Ik had er nog niet van gehoord, maar het is nog een leuk nummer ook.
Ik kreeg gisteren ook de derde brief (wederom niet gedateerd). Vreemd, omdat ik al een flinke mail had gestuurd aan CBDS en een opzegmail rechtstreeks naar CB. Ik heb voor de zekerheid de telefoon gepakt en kreeg een heel vriendelijke dame aan de lijn (geen Ms Irlweg). Alle opzegmails zijn verzameld en worden binnenkort en masse geëffectueerd. Voor de zekerheid heeft ze me alvast een bevestiging gestuurd. Ze beaamde dat de hele gang van zaken geen schoonheidsprijs verdient. Verder werden er geen woorden aan vuil gemaakt of gepoogd de zaak beter voor te stellen. Het was vrijdagmiddag na 17:00 en ik vermoed dat ze al een week van dit soort telefoontjes achter de rug had. Ze reageerde heel vlot; de spreadsheet met opzeggers stond waarschijnlijk op haar scherm ingebrand
Hieronder de mails die ik eerder verstuurde.
@CB:
"
N.a.v. de brief die jullie in ‘November 2014’ stuurden en het zogenaamd concurrende aanbod – op mijn verzoek? – om een nieuwe verzekering af te sluiten voor mijn Tesla Model S, deel ik u mede dat ik de huidige verzekering per 31-12-2014 opzeg bij Centraal Beheer.
Gegevens:
Polis Tesla Model S
NL/** ********
Rest mij te zeggen dat ik zeer teleur ben gesteld in de gang van zaken. Ik had in november in het FD dit product nog opgehemeld. Voorbarig blijkt nu.
"
@CBDS:
"
Er is de afgelopen week een hoop kabaal ontstaan rondom de Tesla verzekering van CB. Ook ik heb een tweetal brieven ontvangen van CB waaruit blijkt dat men deze klanten zo snel mogelijk wil lozen. Wat ik lees is blinde paniek aan hun kant. Eerst een ongedateerde brief om te vertellen dat er 'iets' gaat volgen voor 1 december. Dat is duidelijk niet gelukt ondanks de suggestieve datum op de tweede brief. Dat is 27 november maar ik ontving de brief pas op 3 december.
Uit reacties op het TMC forum lijkt het alsof jullie - de tussenpersoon - ook verrast zijn. Dat verbaast mij omdat jullie CB voeren in de naam. Ik beschouwde jullie als een dochter van CB.
De twee speciale clausules die me te binnen schieten die de Tesla verzekering vormen, zijn:
A 3 jaar nieuwwaarde
B geen bonus/malus
Ik weet dat er in het contract staat dat men de voorwaarden kan aanpassen, maar wat er nu gebeurt, riekt naar contractbreuk.
Het stopzetten van de 3 jaar regeling net een jaar na aanvang van de verzekering druist in tegen de aard van het ding. Analogie: ik bestel een gebouw van 3 verdiepingen en de aannemer stopt na het afronden van de begane grond, omdat het allemaal zo duur is. Ook al zijn verdieping 2 en 3 nog niet betaald, levert het een ondeugdelijk produkt op.
We begonnen zonder bonus/malus, maar daar komt men nu op terug. Het resultaat is veel erger dan een verzekering met bm-regeling. Mij wordt nu - zogenaamd op mijn eigen verzoek - een aanbieding gedaan waarbij ik van trede 20 terugzak naar trede 4 of zo iets in plaats van trede 14 zoals volgens hun eigen bm-tabel (1x schade in file [red]). Daar komt nog een forse algehele verhoging bij en ik wordt opnieuw beoordeeld. Ik beargumenteer dat zelfs een terugval van 20 naar 14 onterecht is, omdat in het afgelopen verzekerjaar helemaal geen bm-regeling van toepassing was.
In de brief wordt dit als aanpassing van de verzekering voorgespiegeld, maar als ik zou ingaan op het bod ontstaat feitelijk een nieuwe verzekering (0 schadevrije jaren, onderhevig aan beoordeling). Wanneer zou ik dan de opzegging van de oude verzekering ontvangen moeten hebben? Volgens mij 2 maanden voor einde contract.
Dat het aantal en hoogte van de claims per jaar variëert, kan ik best geloven. En ook dat dit leidt tot variaties in de premie of zelfs het niet meer aanbieden van een produkt. Wat ik niet snap: een verkocht produkt naar de 'garage' terugroepen (in autotermen gesproken) en niet meer teruggeven aan de klant.
Al met al een onsmakelijke gang van zaken. De ironie is dat ik vorige maand in het FD dit produkt de hemel heb ingeprezen. Hopelijk was dat niet de aanleiding voor iemand bij CB om deze overhaaste actie op touw te zetten.
Gaarne verneem ik de stappen die CBDS onderneemt of gaat ondernemen om hier een passend antwoord op te formuleren.
"
Gisteren kreeg ik een mail van CBDS dat men meerdere pogingen heeft gedaan om mij telefonisch te bereiken. Wat zouden die nog te zeggen hebben?
BTW. Ik heb de journalist maar even laten weten dat die zinsnede inmiddels achterhaald is.