Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Upgrade P85D?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk eraan om nu een i3 te kopen om t wachten te verzachten, ik mis t elektrisch rijden. Vanaf maart kan m'n vrouw er dan in gaan rijden, tegen die tijd vind ze m vast zo lelijk niet meer en voor de meeste ritjes is de range genoeg. Ik moet m alleen wel uit voorraad hebben. En hoe zit t met de Kia in NL. Geldt dat in het jaar van aanschaf of levering. En oh ja, dan moet ik t ook nog weer uitleggen aan m'n boekhouder:rolleyes:.
 
KIA is er niet meer voor personensauto's (bijv. wel op de bedrijfsbus van Nissan, en dan in combi met MIA en de Rotterdamse subsidies echt bijna voor niets)
Voor de MIA is het moment van aangaan verplichting geldend voor de toepassing van de regeling. Dus nu de verplichting aangaan betekend recht op regeling 2015. Dus ook als deze per 1/1 wordt afgeschaft, toch recht op...
De toepassing wordt bepaald door de betaling. Dus betaling in 2016, toepassen in 2016. Echter (wel even checken bij boekhouder / fiscalist!) bij voldoende aanbetaling in 2015 (ter hoogte van het bedrag van de MIA dus 18K bij een Tesla) mag deze ook al in 2015 worden toegepast. Helaas staat Tesla op dit moment geen aanbetalingen meer toe (als dat wel zo is dan ben ik weer ge.....). Met een BMW dealer is natuurlijk zo'n afspraak makkelijker gemaakt... wel bankgarantie regelen in geval van...?
 
Thnx, BMW Den Haag is van de importeur dus ze zullen nog niet binnen een paar maanden failliet zijn denk ik.

Gaat idd over de MIA, ik was even abuis. Volgens mij kun je de MIA maar tot een maximum per jaar toepassen dus de vraag is moet ik m ook dit jaar kopen en registreren of moet ik m juist pas volgend jaar kopen omdat ik dit jaar al een Tesla besteld heb..
 
MIA is per aanschaf gemaximaliseerd en niet per jaar... De KIA was vanaf 55K per jaar gemaximaliseerd, bleef dan gelijk tot ca 102K en liep dan weer af... Kleinschaligheids.... etc.
Dus 2x MIA in 1 jaar is geen probleem, zelfs een voordeel als tegenhanger tegen de KIA en MIA desinvesteringsbijtelling op je Classic.
Daarnaast is registratie dit jaar de basis om zonder bijtelling op 1/1/20 te verkopen ipv 1/1/21....

Natuurlijk wel even checken bij je fiscalist! (of een kritisch meekijkend forumlid met meer opleiding in deze....)
 
Destijds heb ik 2 vrienden een P85D aangepraat. Naast de vele redenen waarom Tesla überhaupt een heerlijke auto is om te rijden was het eenvoudig een koopje om toen voor een paar duizend euro van iets meer dan 400pk naar 700 pk te gaan samen met de verpletterende acceleratiecijfers. Zelf had ik een half jaar later dolgraag ook voor de P gegaan. Nu bekend is dat het verschil slechts enkele tientallen pk's is en de meerprijs ruim EUR 22.000 en voor de Ludicrous zelfs EUR34.000,= kan ik het voor mezelf niet rechtvaardigen om voor de Ultra Tesla te gaan. En daar baal ik wel van. Ik ga graag voor het maximaal haalbare maar niet tegen elke prijs.

Het verschil tussen mijn p85 en de p90dl voelt wat mij betreft absoluut niet als slechts enkele tientallen pk's. Daarmee zou je ook niet van 4,4 naar 3,0 seconden kunnen gaan. Alhoewel dat dan kennelijk niet uit het nu opgegeven vermogen blijkt, voelt het verschil wel degelijk als (bijna) verdubbeld t.o.v. de p85.

Een meerprijs van 34.000 is dan wel degelijk een schijntje!

(Zo, ik heb mijn aanschaf weer voor mijzelf verantwoord [emoji12])
 
Nu is de P90DL toch wel weer wat levendiger dan de P85D... want daarbij was ik (op de punch van 0-50 na, die altijd leuk bleef) tijdens het rijden niet echt tevreden over... beetje dezelfde beleving als de Classic P85.
Maar... om je gemoedsrust te helpen, de P90DL voelt dan echt weer als vooruitgang. Een beetje als... was de P85D al had moeten zijn, als Tesla daarbij underpromise/overdeliver had toegepast...
 
Het verschil tussen mijn p85 en de p90dl voelt wat mij betreft absoluut niet als slechts enkele tientallen pk's. Daarmee zou je ook niet van 4,4 naar 3,0 seconden kunnen gaan. Alhoewel dat dan kennelijk niet uit het nu opgegeven vermogen blijkt, voelt het verschil wel degelijk als (bijna) verdubbeld t.o.v. de p85.

Dat is de 4-wiel aandrijving en het hoge koppel vanaf 0 dat je voelt. Maar heb je ook het verschil getest na die eerste 3 seconden? Dat is namelijk waar het schoentje knelt. En het knelt al helemaal als je hem op zijn staart trapt bij hogere snelheid.
 
Wat ik niet snap: hoeveel ICE motoren leveren minder vermogen of koppel dan geadverteerd, en komen ermee weg? Hoe vaak worden die überhaupt getest op de rollenbank? Hoeveel van die klagende Noorse Tesla eigenaren hebben hun auto's daadwerkelijk op de rollenbank nagemeten? Waarom klagen over de geadverteerde specificaties als de prestaties gewoon waargemaakt worden?

We hebben allemaal advertenties gezien voor internetabonnementen bijvoorbeeld, 8MBit, 20Mbit, 50Mbit enz. Toch worden die snelheden over het algemeen niet gehaald, zeker in de snellere abonnementen niet. Daar blijft weldegelijk de prestatie achter op de specificaties. Hier hebben we nu een fabrikant die zegt "onze auto doet 0-60mph in x sec", en blijkt dat in werkelijkheid x of 1.02x te zijn. Hoeveel PK of KW of eenheden DiLithium daarvoor benodigd is boeit dan toch niet?

Er zijn talloze voorbeelden te noemen waar we dagelijks een verkeerde voorstelling gehouden worden, echter weerhoudt dat ons er niet van om toch de producten te blijven kopen en gebruiken zonder aan de geloofwaardigheid van de fabrikant te twijfelen: internet snelheden, zuinigheid elektrische apparaten, opslaggeheugen aanduiding, effectiviteit van medicijnen, hoeveelheid suiker, vetten, of andere zaken in eten en drinken, enz.

Mijn idee over de upgrade zelf: Wacht tot iemand anders het gedaan heeft en het verschil in prestatie (en dus niet specificatie) cijfers uitgedrukt heeft, en bepaal dan of het financieel gezien de moeite waard is.
 
Dat is de 4-wiel aandrijving en het hoge koppel vanaf 0 dat je voelt. Maar heb je ook het verschil getest na die eerste 3 seconden? Dat is namelijk waar het schoentje knelt. En het knelt al helemaal als je hem op zijn staart trapt bij hogere snelheid.

Na die drie seconden zat ik al boven de 100 km/h, binnen de bebouwde kom...

Ik had in ieder geval niet het idee dat de versnelling tot pakweg 60km/u heel veel groter was dan die van 60 naar 100 km/u.

Maar goed, dit is allemaal gebaseerd op slechts 1 proefrit. Wij zullen het gaan ervaren (eind februari, maart).

Wellicht is het een idee om net als op het Amerikaanse deel van dit forum te gaan meten? Heeft iemand zo'n kastje?
 
Mee eens. Zolang de prestatie wordt gehaald is er eigenlijk weinig om over te klagen. Ik heb meerdere malen de P85D met mijn P 85 kunnen vergelijken. Bij vol accelereren vanuit volledige stilstand is het verschil onvoorstelbaar en het geld dubbel en dwars waard. Maar vanaf 50km/uur is het verschil nauwelijks waarneembaar.

Vol accelereren is vooral in het begin leuk en als het nodig is om een fosielle supercar verdrietig te maken. Maar in het dagelijkse verkeer waar de Tesla ook zo goed voor geschikt is heb ik die behoefte niet meer. Ik ben vast oud geworden:eek:. Voor 5-10k zou ik het zeker nemen. 22-33k is t me niet waard. Heb danwel bewust geen proefrit in de P90L gemaakt, want het vlees is zwak hè:redface:
 
Ik zit nog 2 jaar gevangen in een financieel keurslijf vwb Tesla (vanaf jan. 2018 hoef ik geen genoten MIA/KIA-aftrek meer terugbetalen). Ook heb ik nog 2 jaar om te proberen de spaarrekening op te hogen. En dan... zou het heel misschien kunnen dat ik in 2018 de op dat moment snelst accelererende Tesla zou kunnen bemachtigen. Hoe dan ook ben ik nogal verslaafd geraakt aan stoplichtsprintjes. Wat met een P85 in Noord-Nederland tot nu toe nog 100% scoren betekent.
Die snelste Tesla over 2 jaar lijkt voor mij op dit moment absoluut niet haalbaar. Maar dat leek de S85 ook 2 jaar geleden, terwijl toen zelfs de P85 gelukt is! :biggrin:
 
Waar het de klagers volgens mij om gaat: dat de prestaties vanaf zo'n 100 km/h niet overeen komen met de genoemde vermogenscijfers. 0-100 is dik in orde, maar daarna vlakt het af. Van een 700pk auto zou je een betere 100-200 tijd mogen verwachten. Inmiddels is gebleken dat het vermogen dat in die regionen beschikbaar is, een stuk onder 700pk ligt. Dus voelen veel kopers zich verkeerd voorgelicht. Begrijp ik wel.
 
Ik zit nog 2 jaar gevangen in een financieel keurslijf vwb Tesla (vanaf jan. 2018 hoef ik geen genoten MIA/KIA-aftrek meer terugbetalen). Ook heb ik nog 2 jaar om te proberen de spaarrekening op te hogen. En dan... zou het heel misschien kunnen dat ik in 2018 de op dat moment snelst accelererende Tesla zou kunnen bemachtigen. Hoe dan ook ben ik nogal verslaafd geraakt aan stoplichtsprintjes. Wat met een P85 in Noord-Nederland tot nu toe nog 100% scoren betekent.
Die snelste Tesla over 2 jaar lijkt voor mij op dit moment absoluut niet haalbaar. Maar dat leek de S85 ook 2 jaar geleden, terwijl toen zelfs de P85 gelukt is! :biggrin:

Geloof me, het kan ineens anders zijn. Een week of twee geleden was ik er nog van overtuigd dat ik nog een paar jaar verder zou rijden met de S85 en nu is nieuwe er al een paar dagen. Ik moet erkennen dat er wel wat overtuigingskracht op mij afgevuurd is maar dat blijkt volkomen terecht.
In ieder geval, blij dat ik geluisterd heb!
 
Geloof me, het kan ineens anders zijn. Een week of twee geleden was ik er nog van overtuigd dat ik nog een paar jaar verder zou rijden met de S85 en nu is nieuwe er al een paar dagen. Ik moet erkennen dat er wel wat overtuigingskracht op mij afgevuurd is maar dat blijkt volkomen terecht.
In ieder geval, blij dat ik geluisterd heb!
Ik heb die "geestelijke achtbaan" ook al gehad. De uitkomst is op korte termijn teleurstellend, vandaar mijn formulering ook... :crying:
 
Waar het de klagers volgens mij om gaat: dat de prestaties vanaf zo'n 100 km/h niet overeen komen met de genoemde vermogenscijfers. 0-100 is dik in orde, maar daarna vlakt het af. Van een 700pk auto zou je een betere 100-200 tijd mogen verwachten. Inmiddels is gebleken dat het vermogen dat in die regionen beschikbaar is, een stuk onder 700pk ligt. Dus voelen veel kopers zich verkeerd voorgelicht. Begrijp ik wel.
Verkeerd begrepen zullen ze het hebben, maar verkeerd voorgelicht? Als je specificaties leest van een niet geblazen ICE auto en je kijkt vervolgens naar een vermogen of koppelgrafiek dan zal je zien dat ze dat vermogen veelal op een heel klein gedeelte van het toerenbereik halen of behouden. Heeft de auto inductie, dan is die bandbreedte waarin de hoge vermogencijfers zich bevinden iets breder, maar toch niet over het gehele toerenbereik.
Ondertussen begrijpt iedereen die echt iets van een high performance auto afweet dat de cijfers een top, max, piek, momentopname betreffen. Waarom men hier zich dan beetgenomen voelt begrijp ik niet echt. Had dan om een vermogensgrafiek gevraagd, of beter je huiswerk gedaan alvorens €120K+in een P85D te stoppen.
 
Verkeerd begrepen zullen ze het hebben, maar verkeerd voorgelicht? Als je specificaties leest van een niet geblazen ICE auto en je kijkt vervolgens naar een vermogen of koppelgrafiek dan zal je zien dat ze dat vermogen veelal op een heel klein gedeelte van het toerenbereik halen of behouden. Heeft de auto inductie, dan is die bandbreedte waarin de hoge vermogencijfers zich bevinden iets breder, maar toch niet over het gehele toerenbereik.
Ondertussen begrijpt iedereen die echt iets van een high performance auto afweet dat de cijfers een top, max, piek, momentopname betreffen. Waarom men hier zich dan beetgenomen voelt begrijp ik niet echt. Had dan om een vermogensgrafiek gevraagd, of beter je huiswerk gedaan alvorens €120K+in een P85D te stoppen.

Mijn ervaring met de P85 gaf een beeld op basis van "400pk"... bij de introductie van de P85D werd deze aangeprezen met "700pk"... omdat tot dat moment Tesla altijd "meer" leverde dan beloofd, en het om vergelijkbare motoren ging, was het echt niet zo gek om te verwachten dat dit "over het hele toerengebied" / gedurende de gehele rijbeleving ging. Er is toen in ieder geval NIET gecommuniceerd dat dit vanaf ca 50 km / u vergelijkbaar zou zijn met de P85.... Ik bedoel dus niet dat ik 700pk over het hele toerbereik zou hebben, maar ik had wel verwacht dat een Tesla met 700 pk sneller van 80-120 zou gaan dan een van 400 pk...
En ja, verkeerd voorgelicht, want in de eerste weken na introductie van de P85D was iedereen binnen Tesla lyrisch over dit kanon..... (iedereen die ik ken dan tenminste, en dat zijn er meer dan 3...)

Daarnaast was er ook de optie voor een 85D, maar met de cijfers van dat moment (ca 5,5 sec naar 100 en maar iets van 360 pk) was het verschil met 2 seconden en het dubbele vermogen zo groot dat de 20K meerprijs zeker de moeite waard was.

Als dan vervolgens (zoals gebruikelijk) de 85D verbeterd wordt en .... de P85D achterblijft... waar ze een oplossing voor zijn gaan zoeken die resulteerde in Ludicrous (maar dan wel betaald....) dan voel je je wel een beetje gefopt. Ja, we waren een beetje dom om te geloven dat de P85D net als de 60, de 85, de P85, de 70, de 85D en de 90D zou presteren zoals verwacht...... en de koppelkromme pieken toppen etc. zijn pas zeer recent gecommuniceerd [UPDATE: NIET Gecommuniceerd; ik was hier abuis met dat er recent wel betrouwbare pk cijfers bekend waren geworden; betrouwbaar in de zin van geschikt voor een vergelijking met de andere uitvoeringen]. We waren een beetje dom om op dat punt Tesla te vertrouwen....

Mijn mening mbt de P85D etc... NIET doen voor het extra rijplezier.... het is ALLEEN maar van nut bij het stoplichtsprintje, en als je dat zoekt prima maar anders afblijven!
(tenzij... wat gefluisterd wordt... er toch nog ooit een update (niet zijnde upgrade) die toch meer vrijgeeft....)

[Update: deze regel had ik er maar beter uit gelaten want dit haalt de aandacht weg van wat ik hierboven probeer uit te leggen, elders in dit draadje is aangegeven dat de "techneuten op het forum" hebben onderbouwd dat er een software downdate geweest moet zijn omdat de prestaties na de eerste motortrend? tests (incl. tussensprints) niet meer herhaald konden worden. Ik heb het hier niet over de 3,3] Wellicht ook interessant om te weten dat de cijfers van de eerste acceleratietests die gepubliceerd werden daarna nooit meer gehaald zijn... Jan kan dat ongetwijfeld beter onderbouwd uitleggen.

Heb je de eerdere posts in dit draadje gelezen?
 
Last edited:
Wellicht ook interessant om te weten dat de cijfers van de eerste acceleratietests die gepubliceerd werden daarna nooit meer gehaald zijn...

De vele filmpjes op Youtube geven echter aan dat de P85D nog steeds zijn 0-100km/u sprinttijd weet te behalen. Dus ik weet niet of de eerste acceleratietests een afwijkend cijfer gaven tov de cijfers van Tesla, maar 3.3 seconden naar de 100km/u lukt nog steeds.