HWS
Well-Known Member
Ik heb er ook vertrouwen in dat t uiteindelijk wel goed komt. Tegen die tijd ben ik misschien weer in de markt voor een P. Als m'n boekhouder me nog niet gelyncht heeft:redface:
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb er ook vertrouwen in dat t uiteindelijk wel goed komt. Tegen die tijd ben ik misschien weer in de markt voor een P. Als m'n boekhouder me nog niet gelyncht heeft:redface:
Destijds heb ik 2 vrienden een P85D aangepraat. Naast de vele redenen waarom Tesla überhaupt een heerlijke auto is om te rijden was het eenvoudig een koopje om toen voor een paar duizend euro van iets meer dan 400pk naar 700 pk te gaan samen met de verpletterende acceleratiecijfers. Zelf had ik een half jaar later dolgraag ook voor de P gegaan. Nu bekend is dat het verschil slechts enkele tientallen pk's is en de meerprijs ruim EUR 22.000 en voor de Ludicrous zelfs EUR34.000,= kan ik het voor mezelf niet rechtvaardigen om voor de Ultra Tesla te gaan. En daar baal ik wel van. Ik ga graag voor het maximaal haalbare maar niet tegen elke prijs.
Het verschil tussen mijn p85 en de p90dl voelt wat mij betreft absoluut niet als slechts enkele tientallen pk's. Daarmee zou je ook niet van 4,4 naar 3,0 seconden kunnen gaan. Alhoewel dat dan kennelijk niet uit het nu opgegeven vermogen blijkt, voelt het verschil wel degelijk als (bijna) verdubbeld t.o.v. de p85.
Dat is de 4-wiel aandrijving en het hoge koppel vanaf 0 dat je voelt. Maar heb je ook het verschil getest na die eerste 3 seconden? Dat is namelijk waar het schoentje knelt. En het knelt al helemaal als je hem op zijn staart trapt bij hogere snelheid.
Ik zit nog 2 jaar gevangen in een financieel keurslijf vwb Tesla (vanaf jan. 2018 hoef ik geen genoten MIA/KIA-aftrek meer terugbetalen). Ook heb ik nog 2 jaar om te proberen de spaarrekening op te hogen. En dan... zou het heel misschien kunnen dat ik in 2018 de op dat moment snelst accelererende Tesla zou kunnen bemachtigen. Hoe dan ook ben ik nogal verslaafd geraakt aan stoplichtsprintjes. Wat met een P85 in Noord-Nederland tot nu toe nog 100% scoren betekent.
Die snelste Tesla over 2 jaar lijkt voor mij op dit moment absoluut niet haalbaar. Maar dat leek de S85 ook 2 jaar geleden, terwijl toen zelfs de P85 gelukt is! :biggrin:
Ik heb die "geestelijke achtbaan" ook al gehad. De uitkomst is op korte termijn teleurstellend, vandaar mijn formulering ook... :crying:Geloof me, het kan ineens anders zijn. Een week of twee geleden was ik er nog van overtuigd dat ik nog een paar jaar verder zou rijden met de S85 en nu is nieuwe er al een paar dagen. Ik moet erkennen dat er wel wat overtuigingskracht op mij afgevuurd is maar dat blijkt volkomen terecht.
In ieder geval, blij dat ik geluisterd heb!
Verkeerd begrepen zullen ze het hebben, maar verkeerd voorgelicht? Als je specificaties leest van een niet geblazen ICE auto en je kijkt vervolgens naar een vermogen of koppelgrafiek dan zal je zien dat ze dat vermogen veelal op een heel klein gedeelte van het toerenbereik halen of behouden. Heeft de auto inductie, dan is die bandbreedte waarin de hoge vermogencijfers zich bevinden iets breder, maar toch niet over het gehele toerenbereik.Waar het de klagers volgens mij om gaat: dat de prestaties vanaf zo'n 100 km/h niet overeen komen met de genoemde vermogenscijfers. 0-100 is dik in orde, maar daarna vlakt het af. Van een 700pk auto zou je een betere 100-200 tijd mogen verwachten. Inmiddels is gebleken dat het vermogen dat in die regionen beschikbaar is, een stuk onder 700pk ligt. Dus voelen veel kopers zich verkeerd voorgelicht. Begrijp ik wel.
Verkeerd begrepen zullen ze het hebben, maar verkeerd voorgelicht? Als je specificaties leest van een niet geblazen ICE auto en je kijkt vervolgens naar een vermogen of koppelgrafiek dan zal je zien dat ze dat vermogen veelal op een heel klein gedeelte van het toerenbereik halen of behouden. Heeft de auto inductie, dan is die bandbreedte waarin de hoge vermogencijfers zich bevinden iets breder, maar toch niet over het gehele toerenbereik.
Ondertussen begrijpt iedereen die echt iets van een high performance auto afweet dat de cijfers een top, max, piek, momentopname betreffen. Waarom men hier zich dan beetgenomen voelt begrijp ik niet echt. Had dan om een vermogensgrafiek gevraagd, of beter je huiswerk gedaan alvorens €120K+in een P85D te stoppen.
Wellicht ook interessant om te weten dat de cijfers van de eerste acceleratietests die gepubliceerd werden daarna nooit meer gehaald zijn...