Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Upgrade P85D?

This site may earn commission on affiliate links.
De vele filmpjes op Youtube geven echter aan dat de P85D nog steeds zijn 0-100km/u sprinttijd weet te behalen. Dus ik weet niet of de eerste acceleratietests een afwijkend cijfer gaven tov de cijfers van Tesla, maar 3.3 seconden naar de 100km/u lukt nog steeds.
En in 3.3 seconden naar de 100 blijft gewoon sensationeel :biggrin::biggrin:. Ik heb 't nog nooit ervaren, ben m'n classic P85 gewend en daarmee voel ik me nog steeds geen stakker!
 
Ja.... de nul naar honderd of beter gezegd 0 naar 50 is idd sensationeel.
De discussie gaat daar ok niet over. Die gaat over het gebrek aan iets extra's op "de andere gebieden"...
0-50 of iets verder sneller dan alles en iedereen heb ik ook een tijdje erg leuk gevonden, maar ik had ten tijde van aankoop wel verwacht dat ik ook daarboven iets meer zou hebben dan de P85 die ik daarvoor verkocht had, of de 85D die daar het alternatief voor was die in die tijd ongeveer dezelfde specs meekreeg als een S85 en daardoor absoluut geen alternatie kon zijn...
Achteraf was de 85D de veel betere keuze geweest, maar dat heb ik als gevolg van de destijds beschikbare info helaas niet gedaan.

Vandaar ook mijn conclusie:

Mijn mening mbt de P85D etc... NIET doen voor het extra rijplezier.... het is ALLEEN maar van nut bij het stoplichtsprintje, en als je dat zoekt prima maar anders afblijven!
(tenzij... wat gefluisterd wordt... er toch nog ooit een update (niet zijnde upgrade) die toch meer vrijgeeft....)

En idd beetje dom van me dat ik de deur even op een kiertje had gezet waardoor de 0-100 daar nu weer bijgehaald kon worden... Sorry...:redface:
 
Mijn ervaring met de P85 gaf een beeld op basis van "400pk"... bij de introductie van de P85D werd deze aangeprezen met "700pk"... omdat tot dat moment Tesla altijd "meer" leverde dan beloofd, en het om vergelijkbare motoren ging, was het echt niet zo gek om te verwachten dat dit "over het hele toerengebied" / gedurende de gehele rijbeleving ging. Er is toen in ieder geval NIET gecommuniceerd dat dit vanaf ca 50 km / u vergelijkbaar zou zijn met de P85.... Ik bedoel dus niet dat ik 700pk over het hele toerbereik zou hebben, maar ik had wel verwacht dat een Tesla met 700 pk sneller van 80-120 zou gaan dan een van 400 pk...
En ja, verkeerd voorgelicht, want in de eerste weken na introductie van de P85D was iedereen binnen Tesla lyrisch over dit kanon..... (iedereen die ik ken dan tenminste, en dat zijn er meer dan 3...)

Daarnaast was er ook de optie voor een 85D, maar met de cijfers van dat moment (ca 5,5 sec naar 100 en maar iets van 360 pk) was het verschil met 2 seconden en het dubbele vermogen zo groot dat de 20K meerprijs zeker de moeite waard was.

Als dan vervolgens (zoals gebruikelijk) de 85D verbeterd wordt en .... de P85D achterblijft... waar ze een oplossing voor zijn gaan zoeken die resulteerde in Ludicrous (maar dan wel betaald....) dan voel je je wel een beetje gefopt. Ja, we waren een beetje dom om te geloven dat de P85D net als de 60, de 85, de P85, de 70, de 85D en de 90D zou presteren zoals verwacht...... en de koppelkromme pieken toppen etc. zijn pas zeer recent gecommuniceerd [UPDATE: NIET Gecommuniceerd; ik was hier abuis met dat er recent wel betrouwbare pk cijfers bekend waren geworden; betrouwbaar in de zin van geschikt voor een vergelijking met de andere uitvoeringen]. We waren een beetje dom om op dat punt Tesla te vertrouwen....

En toch draait heel je betoog hier om vermogens cijfers in plaats van prestaties, afgegeven cq. verwacht, en niet zozeer om daadwerkelijke leugens van Tesla uit. Het is een nieuw concept en product, wat zullen we de klanten vertellen die alleen maar naar PK en koppel cijfers kijken? Een ICE motor op verkeerde benzine zal ook anders presteren dan de fabrieksopgave, of bij extreme weersomstandigheden. Moeten de fabrikanten die cijfers dan vrijgeven? Natuurlijk geven ze de best mogelijke weergave van zaken weer.
At the end of the day, the car goes as advertised. That's all that should matter, regardless of how it manages to do that.

Heb je de eerdere posts in dit draadje gelezen?

Alle 200+ Posts ja.
 
Alle 200+ Posts ja.

Dan had ik mijn verhaal niet hoeven houden....

  • Anderen hebben veel beter dan dat ik dat kan de technische details al toegelicht.
  • Er is al eerder aangegeven dat het probleem niet de sprint is maar het vermogen tijdens het rijden
  • En de kern van mijn verhaal is dat ik vermogen heb gezien als een indicatie voor het verschil in prestatie die er (op de sprint na) niet of nauwelijks is... en dat heb ik meerdere keren aangegeven. Als ik had geweten dat het rijgedrag van een 85D en een P85D zo weinig / niet zou verschillen (muv de initiële sprint, die DAARNA voor de 85D overigens met een volle seconde verbeterd werd) dan had ik voor de P85D geen 20K meer betaald, en misschien mijn P85 er niet eens voor verkocht... hoewel ik daar wel de Dual Drive op miste met het "vermogen" wat daar wel aanwezig was cfm verwachting.

Mijn reservering nr. 716 was van Januari 2012...
Ik heb er daarbij op moeten vertrouwen dat de S een geweldige auto was, en dat was het ook
Mijn order was van Mei 2013 (toen konden we pas configureren)
Ik heb er daarbij op moeten vertrouwen dat de S een geweldige auto was, en dat was het ook
Mijn P85 was een geweldige auto, maar wel zo veel "vermogen" dat ik AWD wel prettig zou vinden..
Toen kwam die beschikbaar, met geweldige cijfers...
Mijn order voor de P85D was van Nov 2014
Ik heb er daarbij op moeten vertrouwen..... en toen is het fout gegaan.
De combi 3,3 sec EN 700 pk was voor mij een indicatie dat ik hier goed aan zou doen.
Daarbij was de 85D met 5,5 sec en 360 pk? niet echt een alternatief.
Achteraf moeten we constateren dat (los van de seconde die op de eerste meters gewonnen wordt) er geen / nauwelijks verschil is in prestatie tussen P85D, 85D en P85...
En daar was ik niet happy mee.

Vandaar: 85D / 90D is m.i. veel verstandiger dan P85D / P90D (en idd had ik maar).
.. maar... indien je echt iets speciaals wil, ga dan voor P90DL, want die gaat in ieder geval iets langer door, en zou "over het hele gebied" beter presteren.
En zo zijn we weer on topic: Upgrade P85D?
 
Mijn reservering nr. 716 was van Januari 2012...
Ik heb er daarbij op moeten vertrouwen dat de S een geweldige auto was, en dat was het ook
Mijn order was van Mei 2013 (toen konden we pas configureren)
Ik heb er daarbij op moeten vertrouwen dat de S een geweldige auto was, en dat was het ook
Mijn P85 was een geweldige auto, maar wel zo veel "vermogen" dat ik AWD wel prettig zou vinden..
Toen kwam die beschikbaar, met geweldige cijfers...
Mijn order voor de P85D was van Nov 2014
Ik heb er daarbij op moeten vertrouwen..... en toen is het fout gegaan.
De combi 3,3 sec EN 700 pk was voor mij een indicatie dat ik hier goed aan zou doen.
Daarbij was de 85D met 5,5 sec en 360 pk? niet echt een alternatief.
Achteraf moeten we constateren dat (los van de seconde die op de eerste meters gewonnen wordt) er geen / nauwelijks verschil is in prestatie tussen P85D, 85D en P85...
En daar was ik niet happy mee.

Iets anders dan je je had voorgesteld John? Sorry, dit inkoppertje kan ik niet laten liggen...:tongue:
 
Iets anders dan je je had voorgesteld John? Sorry, dit inkoppertje kan ik niet laten liggen...:tongue:


Hij is al verkocht (dat had ik je toch al doorgegeven? :tongue:).... voor de tussentijd een 70 besteld, misschien moet ik tussendoor nog 1 keer een model S kopen (maar dat is een heel ander verhaal) en tegen de tijd dat de X komt wordt dat een 90D oid maar met de huidige stand van zaken geen P meer voor mij.
Wat het natuurlijk wel goedmaakte is de ontzettend veel betere bouwkwaliteit dan die van de Classics zoals ook in Italië vastgesteld:wink:....
Maar... die had ik met een 85D natuurlijk ook gehad.:frown:
 
Last edited:
Italië is natuurlijk een perfect land om de bouwkwaliteit van automobielen te beoordelen :crying:
Hij is al verkocht (dat had ik je toch al doorgegeven? :tongue:).... voor de tussentijd een 70 besteld, misschien moet ik tussendoor nog 1 keer een model S kopen (maar dat is een heel ander verhaal) en tegen de tijd dat de X komt wordt dat een 90D oid maar met de huidige stand van zaken geen P meer voor mij.
Wat het natuurlijk wel goedmaakte is de ontzettend veel betere bouwkwaliteit dan die van de Classics zoals ook in Italië vastgesteld:wink:....
Maar... die had ik met een 85D natuurlijk ook gehad.:frown:
 
Italië is natuurlijk een perfect land om de bouwkwaliteit van automobielen te beoordelen :crying:

Ernst, gefeliciteerd met je 666e post!:smile:

000000001.jpg
 
Wat het natuurlijk wel goedmaakte is de ontzettend veel betere bouwkwaliteit dan die van de Classics zoals ook in Italië vastgesteld:wink:....
Van een andere Teslarijder die nu z'n tweede heeft begreep ik dat hij geen verschil ziet en merkt in bouwkwaliteit... dezelfde 'dingetjes' als met z'n classic.
Kennelijk is die bouwkwaliteit toch nog niet zoveel verbeterd dat elke nieuwe MS op hetzelfde (veel?) hogere kwaliteitsnivo zit.
 
Kwaliteit zoals wij dat meten is natuurlijk een beetje subjectief... we kunnen natuurlijk een enquete houden, en dan denk ik dat er vanuit die "intersubjectiviteit" wel een beeld naar boven komt.
Wat is wel / niet belangrijk? Krakend dak, geluid algemeen, naden (zoals die openstaande aan de voorzijde van de frunk...) Motoren die nog steeds kunnen brommen / piepen etc....
Zelf heb ik een sprong voorwaarts ervaren, en van degenen die met me mee zijn gereden / nu inmiddels ook een andere hebben geven vaker aan een vooruitgang te bespeuren.

Maar als die andere Teslarijder dat niet merkt, dan is dat dus niet algemeen toe te passen.
Gelukkig heb ik aangegeven dat die van mij ontzettend veel beter was, en niet allemaal anders was natuurlijk die uitspraak zowel wetenschappelijk (want falsificeerbaar) alsook bij deze gefalsificeerd geweest...

Zeker weten dat je niet PPSW hebt gedaan?

Ik merk wel dat ik enorm op mijn woorden moet gaan passen, want er wordt nogal wat gefileerd, waardoor de boodschap (in dit geval: ik baalde van de keuze van de P85D) niet meer overkomt doordat ik daarbij aangaf nog een lichtpuntje (zijnde de enorm veel betere kwaliteit van die die ik dan toch had) te zien....

Ik zou het waarschijnlijk in de politiek niet lang uithouden....
 
Kwaliteit zoals wij dat meten is natuurlijk een beetje subjectief... we kunnen natuurlijk een enquete houden, en dan denk ik dat er vanuit die "intersubjectiviteit" wel een beeld naar boven komt.
Wat is wel / niet belangrijk? Krakend dak, geluid algemeen, naden (zoals die openstaande aan de voorzijde van de frunk...) Motoren die nog steeds kunnen brommen / piepen etc....
Zelf heb ik een sprong voorwaarts ervaren, en van degenen die met me mee zijn gereden / nu inmiddels ook een andere hebben geven vaker aan een vooruitgang te bespeuren.

Maar als die andere Teslarijder dat niet merkt, dan is dat dus niet algemeen toe te passen.
Gelukkig heb ik aangegeven dat die van mij ontzettend veel beter was, en niet allemaal anders was natuurlijk die uitspraak zowel wetenschappelijk (want falsificeerbaar) alsook bij deze gefalsificeerd geweest...

Zeker weten dat je niet PPSW hebt gedaan?

Ik merk wel dat ik enorm op mijn woorden moet gaan passen, want er wordt nogal wat gefileerd, waardoor de boodschap (in dit geval: ik baalde van de keuze van de P85D) niet meer overkomt doordat ik daarbij aangaf nog een lichtpuntje (zijnde de enorm veel betere kwaliteit van die die ik dan toch had) te zien....

Ik zou het waarschijnlijk in de politiek niet lang uithouden....
Ik heb geen enkele reden aan de melding dat die bouwkwaliteit niet beter lijkt geworden te twijfelen. Maar ik had 'm zelf al genuanceerd door te veronderstellen dat de bouwkwaliteit kennelijk niet voor ALLE nieuwe auto's op een hoger nivo is gekomen.
M.a.w. zijn tweede Tesla kan zo'n beruchte maandagochtend-auto zijn.
Ook zou het kunnen dat zijn 1e MS, een classic uit dec 2013, een auto is geweest met juist een hoge bouwkwaliteit voor die periode, zodat het verschil tussen die auto en de nieuwe niet, of minder, opvallend is.
Uitzonderingen zijn er altijd, de vraag is in hoeverre deze ene constatering een uitzondering betreft. Oftewel is er nu 1 op de 1000 nieuwe Tesla's niet op een hoger kwaliteitsnivo, of gaat het meer over 1 op de 10...
 
Last edited:
...

Alle 200+ Posts ja.
Dan zul je twee dingen kunnen beamen:
1. Objectief: Tesla heeft geadverteerd met 691 pk, terwijl deze technisch gezien bij lange na niet haalbaar zijn.
2. Subjectief: Elke "klager" ervaart na 50 km/h (sommige na 60, 80 of 100) een enorme afname van beschikbaar vermogen, tot op gelijk niveau als de P85/85D.

Zowel objectief als subjectief lijkt mij de casus duidelijk. Zullen we daar niet meer aan twijfelen?

Alle misvattingen met betrekking tot het omrekenen van Bytes naar GB's, etenswaar, vergelijkbare situaties bij ICE underperforming, het verschil tussen koppel en pk, etc. kunnen we dan ook ten ruste leggen en weer ontopic verder gaan.
 
Dan zul je twee dingen kunnen beamen:
1. Objectief: Tesla heeft geadverteerd met 691 pk, terwijl deze technisch gezien bij lange na niet haalbaar zijn.
2. Subjectief: Elke "klager" ervaart na 50 km/h (sommige na 60, 80 of 100) een enorme afname van beschikbaar vermogen, tot op gelijk niveau als de P85/85D.

Zowel objectief als subjectief lijkt mij de casus duidelijk. Zullen we daar niet meer aan twijfelen?

Alle misvattingen met betrekking tot het omrekenen van Bytes naar GB's, etenswaar, vergelijkbare situaties bij ICE underperforming, het verschil tussen koppel en pk, etc. kunnen we dan ook ten ruste leggen en weer ontopic verder gaan.
Als niet-P85D-kenner, en misschien heb ik die ruim 200 posts in dit draadje niet allemaal gelezen, mag ik er dan toch nog even op in gaan? Een "gewone" P85D gaat in 3,3 seconden naar 100, waarbij een classic P85 daar 4,4 seconden voor neemt. De P85 heeft ca. 475pk motorvermogen en de P85D schijnt dus lang geen 700pk motorvermogen te leveren. Maar hoeveel pk levert de P85D dan wel bij zo'n sprintje??
 
Als niet-P85D-kenner, en misschien heb ik die ruim 200 posts in dit draadje niet allemaal gelezen, mag ik er dan toch nog even op in gaan? Een "gewone" P85D gaat in 3,3 seconden naar 100, waarbij een classic P85 daar 4,4 seconden voor neemt. De P85 heeft ca. 475pk motorvermogen en de P85D schijnt dus lang geen 700pk motorvermogen te leveren. Maar hoeveel pk levert de P85D dan wel bij zo'n sprintje??

Stand van zaken momenteel:
Max battery power P85D = 415 kW
Max battery power P85D = 425 kW
Max battery power P90D = 455 kW
Max battery power 700 pk = 515 kW :wink:

415 kW (is bij 15/11*415 ca 565 pk die max uit de batterij gehaald kan worden)
 
Ik denk dat zijn (EG) redenatie is dat de P85 qua batterij power vergelijkbaar zou moeten zijn en een max motorvermogen van 475 pk heeft (zijn opgave)
Zijn vraag is dan of zijn prestatie dan beter zou moeten zijn dan die 4,4 sec...
Er zijn ooit testen geweest waarbij die beter was, ergens zelfs enthousiast een verhaal gelezen van 3,9. als dat waar is, dan ja, dan kan die beter zijn.
NEE, niet beter dan een P85D.

De vraag is ook waar dat vermogen vrijkomt. De P85D geeft alles in de eerste 1 (1,....?) seconden icm AWD. Dit geeft de punch bij de versnelling.
Daarna geeft die ??? pk in ieder geval minder, want vanaf ca 50 km / u is de prestatie vergelijkbaar met de P85 / 85D.
Ik kan me voorstellen dat vanwege het gevaar op tractieverlies, het vermogen in de P85 softwarematig wordt beperkt in de eerste meters, zodat de TC dus niet hoeft in te grijpen.
Dat zou kunnen verklaren waarom het gat van 0-100 (eigenlijk 0-50) tussen de P85 en de P85D groter is als dat je zou verwachten als je Motor- en Batterij- bottlenecks "in serie" zet.
Dit soort info heb ik van Tesla nooit gezien.. dus als we hier meer over willen weten dan moeten we gaan meten?
 
Wat precies zijn redenatie is weet ik niet. Maar ik kan wel volmondig "nee" antwoorden op beide vragen.

Daarbij denk ik dat veel mensen in deze gehele discussie vaak niet weten wat het belang van koppel is bij de sprints van 0-50 (of 60, 80, 100 whatever) en welke rol pk (kW, vermogen) speelt.

Koppel is kracht maal arm. Vergelijk het met een fiets. Afhankelijk van hoeveel kracht je op de trapper kunt zetten en de lengte van de pedaal (arm) bepaalt of en hoe snel je van je plek komt. De enorme koppel van een P85D is wat voor die kick zorgt (mits er voldoende tractie is).

Vermogen is hoeveel kracht maximaal geleverd kan worden. Een tractor heeft bijvoorbeeld vaak enorm veel koppel (komt goed van zijn plek, kan op lage snelheid veel trekken), maar beperkt vermogen, waardoor de topsnelheid beperkt is. En dat zien we ook terug bij de P85D: Komt enorm snel van zijn plek, maar heeft niet het vermogen om dit door te zetten op (iets) hogere snelheid door beperking in het vermogen.
 
Last edited:
Ik denk dat zijn (EG) redenatie is dat de P85 qua batterij power vergelijkbaar zou moeten zijn en een max motorvermogen van 475 pk heeft (zijn opgave)
Zijn vraag is dan of zijn prestatie dan beter zou moeten zijn dan die 4,4 sec...
Er zijn ooit testen geweest waarbij die beter was, ergens zelfs enthousiast een verhaal gelezen van 3,9. als dat waar is, dan ja, dan kan die beter zijn.
NEE, niet beter dan een P85D.

De vraag is ook waar dat vermogen vrijkomt. De P85D geeft alles in de eerste 1 (1,....?) seconden icm AWD. Dit geeft de punch bij de versnelling.
Daarna geeft die ??? pk in ieder geval minder, want vanaf ca 50 km / u is de prestatie vergelijkbaar met de P85 / 85D.
Ik kan me voorstellen dat vanwege het gevaar op tractieverlies, het vermogen in de P85 softwarematig wordt beperkt in de eerste meters, zodat de TC dus niet hoeft in te grijpen.
Dat zou kunnen verklaren waarom het gat van 0-100 (eigenlijk 0-50) tussen de P85 en de P85D groter is als dat je zou verwachten als je Motor- en Batterij- bottlenecks "in serie" zet.
Dit soort info heb ik van Tesla nooit gezien.. dus als we hier meer over willen weten dan moeten we gaan meten?
Dit is inderdaad wat ik bedoelde. Sorry als het onduidelijk geformuleerd is. Mijn 2 vragen moeten zeker niet gelezen worden of een classic onder omstandigheden sneller zou kunnen zijn dan een P85D. Daar geloof ik zelf niets van.