Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Naar allerhande info op TMC kunnen we blij zijn met in ieder geval een mogelijkheid van een nieuwe batterij.
Je hoort niets meer over aerodynamische aanpassingen, noch over SuC of 3 fasen laden.
De batterij moet handgemaakt opgebouwd gaan worden en kost iets in de richting van 30.000 euro. Met mijn vergoeding van 19 cent per kilometer moet ik dus ongeveer 200.000 km maken om dat te kunnen betalen. Tot op heden heb k nog niet echt kunnen sparen.
Maar goed, beter terug naar topic.
France is dus ook voor Roadster met een beetje rekenwerk door 43kW laadpalen goed te doen.
 
Ja en SuC toegang zou t helemaal de moeite waard maken.

Deze maakt het ook iets leuker:

b1.jpg


b2.jpg


Dus 27% MIA + Willekeurige afschrijving...:biggrin:
 
Okay. Hier gaan we ook voor het eerst roadtrippen waarbij de superchargers (nog) niet bepaald ideaal liggen.
We gaan in de meivakantie 2016 (ja duurt nog even inderdaad maar je kan maar voorbereid zijn) richting Normandie. Hebben 'n huisje gehuurd in de buurt van Saint Malo.
Als ik via superchargers ga moet ik over Parijs en le Mans, da's dik 100 km omrijden.

Alternatief zou zijn Chademo laden icm superchargers, daar heb ik paar vragen over.
Is er een site waar je trip-planning kunt doen met superchargers en Chademo gecombineerd?
hoe snel gaat een Chademo lader over 't algemeen? Wat zijn de ervaringen daarmee?
Ik heb een Kiwhipass nodig begrijp ik. M'n Frans is beroerd dus de site niet leesbaar, kun je die gewoon (zakelijk) aanvragen via de site als buitenlander? Betaal je dan via je creditcard of incasso?
Als ik in de buurt kom van een Chademo, kan ik dan zien of de desbetreffende lader(s) vrij zijn zoals ik dat met reguliere laadpunten in mijn New Motion app zo mooi kan?

Nou ja, als ik dan toch aan 't vragen ben, hoe zijn de ervaringen als 't gaat om laden aan het reguliere stopcontact in Frankrijk? Zit daar 'n week, ga echt wel wat toeren maar niet iedere dag honderden km.
Wat ik heb begrepen is dat ik 'n stekkerverbinding van nederlandse chuco naar franse aansluiting (met aardepin) moet regelen, kan ik die ergens aanschaffen. Ook begrepen dat aan 16 ampere laden meestal niet haalbaar is en dat terugregelen naar 8 a 10 ampere verstandig is.
Zie ik dan nog zaken over het hoofd?
 
Okay. Hier gaan we ook voor het eerst roadtrippen waarbij de superchargers (nog) niet bepaald ideaal liggen.
We gaan in de meivakantie 2016 (ja duurt nog even inderdaad maar je kan maar voorbereid zijn) richting Normandie. Hebben 'n huisje gehuurd in de buurt van Saint Malo.
Als ik via superchargers ga moet ik over Parijs en le Mans, da's dik 100 km omrijden.

Als ik op teslasite kijk lijkt het alsof er binnenkort op de route naar Normandie een SuC bij komt
 
Nou ja, als ik dan toch aan 't vragen ben, hoe zijn de ervaringen als 't gaat om laden aan het reguliere stopcontact in Frankrijk? Zit daar 'n week, ga echt wel wat toeren maar niet iedere dag honderden km.
Wat ik heb begrepen is dat ik 'n stekkerverbinding van nederlandse chuco naar franse aansluiting (met aardepin) moet regelen, kan ik die ergens aanschaffen. Ook begrepen dat aan 16 ampere laden meestal niet haalbaar is en dat terugregelen naar 8 a 10 ampere verstandig is.
Tja, laden via een stopcontact lukt meestal wel. Soms is het even zoeken naar de meest stabiele. Als je een Nederlands verlengsnoer (zorg wel dat deze 3x2,5mm2 is) mee hebt kunt je de stekker altijd omdraaien zodat je geen last hebt van de aardingspin. 16A is nooit haalbaar met de UMC icm schuko. Dat is max 13A. Vaak is met 10A of 8A snel zat voor je dagelijkse ritjes.
 
Ja het is te hopen dat hij meer richting Rouen komt, lijkt me ook logischer, dan is t wel te doen vanuit lille.
mijn ervaring met laden aan stopcontacten in Frankrijk is heel wisselend, daarom heb ik een juice booster gekocht, die doet het overal aan, als je wil kan je hem lenen.

Dat zou heel mooi zijn idd. Wachten t wel even af. Alle tijd. Die juice booster kom ik wellicht nog op terug bij je. Dankje voor het aanbod alvast!

Tja, laden via een stopcontact lukt meestal wel. Soms is het even zoeken naar de meest stabiele. Als je een Nederlands verlengsnoer (zorg wel dat deze 3x2,5mm2 is) mee hebt kunt je de stekker altijd omdraaien zodat je geen last hebt van de aardingspin. 16A is nooit haalbaar met de UMC icm schuko. Dat is max 13A. Vaak is met 10A of 8A snel zat voor je dagelijkse ritjes.

Dat zal wel lukken dan. Zit iig op 50 km verder n Chademo laadpunt voor als t echt niet wil lukken. Met 2 kWh laden komen we er ook wel denk ik idd.
 
Da's toevallig.. ben er een maand geleden een weekend geweest. Vrijdag heen, zondag terug. Overnacht in Dinard - tegenover St.Malo. Met iets minder voorbereiding, twee dagen ervoor besloten te gaan -;) Dat ging prima, dus in mei 2016 zal ook wel lukken. Zal even op een rijtje zetten hoe ik gereden ben. En heb al eerder in France aan het stopcontact gehangen, gaat ook prima natuurlijk. Voor het aanvragen van een Kiwi pas heb ik nog een tekst liggen, in het engels.. was toen beetje lastig om het via de site te doen omdat je een Frans adres nodig had. En, de helpdesk werkte perfect (Engels !.. ja, ja in Frankrijk).. pas was eerste keer nog niet geactiveerd. En oh ja, ik heb s'avonds bij Ikea geladen.. Tegen sluitingstijd, toen ik wegreed was de uitgang afgesloten...Kon er uiteindelijk nog wel via ingang uit.. -;) Ik zoek het wel even op.. waar ga je exact heen ?
 
Ah. Das super. Ik ga naar Juilley ongeveer 50km ten oosten van St.Malo. Je route zien graag natuurlijk en die Engelse tekst kan zeker helpen, Google translate maakt er vaak erg kromme tekst van. Welke site of app je gebruikt voor t plannen van Superchargers en Chademo door elkaar ben ik ook benieuwd naar. Dankjewel alvast.
 
In centrum Dinard zijn twee gratis laadplekken (merci Renault !) in een parkeergarage. 22kW. Inrit is veel te smal, ben er twee keer ingereden en heb net vandaag mijn velgen ter reparatie weggebracht. Je kan, mocht je er komen beter de uitgang gebruiken om er in te rijden..Je ziet het vanzelf, is prima te doen en een minder schepre bocht.

Als je het makkelijk wilt doen - en in tijd denk ik ook sneller ..is via Parijs en Rennes de SuC route de beste optie. Alleen bij Auchan in Le Mans loopje risico van wachten.. maar twee stalls, net als in Senlis. Nadeel van veel chademo is dat ze niet sneller zijn dan pakweg 150 km/u (theoretisch zou je op 250 uit moeten komen). Zou me niets verbazen overigens als er over 6 maanden SuC;s bij zijn gekomen Frankrijk...

Maar leuker is de route via Amiens en Rouens. Aanrader is de Pont de Normandie via de A29 over de Seine. Beetje om, maar erg mooi bouwwerk.
Mijn advies is altijd plan B in het achterhoofd te houden... je weet niet van te voren of de Chademo echt werkt.. heb dat in Amiens meegemaakt. Ik laad liever wat frequenter dan het er op aan laten komen. Je hebt inderdaad Kiwi pas nodig, alhoewel ik er (ook met de pas) steeds gratis heb geladen.. Nee, je kan niet via app zien of een chademo vrij is (ik ken er lig geen).

Wat je idealiter mee moet nemen is het volgende. Is een beetje puzzelen en zoeken, maar ik vind dat wel leuk eigenlijk..
chademo adapter - laadpunten te vinden op chademo.com. Ik gebruik daarna chargemap.com om de details van de laadpunten te vinden. Veel zijn bij Ikea, Auchan of Leclerc (supermarkten) of bij Nissan etc. Allemaal plekken waar je er niet zeker van bent dat ze open zijn 24/24. Ook staat er soms wel een bedrijf bij met een laadpunt. En als derde kan je er zien of je een pas nodig hebt. Doorgaans Kiwhi.

Kiwhi pas. heb je nodig, of je moet er op gokken dat je bij sommige Renault-garages op hun pas kan laden. Zou ik niet doen. Ik stuur separaat de mail van Kiwi nog wel door. Is toch in het Frans zag ik net. maar met google prima te vertalen, en anders bellen we wel even.

Franse laadkabel Type3c. Zou ik meenemen, maakt je toch flexibeler. 11 of 22 kW laadpunten vaak bij Leclerc of andere supermarkt. Ook daar kan je chargemap goed voor gebruiken. Kabel wel te leen (als wij in die periode zelf niet weg zijn kun je'm meenemen).
Je zit pakweg op een kwartier van Avranches. daar zit een Leclerc met meerdere Type 2 en Type 3c laadpunten. 22kW, ideaal, pas halen bij de balie en gratis laden tijdens het doen van je boodschappen. en nog twee Renault garages (zie chargemap). Let wel op openingstijden - erbuiten kan je er vaak niet bij of worden palen afgesloten ...

Voor "thuis" laden..UMC en desnoods juicebooster en verlengkabel. Laatste is afhankelijk waar je zit natuurlijk, maar is hoe dan ook wel makkelijk gezien France chuko (met een pin !). Stekker van die kabel moet dus een gat voor de aarde hebben. En op deze manier kan je'm aan de stekker van de UMC omdraaien als het nodig is. De UMC is erg gevoelig voor spanningsverschillen (platteland..) en stopt dan met laden. daar is de juicebooster erg handig. Als je'm kan lenen zou ik dat gewoon doen, better safe than sorry..

dat is het wel zo'n beetje - zal nog even opzoeken waar ik onderweg geladen heb.
ikea Rouen Tourville, Auchan Amiens, en Amiens Avenue de la Défense Passive.
 
Last edited:
Heeft iemand ervaring met het laden blinde laadstations van Corri-door. Ik zie dat je daarvoor een pas kunt aanvragen. Kost €2 per maand. Niet veel maar zonde als je er niets aan hebt.
Ik weer dat je op SuCs bijna overal komt maar als Back-up wel handig.
Heb al een Kiwhi pas, echter nog nooit gebruikt. Moet ik die trouwens van tevoren al van een saldo voorzien?

Hoor graag jullie ervaringen.
 
Heeft iemand ervaring met het laden blinde laadstations van Corri-door. Ik zie dat je daarvoor een pas kunt aanvragen. Kost €2 per maand. Niet veel maar zonde als je er niets aan hebt.
Ik weer dat je op SuCs bijna overal komt maar als Back-up wel handig.
Heb al een Kiwhi pas, echter nog nooit gebruikt. Moet ik die trouwens van tevoren al van een saldo voorzien?

Hoor graag jullie ervaringen.

Heb zo'n pas geregeld en onderweg (ergens bij Dijon) een keer voor de gein geprobeerd of het werkt. Niet dus. Bellen met Corridoor ging overigens ook in het engels prima. Werd verteld dat de paal waar ik stond kapot was (hij zag er vooral hagelnieuw uit en gaf zelfs gewoon info op het schermpje) en of ik de volgende paal kon halen, want anders zouden ze de hulpdienst sturen.

Wel leuk was dat zo ongeveer het hele restaurant uitliep om te zien wat die Hollander nou toch aan doen was bij die laadpaal ;)