Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzekering

This site may earn commission on affiliate links.
Dat mag zo zijn. Maar CB is een grote verzekeringsmaatschappij die bij uitstek deskundig geacht mag worden als het op het beoordelen van risico's aankomt. Vóór het aanbieden van het product was het al voorspelbaar dat de premie en voorwaarden, laten we zeggen, scherp blijken te zijn. Ook weet men als verzekeraar dat je, als je bepaalde drempels verlaagt, dat invloed heeft op de kans dat er schade wordt geclaimd. Zo weet een bakker ook dat gratis broodjes sneller verkopen.

(Ik zou de verzekering best ook hebben geaccepteerd als er een eigen risico was van €.1000,00. Ik denk velen met mij.)

Daar kan men zich bij CB dan (behoorlijk) wat op verkeken hebben, maar dat hoort bij het bedrijfsrisico. Soms moet men op de blaren zitten. Dat geldt voor ons ook.

Dat neemt niet weg dat er, voor de gehele groep per premievervaldatum en in een individueel geval waarin een onacceptabel schadeverloop optreedt ook tussentijds, een premieverhoging kan worden doorgevoerd en bijvoorbeeld de vrijstelling van het eigen risico vervalt.

Voor zover ik het nu kan overzien zegt CB alle contracten op (ik vraag me af of dat kan, want dat kan volgens mij alleen in individuele gevallen waar iets heel bijzonders aan de hand is) en krijgen wij nu als klant (ongevraagd) een brief waarin wordt ingegaan op een verzoek (?) van ons om een offerte. Dat dan met gevolg een premie die voor iedereen honderden procenten hoger ligt en een eenzijdig snijden in de voorwaarden.

Als dit zo blijkt te zijn, ik heb alleen nog maar de brief met de aankondiging en wacht nog af, dan kan dit nog wel een staartje hebben.

In ieder geval zal Delta Lloyd er flink wat klanten bij kunnen krijgen. Niet alles de Tesla's maar ook andere verzekeringen van die groep.

Die brief van CB voorkomt dat velen van ons stilzwijgend een jaar verlenging van de polis krijgen. Mijn auto is 25 november 2013 geleverd en toen al verzekerd bij CB.
Ik zit dus normaal gesproken in het tweede jaar van de verzekering en zou geen verslechtering van de voorwaarden mogen krijgen. Die had ik dan vóór 25 november moeten ontvangen. Nou heb ik geen cent schade gehad en ook andere polissen bij CB hebben in jaren geen schade geclaimd.
 
Jawel Paul, hiervoor mijn dank. Het ziet er echter uit als een offerte voor een nieuw af te sluiten verzekering. In dat geval kunnen ze vragen wat ze willen.

Concreet, was deze auto al bij CB verzekerd? In dat geval is het een heel vreemde constructie.

Zie mijn post #54

- - - Updated - - -



Uiteraard maar hier is wel een nieuw element dat concreet een premieverhoging wordt genoemd van 20%. Om eerlijk te zijn, ik vind 750 erg laag en zou dit naar 900 gaan, uiteraard ook afhankelijk van wat men nog meer in petto heeft, dan zou ik dat nog wel een beetje concurrerend durven noemen. Hoe hard is die 20%?

Het is in ieder geval geen 500% die eerder werd genoemd. In ieder geval mogen we wat milder worden wat de communicatie vanuit Tesla betreft:) Centraal Beheer doet het in de overtreffende trap.

De tegenvallende schadestatistieken zijn al langer bekend, en je kunt me niet wijs maken dat er pas in de afgelopen week pas is gepraat over premieverhogingen.
Er lijkt ook geen poging gedaan om de schade op een andere manier te beperken (zie ook mijn bijdrage in het andere verzekeringsdraadje) zoals een eigen risico in te voeren (of als alternatief aan te bieden) of anderszins kosten te beperken.
Gezien de commotie van de afgelopen week, was het een kleine moeite geweest voor CB om direct helder te reageren met een nieuwe premie....
Het heeft er dus alle schijn van dat alles op zijn beloop wordt gelaten zodat er zo veel mogelijk klanten overstappen naar een andere verzekeraar.
Dat uiteindelijk de duidelijkheid pas na 1/12 komt waardoor de andere zakelijke verzekeringen niet weg kunnen het komende jaar lijkt daarbij een extra voordeel te zijn....
 
Dat is wat ik dus ook dacht, je hebt toch een verzekering voor een jaar? Waarom als ik in maart 2014 de verzekering aangegaan ben, moet ik 4 maanden voor het aflopen hiervan dan een nieuwe overeenkomst aangaan?

We worden hier wel droevig van. Ik ben even op zoek gegaan en vond een brief van 2 mei 2014 waarmee ik (eindelijk) de groene kaart kreeg toegestuurd. Daarvoor was ik op vakantie geweest met een gemailde voorkant van de groene kaart omdat men er "nog niet aan was toegekomen".

Ervan uitgaande dat het nu wel in orde was heb ik niet verder gekeken. Nu zie ik echter dat op de Verzekeringsovereenkomst Zakelijke Mobiliteits Polis geen ingangsdatum is vermeld (de groene kaart geeft dekking vanaf 29 maart, dat klopt want toen kreeg ik de auto) maar wel dat er staat "Contractvervaldatum: 31 december 2014 met stilzwijgende verlenging voor telkens 12 maanden".

Ik was er van uit gegaan om een contract van in ieder geval een jaar aan te gaan maar dat staat dus niet in de polis.
 
We worden hier wel droevig van. Ik ben even op zoek gegaan en vond een brief van 2 mei 2014 waarmee ik (eindelijk) de groene kaart kreeg toegestuurd. Daarvoor was ik op vakantie geweest met een gemailde voorkant van de groene kaart omdat men er "nog niet aan was toegekomen".

Ervan uitgaande dat het nu wel in orde was heb ik niet verder gekeken. Nu zie ik echter dat op de Verzekeringsovereenkomst Zakelijke Mobiliteits Polis geen ingangsdatum is vermeld (de groene kaart geeft dekking vanaf 29 maart, dat klopt want toen kreeg ik de auto) maar wel dat er staat "Contractvervaldatum: 31 december 2014 met stilzwijgende verlenging voor telkens 12 maanden".

Ik was er van uit gegaan om een contract van in ieder geval een jaar aan te gaan maar dat staat dus niet in de polis.
Die verzekeringsovereenkomst kreeg je ook pas nadat je 'm al afgesloten had, van tevoren is die contractvervaldatum volgens mij niet gecommuniceerd. Erg misleidend, want als je met een jaarpremie adverteert, dan moet je die ook niet gaan wijzigen halverwege (of na een maand voor diegenen die in november hebben afgesloten), da's heel slecht voor je reputatie.

Anyway, ik denk dat we binnenkort aan de hand van dit draadje wel een lijstje met puntjes kunnen maken waar je een autoverzekering op moet checken voordat je 'm afsluit...
 
Daarstraks een flinke wandeling gemaakt, moet er morgen weer tegenaan, en alles nog eens de revue laten passeren.

Wat betekent dit nu? In mijn geval is de MS gekocht door een B.V. waarvan ik één van de eigenaren ben en tegelijk ook praktisch de enige die in de MS rijdt. Dat betekent dat er de nodige TCO-berekeningen zijn gemaakt begin van dit jaar, voorafgaand aan de beslissing die in maart werd genomen, en dat er afspraken zijn gemaakt over vergoedingen etc.
Het is de duurste auto die ik ooit gekocht heb, de auto's daarvoor kwamen in guldens nog niet in de buurt van de prijs van de MS.

In deze TCO berekeningen, die voor een behoorlijk deel een rol spelen bij de aankoopbeslissing, zijn alle factoren meegenomen en ook alle onzekerheden.

Wij hebben, gelijk aan de garantietermijn van de batterijen (en naderhand naar blijkt ook van de drivetrain) een gebruiksperiode van 8 jaar aangenomen. Door twee vooraanstaande verzekeringsmaatschappijen werden offertes gedaan om dit risico af te dichten en dat waren gunstige offertes. Wij hebben meen ik voor die periode van 8 jaar een bedrag van €.10.000,00 meegeteld, waarbij we dus zelf al de mogelijkheid van een tussentijdse premieverhoging, zoals redelijkerwijs bij elke autoverzekering te verwachten is, hadden ingecalculeerd. Maar daarmee is er dan ook zekerheid, geen no-claimverlies, een gunstige nieuwwaarderegeling en zelfs geen eigen risico.

Voor zover ik het nu kan overzien moeten we, als CB haar zin krijgt, uitgaan van een bedrag van €.4.000,00 per jaar en daarnaast nog zelf voorzieningen treffen omdat de zekerheden veel minder zijn. De TCO zullen in ons geval mogelijk tot een bedrag van €.20.000,00 tot €.25.000,00 hoger komen te liggen. Ik zal wat uit te leggen hebben, vrees ik.

In feite zal dat de schade zijn die wij leiden doordat CB het contract eenzijdig verbreekt. Ook al is er een contractvervaldatum, een verzekeraar zal hierbij volgens de regels van de goede trouw moeten handelen. Per slot van rekening zijn er verwachtingen gewekt waarop anderen een aankoopbeslissing (mede) hebben gebaseerd.

Was het verantwoord om dit aanbod serieus te nemen? (zal de vraag zijn die een rechter zich zal stellen)

Nu het aanbod afkomstig was van de grootste verzekeraar, alles nog eens nadrukkelijk werd bevestigd en zelfs werd gesproken van een samenwerking met Tesla Motors bij de ontwikkeling van het product, met verwijzing op de website, lijkt het me dat er met het aanbod gerechtvaardigde verwachtingen werden gewekt. Er werd ook niet gesproken van een "speciaal voordeel" maar van een speciale Tesla verzekering.

Ik vind het juridisch te verdedigen dat Achmea hier wanprestatie pleegt. Bij het aanbieden van het product, volgens mij gebeurde dat nog tot kort geleden, werd gesproken over een overeenkomst waarin zowel premie als voorwaarden zijn omschreven, zoals bij elke verzekering. Een overeenkomst die, een verzekering is een duurovereenkomst, wordt voortgezet.
Er zijn regels voor dat bij tegenvallende schadelast de premie en/of voorwaarden kunnen worden aangepast, maar dat alles volgens de regels van de goede trouw.
Een premieverhoging van 20% werd in ander verband al genoemd en dat zou bespreekbaar zijn.

Ik denk dat we er goed aan doen om onze belangen te bundelen, want bij iedereen zal een TCO stijging hierdoor ontstaan, en dat we een advocaat inschakelen die namens ons een actie start tegen Achmea. Per deelnemer zijn de kosten gering en door de bundeling zal het geen erg ingewikkelde procedure hoeven te worden. Wanneer het om 1.500 gevallen gaat heb je al gauw een schadeclaim van €.20.000.000,00. (uitgaande van 15.000 per deelnemer over de gehele looptijd)

Een argument van Achmea dat wij wel hadden kunnen bedenken dat dit niet serieus kon zijn zal door de rechter met hoongelach weggewuifd worden. Zij zijn de professionals! (snackbar)
 
Last edited:
Beste Hans, mijn situatie is zo goed als identiek. Ook ik heb een TCO gemaakt omdat de aanschaf van de auto veel hoger was dan de andere auto's die ik tot nu toe gehad heb. Ook bij mij zal indien de premie zoveel stijgt er een gat in de begroting ontstaan.
Wat mij ook echt irriteert is dat ik dus geen voorstel ontvangen heb zoals ze wel in de brief aangegeven hebben, dat kan toch ook niet.
Mocht de premie echt zo enorm hoog worden, dan sluit ik mij aan bij het voorstel van Hans om gezamenlijk juridische stappen te ondernemen. Laten we ook de publiciteit zoeken, zijn verzekeringsmaatschappijen ook wel gevoelig voor.
 
Beste Hans, mijn situatie is zo goed als identiek. Ook ik heb een TCO gemaakt omdat de aanschaf van de auto veel hoger was dan de andere auto's die ik tot nu toe gehad heb. Ook bij mij zal indien de premie zoveel stijgt er een gat in de begroting ontstaan.
Wat mij ook echt irriteert is dat ik dus geen voorstel ontvangen heb zoals ze wel in de brief aangegeven hebben, dat kan toch ook niet.
Mocht de premie echt zo enorm hoog worden, dan sluit ik mij aan bij het voorstel van Hans om gezamenlijk juridische stappen te ondernemen. Laten we ook de publiciteit zoeken, zijn verzekeringsmaatschappijen ook wel gevoelig voor.

Ik snap de hele discussie niet. De 750 euro is door ons allemaal als heel gunstig beoordeeld. Door te gunstige voorwaarden is de polis niet kostendekkend gebleken. CB heeft het volste recht deze verliesgevende polis te beëindigen. Dat ze dit niet heel netjes communiceren is duidelijk.
Delta Lloyd wil kennelijk voor 850 euro de Tesla wel verzekeren, zij het tegen realistischer voorwaarden.
Voor 100 euro meer worden we dan toch bediend? Ik zit met al mijn verzekeringen bij Centraal Beheer, de Tesla nu nog incluis.
Zo gauw duidelijk is dat CB voor het verzekeren van de Tesla meer dan 850 euro vraagt, is het verzekeren van de Tesla bij CB einde oefening.

T.a.v. Hans N. Een juridische procedure tegen CB is kansloos. Je kunt namelijk niet aantonen dat het verzekeren van de Tesla onredelijk duur is geworden. Delta Lloyd doet het namelijk voor 100 euro meer en daar had je al op gerekend. Niemand verplicht je om je Tesla te verzekeren bij een mogelijk veel duurdere CB.
 
Volgens mij wordt er in de brief van afgelopen vrijdag gesproken over een voorstel vóór 1 december (nog 65 minuten in onze tijdzone).
Op basis daarvan neem ik mijn besluit waar ik dan nog een maand voor heb, toch?
De normale opzegtermijn is 2 maanden en daar ben ik sowieso al te laat voor, en ik heb geen bezwaar tegen een redelijke verhoging.

Ik ga morgen sowieso bellen, want ik heb in juli een parkeerschade laten herstellen en als dat tegen me werkt bij een eventuele overstap,
wil ik checken of alsnog zelf betalen mijn geschonden verzekeringsblazoen weer schoon maakt.

Overigens ben ik in oktober ook nog een keer aangereden, maar daar was de andere partij volledig schuldig, dus daarvan neem ik aan
dat het niet mee telt ???

(Daarvoor 26 jaar schadevrij trouwens)
 
Niet te hard van stapel lopen, geef CB eerst maar es de kans om met de nieuwe premie en voorwaarden te komen.
Pas als je de nieuwe premie en de bijbehorende voorwaarden kent kun je conclusies trekken. Stel dat ze er 50 euro bij doen en 500 euro eigen risico erbij, dan is er niks spannends aan de hand en was het alleen maar een staaltje van slechte communicatie...
(en dan is dat nog steeds voor mij een reden om te vertrekken, want als je een simpele wijziging niet eens goed kunt organiseren als verzekeraar, dan heb ik er geen fiducie in dat de rest wel goed gaat, maar dat is een ander verhaal).
Rechtszaken daar wordt niemand beter van, behalve de advocaat, dus lijkt me geen goed plan.

Voor wat betreft de Delta Lloyd verzekering (alleen via tussenpersoon à 850€ per jaar), die heeft als voorwaarde dat je 3 jaar geen schuldschade of diefstal moet hebben gehad, dus voor ieder die al iets geclaimd heeft bij CB valt die optie af.
Verder vind je op Independer.nl vergelijkbare polissen vanaf een 100 a 150 euro per maand (afhankelijk van leeftijd/woonplaats/km/schadevrije jaren), en dat is in ieder geval minder dan 4000 euro jaarlijks. Dat brengt het plaatje qua verzekering op 15k€ voor 8 jaar (en wellicht ga je na een jaar of 5 a 6 over naar een beperkt casco wat de prijs ook nog drukt).
 
Wat mij betreft is het duidelijk dat als de verhoging beperkt is en er een eigen risico op komt er niet zo veel aan de hand is.
Ik baseerde mij op de sombere verwachting dat we ineens allemaal naar 4000 en meer zouden gaan. Het ene concrete geval dat ik gezien heb waarin een vervolg was gegeven op de eerste brief stemt alleen niet hoopvol.

Ook is een overstap naar Delta Lloyd natuurlijk te prefereren als zij hun aanbod daadwerkelijk in de lucht houden.

Dus mijn scenario is gebaseerd op de somberste situatie.

Overigens, ik ben het er niet mee eens dat het kansloos zou zijn. Een verzekeraar moet nog meer dan wij in staat zijn om de risico's in te schatten bij het op de markt brengen van een product, ook al vinden wij het ook een gunstig product. Dat is hun deskundigheid en een uitglijder ligt dan in eerste instantie op hun bordje. Zitten ze er naast kunnen ze, in redelijkheid en billijkheid, premie en voorwaarden bijstellen maar dat is nooit 400% of meer.

Dus, nu maar even afwachten wat er deze week komt.
 
Last edited: