Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Als er iemnd nog op zoek is naar een laadkabel type 2 naar type 3 voor Frankrijk, ik heb er net eentje binnen gekregen van Laadkabeldiscounter: www.laadkabeldiscounter.nl
voor eentje van 6 meter is de prijs zo'n 323 Euro inclusief BTW.
Aangezien wij toch wel regelmatig richting Frankrijk zullen gaan is het wel handig om zo'n kabel te hebben voor het geval er geen supercharger in de buurt is.
 
Als er iemnd nog op zoek is naar een laadkabel type 2 naar type 3 voor Frankrijk, ik heb er net eentje binnen gekregen van Laadkabeldiscounter: www.laadkabeldiscounter.nl
voor eentje van 6 meter is de prijs zo'n 323 Euro inclusief BTW.
Aangezien wij toch wel regelmatig richting Frankrijk zullen gaan is het wel handig om zo'n kabel te hebben voor het geval er geen supercharger in de buurt is.

Kan aan mij liggen, maar ik kan deze "Franse" kabel op hun site zo snel niet vinden ...
 
Na het registreren of de website van www.kiwhi.fr heb ik al heel snel de laadpas uit Frankrijk opgestuurd gekregen. Zonet de pas op hun site geactiveerd. Bovendien heb ik de pas met mijn credit card moeten opgewaarderen. Jammer dat ze dat op deze manier doen. En niet dat er gewoon achteraf het verbruik in rekening wordt gebracht. Wat als er geen saldo op de kaart meer staat....? hmmm . Enfin, ik ga het eind deze maand in Frankrijk ondervinden.
 
Ben er bijna klaar voor.
Franse laadkabel, check (met dank aan bpsmits)
Juice Booster, check (met dank aan S-19910)
Hoop beide niet nodig te hebben en het met de SuC's en UMC af te kunnen. But better be safe than sorry:smile:.
Morgen winterbanden voor nog laten vervangen voor een maatje smaller zodat ze niet meer aanlopen. Wordt overigens veel te warm in Z-Frankrijk voor winterbanden...
Geplande route: Zmeer-Urmond-Metz-Nancy-Nuits St Georges-Vienne-Nimes-St.Hippolytes du Fort. Slechts 30km langer dan met m'n fossiel.
 
Ben er bijna klaar voor.
Franse laadkabel, check (met dank aan bpsmits)
Juice Booster, check (met dank aan S-19910)
Hoop beide niet nodig te hebben en het met de SuC's en UMC af te kunnen. But better be safe than sorry:smile:.
Morgen winterbanden voor nog laten vervangen voor een maatje smaller zodat ze niet meer aanlopen. Wordt overigens veel te warm in Z-Frankrijk voor winterbanden...
Geplande route: Zmeer-Urmond-Metz-Nancy-Nuits St Georges-Vienne-Nimes-St.Hippolytes du Fort. Slechts 30km langer dan met m'n fossiel.


Ik zou zeggen, geniet ervan! En een heel goede reis. Hoewel ook wij morgen op reis gaan (Rothenburg) ben ik toch wel een beetje jaloers op het avontuur. Bij ons is het gewoon uit de beschikbare SuC's een keuze maken :) Verschil met fossiel bijna te verwaarlozen want ook dan zouden we een pauze nemen met het gezin.
 
Na het registreren of de website van www.kiwhi.fr heb ik al heel snel de laadpas uit Frankrijk opgestuurd gekregen. Zonet de pas op hun site geactiveerd. Bovendien heb ik de pas met mijn credit card moeten opgewaarderen. Jammer dat ze dat op deze manier doen. En niet dat er gewoon achteraf het verbruik in rekening wordt gebracht. Wat als er geen saldo op de kaart meer staat....? hmmm . Enfin, ik ga het eind deze maand in Frankrijk ondervinden.

Het laden bij Auchan in Frankrijk werkte erg goed. En het bleek nog gratis te zijn ook. Eenmalig een kaart vooraf bij Kiwhi aanvragen, opwaarderen met 20 euro en je kunt vervolgens bij 45 Auchan vestigingen 22kW laden in heel Frankrijk. Type 2 .
De vestigingen van Auchan bevinden zich vaak in de buurt van een Peage. Handig.
 
Tweede Kerstdag zijn we naar Vals Cenis in Frankrijk vertrokken, een kleine 1100 km vanaf Harderwijk. Om 8 uur vertrokken en met 120km naar Urmond gereden en daar nog even helemaal volgeladen en na een kop koffie naar Metz gereden, hetgeen makkelijk te halen is. Na Metz doorgereden naar Nancy en daar nog even 'bijgevuld'voor de trip naar Nuit St. George waar we in de loop van de middag aankwamen en zouden overnachten. De volgende dag naar Macon en daar even een 1/2 uurtje geladen en toen door gereden naar Chambery waar we de accu volgeladen hebben voordat we de bergen zouden ingaan. Mijn ervaring was dat de chargers van Nancy, Macon en Chambery niet erg snel zijn. In Chambery duurde het meer dan een uur en een kwartier voordat de accu vol was. Omdat het stuk na Chambery vast zat hebben we een heel stuk binnendoor gereden; met een temperatuur van rond 5 graden en erg veel hoogteverschillen op de D-wegen, lag het gemiddelde verbruik erg hoog (rond 260Kwh). Na een stuk kwamen we weer uit op de snelweg, maar na een halfuur kwamen we in stilstaand verkeer vast te zitten. In 7 uur schoten we maar zo'n 1000 meter op. Met de koude temperatuur en het telkens weer voor kleine stukjes optrekken en dan weer lange tijd stilstaan lag het verbruik behoorlijk hoog. Uiteindelijk zijn we om 1.30 's ochtends (zondag) aangekomen met nog maar 135km typical range. Dus niet genoeg om weer terug te gaan naar Chambery. De volgende dag op zoek gegaan naar een stopcontact in de parkeergarage en er uiteindelijk eentje in een opberghok gevonden; na z'n 30 uur was de accu weer vol.
Terugreis: die verlip vlot to aan Nuits St George. Vanaf Nuits St George werd het weer slechter en bij Nancy-Metz kwamen we in stevige buien terecht. Het laatste stuk naar Metz (Nancy hadden we overgeslagen) moest er heel rustig en niet hard dan met 90km gereden worden om de SC te halen; we kwamen aan met zo'n 23km Typical Range in de accu.
Metz naar Urmond zou geen probleem moeten zijn gezien de ervaring van de heenreis. Helaas hadden we de hele weg hevige stortbuien en vanaf Luxembourg het eerste stuk stevige wind tegen. Dit in combinatie met de stevige 'heuvels' in de Ardennen maakte dat we het laatste stuk naar Luik echt heel rustig moesten rijden om Urmond te halen. Uiteindelijk kwamen we daar aan met nog 35km Typical Range. De totale reistijd op de terugweg was ruim 16 uur. De reistijd op de heen weg exclusief overnachting zou in ongeveer 15 uur gedaan zijn als we niet in de verschrikkelijke files terecht kwamen.


Mijn conclusie is dat de afstand tussen Urmond - Metz 'uitdagend' wordt wanneer het koud is en slecht weer (regen en wind tegen). Een SC bij Luxemburg City zou logischer geweest zijn en dan heeft de SC bij Nancy ook meer nut.

Rijden in de Sneeuw:
Even nog een aanvullende opmerking. Het laatste stuk de bergen in moesten we sneeuwkettingen aandoen vanwege de sneeuw die gevallen was. Het verbruik met sneeuwkettingen was aanzienlijk hoger. Ik heb ze na een 10 minuten er af gegooid en ben op mijn 'all season' banden doorgereden. De S rijdt dan werkelijk fantastisch en komt makkelijk de moeilijkste hellingen op. Geen moment heb ik gevoeld dat de S ging glijden en de traction control werk werkelijk voortreffelijk.
 
Last edited:
we kwamen aan met zo'n 23km Typical Range in de accu.
Metz naar Urmond zou geen probleem moeten zijn gezien de ervaring van de heenreis. Helaas hadden we de hele weg hevige stortbuien en vanaf Luxembourg het eerste stuk stevige wind tegen. Dit in combinatie met de stevige 'heuvels' in de Ardennen maakte dat we het laatste stuk naar Luik echt heel rustig moesten rijden om Urmond te halen. Uiteindelijk kwamen we daar aan met nog 35km Typical Range. .

In my view arriving at an SuC with 23km or more is working very much on the safe side. The various range figures available in the S, used properly, are so reliable that I'm now perfectly happy to arrive with a range in single digits. Eg, arrived in Gent from Senlis last week with 4km range remaining. The only significant risk is making a navigation error that adds to the distance remaining - which I did once. But that was nicely absorbed by the 'hidden' reserve.

Rob.
 
In my view arriving at an SuC with 23km or more is working very much on the safe side. The various range figures available in the S, used properly, are so reliable that I'm now perfectly happy to arrive with a range in single digits. Eg, arrived in Gent from Senlis last week with 4km range remaining. The only significant risk is making a navigation error that adds to the distance remaining - which I did once. But that was nicely absorbed by the 'hidden' reserve.
Rob.
Rob, the range figures are as such reliable but I do not really agree with your views. Yes the 23 kms as such is a safe margin, but the fact is that I only had a safe margin by driving 90 - 95 kms/hour over the last 80kms and over the whole distance from Nuits St George to Metz I did not drive faster than 110 kms/hr.. I took a calculated risk by not stopping over in Nancy and going directly for the SC at Metz. If it hadn't started raining over the last 100kms I probably would have had a bigger margin. I was was much more worried about the ride to Urmond. With the heavy rain and the strong head wind at the first tag of the route, and the elevations en route to Liege, the energy levels were dropping quite fast, even at speeds of around 100 and even 90-95 before Liege. It is really hard to estimate the energy needed to complete the trip on a road that one is not familiar with; withthe elevation information of Google Maps the Tesla Navigation should be able to calculate estimated energy needed at a recommended average speed to reach the destination with realtime adjustment based on actual consumption (impacted by road and wheather conditions.)

40 kms is a safe margin in the end, only achieved by driving slowly. If I had driven at 110-115 kms/hr I may not have reached Urmond. In addition 40kms margin at Typical Range may be cutting it a bit short in the event of unforeseen circumstances.
I am not complaining and am of the opinion that the S85 is a grat car; I would not want to swap it for a BMW or Mercedes, but still I believe that Tesal should - when planning SCs on a route- take into account more the wheather conditions that may make it challenging to reach the next SC without dropping speed below 100kms/hr.
 
Ik ben bezig met de wintersport planning, eerste vakantie met de tesla, in princiepe gaat alles via suc. Maar voor plan B een type 3 kabel geregeld en nu laadpalen aan het zoeken nu zie ik dat een hoop gratis laadpalen in frankrijk geactiveerd moeten worden met een sms, iemand daar ervaring mee? Of kan je in het meestal aangrenzende winkelcentrum om een laadpas vragen oid. Ik ben ook al bezig de kiWhi pas aan te vragen.
geplande route tinte- heerlen, daar range charge bij mijn schoonouders. Heerlen - metz. In metz 20 min dan door naar nancy daar weer genoeg laden tot nuits saint george. Nuits saint george - macon, macon - chambery, chambery - morzine. Ben van plan om alle superchargers aan te doen, ook al is de afstand dusdanig dat er een overgeslagen kan worden. Dit ivm de hogere laadsnelheid bij legere accu en de mogelijk hogere gemiddelde snelheid die je kan aanhouden. Ik reken met 250 wh km gem, plus paar km reserve met behulp van hoogte app mooi tabelletje in mekaar aan het zetten. Enige vervelende stuk is dan heerlen metz, 300 km. Zie ik iets over het hoofd?
 
Ik ben bezig met de wintersport planning, eerste vakantie met de tesla, in princiepe gaat alles via suc. Maar voor plan B een type 3 kabel geregeld en nu laadpalen aan het zoeken nu zie ik dat een hoop gratis laadpalen in frankrijk geactiveerd moeten worden met een sms, iemand daar ervaring mee? Of kan je in het meestal aangrenzende winkelcentrum om een laadpas vragen oid. Ik ben ook al bezig de kiWhi pas aan te vragen.
geplande route tinte- heerlen, daar range charge bij mijn schoonouders. Heerlen - metz. In metz 20 min dan door naar nancy daar weer genoeg laden tot nuits saint george. Nuits saint george - macon, macon - chambery, chambery - morzine. Ben van plan om alle superchargers aan te doen, ook al is de afstand dusdanig dat er een overgeslagen kan worden. Dit ivm de hogere laadsnelheid bij legere accu en de mogelijk hogere gemiddelde snelheid die je kan aanhouden. Ik reken met 250 wh km gem, plus paar km reserve met behulp van hoogte app mooi tabelletje in mekaar aan het zetten. Enige vervelende stuk is dan heerlen metz, 300 km. Zie ik iets over het hoofd?
Heb je goed gezien. Maar waarom niet bij de SuC in Urmond laden ipv bij je ouders. Zal veel sneller gaan. En ik zou het erg rustig aan doen naar Metz. Heb ik met de kerst gehaald met 3km over..
 
Ik ga de avond ervoor naar heerlen, dan vroeg in de ochtend verder, voordat de rest van nederland bij de suc's in frankrijk aankomt.

Ik weet niet wanneer je vakantie gepland is, maar als het over een week of twee of later is dan zou ik goed kijken of de SuC in Duitsland bij Waldlaubersheim (233 km van Urmond) al actief is.

Dan kun je via die route rijden en heb je niets meer te maken met de franse SuC's met twee stalls en kun je, ook zonder peage , via Duitsland en Zwitserland rijden. Lijkt me wat relaxter maar dan moet hij er natuurlijk wel op tijd zijn.