Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Upgrade standard audio

This site may earn commission on affiliate links.
Ziet er interessant uit.
Mocht je hem monteren, laat het resultaat weten voor anderen!
Ik heb een afspraak gemaakt over een paar weken om deze te monteren. Ik laat het weten! Hopelijk geeft het extra laag een beetje power dat ik mis. Tevens wordt alles zo afgesteld dat de deur speakers minder laag krijgen en daarom minder snel vervormen.

Als dat niet voldoende is, daarna altijd nog een optie om de deur speakers te vervangen :)
 
  • Like
Reactions: Refie
Tesla gebruikt en ik kon het ook amper geloven dure drivers (magneten) om gewicht te besparen, de mensen die speakers kopen om die "kleine" magneten te vervangen zijn juist dief uit eigen portemonnee. De drivers zijn klein omdat het neodymium magneten zijn, dat zijn één van de sterkste magneten die normaal verkrijgbaar zijn voor eindgebruikers.

Hier een draadje erover van een andere audiofiel: Premium sound system upgrade? | Tesla

Het gaat hier dan over model X maar dezelfde speakers worden gebruikt voor model S.

Nadeel van dit soort speakers is inloop/ opwarm/ inspeel tijd voordat ze optimaal klinken, ik rij constant met volume op 9 om ze in te laten werken en ze klinken nu al minder schel.

Mijn advies is dus niet trappen in die verkopers met als verkoop verhaal dat hun magneten groter zijn dan die van jouw Tesla en dus beter zijn.

Neodymium Speaker Magnets Explained - Official Fluance® Blog

"Neodymium magnets are the strongest type of natural magnet in the world, and can pack an extraordinary amount of magnetic energy into a very small package.

This means that even in small amounts, these magnets are still extremely strong
."
 
Ben (nog) geen Tesla fanboy maar dit is best speciaal trouwens, burmester porsche normale drivers, mercedes harmon kardon (burmester is dochter bedrijf), audi B&O leuk en klinkt stoer maar ook normale magneten. Lang verhaal kort, mensen onderschatten de speakers in een Tesla.

Geen premium audio in je auto, koop of laat tesla extra speakers inbouwen, koop geen ander merk, zonde van de centen.
 
Nadeel van dit soort speakers is inloop/ opwarm/ inspeel tijd voordat ze optimaal klinken, ik rij constant met volume op 9 om ze in te laten werken en ze klinken nu al minder schel.
Dat verklaart een hoop, ik vond het de eerste weken al zo schel klinken. En muziek klonk totaal niet als één geheel. Vooral als de muziek wat complexer was (zoals Rock) was het bijna niet om aan te horen. Na een tijdje ging het beter, maar ik dacht dat ik eraan gewend was.

Nou weet ik wel dat speakers even ingespeeld moeten worden, maar thuis klinkt het vaak na een paar dagen al veel beter :)
 
Ik heb van de week het verschil gehoord tussen tesla standaard Audio en high fidelty in een Model X en dat verschil is gigantisch. Ik zelf heb een s85d met high fidelty audio dus de eerste x waarin ik een proefrit maakte klonk niet goed je mist het volle geluid. Gelukkig zit tegenwoordig het high fidelty in het comfort pakket maar met zo’n verschil snap ik niet dat mensen het ooit als optie geweigerd hebben.
 
  • Like
Reactions: HWS
Hoe kan je in een MS zien of je premium of standaard audio hebt? Bij het lezen van de verhalen hier was ik helemaal voorbereid om teleurgesteld te worden (ben gematigd audiofiel) maar de kwaliteit en aanwezigheid van het laag vielen mij heel erg mee. Ik heb totaal geen behoefte geld uit te geven aan een audio upgrade. Mijn S is uit 2016 (pre-refresh).
 
Hoe kan je in een MS zien of je premium of standaard audio hebt? Bij het lezen van de verhalen hier was ik helemaal voorbereid om teleurgesteld te worden (ben gematigd audiofiel) maar de kwaliteit en aanwezigheid van het laag vielen mij heel erg mee. Ik heb totaal geen behoefte geld uit te geven aan een audio upgrade. Mijn S is uit 2016 (pre-refresh).
Druk op het muziek icon dan heb je rechts boven in de streepjes om je bass etc in te stellen. Als er dan Dolby Surround staat dan heb je high fidelity.
 

Deze was best wel heel interessant.

Toch vermeldenswaard is dat ‘vroeger’ het 6300 euro dure Premium pakket heel wat opties méér bevatte die intussen standaard inbegrepen zijn.
Ik vind de prijs voor wat er is overgebleven, niet meer in proportie. Ik overweeg een audio upgrade met LH speakers en had daartoe reeds doelbewust de standaard uitvoering gekozen.
Noteer dat de standaard al verwarmde zetels vooraan heeft, electrische deuren, etc etc...
 
Tesla gebruikt en ik kon het ook amper geloven dure drivers (magneten) om gewicht te besparen, de mensen die speakers kopen om die "kleine" magneten te vervangen zijn juist dief uit eigen portemonnee. De drivers zijn klein omdat het neodymium magneten zijn, dat zijn één van de sterkste magneten die normaal verkrijgbaar zijn voor eindgebruikers.

Hier een draadje erover van een andere audiofiel: Premium sound system upgrade? | Tesla

Het gaat hier dan over model X maar dezelfde speakers worden gebruikt voor model S.

Nadeel van dit soort speakers is inloop/ opwarm/ inspeel tijd voordat ze optimaal klinken, ik rij constant met volume op 9 om ze in te laten werken en ze klinken nu al minder schel.

Mijn advies is dus niet trappen in die verkopers met als verkoop verhaal dat hun magneten groter zijn dan die van jouw Tesla en dus beter zijn.

Neodymium Speaker Magnets Explained - Official Fluance® Blog

"Neodymium magnets are the strongest type of natural magnet in the world, and can pack an extraordinary amount of magnetic energy into a very small package.

This means that even in small amounts, these magnets are still extremely strong
."
Absoluut niet mee eens. Als je het verschil ziet weet je het wel. En na het luisteren helemaal. De LH speakers zijn niet 2 x beter maar 10x
 
Ik kan alleen vergelijken tussen mijn 2013 MS met premium, 2016 MS met standard, en 2016 met LH upgrade (de 'kleine' upgrade, zonder subwoofer). Standaard 2016 + 'kleine' LH is niet alleen beter dan standaard 2016 maar ook echt beter dan 2013 met premium (voor 40% van de prijs, toen).

Ik had een MX met standaard audio in bruikleen vorige week en daar klonk de audio toch wel beter dan in standaard 2016 MS. Dus misschien is standaard audio van MS anno 2017 ook verbeterd. Sowieso is de software ook wat veranderd (vijf-bands equalizer vs. 3-bands vroeger - maar dat kwam ook mijn LH upgrade ten goede), dus tenzij je wagens van dezelfde bouwperiode op eenzelfde dag kan vergelijken, kunnen opinies vermoedelijk vele kanten uit :)
 
Absoluut niet mee eens. Als je het verschil ziet weet je het wel. En na het luisteren helemaal. De LH speakers zijn niet 2 x beter maar 10x

Waarom een disagree, ik heb nergens een merk genoemd enkel aangegeven dat het geen simpele speakers zijn in het premium pakket en dat ze juist speciale drivers hebben.

How Tesla developed the in-car audio system for the Model S saloon (oud maar nog steeds relevant)

Neem een 40 euro kostende JBL met een indrukwekkende grote driver maar die klinkt dan echt niet beter dan de standaard speaker van de tesla.

Ik kan je zo voorzien van merken die wel 10x beter klinken dan de LH speakers, weet niet hoe diep jouw portemonnee is maar je kan de audio van een auto upgraden waarbij het upgrade bedrag opeens uit 5 getallen bestaat.

Voor een mooi bedrag bouwt hij speakers in en bepaalt hij het merk wel: Cars | Brian's Custom Audio | Ferrari, Lamborghini, McLaren, Bentley | Supercar sound systems
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: nico180
Absoluut niet mee eens. Als je het verschil ziet weet je het wel. En na het luisteren helemaal. De LH speakers zijn niet 2 x beter maar 10x
Ik heb het filmpje van een vergelijking met de drie systemen, standaard audio, premium systeem en standaard auto met LH speakers gezien. De conclusie was dat het premium systeem op hogere geluidsvolumes zeer goed klinkt, het standaard systeem met de upgrade met LH speakers heel goed klinkt en de standaard set inderdaad nogal standaard is.
De inbouw is nog wel een puntje, de LH speakers klinken wel goed, maar de aanpassing aan de Tesla deuren kan een stukje beter.
Als je de inbouw in Almere laat doen, dan lost dat probleem zich natuurlijk vanzelf op.
Ik ben wel happy met mijn premium systeem in mijn S.
 
Om meteen naar de speakers te grijpen, is misschien en stapje te snel. Check eerst even of de deuren geïsoleerd zijn, met geluidsdempende folie. Vaak is daar al wat winst qua “voller” geluid uit te halen.
Is het verder dan simpel en alleen speakers omwisselen? Wordt er geen meerkanaals versterker ingebouwd? Als je daar elke speaker een eigen kanaal geeft (frequentie filtering via de versterker laten lopen) kan je ook je sub helemaal lekker afstemmen voor de extra “punch” zonder dat het een vervelende dreun wordt.

Wij hebben de premium sound in onze X. Klinkt best goed, en dan hoeft het volume niet heel erg vol open, volume op 4 is wat mij betreft wel voldoende. Maar je moet wel even met de equalizer pielen om het er lekker uit te laten komen. Met alles op 0 klinkt het een beetje vlak.
Dit is de setting die ik momenteel heb, muziek gaat van 80s-90s-00s rock tot r&b, met tussendoor wat americana.

A58D61DE-30C2-4495-9DFA-8ABA22D35DF2.jpeg
 
Ik vraag me dan toch af of de vorige eigenaar van mijn MS niet een LH (of vergelijkbare) upgrade heeft gedaan. Ik heb geen Dolby icoontje maar het klinkt gewoon goed, ook in het laag. Ik kom van een Volvo Premium sound (inclusief Dolby surround) uit 2013 en dit geluid is vergelijkbaar qua kwaliteit.
 
Waarom een disagree, ik heb nergens een merk genoemd enkel aangegeven dat het geen simpele speakers zijn in het premium pakket en dat ze juist speciale drivers hebben.

How Tesla developed the in-car audio system for the Model S saloon (oud maar nog steeds relevant)

Neem een 40 euro kostende JBL met een indrukwekkende grote driver maar die klinkt dan echt niet beter dan de standaard speaker van de tesla.

Ik kan je zo voorzien van merken die wel 10x beter klinken dan de LH speakers, weet niet hoe diep jouw portemonnee is maar je kan de audio van een auto upgraden waarbij het upgrade bedrag opeens uit 5 getallen bestaat.

Voor een mooi bedrag bouwt hij speakers in en bepaalt hij het merk wel: Cars | Brian's Custom Audio | Ferrari, Lamborghini, McLaren, Bentley | Supercar sound systems
Hmm, Brian, die heeft mijn S gedaan, is een (prijs)klasse apart:cool:
Part 1 Upgrade standard audio
Part 2 Upgrade standard audio
 
Last edited:
Ik kom van een BMW met BMW sound system en kan je zeggen dat de standaard audio in een MS echt veel slechter is. Geen detail in het geluid en al helemaal geen lage tonen. Vermits ik geen premium pakket wou wegens alcantara bekleding van dashboard zat ik dus wel met die standaard audio.

In België vond ik niemand met enige ervaring voor Tesla caraudio ... En zelf mijn deuren en dashboard open gooien zag ik niet zitten.
Heb verleden weekend in Nederland bij caraudiobv een specifieke Tesla kit "Power APK DSP" kit laten inbouwen. Alle speakers vervangen (ook tweeters) en een sub (met klankkast) in de linkeralcove van de koffer. Dat samen met een 5-weg versterker en een programmeerbare bitTen DSP unit. Eveneens akoestisch materiaal in de deuren.

Ben nu met de DSP aan het spelen voor de afstellingen, was niet echt tevreden met de instellingen die erin stonden.
Dit systeem steekt nu al ver boven mijn vorige audio systeem uit. (tesla en bmw).

Als iemand de bitTen instellingen wil kan die me altijd contacteren.
 
  • Funny
Reactions: Geertims
In België vond ik niemand met enige ervaring voor Tesla caraudio ... En zelf mijn deuren en dashboard open gooien zag ik niet zitten.
Heb verleden weekend in Nederland bij caraudiobv een specifieke Tesla kit "Power APK DSP" kit laten inbouwen. Alle speakers vervangen (ook tweeters) en een sub (met klankkast) in de linkeralcove van de koffer. Dat samen met een 5-weg versterker en een programmeerbare bitTen DSP unit. Eveneens akoestisch materiaal in de deuren.
Wat voor speakers heb je laten installeren? Wat was je kwijt voor deze upgrade?
 
Ik ben absoluut niet tevreden met de standaard audio in de Model X, maar volgens mij zijn de mogelijkheden bij de car-audio leveranciers nog erg beperkt tot de Model S. Ik heb de Light Harmonic upgrade voor de model X wel eens beluisterd en die was OK, maar overtuigde me nog niet volledig en als ik tussen de 1000 en 2000 euro uitgeef (meer heb ik er sowieso niet voor over) wil ik eigenlijk wel echt tevreden zijn. Als er nog iemand goede suggesties heeft voor een model X dan hoor ik het graag, anders wend ik me maar tot onze gewaardeerde forumgenoten Herbert en Ernst.
 
  • Like
Reactions: herb_k
Misschien een tipje, kijk eens of de caraudio shop ook GermanMaestro speakers in het assortiment heeft. In mijn vorige auto een soundupgrade laten doen met GermanMaestro speakers gekoppeld aan een JL Audio 6kanaalsversterker (aangestuurd door een Mosconi DSP). Komt ook een heel prettig geluid uit vind ik. (Toen ik mijn vorige auto verkocht de standaard speakers er weer ingezet, dus nog even kijken of het de moeite waard is om mijn “standaard” premium speakers te upgraden met de GermanMaestro speakers die ik nog heb liggen)