Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
hebben jullie ook dat het tpms systeem 0,3 bar lager aangeeft dan de dan de druk waarmee je de band oppompt? Of is mijn metertje niet goed (doe het thuis zelf met de compressor)
Komt toch aardig overeen met mijn losse meter (was destijds met 25 euro de beste kwaliteit bij de lokale autoservice zaak :)). Dis volgens mij kan je best de TPMS waardes vertrouwen. Maar nameten is natuurlijk altijd goed.
 
kogel is door de kerk.
Ga mijn P85 + vervangen voor een 75D
heb een 20 inch breed-set Vossen CVT met vrijwel nieuwe winterbanden, 9 inch voor met 245 Vredestein en achter 10,5 inch met 285 Michelins ca 6000 km
iets gebruikers sporen maar verder prachtige velgen.
Ik overweeg deze set compleet te verkopen aan de liefhebber PMTS sensoren voor een classic.
liefhebber?
 

Attachments

  • d092c1d3-ca4c-4924-b66e-25a1e4002143.jpg
    d092c1d3-ca4c-4924-b66e-25a1e4002143.jpg
    166.7 KB · Views: 77
  • a7a9621b-82d0-4211-8ee5-728f5ed51cba.jpg
    a7a9621b-82d0-4211-8ee5-728f5ed51cba.jpg
    195.1 KB · Views: 68
Wie kan mij van advies voorzien: mijn MS75D wordt afgeleverd met de standaard 19" velgen. Eigenlijk wil ik de auto op 20" of 21" zetten, ik overweeg zelfs een breedset. De 19" wil ik gebruiken voor de winter(banden).
Ik twijfel of ik de standaardbanden tot de winter rijd (zal zo'n 20K km zijn) en dan bewaar totdat ik de auto over 5 jaar inruil, vervolgens 19" winterbanden monteer en volgend voorjaar voor de 20" of 21" ga kijken.

Iemand een advies?
 
Wie kan mij van advies voorzien: mijn MS75D wordt afgeleverd met de standaard 19" velgen. Eigenlijk wil ik de auto op 20" of 21" zetten, ik overweeg zelfs een breedset. De 19" wil ik gebruiken voor de winter(banden).
Ik twijfel of ik de standaardbanden tot de winter rijd (zal zo'n 20K km zijn) en dan bewaar totdat ik de auto over 5 jaar inruil, vervolgens 19" winterbanden monteer en volgend voorjaar voor de 20" of 21" ga kijken.

Iemand een advies?
Zet je Tesla meteen op 20 of 21 inch(eventueel set hierboven aangeboden+Nieuwe TP) en verkoop je 19 inch banden los. Die ben je vrij snel kwijt op dit forum. En van de zomer ergens goedkoop winterbanden kopen en monteren.
 
Lentekriebels....

Nu het voorjaar er weer aankomt, zullen de winterbandrijders binnenkort hun schoeisel van de Tesla gaan omwisselen. Speciaal aan degenen met een Model X die aparte velgensets voor de zomer en winter hebben, waarbij de winterset op 20" staat en de zomer op 22", de volgende vraag:
Wat is jullie praktijkervaring met een maatje grotere velgen in de zomer. Het verbruik zal wel iets omhoog gaan, maar merken jullie nog wat op het gebied van comfort, ervan uitgaande dat 22" iets stuggere banden hebben. Zijn er nog andere praktische verschillen tussen 20" en 22" velgen?

Dit omdat ik een niet nader te noemen velgenzaak in Nijkerk heb benaderd en zij kwamen ook met de optie om naar 22" te gaan, ook omdat in 20" het merk wat ik graag erop wilde hebben nogal aan het minimum zat qua draaglast voor een Model X. Iemand toevallig een tabelletje met het draagvermogen van de velgen voor een Model X?

Ideeën, tips en suggesties zijn welkom :)
 
Lentekriebels....

Nu het voorjaar er weer aankomt, zullen de winterbandrijders binnenkort hun schoeisel van de Tesla gaan omwisselen. Speciaal aan degenen met een Model X die aparte velgensets voor de zomer en winter hebben, waarbij de winterset op 20" staat en de zomer op 22", de volgende vraag:
Wat is jullie praktijkervaring met een maatje grotere velgen in de zomer. Het verbruik zal wel iets omhoog gaan, maar merken jullie nog wat op het gebied van comfort, ervan uitgaande dat 22" iets stuggere banden hebben. Zijn er nog andere praktische verschillen tussen 20" en 22" velgen?

Dit omdat ik een niet nader te noemen velgenzaak in Nijkerk heb benaderd en zij kwamen ook met de optie om naar 22" te gaan, ook omdat in 20" het merk wat ik graag erop wilde hebben nogal aan het minimum zat qua draaglast voor een Model X. Iemand toevallig een tabelletje met het draagvermogen van de velgen voor een Model X?

Ideeën, tips en suggesties zijn welkom :)

Je gaat enkele negatieve effecten waarnemen. Allereerst zal je verbruik zo'n 7 tot 10% toenemen. Vervolgens ga je 'genieten' van meer bandenlawaai. Ook zul je merken dat 22" banden een stuk sneller slijten dan 20" banden. Dan zul je ook eerder je velgen op stoepranden kapot rijden in vergelijking met 20". Een laatste nadeel is dat 22" meer hinder heeft van spoorvorming. Tenslotte moet je voor 22" banden dieper in de portemonnee wroeten.

Er zijn twee voordelen. De 22" velgen en banden laten de auto flink strakker sturen. Als je hier gevoelig voor bent is dit een belangrijk argument. De auto wordt op 22" velgen minder springerig op oneffenheden, demping in banden ontbreekt, en dus wordt de demping van de luchtvering eerder aangesproken. Een belangrijk voordeel is ook het uiterlijk. Ik vind een S op 21" en een X op 22" zeer veel fraaier.

Zuiver praktisch is er geen enkele reden voor 22" velgen, eigenlijk alleen maar nadelen. Uiteindelijk is je persoonlijke voorkeur doorslaggevend. Je hebt nu in elk geval de argumenten voor een persoonlijke afweging ;)
 
  • Like
Reactions: Faiz71 and FVO
Thanks @Wim S. Heldere uitleg. Even een nachtje over slapen of ik de nadelen de moeite waard vind. Anders toch op zoek naar 20” die stevig genoeg zijn om het gewicht van de Model X te kunnen dragen.
Ik zag bij dat bedrijf dat ze ook 21” kunnen leveren voor de Model X. Deze maat wordt echter niet geleverd door Tesla, maar schijnbaar werkt het wel. Gezien het verschil tussen de 20” en 22” een mooi compromis lijkt me, of...........
 
Houd er wel rekening mee dat Tesla “moeilijk” doet als je geen originele velgen hebt. Ik heb niet originele 20” onder mijn S en had een lage bandenspanning. Was bij SeC Amsterdam en ze wilden de banden niet eens oppompen. Laat staan als er echt wat is waardoor de auto niet goed rijdt.
Ik neem nu 21” af fabriek, heb geen zin in gezeur. (Op mijn nieuwe model S).