Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

(Geen) gebrek aan knoppen en spraakopdrachten

This site may earn commission on affiliate links.
Ik lees hier nog vaak over het gebrek aan knopen en het gebruik van spraakopdrachten om dat te compenseren.
Ik gebruik de stemopdracht enkel voor de bestemmingsopgave en om iemand te bellen uit mijn contactenlijst en dat lukt verbazend goed.
Verder heb ik geen behoefte aan meer knoppen of spraakopdrachten tojdens het rijden omdat eigenlijk alles goed genoeg automatisch loopt.
Behalve:
  • Audio volume aanpassen en zender wisselen (maar daar hebben we dus het linker scrollwiel nog voor)
  • Aan en uitzetten AP en snelheid wisselen. Dat kan nog met de stalk in de MY en met het rechter scrollwiel
  • Chill/standaard swap. Dat heb ik achter het linker scrollwiel toegevoegd.
Enige wat over blijft is in de display linksonder Swipen om de tripmeters te zien, maar dat is even handig met een swipe als in andere wagens met een knop en verder nog de telefoon opnemen en afsluiten, maar of je nu op een knop drukt of op het scherm, ik zie het verschil niet.
Welke behoeftes hebben jullie aan instellingen tijdens het rijden en welke spraakopdrachten gebruiken jullie?
Ik laat het ontbreken van de stalks in de nieuwe modellen even buiten beschouwing.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Ik lees hier nog vaak over het gebrek aan knopen en het gebruik van spraakopdrachten om dat te compenseren.
Ik gebruik de stemopdracht enkel voor de bestemmingsopgave en om iemand te bellen uit mijn contactenlijst en dat lukt verbazend goed.
Verder heb ik geen behoefte aan meer knoppen of spraakopdrachten tojdens het rijden omdat eigenlijk alles goed genoeg automatisch loopt.
Behalve:
  • Audio volume aanpassen en zender wisselen (maar daar hebben we dus het linker scrollwiel nog voor)
  • Aan en uitzetten AP en snelheid wisselen. Dat kan nog met de stalk in de MY en met het rechter scrollwiel
  • Chill/standaard swap. Dat heb ik achter het linker scrollwiel toegevoegd.
Enige wat over blijft is in de display linksonder Swipen om de tripmeters te zien, maar dat is even handig met een swipe als in andere wagens met een knop en verder nog de telefoon opnemen en afsluiten, maar of je nu op een knop drukt of op het scherm, ik zie het verschil niet.
Welke behoeftes hebben jullie aan instellingen tijdens het rijden en welke spraakopdrachten gebruiken jullie?
Ik laat het ontbreken van de stalks in de nieuwe modellen even buiten beschouwing.
Ik roep tegenwoordig nogal eens "Achterruit verwarming aan". De blik op het gezicht van mijn passagier :) Het blijft leuk (ja, ja, kinderhand enzo...maar toch!)
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik gebruik stemopdrachten vooral voor (in aflopende volgorde van frequentie):
  • Navigatie (werkt perfect, zelfs bedrijfsnaam noemen zonder straatnaam!)
  • Spotify (bepaald nummer opzoeken en afspelen)
  • Dashboardkastje openen (daar kijken passagiers nogal van op)
  • Stoelverwarming uit (alles uit gaat prima, helaas is systeem nog niet zo slim om alleen de bezette stoelen in te schakelen)
  • Ik heb het koud (+1,5 Gr.C.) of ik heb het warm (-1,5 Gr.C.)
  • Heel soms een instelling van stuur/spiegel/laadklep open/etc.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik gebruik stemopdrachten vooral voor (in aflopende volgorde van frequentie):
  • Navigatie (werkt perfect, zelfs bedrijfsnaam noemen zonder straatnaam!)
  • Spotify (bepaald nummer opzoeken en afspelen)
  • Dashboardkastje openen (daar kijken passagiers nogal van op)
  • Stoelverwarming uit (alles uit gaat prima, helaas is systeem nog niet zo slim om alleen de bezette stoelen in te schakelen)
  • Ik heb het koud (+1,5 Gr.C.) of ik heb het warm (-1,5 Gr.C.)
  • Heel soms een instelling van stuur/spiegel/laadklep open/etc.
Spotify gebruik ik zelden en dan kies ik graag zelf in de zoekresultaten.
Dashboardkastje is een goeie, die knop zit inderdaad vervelend. Maar het wordt enkel door mijn vrouw als passagier gebruikt. Voor mij is er genoeg bergruimte in de deur en de middenconsole.
Stoelverwarming gebruik ik niet, ik vind het onaangenaam. Stuurverwarming zou bij heel koude dagen nog interessant kunnen zijn.
Verwarming staat altijd op een vaste waarde en ik vind het perfect zo.
Instelling stuur, spiegel gaat vanzelf.
Ik heb een knop op mijn laadkabel.
 
Ik mis eigenlijk geen enkele knop en ben blij met de rust die het interieur uitstraalt.
De functies achter de scrollwieltjes zijn voldoende voor mij. De virtuele knoppen die onder in het display staan gebruik ik zelden en als ik ze gebruik kan ik ze vrijwel blindelings vinden. Voor mij zijn extra knoppen dus niet nodig en maken het interieur alleen maar drukker en onrustiger.
De bediening via het display van bv Spotify of telefoon is voor mij voldoende gebruikersvriendelijk’ voor die (enkele) keer dat ik ze gebruik.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Phil V
Ik mis eigenlijk geen enkele knop en ben blij met de rust die het interieur uitstraalt.
De functies achter de scrollwieltjes zijn voldoende voor mij. De virtuele knoppen die onder in het display staan gebruik ik zelden en als ik ze gebruik kan ik ze vrijwel blindelings vinden. Voor mij zijn extra knoppen dus niet nodig en maken het interieur alleen maar drukker en onrustiger.
De bediening via het display van bv Spotify of telefoon is voor mij voldoende gebruikersvriendelijk’ voor die (enkele) keer dat ik ze gebruik.
Goed dat ik niet alleen ben 😉
 
Goed dat ik niet alleen ben 😉
Maar volgens mij heeft mijn antieke X 3 stalks en een moderne Y 2 stalks.

Ik heb nog niet in een 3 of Y gereden dus kan er weinig van zeggen maar ik ben blij mijn mijn stalks. Even draaien om de volgafstand te veranderen en de ruitenwissers uit of juist echt aan te zetten als de software weer eens iets anders denkt dan ik nodig vind.
 
Maar volgens mij heeft mijn antieke X 3 stalks en een moderne Y 2 stalks.

Ik heb nog niet in een 3 of Y gereden dus kan er weinig van zeggen maar ik ben blij mijn mijn stalks. Even draaien om de volgafstand te veranderen en de ruitenwissers uit of juist echt aan te zetten als de software weer eens iets anders denkt dan ik nodig vind.
Alle functionaliteiten zijn van de drie zitten nu in 2. De eerste week is het wat wennen en activeer je del eens iets verkeerd, maar het went verbazend snel. Alles wat in de derde stalk zat (onderste links) is verhuisd naar de rechtse.
Volgafstand kan met rechter scrollwiel (beweegt nu ook horizontaal, of was dat al?). Ruitenwissers zitten in linkse, maar kan je niet uitzetten bij AP. Bij mij hoeft dat niet, want in stand automatisch werken ze perfect. Bij veel anderen blijkbaar niet(discussies genoeg in andere draadjes). Hooguit werken ze bij miezer of opspattend water iets later dan ik zou willen, maar meestal nog op tijd (water komt niet voldoende bij de camera, maar wel in gezichtsveld). In het ergste geval is het met een druk op de knop van de stalk opgelost. Ik moet daar toch een hand aan het stuur houden, de vingerbeweging gaat onbewust en kost geen moeite. Ze werken bij mij nooit onnodig, want dat is lastiger te corrigeren en ook schadelijker qua slijtage en gepiep.
 
Spraakopdrachten beperk ik meestal tot navigatie en muziek. Daar win je echt veel toetswerk mee. Voor Niet Tesla passagiers is "ik heb het koud" altijd wel leuk, maar niet functioneel eigenlijk. Geleerd net van de tip spraakopdracht dashboardkastje, die was nieuw voor mij.

Knopjes vind ik na 4 jaar echt heel functioneel en mis ik eigenlijk niks. Focus op " automatisch goed" werkt bij stoelen, stuur, spiegels, ventilatie, etc. Recente extra functies met linker scroll wieltje heb ik niet gebruikt/nodig. Ruitewisser extra aan met knopje stalk links gebruik ik wel eens, zelden de neiging om hem uit te zetten.

Ik verwacht eigenlijk dat de raam open/dicht knopjes binnenkort achter het scherm verdwijnen, bij de versies met achterin een scherm. Dat zijn zeven knoppen minder plus een stel kabels.... Het kan altijd beter..
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Achterruit verwarming gebruik ik eigenlijk nooit. We hebben een camera en zijspiegels.
Exact, maar met de achterruitverwarming gaat ook de verwarming van de zijspiegels aan. Met het natte weer van de laatste maanden moet ik daar wekelijks gebruik van maken als ik de kletsnatte ondergrondse garage in ga voor de wekelijkse boodschappen. Die spiegels beslaan instant bij het inrijden. Dus ik ben wel blij dat het er op zit, al had ik liever gehad dat ik alleen de spiegelverwaming kon inschakelen. Dat is wel zo'n typisch ouderwets ding dat dat aan elkaar geknoopt zit. Nooit begrepen waarom.
 
Ik roep tegenwoordig nogal eens "Achterruit verwarming aan". De blik op het gezicht van mijn passagier :) Het blijft leuk (ja, ja, kinderhand enzo...maar toch!)
even kijken: swipe up op temp icoon, achteruit aan. klaar. Of: op stuur drukken, commando roepen, toch ff kijken of hij me begrijpt. Klaar. Mwah, ik blijf het dashboard gebruiken.

Nou vooruit, een andere radiozender (altijd favorites) selecteren zou ik wel willen gebruiken. Maar na diverse pogingen "wissel radiozender naar bnr (of 538), of allerlei varianten, begreep hij niet. Dan maar swipe up op het huidige radiostation linksonder, en als je geluk hebt staat de gezochte zender dan op het schermpje.
 
Last edited:
Nou vooruit, een andere radiozender (altijd favorites) selecteren zou ik wel willen gebruiken. Maar na diverse pogingen "wissel radiozender naar bnr (of 538), of allerlei varianten, begreep hij niet. Dan maar swipe up op het huidige radiostation linksonder, en als je geluk hebt staat de gezochte zender dan op het schermpje.
Als je altijd binnen de favorieten blijft kan je gewoon de volgende of vorige kiezen door het linker scrollwiel naar links of rechts te duwen.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Als je altijd binnen de favorieten blijft kan je gewoon de volgende of vorige kiezen door het linker scrollwiel naar links of rechts te duwen.
da's mij nog noooit gelukt. dan kom altijd op zenders die ik nooit heb gekozen, laat staan als favorite hen ingesteld. Dat zou idd mijn voorkeursmethode zijn, maar helaas. ik zal nog 'ns wat experimenteren zodat ik preciezer kan uitleggen wat hij doet.
 
Alle functionaliteiten zijn van de drie zitten nu in 2. De eerste week is het wat wennen en activeer je del eens iets verkeerd, maar het went verbazend snel. Alles wat in de derde stalk zat (onderste links) is verhuisd naar de rechtse.
Volgafstand kan met rechter scrollwiel (beweegt nu ook horizontaal, of was dat al?). Ruitenwissers zitten in linkse, maar kan je niet uitzetten bij AP. Bij mij hoeft dat niet, want in stand automatisch werken ze perfect. Bij veel anderen blijkbaar niet(discussies genoeg in andere draadjes). Hooguit werken ze bij miezer of opspattend water iets later dan ik zou willen, maar meestal nog op tijd (water komt niet voldoende bij de camera, maar wel in gezichtsveld). In het ergste geval is het met een druk op de knop van de stalk opgelost. Ik moet daar toch een hand aan het stuur houden, de vingerbeweging gaat onbewust en kost geen moeite. Ze werken bij mij nooit onnodig, want dat is lastiger te corrigeren en ook schadelijker qua slijtage en gepiep.
Werken de automatische ruitenwissers dan beter in het donker bij de 3 en de Y want als er niet echt iets is waar de camera naar kan kijken ziet de camera ook geen druppels lijkt het. Ik werk momenteel iets ten zuiden van Munchen en rij 25 km enkele reis tussen hotel en werkplek over kleine wegen en door bossen. In het donker moet ik de ruitenwissers gewoon zelf bedienen. In meer bewoonde wereld werkt het beter heb ik het idee.
 
da's mij nog noooit gelukt. dan kom altijd op zenders die ik nooit heb gekozen, laat staan als favorite hen ingesteld. Dat zou idd mijn voorkeursmethode zijn, maar helaas. ik zal nog 'ns wat experimenteren zodat ik preciezer kan uitleggen wat hij doet.
Denk dat hij scrollt in de pagina die je ziet als je de muziekpagina (klik onderaan links op het media subschermpje). Als die op favorieten staat scrollt hij binnen favorieten.
 
Werken de automatische ruitenwissers dan beter in het donker bij de 3 en de Y want als er niet echt iets is waar de camera naar kan kijken ziet de camera ook geen druppels lijkt het. Ik werk momenteel iets ten zuiden van Munchen en rij 25 km enkele reis tussen hotel en werkplek over kleine wegen en door bossen. In het donker moet ik de ruitenwissers gewoon zelf bedienen. In meer bewoonde wereld werkt het beter heb ik het idee.
In België is het nooit donker 😉
 
  • Funny
Reactions: horta and Krisja
da's mij nog noooit gelukt. dan kom altijd op zenders die ik nooit heb gekozen, laat staan als favorite hen ingesteld. Dat zou idd mijn voorkeursmethode zijn, maar helaas. ik zal nog 'ns wat experimenteren zodat ik preciezer kan uitleggen wat hij doet.
Ik heb eerst gekeken welke zenders in mijn favorieten staan en het bladeren met het scrollwieltje werkt.
Volgens mij is er wel een verschil tussen kort en lang het scrollwiltje opzij te duwen.
 
Ik heb eerst gekeken welke zenders in mijn favorieten staan en het bladeren met het scrollwieltje werkt.
Volgens mij is er wel een verschil tussen kort en lang het scrollwiltje opzij te duwen.
ah ok, ik had vandaag juist wat geëxperimenteerd, maar ja, niet met lang kort zijwaarts drukken... Mij is het volgende opgevallen: het popup schermpje linksonder (waarop ik mij voor de radio altijd orienteer) laat in tabblad favoriten zien: live: bnr en tabblad favorieten: 538 / 100% / BBC The inquiry Tune In / BBC The inquiry Tune In Opvallend 1: ik heb noooooit BBC The inquiry als favorite ingesteld, sterker nog, ik heb nooit naar Tune In geluisterd.
Het grote scherm rechts laat zien:
bnr (actief) / npo soul / skyradio
538 / npo radio 1 / funx
veronica / sky radio hits / qmusic
Opvallend 2: dat is dus een ANDER favorieten lijstje. Vreemd.
Opvallend 3: een (korte) druk naar links of rechts laat niet het volgende station zien uit het popup tabblad links, uit het grote scherm rechts... Handig. Not.
Vraag: hoe kun je volgorde van je favorites in het grote scherm aanpassen, want ik wil niet 10x moeten drukken om enkele minder gebruikte favorites over te slaan.... NB: mijn "grote radio scherm" (rechts dus, laat in tabblad favorites alle favoriete radio (=DAB) zenders als icoon zien. Kort klikken, lang klikken, niets hielp. Noch om ze te deleten, noch om ze te verschuiven.