Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
wederom een hele grote thread (233 pagina's :confused:), genoeg info zou je zeggen.

Michelin en Nokian 19 inch winterbandjes zijn populair lees ik in de laatste 10 pagina's.

iemand ervaringen met 21 inch winterbanden?

tevens de vraag wat nu precies de geleverde bandenmaat is voor standaard 21inch, dit heb ik ergens in het forum kunnen vinden:
voor: 245/335/R21 96W
achter: 264/335/R21 96W
is dat correct?
 
Hoe ernstig is een te hoge bandenspanning?
Vandaag de bandjes weer eens opgepompt, één van de banden gaf een wat lage spanning aan.

Voor het eerst een bezoekje gebracht aan een slimme bandenpomp, bij de tankstations kom ik niet meer zo heel vaak;).
N.a.v. een post hier ergens dat winterbanden best iets meer mogen hebben de spanning ingesteld op 3.3 bar. Het apparaat maakte daar, na het beantwoorden van wat vragen, 3.4 bar van. Alle bandjes nagelopen en, volgens het apparaat, de banden van 2.7 naar 3.4 bar gebracht.

TPMS meldt nu (warm) echter een spanning van 3.7 bar (voorheen 3.0/3.1). Is dat zodanig teveel dat ik er beter wat lucht kan uitlaten of kan ik TPMS met een korreltje zout nemen en het prima zo laten? Betreft trouwens 19" winterbanden.

Thanks
 
Hoe ernstig is een te hoge bandenspanning?
Vandaag de bandjes weer eens opgepompt, één van de banden gaf een wat lage spanning aan.

Voor het eerst een bezoekje gebracht aan een slimme bandenpomp, bij de tankstations kom ik niet meer zo heel vaak;).
N.a.v. een post hier ergens dat winterbanden best iets meer mogen hebben de spanning ingesteld op 3.3 bar. Het apparaat maakte daar, na het beantwoorden van wat vragen, 3.4 bar van. Alle bandjes nagelopen en, volgens het apparaat, de banden van 2.7 naar 3.4 bar gebracht.

TPMS meldt nu (warm) echter een spanning van 3.7 bar (voorheen 3.0/3.1). Is dat zodanig teveel dat ik er beter wat lucht kan uitlaten of kan ik TPMS met een korreltje zout nemen en het prima zo laten? Betreft trouwens 19" winterbanden.

Thanks
Het is een fabel dat winterbanden harder opgepompt moeten worden. Het doet je banden - vooral in het midden van het loopvlak - meer slijten dan aan de randen. Een winterband moet gewoon op 2.9 tot 3.1 worden opgepompt. Dan blijft de band voldoende soepel en heeft ook de beste wegligging.
 
Voor hen die minder theoretisch en meer empirisch zijn ingesteld, is er de ‘krijtjes-test’.
Breng met een wit (wasco)krijtje dwars op de rijrichting een dikke streep van een centimeter breed ofzo aan op het loopvlak van elke band.
Rij een paar blokjes rond, met evenveel linker- als rechterbochten.
Kijk dan waar de streep het meeste is weggesleten; het streven is een gelijkmatig slijtpatroon.
Meeste slijtage in het midden: te hoge druk
Meeste slijtage aan de zijkant: te lage druk.
 
  • Helpful
Reactions: sweep
wat vinden we van de nieuwe 21" Sonic carbon twin turbine wielen? deze vervangen de 21" turbine.

upload_2018-1-19_8-21-7.png
 
De kleur vind ik wel mooi. Maar qua design niet heel spannend ten opzichte van wat Tesla heeft en had. Die afdekkap voor de wielbouten mogen ze van mij ook in de doos laten. ;) De prijs, met de huidige USD koers, valt me nog best mee (als het inclusief sensoren en banden is)