Reactions: Yero and PascalH
Voor de afschrijving maakt het niet uit hoeveel ik aanbetaal, toch? (0k, 10k, 20k)
De jaarlijkse afschrijving (100->10%:5 jaar) blijft dan hetzelfde neem ik aan
(Ter aanvulling op mijn vorige post)
De afschrijving voor de fiscus staat los (op wat uitzonderingen na die in dit geval niet relevant zijn) van je wijze van betalen, of je nu alles in 1x vooraf afrekent of achteraf, of in delen verdeeld over de tijd.
Het feit dat je dit soort vragen stelt laat wel zien dat je dit toch beter maar even met een boekhouder of accountant kunt bespreken voordat je de bestelling doet...
 
@basvk Dat vermoeden, van de afschrijving, had ik al, maar het is fijn om dat bevestigd te krijgen. Ik heb het e.e.a. al met mijn boekhouder besproken, maar soms komen er nog wat vragen op die met de hier aanwezige kennis ook makkelijk beantwoord kunnen worden - waarvan akte (en dank). ;-)
 
(Ter aanvulling op mijn vorige post)
De afschrijving voor de fiscus staat los (op wat uitzonderingen na die in dit geval niet relevant zijn) van je wijze van betalen, of je nu alles in 1x vooraf afrekent of achteraf, of in delen verdeeld over de tijd.
Het feit dat je dit soort vragen stelt laat wel zien dat je dit toch beter maar even met een boekhouder of accountant kunt bespreken voordat je de bestelling doet...

Maar ook altijd goed om de boekhouder scherp te houden... soms worden regels door elkaar gehaald....

Bijv de desinvesteringsbijtelling (indien binnen 5 jaar na 1 Januari van het jaar waarin kenteken is uitgegeven (dus ook december) en het opnieuw bepalen van de bijtelling (die idd een maand na kenteken plaatsvind dus pech voor de dec 13 auto's....)

Nov 13 zit dus goed mbt desinvesteringsbijtelling per jan 18, en (nu nog) goed mbt vasstelling bijtelling privé in dec 18
Dec 13 zit dus goed mbt desinvesteringsbijtelling per jan 18, en (op dit moment) niet goed ivm vasstelling bijtelling privé jan 19...

Natuurlijk is dit alleen info en geen advies om alleen op basis van deze info een beslissing te nemen ;-) maar voor degenen die hier tegenaanlopen, ben aub kritisch op wat de boekhouder "uit de losse pols" zegt, en laat hem / haar er even de wetstekst bijpakken...

Evt andere forumleden die hier iets aan toe kunnen / willen voegen?
 
Maar ook altijd goed om de boekhouder scherp te houden... soms worden regels door elkaar gehaald....

Bijv de desinvesteringsbijtelling (indien binnen 5 jaar na 1 Januari van het jaar waarin kenteken is uitgegeven (dus ook december) en het opnieuw bepalen van de bijtelling (die idd een maand na kenteken plaatsvind dus pech voor de dec 13 auto's....)

Nov 13 zit dus goed mbt desinvesteringsbijtelling per jan 18, en (nu nog) goed mbt vasstelling bijtelling privé in dec 18
Dec 13 zit dus goed mbt desinvesteringsbijtelling per jan 18, en (op dit moment) niet goed ivm vasstelling bijtelling privé jan 19...

Natuurlijk is dit alleen info en geen advies om alleen op basis van deze info een beslissing te nemen ;-) maar voor degenen die hier tegenaanlopen, ben aub kritisch op wat de boekhouder "uit de losse pols" zegt, en laat hem / haar er even de wetstekst bijpakken...

Evt andere forumleden die hier iets aan toe kunnen / willen voegen?

Het probleem zit 'm in het woordje 'bijtelling'. Dat woord laat (ook boekhouders) meteen denken aan zakelijke auto's en privégebruik.
In het geval van 'desinvesteringsbijtelling' heeft het echter hemaal niets met privégebruik te maken maar met het deels terugbetalen van genoten investeringsaftrek bij aanschaf.
Daar komt de verwarring vandaan, houd 'desinvesteringsbijtelling' en 'bijtelling privégebruik' dus goed uit elkaar, ze hebben namelijk niets met elkaar te maken!
 
  • Informative
Reactions: HWS
Die sheet zou ik zeker niet gebruiken. In de BV TCO berekening wordt niet eens rekening gehouden met de lage bijtelling prive gebruik. Voor de netto prive TCO is dit een belangrijke factor.
En er gebeuren in die sheet vreemde dingen met alles afschrijven in 1 jaar (oude Vamil regeling?).

Wel kun je het eerste tabblad gebruiken, die van de eenmanszaak berekening, en dan een inkomstenbelastingdruk van rond de 40% aanhouden (vergelijkbaar met vennootschapsbelasting en dividendbelasting).
 
  • Like
Reactions: robertvg
Die sheet zou ik zeker niet gebruiken. In de BV TCO berekening wordt niet eens rekening gehouden met de lage bijtelling prive gebruik. Voor de netto prive TCO is dit een belangrijke factor.
En er gebeuren in die sheet vreemde dingen met alles afschrijven in 1 jaar (oude Vamil regeling?).

Wel kun je het eerste tabblad gebruiken, die van de eenmanszaak berekening, en dan een inkomstenbelastingdruk van rond de 40% aanhouden (vergelijkbaar met vennootschapsbelasting en dividendbelasting).

Dank Gaston. Oei, dit begint mijn kennis al een beetje te boven te gaan.
De sheet is uit 2016, Vamil was er toen dacht ik wel al uitgehaald.
Ik kijk morgen even naar het eerste tabblad, of heb of weet jij eventueel nog een andere of betere rekensheet?
 
Het meeste leer je door je eigen sheet te bouwen :) Ik heb te veel verkeerde sheets gezien...

Onderstaande is op basis van een BV. Je moet eerst voor jezelf een aantal dingen bepalen: hoeveel jaar doe je met de auto en hoeveel km rij je per jaar.

Start met de waarde van de Tesla en trek daar de 21% BTW van af. Trek daar ook €3.600 vanaf. Dat is MIA (36% over max 50K, tegen 20% VPB retour). Dan heb je de netto aanschafwaarde van je auto. Afhankelijk hoeveel jaar je wil rijden en het aantal km's bepaal je de restwaarde. Het verschil tussen de netto aanschafwaarde en de restwaarde is het bedrag wat je afschrijft in totaal.

Dan zijn er twee soorten kosten: waar BTW op zit en zonder BTW.
Zonder BTW: de kosten van lening / lease, Verzekering, Wegenbelasting. Wegenbelasting is makkelijk: die is nul euro, ik noem hem voor als je een benzine/diesel-auto wil vergelijken met een TESLA.
Met BTW: kosten aanleggen laadpaal, meterkast, Maxem ed. - ik activeer deze niet en pak ze meteen in de kosten. Voor een berekening zou ik ze over de levensduur van de auto uitsmeren.
Met BTW: pijlzender (als je dat nodig vindt), electra en onderhoud.

Omdat je de auto (aanname) privé rijdt, moet je een BTW correctie doen van 2,5% over de aanschafwaarde.

Nu heb je de kosten voor de BV op een rij.

Zelf maak je ook kosten: 4% bijtelling, dus netto betaal je 2% (ik ga voor gemak uit van 50% IB). En daar zit voor de meeste ondernemers het grote voordeel. 24% tegen 4% en dat over meerdere jaren...

Je kan ook dat laatste in de bedrijfskosten verwerken. Met welk bedrag moet je je salaris verhogen om netto de bijtelling te kunnen voldoen. Als je dat berekent is een Tesla van 125K ongeveer even duur als een benzinewagen van 65K... in mijn geval...
 
  • Helpful
Reactions: robertvg
NB verwar vooral niet kosten en uitgaven. Kosten is een begrip, Uitgaven is een concreet bedrag wat je overmaakt naar iets/iemand. Afschrijving is een kostenpost, maar bijvoorbeeld rentekosten moet je daadwerkelijk ook betalen!

Daarom is het ook altijd handig om even een cashflow tabel te maken: wat moet je op welk moment betalen. De eerste maand en de laatste maand zijn meestal het duurst. Zo moet je de eerste maand de BTW voorschieten, initiële bedrag aan financial leasemaatschappij betalen en vaak een maand vooruit aan rente/aflossing. Kosten laadpaal ed moet je ook meteen betalen evenals verzekering jaar vooruit. Daarna gaat het vrij gelijkmatig, behalve de laatste maand, dan kan er een verschil optreden met de werkelijke restwaarde (positief of negatief).
 
Als je dat berekent is een Tesla van 125K ongeveer even duur als een benzinewagen van 65K... in mijn geval...

Daar kwam ik ook op uit. "Onze X is even duur als een Renault Espace diesel van 60K", zeg ik altijd tegen mensen die denken dat een Tesla duur is. Ik vind die Renault ook een goede vergelijking, omdat wij een 6 persoons auto nodig hebben (4 kindjes).
Maar met de Tesla rijd je wel relatief schoon. Plus nog een lange lijst met fijne dingen, die niet op deze pagina past.