Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ziet er inderdaad knap uit.

Hoe goed blijft die plastidip nu zitten? Eén tikje en bladert het eraf, of kan het toch wat meer hebben?

Ik heb de testvelg vol modder gesmeten en enkele dagen en nachten buiten laten liggen. eigenlijk lijkt er niet echt iets aan te hechten. Alles spuit je er gewoon af. Alleen krijg je vlekken van natte plekken, maar als alles droog is zie je er niets meer van.
 
de andere 3 velgen zijn ook gedipt. 5 spuitbussen is net genoeg voor 4 velgen.
20150210_181326.jpg


nog een plastidiptip:
Als je binnen gaat dippen omdat het in de garage te koud is,(het moest 20° zijn) zorg er dan voor dat je de ramen en alles in de omgeving goed af plakt:redface:

20150210_180551.jpg
 
  • Funny
Reactions: shthpnz
de andere 3 velgen zijn ook gedipt. 5 spuitbussen is net genoeg voor 4 velgen.


nog een plastidiptip:
Als je binnen gaat dippen omdat het in de garage te koud is,(het moest 20° zijn) zorg er dan voor dat je de ramen en alles in de omgeving goed af plakt:redface:
Ziet er netjes uit Frank (de wielen dan :smile:)! Ben benieuwd hoe dit zich straks houdt als je ze er weer onder hebt zitten na de winter ...
 
Dat ziet er prima uit! Ik ben erg benieuwd hoe het er uit ziet wanneer de velgen er weer onder zitten. Hoe werkt dat plastidippen eigenlijk? Is het gewoon een soort van 'dikke verf'?

op zich niet echt dik. maar je moet toch 3 a 4 lagen leggen. In zoveel mogelijk verschillende richtingen spuiten en heel veel schudden met de spuitbus. het ziet er niet uit als je bezig bent, maar het droogd proper op. Ik had er een pistoolgreep bij gekocht om op de spuitbus te plaasten. gelukkig maar, of ik had er een verlamde wijsvinger aan over gehouden
 
let inderdaad op de temperatuur. Ik heb het ooit geprobeerd toen het <10 graden was buiten, en dan krijg je grote druppels en droogt het niet mooi op:
IMG_0392.JPG

Gelukkig ging het er eenvoudig weer vanaf:
IMG_0396.JPG


(excuus voor 90 graden foto's, ik voel me op de mac altijd zoals mijn moeder achter de pc...)
 
En nulwoning, hoe bevallen de Hankooks?

Even gewacht op droog weer. Vergeleken met standaard 19" alle seizoenen banden.
Banden doen het goed bij droog en nat weer. Kan vermogen van standaard S kwijt op wegdek bij droog weer. Slechter bij sneeuw of ijs maar de alle seizoenen banden waren ook niet best.
Verbruik lijkt iets minder 3,3 bar druk.
Geluid hetzelfde maar blijft er afhankelijk van soort wegdek.
Slijtage nog geen idee.

Hoop na deze banden op de Continental eContact. Winter 2015/2016 echte winterbanden.
 
Gisteren bij Karelsen in Soest langsgegaan om eens te kijken naar het trillen en zoemen van mijn zomerbanden.
Wat cuppende banden en bijbehorende 'roadforce'. Een van de banden anders op de velg gelegd om road force te verminderen.

Maar grootste verrassing was het slijtpatroon op de banden. Op (voorlopig) onverklaarbare wijze is er in alle banden een streep ontstaan waar het rubber verder is afgesleten. Alle banden op de exact zelfde plek. Kan zijn dat het alleen voor of achter plaatsvindt.
(banden zijn tussen vorig en dit seizoen van voor naar achter verhuisd, en andersom). Terugdenkend bij de wielwissel voor deze winter op minimaal 1 van de banden wel een beetje een streepje gezien, maar niet zo diep.

Als iemand een verklaring heeft hoor ik het graag. (in ieder geval 100% zeker dat de band niet ergens tegenaanloopt hoewel het er wel zo uitziet.

Zal bij Tesla eens mijn licht opsteken. Karelsen gaat ook eens navragen in zijn kanalen.
20150214_091121.jpg
20150214_091404.jpg
 
Bizar die slijtage. Welke banden zijn het, de ogininele 19/21" banden?

Heb zelf afgelopen week de eerste servicebeurt laten doen na 53.000 km. Dacht dat de banden (originele 19") nu wel echt aan vervanging toe zouden zijn, maar er zat overal nog meer dan de helft van het profiel op, 4 à 5 mm over. Dacht dat ik geen oma rijstijl had, maar begin daar nu toch aan te twijfelen. :redface::smile:
 
Gisteren bij Karelsen in Soest langsgegaan om eens te kijken naar het trillen en zoemen van mijn zomerbanden.
Wat cuppende banden en bijbehorende 'roadforce'. Een van de banden anders op de velg gelegd om road force te verminderen.

Maar grootste verrassing was het slijtpatroon op de banden. Op (voorlopig) onverklaarbare wijze is er in alle banden een streep ontstaan waar het rubber verder is afgesleten. Alle banden op de exact zelfde plek. Kan zijn dat het alleen voor of achter plaatsvindt.
(banden zijn tussen vorig en dit seizoen van voor naar achter verhuisd, en andersom). Terugdenkend bij de wielwissel voor deze winter op minimaal 1 van de banden wel een beetje een streepje gezien, maar niet zo diep.

Als iemand een verklaring heeft hoor ik het graag. (in ieder geval 100% zeker dat de band niet ergens tegenaanloopt hoewel het er wel zo uitziet.

Zal bij Tesla eens mijn licht opsteken. Karelsen gaat ook eens navragen in zijn kanalen.
View attachment 72317View attachment 72318
Disclaimer: ik ben een leek maar heb vroeger wel veel aan auto's gesleuteld. Echt veel verstand van banden heb ik niet, dus onderstaande is waarschijnlijk klinkklare onzin, maar goed, here goes:

Lijkt op behoorlijke toe-in in combinatie met flink camber op de achterwielen. Het camber zorgt ervoor dat maar een deel van de band bij rechtdoor rijden echt frictie krijgt te verduren met de weg (met name bij lage rijstand op snelwegsnelheden heb je meer camber - aannemende dat je luchtvering hebt). Je ziet dat de binnenkant van de band verder is afgesleten dan de buitenkant (het loopvlak loopt schuin naar binnen toe - te zien op de eerste foto).
De toe-in zorgt denk ik voor die happerige halve maan inkepingen doordat de wielen tijdens het rijden niet precies evenwijdig aan de rijrichting draaien. Aangezien die halve maantjes in het patroon naar buiten wijzen lijkt het erop dat het rubber profiel bij het raken van de weg naar buiten wordt gedrukt, wat erop zou kunnen wijzen dat de achterwielen naar binnen wijzen (toe-in). Vanwege het camber is het maar een klein stukje rubber dat vervormt en niet het hele oppervlakte van de band, met als gevolg dat die stukjes rubber snel eraf slijten.

Ik denk dat het de achterwielen zijn, omdat als je dit op de voorwielen zou hebben, je al lang bij Tesla geweest was omdat de auto zo enorm zoekerig was en weggleed over putdeksels en dergelijke.
Mocht de uitlijning correct zijn, dan zou een en ander wellicht veroorzaakt kunnen worden door (bijvoorbeeld) versleten rubbers in de wielophanging waardoor het euvel zich pas onder dynamische rijomstandigheden manifesteert (wanneer door de krachten van de aandrijving en de weg de rubbers vervormen en de wielgeometrie verandert). In dat geval is het niet zeker of het toe-in of toe-out betreft, dat hangt ervan af hoe de geometrie verandert tijdens het remmen of tijdens het optrekken.
 
Gisteren bij Karelsen in Soest langsgegaan om eens te kijken naar het trillen en zoemen van mijn zomerbanden.
Wat cuppende banden en bijbehorende 'roadforce'. Een van de banden anders op de velg gelegd om road force te verminderen.

Maar grootste verrassing was het slijtpatroon op de banden. Op (voorlopig) onverklaarbare wijze is er in alle banden een streep ontstaan waar het rubber verder is afgesleten. Alle banden op de exact zelfde plek. Kan zijn dat het alleen voor of achter plaatsvindt.
(banden zijn tussen vorig en dit seizoen van voor naar achter verhuisd, en andersom). Terugdenkend bij de wielwissel voor deze winter op minimaal 1 van de banden wel een beetje een streepje gezien, maar niet zo diep.

Als iemand een verklaring heeft hoor ik het graag. (in ieder geval 100% zeker dat de band niet ergens tegenaanloopt hoewel het er wel zo uitziet.

Zal bij Tesla eens mijn licht opsteken. Karelsen gaat ook eens navragen in zijn kanalen.
View attachment 72317View attachment 72318

Afgelopen zomer ook gehad, +/- 23K km meegereden. Banden zagen er exact dezelfde uit. Op advies van SeC Tilburg vervangen 720 Euri's zonder BTW.
 
Lijkt op behoorlijke toe-in in combinatie met flink camber op de achterwielen. Het camber zorgt ervoor dat maar een deel van de band bij rechtdoor rijden echt frictie krijgt te verduren met de weg (met name bij lage rijstand op snelwegsnelheden heb je meer camber - aannemende dat je luchtvering hebt). Je ziet dat de binnenkant van de band verder is afgesleten dan de buitenkant (het loopvlak loopt schuin naar binnen toe - te zien op de eerste foto).
De toe-in zorgt denk ik voor die happerige halve maan inkepingen doordat de wielen tijdens het rijden niet precies evenwijdig aan de rijrichting draaien. Aangezien die halve maantjes in het patroon naar buiten wijzen lijkt het erop dat het rubber profiel bij het raken van de weg naar buiten wordt gedrukt, wat erop zou kunnen wijzen dat de achterwielen naar binnen wijzen (toe-in). Vanwege het camber is het maar een klein stukje rubber dat vervormt en niet het hele oppervlakte van de band, met als gevolg dat die stukjes rubber snel eraf slijten.

Zal nog eens nameten. Dat de binnenkant sterker gesleten is dan de buitenkant is ons niet opgevallen.
Die indruk zou je uit de foto kunnen krijgen, maar dat kan ook aan niet helemaal loodrecht fotograferen en schaduw effecten kunnen liggen.

Zal ook eens naar de uitlijning laten kijken. Maar het feit dat het links en rechts exact (gespiegeld) gelijk is zorgt weer voor een vraagteken. Dan zouden ze aan beide kanten op de zelfde manier verkeerd uitgelijnd staan.


En als je gelijk hebt zou er een zelf limiterend effect moeten zijn. Bij een diepere groef gaat een ander deel van de band de grootste kracht krijgen. Je zou dan wellicht ook verwachten dat de groef steeds breder zou worden.
 
Zal nog eens nameten. Dat de binnenkant sterker gesleten is dan de buitenkant is ons niet opgevallen.
Die indruk zou je uit de foto kunnen krijgen, maar dat kan ook aan niet helemaal loodrecht fotograferen en schaduw effecten kunnen liggen.

Zal ook eens naar de uitlijning laten kijken. Maar het feit dat het links en rechts exact (gespiegeld) gelijk is zorgt weer voor een vraagteken. Dan zouden ze aan beide kanten op de zelfde manier verkeerd uitgelijnd staan.


En als je gelijk hebt zou er een zelf limiterend effect moeten zijn. Bij een diepere groef gaat een ander deel van de band de grootste kracht krijgen. Je zou dan wellicht ook verwachten dat de groef steeds breder zou worden.

20150214_091121_annotated.jpg

Ik heb even één van je foto's voorzien van aantekeningen zodat je ziet waar ik mijn mening op baseer.
In jouw geval heeft toe-in volgens mij meer invloed dan het negatieve camber (meestal zie je die zwarte streep veel verder aan de binnenkant van de band zitten bij sterk negatief camber, bijna op de rand).
De toe-in zorgt ervoor dat de band bij het rollen het rubber naar buiten duwt waardoor er stompe en scherpe randen ontstaan op het profiel. Op de afgesleten streep kan het rubber denk ik de krachten niet meer aan en breekt het uit (of wordt te warm?). En ja dit zal zich limiteren maar zodra er rubber binnen dat gebied weer de weg raakt breekt het uit denk ik.
Het negatieve camber zie je vooral aan verschillende diepte slijtage en dat de band aan de binnenkant een kleinere omtrek heeft dan aan de buitenkant (maar kan natuurlijk ook vertekening van de foto zijn).

Ik zou het zelf in de uitlijning en/of slijtage in de wielophanging zoeken.
 
  • Informative
Reactions: shthpnz