Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Twijfel aanschaf S/X - ZZP, fiscale zaken & Youngtimer

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sta ingeschreven voor een Model 3, maar werd getriggerd door de 0,4% rente deze maand. Ik heb altijd gedacht dat de S en de X nog niet haalbaar waren, maar de 0,4% PLUS een aanbetaling van +-20.000 wordt de maandprijs relatief laag en lijken de risico's te overzien.

Risico's zijn er altijd, want ik ben een ZZP'er (eenmanszaak) en de omzet is al jaren stabiel en stijgende, maar je kunt nooit in de toekomst kijken. Ik struikel nu een beetje over de fiscale zaken en ben erg benieuwd hoe andere ZZP'ers met een Tesla dat aanpakken.

Ik rij momenteel een 'Youngtimer' als auto van de zaak (Volvo S80 uit 2000, 35% bijtelling over de dagwaarde, 1,5% omzet). Deze auto gebruik ik zowel voor zakelijke als privé km's. Dat zou ik met een eventuele Tesla ook willen, maar dan nog intensiever - ook mijn vrouw (die nu in een Prius rijdt) zou de Tesla gaan gebruiken voor woon-werkverkeer (110km/dag) op de dagen dat ik hem niet nodig heb (als ik afspraken heb rij ik 300-350km/dag). Door de auto intensief te gebruiken, profiteren we het meest van elektriciteit versus benzine (we betalen nu +-300-500 euro per maand aan benzine).

Ik heb even alle cijfers in een excelsheet gestopt, maar kom dan - ondanks de fiscale voordelen zoals MIA en 4% bijtelling - toch wat minder gunstig uit dan ik aanvankelijk heb gedacht. Dat komt vooral door de 'bijtelling' van de omzetbelasting door het privégebruik van de auto - die was ik vergeten. Dat is 2,7% over de nieuwwaarde (zeg +-100.000) en dat is dus zo'n 220 aan BTW per maand (die niet aftrekbaar is), bovenop de andere zaken. De 4% bijtelling (bovenop het inkomen) kan grotendeels worden weggestreept door de MIA-regeling. Maar dan hebben we nog de verzekering (+-90), elektriciteit (+-100), verwacht onderhoud (+-45) en dan natuurlijk de natuurlijk de maandelijkse leaseprijs (o.b.v. 35.000km/jr).

Alles bij elkaar opgesteld zou ik zakelijk 300 (M S) tot 450 (M X) euro per maand meer gaan betalen ten opzichte van mijn alles kosten voor mijn Youngtimer. En dat is met een aanbetaling van € 20.000, waardoor de maandlasten al omlaag zijn gegaan. Enerzijds is het bedrag te overzien, zeker voor een gloednieuwe, moderne en milieuvriendelijke wagen, anderzijds is rijden met een (afbetaalde) Youngtimer fiscaal gezien een stuk voordeliger, ondanks de benzinekosten en onderhoud.

Dat is een logische conclusie waarschijnlijk? Of zie ik wat over het hoofd? Ik benieuwd hoe andere ZZP'er hiermee omgaan en wat voor impact een Tesla (financieel) heeft (gehad)?
 
Sja, een afbetaalde youngtimer met technologie en veiligheid van 17 jaar oud, 350€/maand aan benzine gaat natuurlijk minder kosten dan de veiligste of tweede veiligste auto ter wereld die je nog moet afbetalen maar wel geavanceerde rijassistentie heeft die die kilometers heel wat aangenamer maken.

Puur financieel valt er niks op in te brengen: vanaf dit moment gaat de Volvo goedkoper zijn dan een nieuwe of zelfs leuke occasion Tesla. De vraag is in hoeverre mate die Volvo je die kilometers nog kan trekken, hoeveel meer risico je in een Volvo zou lopen ipv een Tesla en hoeveel je de extra veiligheid en comfort waard is.

Elke kost is namelijk altijd een uitgave, nietwaar.
 
(Tesla lease huurkoop & eenmanszaak ?)
Klopt. :)

Sja, een afbetaalde youngtimer met technologie en veiligheid van 17 jaar oud, 350€/maand aan benzine gaat natuurlijk minder kosten dan de veiligste of tweede veiligste auto ter wereld die je nog moet afbetalen maar wel geavanceerde rijassistentie heeft die die kilometers heel wat aangenamer maken. Puur financieel valt er niks op in te brengen: vanaf dit moment gaat de Volvo goedkoper zijn dan een nieuwe of zelfs leuke occasion Tesla. De vraag is in hoeverre mate die Volvo je die kilometers nog kan trekken, hoeveel meer risico je in een Volvo zou lopen ipv een Tesla en hoeveel je de extra veiligheid en comfort waard is.
Goede punten (en een inkoppertje inderdaad). Die Volvo heeft net 200k op de teller en gaat waarschijnlijk nog wel even mee. Maar new tech en veiligheid is zeker wat extra's waard. Ik begrijp wel dat deze vergelijking wat scheef is, maar het was vooral bedoeld om mijn 'startpunt' duidelijk te maken. Autopilot is, samen met elektrisch rijden, de grootste motivator.

Mijn vraag was ook bedoeld hoe andere ZZP'ers (en dan vooral eenmanszaken) dit doen. En om te polsen of ik niet nog wat fiscale zaken vergeet. Aanvankelijk had ik die 2,6% omzetbelasting namelijk over het hoofd gezien en dat gooide mijn rekenschema door de war. Tot dat punt leek een Tesla Model S namelijk bijna break-even te zijn wat betreft maandlasten (uitgaande van het bovenstaande scenarion met 35km/jr en 20k aanbetaling).
 
Welkom!
Afschrijving ook meegenomen in je excel?
En het rentedeel wat in het maandbedrag zit, ook al is dat maar 0,4%, maar alle beetjes helpen zeg ik maar.
 
Welkom.

Ik ken je spreadsheet niet en weet dus ook niet hoe je met de afschrijving rekent. Dat is meestal de grootste kostenpost bij auto's.
Bij een youngtimer is die laag, bij een auto van 100K absoluut niet.
Voordeel van de Tesla op dit punt is dat Tesla inmiddels weer een restwaardegarantie geeft. 41% op 5 jaar.
Daarmee liggen je exploitatiekosten qua afschrijving op voorhand vast.: 59% cat. waarde excl. btw.
Dat halen maar weinig dure auto's en drukt de kosten enorm.
De verdere kosten zijn beperkt: verzekering ca. 1800 en btw-bijtelling hakken er het meest in.

Voor mij was het vorenstaande voldoende om de switch van youngtimers naar Tesla(s) te maken. Reken ze!

Overigens: niet in spreadsheets te vangen is het enorme rijplezier met een Tesla zoals eenieder hier zal beamen.
 
Allemaal nuttige feedback! :)
Naar mijn weten is die bijtelling van de omzetbelasting van 2,7% wel aftrekbaar als kosten. Dat is ooit op hier ergens op het forum ter sprake gekomen, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik ben ook zzp-er en ik neem dit als kosten mee.
Dit is nieuw voor mij (en dit heeft mijn boekhouder mij volgens mij niet verteld). De onderstaande link claimt inderdaad dat je het weer als kosten kunt opvoeren (op basis van een uitspraak van de Hoge Raad).
Btw auto aftrekbaar als bedrijfskosten - ondernemingsdatabank.nl

@Faiz71 @RoteSau @Clean Slate De afschrijving had ik tot nu toe niet concreet in mijn berekening verwerkt. Dat heb ik nu wel gedaan en het ziet er inderdaad nog wat gunstiger uit.
 
BTW correctie is aftrekbaar inderdaad, je mag BTW die je niet via de omzetbelasting kunt terugvragen opvoeren als zakelijke kosten voor de inkomstenbelasting, zie deze passage (gekopieerd van Zakelijke kosten -- excuus voor de opmaak):

Kosten aftrekken met of zonder btw?
Als u uitgaven doet voor uw onderneming, brengt de leverancier u vaak btw in rekening. Meestal kunt u deze btw terugkrijgen (de zogeheten aftrek van voorbelasting). In dat geval trekt u bij de winstberekening de kosten af exclusief btw. Soms kunt u de btw niet aftrekken. Dan mag u bij de winstberekening de kosten aftrekken inclusief btw. Lees meer hierover bij Welke btw mag u niet aftrekken?

Verder vergelijk je (@Yero) natuurlijk appels met peren. Een afgeschreven, goed functionerende en onderhouden youngtimer die al in je bezit is zal je uiteraard minder kosten dan een nieuw aan te schaffen voertuig, tenzij je echt serieus veel kilometers maakt.

De vergelijking zou correct zijn als je een nieuw aan te schaffen Volvo zou vergelijken met een nieuw aan te schaffen Tesla en zou dan in het voordeel van de Tesla eindigen.

Edit: mosterd na de maaltijd :)
 
  • Informative
Reactions: PascalH
Ik denk dat @Faiz71 doelt op de fiscale afschrijving, die drukt behoorlijk op de winst en dus ook op de te betalen belasting. Dit kan nogal een impact hebben op de hele berekening.
Klopt. Fiscaal afschrijven over 60 maanden met 10% restwaarde. Enige waar je rekening mee moet houden, is dat de boekwinst die je maakt als je hem over 5 jaar verkoopt op basis van de terugkoopgarantie wel weer fiscaal belast wordt. Je zou ook nog kunnen kiezen voor een constructie via de Vamil, willekeurig afschrijven (ook hier 10% restwaarde in je berekening meenemen), bijvb 75% in het eerste jaar, resterende 25% in de overige 4 jaren. Zijn maar wat ideetjes. Ik denk dat jouw accountant hier wel wat voor heeft ;)
Succes! :)
 
Last edited by a moderator:
Interessante suggesties @Faiz71, dank daarvoor. Nog één vraagje:
Klopt. Fiscaal afschrijven over 60 maanden met 10% restwaarde.[..]
Die 10% restwaarde, is dat een algemeen uitgangspunt bij lease auto's? Maakt het daarbij niet uit dat Tesla op papier een veel hogere restwaarde(garantie) geeft? (ik begrijp dat dit later via verkoop weer fiscaal belast, dus verrekend, wordt maar ik vraag me af of die 10% wel houdbaar is, als Tesla een hogere restwaarde claimt). Maar vergeef mij mijn onwetendheid in deze materie. ;-)
 
@Yero: nog een keertje de kosten op een rij (dan kun je je spreadsheet nog een keertje nalopen) en de fiscale kant iets anders verwoord, hopelijk maakt het de materie een beetje duidelijker (vooral ook voor anderen - heb het al een paar keer IRL uitgelegd deze week):

(BTW laat ik buiten beschouwing, die schiet je voor om die vervolgens weer van de belasting terug te vragen)

Bedragen die van je bankrekening worden betaald om een Tesla te rijden: lease, verzekering, onderhoud, energie, btw correctie. Tel deze bij elkaar op en je hebt de totale bruto kosten. Als je geen winst maakt, dan zijn dit de werkelijke kosten.

Als je wel winst maakt, dan volgt hier het fiscale aspect:

Je kunt om je fiscale voordeel te bepalen het volgende bij elkaar optellen:
- verzekering
- onderhoud
- energie
- rente financiering
- afschrijving (bijv. 90% van de aankoopwaarde (ex. btw) verdeeld over 5 jaar, oftewel 18% van de aankoopwaarde per jaar)
- btw correctie
- in het eerste jaar mag je 18000€ milieuinvesteringsaftrek (MIA) meetellen (tenminste, als je dit jaar de investering doet, het is niet zeker dat volgend jaar de MIA nog steeds voor EV's toepasbaar is).

De leasebedragen trek je niet van je fiscale winst af (dat zit namelijk in de afschrijving).

als je deze bedragen bij elkaar optelt en er 40,8% van neemt (schijf 2 en 3, na zelfstandigen- en MKB aftrek zul je daar wel terechtkomen)
heb je het bedrag gevonden dat je anders aan belasting zou betalen als je de Tesla niet zou bezitten (heb ik het zo goed verwoord?).

Oftewel, het komt erop neer dat je het bedrag dat je anders aan de belasting zou betalen nu gebruikt om er (een deel van) de Tesla, verzekering etc. mee te betalen. Je netto werkelijke kosten zijn dan de totale bruto kosten minus dat bedrag aan belasting. Die netto werkelijke kosten is dus het bedrag dat je zonder Tesla aan andere dingen had/zou kunnen besteden.

Klopt. Fiscaal afschrijven over 60 maanden met 10% restwaarde. Enige waar je rekening mee moet houden, is dat de boekwinst die je maakt als je hem over 5 jaar verkoopt op basis van de terugkoopgarantie wel weer fiscaal belast wordt. Je zou ook nog kunnen kiezen voor een constructie via de Vamil, willekeurig afschrijven (ook hier 10% restwaarde in je berekening meenemen), bijvb 75% in het eerste jaar, resterende 25% in de overige 4 jaren. Zijn maar wat ideetjes. Ik denk dat jouw accountant hier wel wat voor heeft ;)
Succes! :)

Helaas, Vamil is afgeschafd voor EV's, dus willekeurige afschrijving is niet meer mogelijk.
De boekwinst over de verkoop na 5 jaar (is het verschil tussen de verkoopprijs en de fiscale restwaarde) kun je ook als herinvesteringsreserve aanmerken en gebruiken voor aankoop van een andere zakelijke auto tegen die tijd. Dan betaal je geen belasting over de boekwinst, maar je limiteert wel het bedrag dat je kunt afschrijven op de daarop volgende auto.

Daarom maakt de belastingdienst er over het algemeen geen punt van of je veel of weinig afschrijft: linksom of rechtsom wordt dat toch weer gecorrigeerd via belasten van de boekwinst, of verminderd afschrijven van een volgende investering.
Verder is het moeilijk om de restwaarde van te voren te bepalen: Als je bijvoorbeeld na twee jaar gebruik de auto inruilt (niet ongebruikelijk), dan zal de lineaire afschrijving naar 10% veel beter overeenkomen met de werkelijkheid.
 
Wat ik niet helemaal uit je overzicht haal is de component brandstofbesparing. Je schrijft dat je daar nu € 300,00 tot € 500,00 per maand aan kwijt bent. Daar veel te laden onderweg bij de Superchargers kun je heel veel brandstofkosten gaan besparen omdat het laden daar gratis is (mits je een referral hebt). Uiteraard hou je altijd nog wat stroomkosten over maar ik denk dat je hier een deel van de extra kosten behoorlijk mee kunt terugverdienen.
 
Interessante suggesties @Faiz71, dank daarvoor. Nog één vraagje:

Die 10% restwaarde, is dat een algemeen uitgangspunt bij lease auto's? Maakt het daarbij niet uit dat Tesla op papier een veel hogere restwaarde(garantie) geeft? (ik begrijp dat dit later via verkoop weer fiscaal belast, dus verrekend, wordt maar ik vraag me af of die 10% wel houdbaar is, als Tesla een hogere restwaarde claimt). Maar vergeef mij mijn onwetendheid in deze materie. ;-)
Als je rekening houdt met de hogere restwaarde, dan zijn je jaarlijkse exploitatie kosten alleen maar lager
 
Top @basvk ik ga mijn spreadsheet nalopen met deze nuttige info!
- in het eerste jaar mag je 18000€ milieuinvesteringsaftrek (MIA) meetellen (tenminste, als je dit jaar de investering doet, het is niet zeker dat volgend jaar de MIA nog steeds voor EV's toepasbaar is).
De MIA over vijf jaar verspreiden mag ook toch, mits je in 2017 begint? (dus zelfs als hij wordt afgeschaft in 2018)
Wat ik niet helemaal uit je overzicht haal is de component brandstofbesparing. Je schrijft dat je daar nu € 300,00 tot € 500,00 per maand aan kwijt bent. Daar veel te laden onderweg bij de Superchargers kun je heel veel brandstofkosten gaan besparen omdat het laden daar gratis is [..]
In mijn speadsheet heb ik dit bewust weggelaten omdat het niet duidelijk is hoeveel ik gebruik kan maken van de Superchargers. Maar dit weegt wel mee als algemeen pluspunt. Er ligt er eentje min of meer op een route die ik veel rijdt, maar de overige routes zijn wat minder gunstig momenteel. Op vakantie is het natuurlijk ook een grote plus.
 
Als je thuis kunt laden kom je al snel boven de 10.000 kWh per jaar verbruik (afhankelijk van je verdere situatie sieraad) . Je valt dan in een grootverbruikerstarief qua belasting waardoor de prijs per kWh boven die 10.000 vrijwel halveert. Daarnaast zou ik gewoon 10% SuC (gratis) aanhouden. Tov mijn Ice bespaar ik pm €7.000 per jaar op "brandstof" met 50K km p/jr.
 
  • Helpful
Reactions: basvk
De MIA over vijf jaar verspreiden mag ook toch, mits je in 2017 begint? (dus zelfs als hij wordt afgeschaft in 2018)

De MIA is een korting/aftrekpost voor de inkomstenbelasting en levert je éénmalig 7.500 tot 9.000 euro (afhankelijk van je belastingtarief) netto aan minder te betaling inkomstenbelasting op.
 
Als je thuis kunt laden kom je al snel boven de 10.000 kWh per jaar verbruik (afhankelijk van je verdere situatie sieraad) . Je valt dan in een grootverbruikerstarief qua belasting waardoor de prijs per kWh boven die 10.000 vrijwel halveert. Daarnaast zou ik gewoon 10% SuC (gratis) aanhouden. Tov mijn Ice bespaar ik pm €7.000 per jaar op "brandstof" met 50K km p/jr.

Als je dan ook nog eens een warmtepomp aanschaft (met subsidie!) dan verwarm/koel je je huis met dat goedkope elektriciteitstarief goedkoper dan je met gas zou kunnen. Direct privévoordeel van je zakelijke elektrische auto. En met dat elektriciteitstarief komen ook de hoog-temperatuur warmtepompen met lage COP gunstiger uit (hoef je niet al je radiatoren en zo meteen te vervangen als je nog een oud conventioneel systeem hebt).

De MIA is een korting/aftrekpost voor de inkomstenbelasting en levert je éénmalig 7.500 tot 9.000 euro (afhankelijk van je belastingtarief) netto aan minder te betaling inkomstenbelasting op.

Die post voer je eenmalig op inderdaad, maar als die post ervoor zorgt dat je geen winst meer hebt in dat jaar, dan mag je een deel ervan ook in een volgend jaar (waarin je winst hebt) opvoeren.

Stel dat je de auto dit jaar bestelt maar hij wordt volgend jaar geleverd, dan mag je dit jaar maar een stukje van de MIA opvoeren, maximaal hetzelfde bedrag als dat je tot dan voor de auto hebt uitgegeven (ws. is dat dan de €4000 euro aanbetaling). De rest komt dan in het volgende jaar.

Stem de levering van de auto dus goed af met je winstprognose. Als je dit jaar niet vreselijk veel winst hebt en volgend jaar hogere winst verwacht, dan kun je beter iets later bestellen zodat de auto pas in 2018 geleverd wordt. Het is de vraag natuurlijk of dat het gunstige lease tarief dan nog beschikbaar is...