Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de 19" als winterset en die bevallen uitstekend. Veel minder kans op schade en wat meer comfort. M'n 21" zomerset heeft als enige voordeel dat het iets mooier oogt maar 99% vd Tesla's met deze velgen hebben schade....

Yep, je moet van hele goede huize komen om die 21" heel te houden. Bovendien scheelt het veel in comfort, er zit nul vering in de 21" banden. Ik ben bang dat mijn setje zijn leven in de opslag gaat slijten, beetje spijt van dat ik ze aangeschaft heb.
 
Yep, je moet van hele goede huize komen om die 21" heel te houden. Bovendien scheelt het veel in comfort, er zit nul vering in de 21" banden. Ik ben bang dat mijn setje zijn leven in de opslag gaat slijten, beetje spijt van dat ik ze aangeschaft heb.

Mijn vorige wagen had 20" velgen - heel mooi. Maar idd snel beschadigd. En dan valt je blik altijd terug op die beschadigde plek en zijn ze ineens niet zo mooi meer.
Was altijd ergens blij als ik met mijn 18" winterbanden reed - veel meer comfort in de auto en hiermee nooit schade gehad door stoepranden ed.

Dit was de hoofdreden dat ik bewust geen 21' turbine op mijn tesla wou - ook al vond ik qua looks dat die veel mooier zijn. De Rial's zijn zeer gelijk qua looks aan die 21" tesla velgen - en hebben het comfort voordeel. En ze zijn een (heel) stuk goedkoper! Ik betaalde voor de 4 Rial Lugano's 663.40 EUR excl BTW bij mijn lokale bandenboer.
 
Vandaag heb ik de Pirelli Sottozero 19" winterbanden weer omgewisseld voor de zomerbanden. Ik wou dat ik het eerder had gedaan. De achterbanden zijn gaan "cuppen". Het zag er precies hetzelfde uit als post #2114 van LastNLSig een tijdje terug, best wel balen.
Advies van de locale bandenboer was om ze vaker van voor naar achter te wisselen, dan slijten ze gelijkmatiger. Verder was er weinig aan te doen helaas.
Heb nu max 10000 km gereden met de winterbanden en ze zijn achter behoorlijk gaar/op. Volgende winter haal ik ze direct na de wintersport er weer af, en blijf niet de hele "winter" in Nederland erop rijden, dat weet ik wel!

Dus mijn advies aan iedereen op dit forum, haal je winterbanden er maar af als je voorlopig in Nederland blijft.
 
Last edited:
Sinds 1 week ben ik trotse :smile: eigenaar van een Tesla P85 met klassieke 19 " velgen., er staan nu ca 600 km op mijn teller. Mijn vorige wagen was een Porsche Cayenne en ben blij dat ik nu een Tesla heb. Allemaal een beetje nieuw , wat ontdekken , .. doch wat betreft de banden van Tesla ben ik toch even verschoten. Blijkbaar zijn er " afzonderlijke " banden voor elektrische wagens . Ik las in de handleiding dat Tesla aanbeveelt de banden te vervangen op ... 8000 km ! Ik vang ze altijd als ze "versleten " zijn. Als ik even kijk naar de prijs van de banden lijkt me dat een zeer dure zaak om deze op 8000 km's te vervangen . Verder zijn er sensoren ( drukspanning ) en mij is niet duidelijk dat deze vervangen moeten worden bij bandenwissel of ? Ook de behandeling bij een lekke band is bij Tesla toch even anders , ofwel zelf herstellen met een kit( band is dan verloren !), ofwel laten wegslepen ( ? ) door een erkende Tesla takelbedrijf . Onlangs had ik bij mijn wagen morgens een lekke band , voor mijn deur, vervolgens even opgekrikt,, wiel eraf , met band naar de bandencentrale en daar een stop laten inschieten , 15 € en ok . Zo wil ik het ook met mijn Tesla als het kan. Ik heb wel een 4 jaar prepaid servicepakket. Als een auto wordt afgesleept , is er dan een vervangwagen ?
Persoonlijk vind ik het gedoe met afslepen maar niets , schuim in een band spuiten om nadien weer een paar honderd euro uit geven voor een nieuwe band vind ik ook niet de beste oplossing.
Wielen van een auto halen is voor mij een klein kunstje , heb ik altijd zo gedaan, ik ben vrij handig.
Een eenvoudige vraag aan allen, kan ik dit ook bij Tesla ? Als ik op internet even naar de banden 245 45 R19 98Y zoek, vind ik Dunlop, Goodyaer , en andere gekende merken tussen de 170 en 220 €. Kan ik naar een klassieke bandencentrale gaan, daar gewoon de banden bestellen en deze laten monteren? Kan een bandencentrale eenvoudig overweg met de sensoren ? Of doen jullie het allemaal via Tesla ? Herstelt Tesla de banden of worden ze altijd vervangen ? Wat doen jullie gemiddeld van km's met de " klassieke " banden . Iemand voorkeur naar een merk ? Het liefst heb ik zomer-winter banden, die geen lawaai maken en lang meegaan .
 
Sinds 1 week ben ik trotse :smile: eigenaar van een Tesla P85 met klassieke 19 " velgen., er staan nu ca 600 km op mijn teller. Mijn vorige wagen was een Porsche Cayenne en ben blij dat ik nu een Tesla heb. Allemaal een beetje nieuw , wat ontdekken , .. doch wat betreft de banden van Tesla ben ik toch even verschoten. Blijkbaar zijn er " afzonderlijke " banden voor elektrische wagens . Ik las in de handleiding dat Tesla aanbeveelt de banden te vervangen op ... 8000 km ! Ik vang ze altijd als ze "versleten " zijn. Als ik even kijk naar de prijs van de banden lijkt me dat een zeer dure zaak om deze op 8000 km's te vervangen . Verder zijn er sensoren ( drukspanning ) en mij is niet duidelijk dat deze vervangen moeten worden bij bandenwissel of ? Ook de behandeling bij een lekke band is bij Tesla toch even anders , ofwel zelf herstellen met een kit( band is dan verloren !), ofwel laten wegslepen ( ? ) door een erkende Tesla takelbedrijf . Onlangs had ik bij mijn wagen morgens een lekke band , voor mijn deur, vervolgens even opgekrikt,, wiel eraf , met band naar de bandencentrale en daar een stop laten inschieten , 15 € en ok . Zo wil ik het ook met mijn Tesla als het kan. Ik heb wel een 4 jaar prepaid servicepakket. Als een auto wordt afgesleept , is er dan een vervangwagen ?
Persoonlijk vind ik het gedoe met afslepen maar niets , schuim in een band spuiten om nadien weer een paar honderd euro uit geven voor een nieuwe band vind ik ook niet de beste oplossing.
Wielen van een auto halen is voor mij een klein kunstje , heb ik altijd zo gedaan, ik ben vrij handig.
Een eenvoudige vraag aan allen, kan ik dit ook bij Tesla ? Als ik op internet even naar de banden 245 45 R19 98Y zoek, vind ik Dunlop, Goodyaer , en andere gekende merken tussen de 170 en 220 €. Kan ik naar een klassieke bandencentrale gaan, daar gewoon de banden bestellen en deze laten monteren? Kan een bandencentrale eenvoudig overweg met de sensoren ? Of doen jullie het allemaal via Tesla ? Herstelt Tesla de banden of worden ze altijd vervangen ? Wat doen jullie gemiddeld van km's met de " klassieke " banden . Iemand voorkeur naar een merk ? Het liefst heb ik zomer-winter banden, die geen lawaai maken en lang meegaan .

dit is een misverstand, ze bedoelen in de handleiding dat je om de 8000km de banden best wisselt van positie. Roteren dus.
 
dit is een misverstand, ze bedoelen in de handleiding dat je om de 8000km de banden best wisselt van positie. Roteren dus.

Behalve als je een P85(+) hebt (en P85D denk ik ook) want dan zijn de voor en achterbanden een andere maatvoering op 21". Weet niet hoe dit zit op 19". Winterbanden heb ik wel dezelfde maat op 21" en de achterbanden sluiten stukken sneller uiteraard, dus daar kan ik het wel doen.... mits ze niet finaal al versleten zijn als ik ze over 1/2 maanden laat omwisselen voor zomerbanden weer natuurlijk.
 
Behalve als je een P85(+) hebt (en P85D denk ik ook) want dan zijn de voor en achterbanden een andere maatvoering op 21". Weet niet hoe dit zit op 19". Winterbanden heb ik wel dezelfde maat op 21" en de achterbanden sluiten stukken sneller uiteraard, dus daar kan ik het wel doen.... mits ze niet finaal al versleten zijn als ik ze over 1/2 maanden laat omwisselen voor zomerbanden weer natuurlijk.

Op het Amerikaanse forum heb ik gelezen dat Tesla onlangs zou afgestapt zijn van de staggered wheels voor de P85D. Ben benieuwd wat ik ga vinden onder mijn wagen als ik hem ontvang.
 
Sinds 1 week ben ik trotse :smile: eigenaar van een Tesla P85 met klassieke 19 " velgen., er staan nu ca 600 km op mijn teller. Mijn vorige wagen was een Porsche Cayenne en ben blij dat ik nu een Tesla heb. Allemaal een beetje nieuw , wat ontdekken , .. doch wat betreft de banden van Tesla ben ik toch even verschoten. Blijkbaar zijn er " afzonderlijke " banden voor elektrische wagens . Ik las in de handleiding dat Tesla aanbeveelt de banden te vervangen op ... 8000 km ! Ik vang ze altijd als ze "versleten " zijn. Als ik even kijk naar de prijs van de banden lijkt me dat een zeer dure zaak om deze op 8000 km's te vervangen .
Inderdaad zoals door anderen gezegd, voor-achter wisselen (voorbanden achter monteren en achterbanden voor - dit geldt overigens niet voor een P85+ met verschillende breedtemaat voor/achter). Banden vervangen wanneer ze versleten zijn (best iets eerder voor de zekerheid). Let vooral op de binnenkant van de achterbanden, die slijten het snelst.
Verder zijn er sensoren ( drukspanning ) en mij is niet duidelijk dat deze vervangen moeten worden bij bandenwissel of ?
Blijven op de velg zitten bij vervanging, hoeven niet steeds vervangen te worden.
Ook de behandeling bij een lekke band is bij Tesla toch even anders , ofwel zelf herstellen met een kit( band is dan verloren !), ofwel laten wegslepen ( ? ) door een erkende Tesla takelbedrijf . Onlangs had ik bij mijn wagen morgens een lekke band , voor mijn deur, vervolgens even opgekrikt,, wiel eraf , met band naar de bandencentrale en daar een stop laten inschieten , 15 € en ok . Zo wil ik het ook met mijn Tesla als het kan.
Dit is met een Tesla niet anders dan met andere auto's, je kunt lekke banden gewoon laten repareren op de gangbare manier. Laat je niet leiden door de handleiding maar door gezond verstand, de banden die Tesla levert of die je zelf later aanschaft zijn niet anders dan bij andere auto's.
Ik heb wel een 4 jaar prepaid servicepakket. Als een auto wordt afgesleept , is er dan een vervangingen ?
Ja, voor zover ik weet.
Persoonlijk vind ik het gedoe met afslepen maar niets , schuim in een band spuiten om nadien weer een paar honderd euro uit geven voor een nieuwe band vind ik ook niet de beste oplossing.
Wielen van een auto halen is voor mij een klein kunstje , heb ik altijd zo gedaan, ik ben vrij handig.
Een eenvoudige vraag aan allen, kan ik dit ook bij Tesla ? Als ik op internet even naar de banden 245 45 R19 98Y zoek, vind ik Dunlop, Goodyaer , en andere gekende merken tussen de 170 en 220 €. Kan ik naar een klassieke bandencentrale gaan, daar gewoon de banden bestellen en deze laten monteren? Kan een bandencentrale eenvoudig overweg met de sensoren ? Of doen jullie het allemaal via Tesla ? Herstelt Tesla de banden of worden ze altijd vervangen ? Wat doen jullie gemiddeld van km's met de " klassieke " banden . Iemand voorkeur naar een merk ? Het liefst heb ik zomer-winter banden, die geen lawaai maken en lang meegaan .
Inderdaad, je kunt zelf de wielen onder de Tesla vandaan schroeven (losvijzen zoals jullie dat mooi zeggen :)) nadat je de auto in 'jack-mode' hebt gezet (indien uitgerust met luchtvering), het zijn gewone velgen met gewone banden zoals alle andere velgen met banden van andere auto's, en kun je er op dezelfde manier mee omgaan voor reparatie, balanceren, bandenwissel etc. De bandencentrales weten er wel raad mee, ook met de sensoren.
Tesla zal waarschijnlijk de banden vervangen en niet herstellen bij lekkage, best ga je in zo'n geval naar een universele bandencentrale. Sowieso lijkt het me beter om banden door mensen te laten onderhouden die alleen maar banden doen. Voor Tesla is het natuurlijk maar één (vier) van de vele onderdelen op de auto.
Qua slijtage en voorkeur voor merken banden, lees vooral de eerdere pagina's in dit topic door, daar is al veel over geschreven. Je zult je met de bekende merken geen miskoop doen.

PS: een Tesla Model S is (ondanks zijn technisch hoogstaand aura) qua wielophanging, aandrijfassen en wielen/banden op conventionele manier gebouwd en is wat dat betreft vergelijkbaar met elke andere wagen.
 
Last edited:
Ik heb vorig jaar door de lokale road site assistance (gestuurd door Tesla) een prop in m'n band later trekken toen er bij SuC Oosterhout een bout in m'n band zat. Officiële tesla standpunt is dan band op korte termijn laten vervangen. Moet ik nu 10 maanden later nog steeds doen, maar ik wacht nog maar even tot ze alle 4 versleten zijn.