Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Klopt, winterbanden hebben een zachtere compound, je kan met je vinger de lamellen op het loopvlak ombuigen. Dus veel minder grip bij droog wegdek dan zomerbanden

En vaak doen goede zomerbanden t ook met nat weer nog beter of net zo goed. Pas bij rijden over sneeuw cq ijzige wegen of veel regen icm lage temperaturen zijn winterbanden vaak pas echt in t voordeel.
 
Mooie discussie hierboven. Mijn zomerbanden, 21", continental, vierkant, 245, kunnen zelden hun vermogen op t wegdek kwijt. Met m'n huidige winterbanden Michelins 19", 255 achter,heb ik veel meer grip. Nog geen stapjes opzij gemaakt. Volledig tegenstrijdig dus met jullie ervaringen.
 
Weer wat geleerd. Wist wel dat ze zachter zijn maar legde niet de relatie met grip. Dacht dat dat zachte meer was voor lage temperaturen dat het rubber niet gaat schuren oid.
Het rubber van een winterband wordt zachter dan een zomerband bij hogere temperaturen, de band gaat daardoor veel meer vervormen onder de krachten wat een nogal vaag gevoel geeft. Tel daarbij het verschillende profiel (bredere geulen en dus minder rubber op de vloer)...
 
Als ik dit zo allemaal lees denk ik dat ik binnenkort maar langs moet gaan om een afspraak te maken om de zomerwielen, liggen hier in de kelder, er weer op te zetten. Ik begrijp dat er wat ruim geagendeerd wordt dus ik zal niet te lang wachten.
Gelijk maar even vragen of ik ook op de lijst sta voor toekomstige "batterij-upgrade", oftewel relais vervangen zodat flatbed niet meer voor het klassieke batterijprobleem nodig zal zijn. Heb ik overigens nog niet nodig gehad. Trouwens nog nooit issue gehad dat met bedrijfszekerheid te maken heeft. Houden zo!

Ik heb nu ruim 10k km met de winterbanden (standaard op de standaard 19 inch velgen) gereden en aan de band is nog niets te zien van opvallende slijtage. Kunnen nog wel een paar winters mee.

De standaard wielen met de zomerbanden zijn 21 inch. Ik heb wel gemerkt dat de 19 inch wat comfortabeler rijden, logisch ook door de "dikkere" band.

Maar aan de andere kant zijn de donkere 21 inch weer veel mooier en passen ze perfect bij de (pearl white) auto.

Dus laten we zeggen, elk seizoen heeft zijn voordelen en steeds iets om naar uit te kijken.
 
Ja, nu we het weekend 14 graden krijgen en de meteorologische winter voorbij is kunnen we de discussie openen welke zomer banden het beste zijn en wanneer we ze moeten gaan plaatsen... Ik moet nog even eerst mijn velgen laten fixen...
Net nu ik donderdag m'n Tesla voor 4 dagen uitleen aan een vriend om m over de streep te trekken. Zal na t weekend wel wat winterrubber minder opzitten vrees ik:crying:.
 
Als ik dit zo allemaal lees denk ik dat ik binnenkort maar langs moet gaan om een afspraak te maken om de zomerwielen, liggen hier in de kelder, er weer op te zetten. Ik begrijp dat er wat ruim geagendeerd wordt dus ik zal niet te lang wachten.
Kan iedereen laten weten hoe de winterbanden eruit zien als ze eraf komen? Ben erg benieuwd of de slijtage bij mijn achterbanden (19" Pirelli Sottozero winterbanden) aan mijn auto/rijstijl ligt, dat ik er te lang op ben doorgereden, of dat het een meer algemeen Tesla Model S problem is.
 
Ja, nu we het weekend 14 graden krijgen en de meteorologische winter voorbij is kunnen we de discussie openen welke zomer banden het beste zijn en wanneer we ze moeten gaan plaatsen... Ik moet nog even eerst mijn velgen laten fixen...

Zoals ik al eerder vermelde: velgen.nl in Oostvoorne, voor jou goed aan te rijden.
Heb afgelopen weekend mijn 2 velgen opgehaald en ze zien er weer als nieuw uit: voor 19" is het 75Euro ex btw per velg bij randschade voor afdraaien, polijsten, spuiten (mat zwart bij mij) en balanceren (heb ze met banden afgeleverd).
Z'n pin apparaat doe het vaak niet, dus wel handig om cash mee te nemen.
 
Zoals ik al eerder vermelde: velgen.nl in Oostvoorne, voor jou goed aan te rijden.
Heb afgelopen weekend mijn 2 velgen opgehaald en ze zien er weer als nieuw uit: voor 19" is het 75Euro ex btw per velg bij randschade voor afdraaien, polijsten, spuiten (mat zwart bij mij) en balanceren (heb ze met banden afgeleverd).
Z'n pin apparaat doe het vaak niet, dus wel handig om cash mee te nemen.

Ja, daar ga ik ook naartoe. Is niet ver van hier. Ik zit alleen te twijfelen of ik alle 8 de velgen ga brengen. De winterbanden velgen hebben alleen een beetje lakschade van de trein naar de UK. Moet alleen nog zomerbanden kiezen.
 
Alle 8?? Blijven wel gebruiksvoorwerpen. Krasje zit d'r zo weer op...

Denk 6. Eerste week stoer met regen (natte) vol een bocht nemen met een stoeprand..... Stoeprand won.....zijn ook niet echt "krasjes" meer....En de nieuwe velgen met winterbanden in de trein naar UK. Een kant stond er tegenaan (randje) en door het schudden lak eraf en andere kant tijdens rijden op de trein. Voor de rest eigenlijk niet geraakt. Spiegels met achteruit rijden zo ingesteld dat ik de velgen achter perfect kan zien.
 
Denk 6. Eerste week stoer met regen (natte) vol een bocht nemen met een stoeprand..... Stoeprand won.....zijn ook niet echt "krasjes" meer....En de nieuwe velgen met winterbanden in de trein naar UK. Een kant stond er tegenaan (randje) en door het schudden lak eraf en andere kant tijdens rijden op de trein. Voor de rest eigenlijk niet geraakt. Spiegels met achteruit rijden zo ingesteld dat ik de velgen achter perfect kan zien.

Binnen 14 dagen na aflevering over n betonbalk gereden die op de weg lag. 2 velgen schade, een lekke band. 1 velg heeft aandacht nodig doe ik met bandenwissel straks. Andere zijn schrammen die er anders toch wel weer binnen half jaar opzitten. Ben gek op m'n S maar blijft n gebruiksvoorwerp bij mij.

Lekke band voor t eerst sinds 5 jaar. Ook m'n eerste auto zonder reservewiel. Voelde me beetje 'huismoedertje' met zo'n gele servicetruck voor n lekke band. heb echt even reservewiel kopen en in frunk gooien overwogen..
 
Is het een goed plan om..
Het jaar rond achter winterbanden te hebben, tegen uitbreken en ook als het af en toe eens regent,
En voor all seasons?

Verschillende banden onder een auto is geen goed plan, voor de veiligheid heb je op alle banden gelijke grip nodig om onder- of overstuur te beperken.
Daarom is roteren een goed idee, als banden verslijten verminderd de grip.