Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Twijfel aanschaf S/X - ZZP, fiscale zaken & Youngtimer

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sta ingeschreven voor een Model 3, maar werd getriggerd door de 0,4% rente deze maand. Ik heb altijd gedacht dat de S en de X nog niet haalbaar waren, maar de 0,4% PLUS een aanbetaling van +-20.000 wordt de maandprijs relatief laag en lijken de risico's te overzien.

Risico's zijn er altijd, want ik ben een ZZP'er (eenmanszaak) en de omzet is al jaren stabiel en stijgende, maar je kunt nooit in de toekomst kijken. Ik struikel nu een beetje over de fiscale zaken en ben erg benieuwd hoe andere ZZP'ers met een Tesla dat aanpakken.

Ik rij momenteel een 'Youngtimer' als auto van de zaak (Volvo S80 uit 2000, 35% bijtelling over de dagwaarde, 1,5% omzet). Deze auto gebruik ik zowel voor zakelijke als privé km's. Dat zou ik met een eventuele Tesla ook willen, maar dan nog intensiever - ook mijn vrouw (die nu in een Prius rijdt) zou de Tesla gaan gebruiken voor woon-werkverkeer (110km/dag) op de dagen dat ik hem niet nodig heb (als ik afspraken heb rij ik 300-350km/dag). Door de auto intensief te gebruiken, profiteren we het meest van elektriciteit versus benzine (we betalen nu +-300-500 euro per maand aan benzine).