Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Voor een winterset banden op mijn model S zit ik ivm de esthetiek toch te denken aan 21 inch velgen. De set die ik nu heb is ook 21” (zomer). Ik besef me dat je met 21” inlevert op comfort en op verbruik. Dat lees ik hier overal ook terug op het forum. Nou vraag ik me af, is er wat betreft de juiste en optimale werking van winterbanden (veiligheid ivm grip) een reden om dan toch niet voor 21” te kiezen. Lever ik in op veiligheid met een 21” set? Ik zelf heb er echt te weinig verstand van om hier een veilige keuze in te kunnen maken. Neig nu puur naar esthetiek.

De experts zullen zeggen dat de smallere band veiliger is in de winter. De vraag daarbij is voor mij, vanaf welke mate van winterse omstandigheid is de 19” met smallere band veiliger. Echte gladheid / sneeuw.... wanneer je met verstand de weg op gaat denk ik dat de 21” het prima doet in de Nederlandse winter.

Mijn keuze is ook de 21” met een set Vredenstein banden.. gewoon mooi....

View media item 117527
 
  • Like
Reactions: Zefla
Voor een winterset banden op mijn model S zit ik ivm de esthetiek toch te denken aan 21 inch velgen. De set die ik nu heb is ook 21” (zomer). Ik besef me dat je met 21” inlevert op comfort en op verbruik. Dat lees ik hier overal ook terug op het forum. Nou vraag ik me af, is er wat betreft de juiste en optimale werking van winterbanden (veiligheid ivm grip) een reden om dan toch niet voor 21” te kiezen. Lever ik in op veiligheid met een 21” set? Ik zelf heb er echt te weinig verstand van om hier een veilige keuze in te kunnen maken. Neig nu puur naar esthetiek.
Zo lang de profieldiepte van een 21" winterband 4 mm of meer bedraagt is er qua veiligheid geen reden om 't niet te doen.
Het is wel een stuk duurder om een set 21" velgen te voorzien van winterbanden. Om die reden monteren veel Model S rijders, waaronder ik zelf, 19" velgen met de daarbij passende winterbanden.
 
  • Like
Reactions: Zefla
Zo lang de profieldiepte van een 21" winterband 4 mm of meer bedraagt is er qua veiligheid geen reden om 't niet te doen.
Het is wel een stuk duurder om een set 21" velgen te voorzien van winterbanden. Om die reden monteren veel Model S rijders, waaronder ik zelf, 19" velgen met de daarbij passende winterbanden.

Ik weet (nog) niet hoe het zit bij Model S/X, maar mijn BMW heeft 19” in de winter nodig omdat anders de kettingen niet passen in de wielkast, en de velgen zelf te beschermen (de ketting zit bij grotere velgen op de velg en kan hem beschadigen).

Als je nooit kettingen denkt nodig te hebben maakt dat natuurlijk niet uit.
 
  • Like
Reactions: Zefla
Vraagje ivm slijtage van de banden.

Ik en mijn collega zijn sinds eind maart 2016 de trotse bezitters van een Model S, beide met 21" velgen voor zomer en 19" voor de winter. Allemaal voorzien van de standard banden aangeboden door Tesla.
Ik heb 3 weken geleden mijn winterbanden terug laten plaatsen (trip naar Oostenrijk) en mijn collega gisteren.

Bij mijn collega gisteren wisten ze te melden dat zijn zomerbanden versleten waren.
Op 3 banden was er nog iets meer dan 3 mm, maar de rechterachterband had slechts 1,6 mm over.
Hoe kan het dat 1 band zoveel meer verslijt?

Hij heeft met de zomerbanden in totaal 21873 km gereden.


Maar nu komt het. Ik heb met exact dezelfde banden maar liefst 39378 km gereden en heb nog geen melding gekregen van Tesla dat mijn banden ook versleten zijn. En ik controleer dit zelf ook regelmatig en laatste keer dat ik dit gechecked heb was er nog profiel genoeg.
Zelfs al zijn ze nu versleten.

Ik 39.378 km, mijn collega 21.873 km. Ik rijd dus dubbel zo lang met dezelfde banden.
Enig verschil is dat ik veel meer autostrade rijdt, maar het verschil is toch gigantisch ... ?
 
Vraagje ivm slijtage van de banden.

Ik en mijn collega zijn sinds eind maart 2016 de trotse bezitters van een Model S, beide met 21" velgen voor zomer en 19" voor de winter. Allemaal voorzien van de standard banden aangeboden door Tesla.
Ik heb 3 weken geleden mijn winterbanden terug laten plaatsen (trip naar Oostenrijk) en mijn collega gisteren.

Bij mijn collega gisteren wisten ze te melden dat zijn zomerbanden versleten waren.
Op 3 banden was er nog iets meer dan 3 mm, maar de rechterachterband had slechts 1,6 mm over.
Hoe kan het dat 1 band zoveel meer verslijt?

Hij heeft met de zomerbanden in totaal 21873 km gereden.

Maar nu komt het. Ik heb met exact dezelfde banden maar liefst 39378 km gereden en heb nog geen melding gekregen van Tesla dat mijn banden ook versleten zijn. En ik controleer dit zelf ook regelmatig en laatste keer dat ik dit gechecked heb was er nog profiel genoeg.
Zelfs al zijn ze nu versleten.

Ik 39.378 km, mijn collega 21.873 km. Ik rijd dus dubbel zo lang met dezelfde banden.
Enig verschil is dat ik veel meer autostrade rijdt, maar het verschil is toch gigantisch ... ?

Er zijn Model S rijders die maar net 10.000 km halen en er zijn rijders die 60.000 km met een set banden doen. Mits de uitlijning OK is is dit puur te wijten aan de rijstijl. Degenen die in 10.000 km een set banden verslijten hebben vrijwel altijd ook een hoog verbruik, voor een Model S rond 260 Wh/km, degenen die 60.000 km met een set banden doen zitten rond of zelfs onder 200 Wh/km.
 
Er zijn Model S rijders die maar net 10.000 km halen en er zijn rijders die 60.000 km met een set banden doen. Mits de uitlijning OK is is dit puur te wijten aan de rijstijl. Degenen die in 10.000 km een set banden verslijten hebben vrijwel altijd ook een hoog verbruik, voor een Model S rond 260 Wh/km, degenen die 60.000 km met een set banden doen zitten rond of zelfs onder 200 Wh/km.

Ik heb een gemiddeld verbruik rond de 200, met een p85 (niet d) en ik kom toch echt niet veel verder dan 25.000km met mijn achterbanden.
 
Die 'P', daar zit 't hem in ;)
Ik denk dat het gemiddelde wel tussen 25.000 en 30.000 km zal liggen.
Tja, een P met een gemiddeld verbruik rond de 200 Wh/km is kapitaalvernietiging; zonde van de P!
Ik moest bij mijn eerste MS, een P85, mijn achterbanden na 8.000 km vervangen.......
Ik vraag me af waarom een P aan te schaffen en dan vervolgens over bandenslijtage te reclameren......
 
Tja, een P met een gemiddeld verbruik rond de 200 Wh/km is kapitaalvernietiging; zonde van de P!
Ik moest bij mijn eerste MS, een P85, mijn achterbanden na 8.000 km vervangen.......
Ik vraag me af waarom een P aan te schaffen en dan vervolgens over bandenslijtage te reclameren......
Volgens mij heb je me verder niet horen klagen over de bandenslijtage. Ik bedacht mezelf dat ik niet helemaal goed gerekend heb. Met 50k km, en 2 nieuwe setjes achterbanden, en de 3e in aantocht, heb ik er nu dus 3 versleten. Dus dan zit ik net boven de 16k km per setje.

En op 200 W/h uitkomen, wil niet zeggen dat ik de "P" niet gebruik. Maar veel km's is file rijden met weinig mogelijkheden om door te trekken, met een laag verbruik tot gevolg.
 
Ik heb er ook Nokian's op liggen, maar blijkbaar niet helemaal hetzelfde type. Op advies uit het forum heb ik deze aangeschaft. Op de nota staat Nokian WR A4 245/45 R19 102V XL. Ik ben hier super tevreden over. Goede prijs (<€ 190,- per band) en ze zijn stil, zuinig en hebben prima grip. Kan me dus niet veel voorstellen van hetgeen je hier meldt.
Billy,

kan je aangeven WAAR je deze banden aan deze prijs gevonden hebt ?
 
Wat is jullie ervaring met de staggered setup als het gaat om rijgedrag en eventueel ook range?

Gisteren heb ik mijn 2e Tesla, een nieuwe 75D bestelt. Afgelopen 4 jaar heb ik een 85 met 19" gereden, waarbij ik me altijd wat heb gestoord aan de ruime wielkasten. Voor de nieuwe Tesla ben ik voornemens de 20 inch Sportline Turbine velgen te kopen, maar twijfel nog over de staggered setup. Optisch vind ik dit erg mooi, zeker omdat de wielkasten van de Tesla al zo ruim zijn, maar twijfel nog over rijgedrag of eventuele andere onbekende bijkomstigheden. De 20" lijken me een mooie balans tussen de normale 19" en de kwetsbare en range beperkende 21" van Tesla

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met een dergelijke setup.