Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Het schijnt dat 's winters in Nederland maar 20% met winterbanden rijdt.
Dan kan je zelf op winterbanden rijden en/of heel voorzichtig doen, het gevaar ligt vaak bij de anderen.

Ik kan me een aantal voorvallen herinneren waarbij ik bijna van achteren werd aangereden door auto's die niet tijdig voor rood konden stoppen.
Door de achteruitkijkspiegel goed in de gaten houden en zelf een stukje vooruit (door rood) te rijden kon ik dit dan voorkomen.
 
Typisch dat je dat voorbeeld noemt. Ik heb nooit behoefte aan winterbanden gehad tot ik een bmw 320d ging rijden. Door de combi van motor voorin (gewicht) en achterwielaandrijving kwam ik ineens de lichtste helling niet meer op als er sneeuw lag.
Mijn carport ligt verdiept. Winterbanden zijn bij mij daarom gewoon bittere noodzaak. Zonder was ik met deze sneeuw niet weggekomen..:wink:
 
Het "7 graden" omslagpunt blijkt overigens ook marketingpraat. Uit serieus bandenonderzoek blijkt dat een zomerband ook onder deze temperatuur beter presteert bij droog en nat weer dan een winterband. Enkel bij winterse omstandigheden (met name sneeuw) zijn de prestaties van een winterband (veel) beter.
 
Wij zijn dit weekend in de Ardennen - Buurt van Hoge Venen - Ligt toch 15-20cm sneeuw - Eerste maal met de Tesla op Pirelli Scottizero - Voortreffelijke wegligging - En zoals aangegeven is aangepast rijgedrag een van de belangrijkste elementen. Ook al zie je er hier die blijkbaar enkel hun gaspedaal kennen en dan ook langs alles kanten slippen.

IMG_0915.jpeg
 
Het "7 graden" omslagpunt blijkt overigens ook marketingpraat. Uit serieus bandenonderzoek blijkt dat een zomerband ook onder deze temperatuur beter presteert bij droog en nat weer dan een winterband. Enkel bij winterse omstandigheden (met name sneeuw) zijn de prestaties van een winterband (veel) beter.

Het ligt iets genuanceerder. Banden bevatten een steeds groter aandeel silica en dat maakt de band iets minder gevoelig voor lage temperaturen. Daardoor schuift het omslagpunt naar beneden. Die 7 graden is gebaseerd op oudere banden. Dat neemt niet weg dat banden met een zachtere compound (winterbanden) bij lagere temperaturen meer grip geven.
 
Ik heb het verschil tussen zomer en winterbanden op een slipcursus bij een graad of 8 Celsius mogen ondervinden. Mijn auto had nieuwe winterbanden, een collega had redelijk nieuwe zomerbanden, een andere collega had afgereden zomerbanden. Ik heb aan de slipcursus geen enkel plezier beleefd (stond bij elke proef ruim op tijd stil, geen pilonneke geraakt, hoe nat de baan ook werd gemaakt). Mijn collega met goede zomerbanden had ietsje meer moeite maar niet echt veel, en mijn derde collega had de tijd van z'n leven :).

Met name remweg en weggedrag i.c.m. ABS scheelden heel veel, bijv. remproef op afdalende helling scheelde al gauw 80(!) meter tussen de afgereden zomerbanden en de winterbanden (en een meter of 8 verschil tussen nieuwe zomer en winterband, in het voordeel van de winterband).
Dit was overigens in Luxemburg, waar ze ook hellingen en kuipbochten in het parcours hebben (geen flauw omgebouwd parkeerterrein).

Dus mijn ervaring is dat winterbanden op nat wegdek beter presteren dan zomerbanden, met name bij remmen.
 
Zojuist met Tesla Arnhem gebeld hoe het stond met mijn 19" wintervelgen + banden, wanneer die set klaar was. Het antwoord: "niet" en ze komen ook niet op korte termijn. Het advies was te gaan zoeken naar alternatieven... ze zouden wel een oogje toeknijpen bij evt. problemen... :scared:

Ik blijf het liefst origineel rijden ivm trilling e.d. Heeft iemand nog originele 19" velgen met evt winterbanden te koop?
 
Zojuist met Tesla Arnhem gebeld hoe het stond met mijn 19" wintervelgen + banden, wanneer die set klaar was. Het antwoord: "niet" en ze komen ook niet op korte termijn. Het advies was te gaan zoeken naar alternatieven... ze zouden wel een oogje toeknijpen bij evt. problemen... :scared:

Ik blijf het liefst origineel rijden ivm trilling e.d. Heeft iemand nog originele 19" velgen met evt winterbanden te koop?

21" hebben ze wel, gewoon die doen joh.. Staat nog fraai ook!
 
21" hebben ze wel, gewoon die doen joh.. Staat nog fraai ook!

Ik heb de brocks gekocht voor mijn winterbanden. Nadeel van deze velgen is wel dat het vuil erg gemakkelijk tussen de "spaken" blijft zitten. Ook de matheid van de velg die ik eerst juist mooi vond, is nu wat storend; het ziet er nogal afgeragd uit .
Ik zal blij zijn als ik in april voor het eerst glimmende 21 inch velgen erop kan zetten .
 
gisteren kreeg ik zoals gewoonlijk de melding: sensoren hebben onderhoud nodig (er zitten immers geen sensoren op mijn wilterbanden set)
maar nu kwam er een tweede foutmelding bij " bandendruk te laag".
vandaag zag ik dat de voorst band nogal plat stond en na controle bleek hij maar de halve druk meer te hebben. Zitten er dan nog andere sensoren die dit kunnen waarnemen?
 
Enigszins gerelateerd: ik vroeg me af hoe een vierwiel aangedreven auto de afgelegde km's kan meten. Met uitgeschakeld traction control heb je eenvoudig slippende wielen. Op basis van wielrotaties hebben wilde rijders dan teveel km's op de teller. Gps lijkt me niet nauwkeurig genoeg. Hoe dan?
 
Interessante kwestie.
Als ik het 'from scratch' zou moeten bedenken, kwam ik met de omwentelingen van het langzaamst draaiende wiel. En dan geijkt m.b.v. de GPS over een langere afstand (mijn Becker Cascade navigatie kon dat jaren geleden al).

In de praktijk zal het wel gewoon iets met de omwentelingen van een willekeurig wiel of as zijn. Hebben die 'wilde' rijders maar een beetje meer gereden dan in werkelijkheid afgelegd. Boeien...
 
Enigszins gerelateerd: ik vroeg me af hoe een vierwiel aangedreven auto de afgelegde km's kan meten. Met uitgeschakeld traction control heb je eenvoudig slippende wielen. Op basis van wielrotaties hebben wilde rijders dan teveel km's op de teller. Gps lijkt me niet nauwkeurig genoeg. Hoe dan?
Dat compenseren die wilde rijders dan maar door ook heel veel met geblokkeerde wielen te remmen :-D