Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waarom is iedereen zo enthousiast over Model 3?

This site may earn commission on affiliate links.
Voor mij is de bestelling van Model 3 gewoon een voorzorgsmaatregel.

S is van november 2013 en was de enige auto op dat moment beschikbaar, die én ecologisch verantwoord was én voldoende range had. Mijn 2 belangrijkste criteria. Dat hij er goed uitzag en ermee rijden fun is pleite in diens voordeel, maar prijs en afmetingen (zeker in stadsverkeer en parkeren) waren negatieve punten.
Als ik verder rij zoals nu bezig, zal de wagen tegen medio 2018 (vermoedelijke eerste realistische leveringsdata in EU) de kaap van 200.000 km gerond hebben.

Met mijn huidige marktkennis denk ik niet dat andere automerken tegen 2018 Tesla al naar de kroon zullen steken met het aanbod dat ze nu geleidelijk in de etalage proberen te praten.

Ik hou achter de hand dat ik mijn S nog een tijdje verder oprij, maar het zou ook kunnen dat er tegen dan verhalen beginnen opduiken van grote kosten bij mankementen die zich nu nog niet voordoen of nu nog onder coulance geregeld worden. Dan wil ik een uitwijkmogelijkheid hebben.

De negatieve punten van de S -in mijn ogen- heeft Model 3 alvast niet. Als tegen presentatie 2 nog enkele leuke extra's en eventueel ook nog een sprong in range bekend gemaakt worden, zonder dat het prijskaartje al te hoog boven de huidige consensus uitsteekt, zal ik wellicht wat minder rationeel handelen en met plezier overstag gaan om de diverse nieuwe mogelijkheden binnen te halen die mijn classic nu niet heeft (Autopilot, summon, ....) en ik in feite ook niet mis.
 
Met mijn huidige marktkennis denk ik niet dat andere automerken tegen 2018 Tesla al naar de kroon zullen steken met het aanbod dat ze nu geleidelijk in de etalage proberen te praten.

Je twee belangrijkste criteria waren range en ecologisch verantwoord in 2013. In 2018 zijn er naar verwachting zowel de Opel e-Ampera en de nieuwe Nissan Leaf die beide minimaal de range zullen hebben van een model 3 en uiteraard volledig electrisch rijden. Daarmee zijn je twee criteria toch wel vervuld door concurrenten?
 
Ik lees veel van de Model 3 berichten mee, bijna iedereen is vooral enthousiast en heeft 1 of meerdere reserveringen gedaan. Ik vraag me af waarom dat is, natuurlijk is het een mooie Tesla maar toch zeker niet de vervanger voor je huidige S?

Als je bijvoorbeeld een Audi A6 berijder bent en er komt een nieuwe A3 uit, dan ga je mits je het gewoon nog kunt en wil betalen toch ook niet in een A3 rijden?
Lees ik hier nu een vergelijking tussen een ICE en een Tesla? Je vergelijkt toch ook geen smart phones met clamshells van 40euro? :)

PS: diegenen die mij kennen weten dat ik bij mijn clamshell zweer en de SIII-mini enkel voor mijn werk meezeul...
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Je twee belangrijkste criteria waren range en ecologisch verantwoord in 2013. In 2018 zijn er naar verwachting zowel de Opel e-Ampera en de nieuwe Nissan Leaf die beide minimaal de range zullen hebben van een model 3 en uiteraard volledig electrisch rijden. Daarmee zijn je twee criteria toch wel vervuld door concurrenten?

Maar dat betekent niet gelijk dat je voor een van beide kiest als je ook voor de Tesla kan kiezen :)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: HWS
Je twee belangrijkste criteria waren range en ecologisch verantwoord in 2013.... Daarmee zijn je twee criteria toch wel vervuld door concurrenten?
.
Er rolt geen slecht woord over Opel-e-Ampera of nieuwe Nissan Leaf uit mijn toetsenbord. Maar -zoals Co2Clean al voor mij in de bres sprong- er zijn nog secundaire argumenten te bedenken om dan toch voor Model 3 te kiezen.

Het best van al zou zijn dat andere merken zichzelf ook overtreffen, waardoor we als Teslarijders ook weer gedwongen worden om onze keuzes te herijken. (disclaimer: geldt niet voor aandeelhouders van Tesla).
 
En dan nog iets......
Straks rijden er tegen elke bestaande S, meerdere 3-tjes rond.
Die gaan ook allemaal lekker op vakantie, ik denk niet dat de toegezegde verdubbeling van SuC's de wachttijd, die er soms nu al is op de hoofdroutes gaat verbeteren :(

En als Elon al het moois uit de S tevens allemaal voor de helft van de prijs in de 3 laat stoppen, dan denk ik dat we de S na 2017 niet meer aan de straatstenen kwijt kunnen!

Sorry hoor, ik zie de Tesla toekomst allemaal niet zo rooskleurig :)
 
Er rolt geen slecht woord over Opel-e-Ampera of nieuwe Nissan Leaf uit mijn toetsenbord.
Over de huidige Opel Ampera en Opel als importeur kan ik anders genoeg slechte woorden uiten. Anders dan een Tesla of een Ampera zou ik geen andere auto weten die ik nu zou willen rijden. De Ampera heeft echter wel veel issues die helaas niet tot slecht door GM/Opel worden opgelost. Reageren op issues doen ze niet. Voor de Ampera's 2012 zijn zelfs al geen nieuwe onderdelen meer beschikbaar dus bij problemen met de aandrijving mag je bijv. nu 3 maanden wachten op gereviseerde onderdelen. En in al die jaren dat ik de auto rij is Dab+ de enige verbetering die ik heb mogen ontvangen. Dus als ik nu moet kiezen voor Tesla of voor Opel dan weet ik het wel. 100% Tesla ....
 
  • Informative
Reactions: jpet
Op basis van welke argumenten kies jij dan toch voor de Model 3?

De volgorde is willekeurig:
Betere prestaties
Supercharging (al kost dat misschien ook extra)
Betere batterijtechniek (zal naar verwachting minder degradatie kennen, al dit niet niet zeker)
Ziet er veel mooier uit (subjectief)
Autopilot dat echt goed werkt (kost wel extra)
Ontzettend veilig (5 sterren in alle subcategorieën, ik weet niet of de Ampera-e en anderen dit halen)
Prachtig glazen dak (kost waarschijnlijk ook extra)
Vast nog meer, maar op dit moment zijn dit voor mij belangrijke overwegingen
 
qua formaat is het eerder een A4 lijkt me. En veel A4 (formaat) rijders zijn naar het A6/A8 formaat overgestapt omdat het financieel niet duurder was. Maar niet iedereen heeft die ruimte nodig. Ik kom uit een BMW 3 station. De extra ruimte in de S is wel eens fijn, maar ik heb ook vaak last van het formaat (bij nemen van bochten, parkeren, parkeergarages etc). Ik sluit dus niet uit dat ik naar de 3 over stap.

Ander voordeel van de model 3 is dat de A-stijl slanker is.
 
De volgorde is willekeurig:
Betere prestaties
Supercharging (al kost dat misschien ook extra)
Betere batterijtechniek (zal naar verwachting minder degradatie kennen, al dit niet niet zeker)
Ziet er veel mooier uit (subjectief)
Autopilot dat echt goed werkt (kost wel extra)
Ontzettend veilig (5 sterren in alle subcategorieën, ik weet niet of de Ampera-e en anderen dit halen)
Prachtig glazen dak (kost waarschijnlijk ook extra)
Vast nog meer, maar op dit moment zijn dit voor mij belangrijke overwegingen

Een aantal kan ik volgen, maar bij de veiligheid plaats ik toch een voorbehoud. Zo scoort de Ampera beter op de EURO NCAP test dan de Model S. Al bij al ben ik er niet zeker van dat de beslissing op basis van wat we nu weten al te nemen is. Langs de andere kant is de reservatie altijd op te zeggen met teruggaaf van je geld dus zo'n groot risico loop je dan ook weer niet.
 
Ik ben vooral enthousiast over de 3 omdat Tesla er echt in dreigt te slagen om de game te changen met een volumemodel. Deze auto jaagt de andere fabrikanten meer opmonteren gebaande paden te verlaten dan iedere andere E-auto

Verder vind ik hem er ook best leuk uitzien en zou ik met normale bijtellingsregels eerder voor de 3 dan de S kiezen.
 
  • Like
Reactions: jpet
Een aantal kan ik volgen, maar bij de veiligheid plaats ik toch een voorbehoud. Zo scoort de Ampera beter op de EURO NCAP test dan de Model S. Al bij al ben ik er niet zeker van dat de beslissing op basis van wat we nu weten al te nemen is. Langs de andere kant is de reservatie altijd op te zeggen met teruggaaf van je geld dus zo'n groot risico loop je dan ook weer niet.

Behalve dat de score van de Ampera uit 2011 komt en de Tesla Model S uit 2014. De 2014 test is strenger. Sowieso wordt het afgeraden om verschillende jaartallen met elkaar te vergelijken, omdat af en toe de eisen strenger worden.

Ik wil overigens niet beweren dat de ene auto beter is dan de ander. Dat moet iedereen voor zich bepalen, maar met de gegevens die nu bekend zijn kies ik persoonlijk liever voor de Tesla (als ik het geld had...).
 
Op basis van welke argument kies jij dan toch voor de Model 3?
Tja, terug maait Co2Clean het gras van voor mijn voeten.

Maar wat ook nog meespeelt:

- respect voor visie, (secret plan, superchargers, giga-factory, ....) drive, charisma van CEO.
- gevoel van deel uit te maken van transitiebeweging /-community
en vooral het basisconcept : software op 4 wielen (updates die je wagen beter maken en bij problemen niet tot recalls leiden maar OTA opgelost worden ....) versus - andere merken- die m.i. vooral een EV-versie van een klassieke ICE proberen maken.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G and CO2CLEAN
Je twee belangrijkste criteria waren range en ecologisch verantwoord in 2013. In 2018 zijn er naar verwachting zowel de Opel e-Ampera en de nieuwe Nissan Leaf die beide minimaal de range zullen hebben van een model 3 en uiteraard volledig electrisch rijden. Daarmee zijn je twee criteria toch wel vervuld door concurrenten?

Dat was in 2013. Laten we vooral de gewone automobilist als uitgangspunt nemen. Dan valt argument 2 gewoon weg, helaas maar waar (wat ik niet eens verkeerd vind want een EV moet meer hebben dan alleen "ecologisch verantwoord". Ik moet bekennen dat ik geen Tesla had gekocht als het was gebleven bij dat criterium.)

Range is natuurlijk wel duidelijk maar is de helft van het verhaal. Auto's zijn emotie en bij aanschaf van een kleine auto wil men ermee ook door heel Europa rijden (ook al is dat slechts in theorie). Dus net zo belangrijk als de range is de laadinfra. Die infrastructuur interesseert de fabrikant als GM geheel niet. Bij Tesla is dat wel het geval en dat heeft geresulteerd in het huidige SuC netwerk dat dit enorm jaar wordt verdicht en uitgebouwd (met als parameter het aantal bestellingen voor de drie in die regio) en het Destination netwerk dat nu op gang komt. Als GM slim is, hetgeen betwijfeld wordt, nemen ze nu contact op met Tesla om de SuC's te kunnen aanbieden aan hun klanten. Doen ze dat niet, dan zal dat het aantal verkopen enorm beperken. De rest van de infra mag dan in beginsel goed bedoeld zijn maar is een allegaartje. Mij zegt het niets dat er meer dan 5000 laadpunten zijn, maar het SuC kaartje trekt mij direct over de streep.

Dan zijn er nog argumenten die eerder genoemd zijn zoals betere batterijen, de Autopilot.

Het belangrijkste argument is echter dat de auto de nieuwe doelgroep aan zal gaan spreken (en natuurlijk ook de bestaande). Het briljante zit hem in het feit dat het niet gaat om het elektrisch maken van een auto maar om het totaal nieuw ontwerpen van een vervoersconcept.
 
en vooral het basisconcept : software op 4 wielen (updates die je wagen beter maken en bij problemen niet tot recalls leiden maar OTA opgelost worden ....) versus - andere merken- die m.i. vooral een EV-versie van een klassieke ICE proberen maken.

Alhoewel ik hou van de Silicon Valley way van innoveren, vind ik de doorgedreven digitalisering ook een groot nadeel inhouden naar levensduur. Van "analoge" wagens bestaan old timers die na meer dan 25 jaar nog rond tuffen. Hoe groot is de kans dat dit ooit met een Tesla mogelijk zal zijn? Ik heb hier een dubbel gevoel bij naar duurzaamheid.