Ik sta ingeschreven voor een Model 3, maar werd getriggerd door de 0,4% rente deze maand. Ik heb altijd gedacht dat de S en de X nog niet haalbaar waren, maar de 0,4% PLUS een aanbetaling van +-20.000 wordt de maandprijs relatief laag en lijken de risico's te overzien.
Risico's zijn er altijd, want ik ben een ZZP'er (eenmanszaak) en de omzet is al jaren stabiel en stijgende, maar je kunt nooit in de toekomst kijken. Ik struikel nu een beetje over de fiscale zaken en ben erg benieuwd hoe andere ZZP'ers met een Tesla dat aanpakken.
Ik rij momenteel een 'Youngtimer' als auto van de zaak (Volvo S80 uit 2000, 35% bijtelling over de dagwaarde, 1,5% omzet). Deze auto gebruik ik zowel voor zakelijke als privé km's. Dat zou ik met een eventuele Tesla ook willen, maar dan nog intensiever - ook mijn vrouw (die nu in een Prius rijdt) zou de Tesla gaan gebruiken voor woon-werkverkeer (110km/dag) op de dagen dat ik hem niet nodig heb (als ik afspraken heb rij ik 300-350km/dag). Door de auto intensief te gebruiken, profiteren we het meest van elektriciteit versus benzine (we betalen nu +-300-500 euro per maand aan benzine).
Ik heb even alle cijfers in een excelsheet gestopt, maar kom dan - ondanks de fiscale voordelen zoals MIA en 4% bijtelling - toch wat minder gunstig uit dan ik aanvankelijk heb gedacht. Dat komt vooral door de 'bijtelling' van de omzetbelasting door het privégebruik van de auto - die was ik vergeten. Dat is 2,7% over de nieuwwaarde (zeg +-100.000) en dat is dus zo'n 220 aan BTW per maand (die niet aftrekbaar is), bovenop de andere zaken. De 4% bijtelling (bovenop het inkomen) kan grotendeels worden weggestreept door de MIA-regeling. Maar dan hebben we nog de verzekering (+-90), elektriciteit (+-100), verwacht onderhoud (+-45) en dan natuurlijk de natuurlijk de maandelijkse leaseprijs (o.b.v. 35.000km/jr).
Alles bij elkaar opgesteld zou ik zakelijk 300 (M S) tot 450 (M X) euro per maand meer gaan betalen ten opzichte van mijn alles kosten voor mijn Youngtimer. En dat is met een aanbetaling van € 20.000, waardoor de maandlasten al omlaag zijn gegaan. Enerzijds is het bedrag te overzien, zeker voor een gloednieuwe, moderne en milieuvriendelijke wagen, anderzijds is rijden met een (afbetaalde) Youngtimer fiscaal gezien een stuk voordeliger, ondanks de benzinekosten en onderhoud.
Dat is een logische conclusie waarschijnlijk? Of zie ik wat over het hoofd? Ik benieuwd hoe andere ZZP'er hiermee omgaan en wat voor impact een Tesla (financieel) heeft (gehad)?
Risico's zijn er altijd, want ik ben een ZZP'er (eenmanszaak) en de omzet is al jaren stabiel en stijgende, maar je kunt nooit in de toekomst kijken. Ik struikel nu een beetje over de fiscale zaken en ben erg benieuwd hoe andere ZZP'ers met een Tesla dat aanpakken.
Ik rij momenteel een 'Youngtimer' als auto van de zaak (Volvo S80 uit 2000, 35% bijtelling over de dagwaarde, 1,5% omzet). Deze auto gebruik ik zowel voor zakelijke als privé km's. Dat zou ik met een eventuele Tesla ook willen, maar dan nog intensiever - ook mijn vrouw (die nu in een Prius rijdt) zou de Tesla gaan gebruiken voor woon-werkverkeer (110km/dag) op de dagen dat ik hem niet nodig heb (als ik afspraken heb rij ik 300-350km/dag). Door de auto intensief te gebruiken, profiteren we het meest van elektriciteit versus benzine (we betalen nu +-300-500 euro per maand aan benzine).
Ik heb even alle cijfers in een excelsheet gestopt, maar kom dan - ondanks de fiscale voordelen zoals MIA en 4% bijtelling - toch wat minder gunstig uit dan ik aanvankelijk heb gedacht. Dat komt vooral door de 'bijtelling' van de omzetbelasting door het privégebruik van de auto - die was ik vergeten. Dat is 2,7% over de nieuwwaarde (zeg +-100.000) en dat is dus zo'n 220 aan BTW per maand (die niet aftrekbaar is), bovenop de andere zaken. De 4% bijtelling (bovenop het inkomen) kan grotendeels worden weggestreept door de MIA-regeling. Maar dan hebben we nog de verzekering (+-90), elektriciteit (+-100), verwacht onderhoud (+-45) en dan natuurlijk de natuurlijk de maandelijkse leaseprijs (o.b.v. 35.000km/jr).
Alles bij elkaar opgesteld zou ik zakelijk 300 (M S) tot 450 (M X) euro per maand meer gaan betalen ten opzichte van mijn alles kosten voor mijn Youngtimer. En dat is met een aanbetaling van € 20.000, waardoor de maandlasten al omlaag zijn gegaan. Enerzijds is het bedrag te overzien, zeker voor een gloednieuwe, moderne en milieuvriendelijke wagen, anderzijds is rijden met een (afbetaalde) Youngtimer fiscaal gezien een stuk voordeliger, ondanks de benzinekosten en onderhoud.
Dat is een logische conclusie waarschijnlijk? Of zie ik wat over het hoofd? Ik benieuwd hoe andere ZZP'er hiermee omgaan en wat voor impact een Tesla (financieel) heeft (gehad)?