Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Moet je nog wel monteren, balanceren en uitlijnen bij rekenen wat Tesla altijd doet.

Check, ik zou voorzichtig zijn en bij Tesla's SeC je banden laten monteren, spreek uit ervaring. Afgelopen jaar tweemaal zeer goede ervaring met nieuwe banden en bandenwissel (ook extern), ze weten begrijpelijkerwijs veel meer over de auto en de juiste balancering en dergelijke bij Tesla dan externe partijen wat je absoluut veel onnodige ergernis gaat besparen.
 
Ja eens hoor. Had daarom ook niet verder gezocht. Al is het uitlijnen (als dat het is) nog niet helemaal goed. Bij rechtuit rijden staat het stuur nog wat gedraaid. Eigenlijk gek dat ze dat zelf niet hebben opgemerkt toen de auto terug werd gereden.

Dat hebben ze vast wel gemerkt, maar ze kunnen het niet veranderen. Het is óf het stuur bij rechtuit rijden zuiver verticaal en wat naar rechts trekken, óf de auto rijdt goed rechtuit en dan staat de verticale spijl van het stuur wat naar links. Ik ben vijf keer voor dit probleem naar SeC A'dam geweest. En nu is het maximaal haalbare compromis bereikt. Mijn stuur staat iets naar links en de auto trekt nog een heel klein beetje naar rechts.
Het stuur kan er volgens informatie van SeC niet afgehaald worden om deze op een iets andere plaats terug te zetten.
 
Dat hebben ze vast wel gemerkt, maar ze kunnen het niet veranderen. Het is óf het stuur bij rechtuit rijden zuiver verticaal en wat naar rechts trekken, óf de auto rijdt goed rechtuit en dan staat de verticale spijl van het stuur wat naar links. Ik ben vijf keer voor dit probleem naar SeC A'dam geweest. En nu is het maximaal haalbare compromis bereikt. Mijn stuur staat iets naar links en de auto trekt nog een heel klein beetje naar rechts.
Het stuur kan er volgens informatie van SeC niet afgehaald worden om deze op een iets andere plaats terug te zetten.

Dank je. Heb al wel gemerkt dat als je er op gaat letten het best irritant is; ga ze denk ik toch een poging laten wagen nog. You never know.
 
Check, ik zou voorzichtig zijn en bij Tesla's SeC je banden laten monteren, spreek uit ervaring. Afgelopen jaar tweemaal zeer goede ervaring met nieuwe banden en bandenwissel (ook extern), ze weten begrijpelijkerwijs veel meer over de auto en de juiste balancering en dergelijke bij Tesla dan externe partijen wat je absoluut veel onnodige ergernis gaat besparen.

Balanceren van wielen kunnen ze bij de kwikfit waarschijnlijk beter dan bij Tesla, dat heeft niets met de model S te maken. Uitlijnen is wellicht een ander verhaal.
Monteren en balanceren van een bandenset kost overigens maar een paar tientjes.
 
Klopt. Ik betaal zelfs maar 50,00 incl. BTW bij de bandenspecialist voor uitlijning.
En dan is het wel goed, waar het SeC voor ruim het drievoudige bedrag faalde.
(Te lui om weer terug naar het SeC te gaan, reclameren enzo; heb het gewoon door de ervaringsdeskundigen laten fixen.)
 
Ik ken het 'smoesje' niet.
Maar het is inderdaad precies tegenovergesteld; de specialist kan het wel en Tesla niet. (Bij mij dan.)
Op mijn verzoek is de uitlijning - binnen de specificaties - afgesteld op minder rijweerstand. Hielp een procent of 5.
Rene de Vries heeft hetzelfde laten doen bij dezelfde specialist. Was ook tevreden, maar zijn ervaring met toegenomen zuinigheid hoorde ik niet.
 
Dus het smoesje dat alleen Tesla dit zelf kan op air suspension auto's klopt niet?
Dit zal wel net zo zijn als bij hydropneumatische Citroëns, je moet de auto op de juiste rijhoogte hebben tijdens het meten, want het camber verandert naar gelang de rijhoogte. Als de rijhoogte niet correct is (en de uitlijnert moet dat dus nameten - zijn die cijfers bekend?) dan moet die eerst correct ingesteld worden, en ik denk dat Tesla dat via hun diagnostische apparatuur doet. Maar er zal vast ook wel iets te stellen zijn aan de sensor die de hoogte van de auto opneemt (torsiestangverdraaiingshoek?).
Dus er komt wel wat specifieke kennis bij kijken, maar als de rijhoogte verder correct is dan kan een zichzelf respecterende banden/uitlijningsspecalist met de juiste apparatuur en gegevens het ook lijkt me.
 
Die rijhoogte lijkt me een inputparameter van de door Tesla en mijn specialist gebruikte Hunter apparatuur. De auto moet op 'Standard' staan tijdens het afstellen en je moet achter het stuur zitten voor de juiste gewichtsverdeling.
 
Ik ken het 'smoesje' niet.
Maar het is inderdaad precies tegenovergesteld; de specialist kan het wel en Tesla niet. (Bij mij dan.)
Op mijn verzoek is de uitlijning - binnen de specificaties - afgesteld op minder rijweerstand. Hielp een procent of 5.
Rene de Vries heeft hetzelfde laten doen bij dezelfde specialist. Was ook tevreden, maar zijn ervaring met toegenomen zuinigheid hoorde ik niet.

Mooi, kun je dat adres svp met ons delen?
 
Ik ken het 'smoesje' niet.
Maar het is inderdaad precies tegenovergesteld; de specialist kan het wel en Tesla niet. (Bij mij dan.)
Op mijn verzoek is de uitlijning - binnen de specificaties - afgesteld op minder rijweerstand. Hielp een procent of 5.
Rene de Vries heeft hetzelfde laten doen bij dezelfde specialist. Was ook tevreden, maar zijn ervaring met toegenomen zuinigheid hoorde ik niet.

Yep,, ook zeer tevreden. Was eerst geschrokken van het meerverbruik van de winterbanden, maar naar nu blikt heb je met nieuwe banden de eerste 1000 km zo'n 10% meer verbruik. JC Staubel meldde dit recent in een of andere presentatie.

En Ron van Empel in Tiel is zeer aan te bevelen. Vakman!
 
Mij is door SeC aangegeven dat bij het wisselen van 19" winter naar 21" zomer op de P85+ de zaak opnieuw uitgelijnd moet worden, en dat andere parijen dat niet kunnen. Nou wil ik niet klagen over de inzet van Tesla en het beschikbaar stellen van een leenauto, maar afgelopen vrijdag is voor de vierde keer de auto uitlgelijnd vanwege de wisseling van zomer naar winter.
Ik heb het liever in één keer goed. Tesla heeft met bij de aankoop van de auto aangegeven dat een wisseling 1,2 uur gaat kosten. Dat zal dan wel € 150,- zijn. Anders nnar Tiel ;-)