Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waarom je Tesla inruilen?

This site may earn commission on affiliate links.

Maarten

Active Member
Nov 2, 2013
4,135
13,435
Hilversum
De laatste tijd zijn er de nodige posts te lezen over mensen die hun Tesla inruilen voor een nieuwe.
Eén van de mogelijk grote voordelen van de Tesla is echter dat er een langere levensduur wordt verwacht.
Zouden we niet eens af moeten van het idee dat een auto na ca. 200.000 km moet worden ingeruild?
Maar, bijvoorbeeld 800.000 km?
 
De laatste tijd zijn er de nodige posts te lezen over mensen die hun Tesla inruilen voor een nieuwe.
Eén van de mogelijk grote voordelen van de Tesla is echter dat er een langere levensduur wordt verwacht.
Zouden we niet eens af moeten van het idee dat een auto na ca. 200.000 km moet worden ingeruild?
Maar, bijvoorbeeld 800.000 km?

Hoi Maarten,

Soms is het gewoon omdat er lekkere snoepjes worden klaargelegd. Met mijn eerste S, de classic, had ik ook niet het idee dat ik die weer zou vervangen, had op minimaal 5 jaar gecalculeerd, toen ik door een niet nader te noemen forumlid uit CO2 verdrijvend Bladel attent werd gemaakt op een beschikbare 70 in mijn kleur en met D en eerste Autopilotversie met als extra schop onder de k. een verrassend bod op mijn eerste. Halverwege 2017 redelijk het zelfde maar dan ook getriggerd door de 0,4% en AP2 en wederom invloed uit de Kempen.
Heeft niets te maken met levensduur, zouden er alleen nog maar classics zijn zou ik de eerste nog hebben. Die doet trouwens dienst bij een branchegenoot, zag hem ineens staan bij een bijeenkomst.
 
Dat van die potentiële levensduur valt nog te bezien, ik heb mijn eerste CPO binnen een jaar weer ingeruild bij Tesla omdat ik na 8x uit logeren van minimaal een week en bijna net zoveel kilometers in de loaners als in mijn eigen het ding echt spuugzat was..
Nu dus CPO en Tesla nr 2
 
Voor mij een praktische, na 4 jaar loopt het leasecontract van mijn werkgever af (aug 2019) met wellicht nog 6mnd verlenging als ik daar zelf om vraag. Dan een paar opties voor mijn situatie tegen die tijd:
  1. Nieuwe model S leasen (basismodel met kleinste accu). Minder gunstig met nieuwe bijtellingsregels, maar nog steeds aantrekkelijk
  2. Nieuwe model Y leasen (Premium pakket met grote accu) als deze dan beschikbaar is en de specs mij aanspreken
  3. Mijn model S overkopen en kiezen voor het mobiliteitsbudget waarbij ik mijn leasbudget als bruto salaris kies. Ben benieuwd wat een 4,5 jr oude 70D met zo’n 180k km nog moet kosten in een meer concurrerende markt (tussen de €30k en €40k?)
  4. Andere beschikbare ev (zie nu nog niets dat me als totaalpakket dus incl laadinfra aanspreekt)

De wereld verandert erg snel en leuk om te speculeren over de toekomst. Met de kennis van nu spreekt de model Y me het meeste aan met de aanname: eind 2019 beschikbaar, bagageruimte vergelijkbaar met S en budgettair met grote accu goedkoper / vergelijkbaar met basis S

Wat voor mij (vooralsnog) afvalt:
  • Model X is duurder en minder bereik (maar zeg nooit nooit)
  • Terug naar fossiel (v90 of xc60 of 5-serie of a6)
  • Model 3 (te weinig ruimte voor alle bagage met drie kids, maar misschien te overwegen om dan voor de vakanties iets te huren of dakkoffer als het bereik echt heel goed is)
 
Ik steun @Maarten vanuit de duurzaamheidsgedachte volledig (en dat ik momenteel geen "nieuwe" kan betalen :( als ik er een zou willen).
We kunnen ons enkel maar troosten dat die occasies nu aan het 2e, 3e leven bezig zijn en ze bij een andere eigenaar wel tot aan de 1.000.000km zullen geraken.
 
  • Like
Reactions: Phil_BE and Wim S.
Ik ruilde mijn laatste ICEs in toen ze ca. 8 jaar oud waren (toen ik ze kocht waren ze ca. 2 jaar oud); daar zat dan rond de 200K km op.
Toen ik mijn Model S kocht deed ik dat met het idee om die tenminste 8 jaar te rijden. Met mijn huidige kilometrage zal die dan de 200K km nog niet eens gehaald hebben. Het idee daarbij was ook dat ik het me waarschijnlijk niet kan veroorloven om elke twee jaar of zo een nieuwe te kopen, al lijkt dat achteraf mee te vallen zolang ik maar mijn huidige baan houd (met dito inkomen) en mijn uitgavenpatroon niet rigoureus verander.

Zoals anderen al aangaven, nieuwe ontwikkelingen kunnen plannen doen veranderen en de ontwikkelingen gaan best wel snel, maar op dit moment houd ik mij vast aan het idee om mijn Model S niet in te ruilen voordat die 8 jaar oud is. Ik heb hem nu bijna anderhalf jaar en voorlopig zie ik geen enkele aanleiding om zelfs maar na te gaan denken over een andere auto. Hij voelt nog steeds als nieuw.
 
Het is voor mij eigenlijk ook meer omdat het 'kan' wanneer mijn lease afloopt na 5jaar is ook ineens de aftrekbaarheid weg. Het zou dus niet onlogisch zijn dat ik dus een nieuw lease contract afsluit. Zelfde maandaflossingen, opnieuw aftrekbaarheid, en nieuwe auto.... Ik doe dit nu met mijn voertuig. Ben dit ook van plan te doen met mijn tesla. Als ik zie dat ik nu al na 3 jaar achterloop (qua technologie). Dan zou ik mits niet te veel verlies hetzelfde doen. Enige argument dat dan vervalt is de aftrekbaarheid ( want die had ik nog)
 
Hoi Maarten,

Soms is het gewoon omdat er lekkere snoepjes worden klaargelegd. Met mijn eerste S, de classic, had ik ook niet het idee dat ik die weer zou vervangen, had op minimaal 5 jaar gecalculeerd, toen ik door een niet nader te noemen forumlid uit CO2 verdrijvend Bladel attent werd gemaakt op een beschikbare 70 in mijn kleur en met D en eerste Autopilotversie met als extra schop onder de k. een verrassend bod op mijn eerste. Halverwege 2017 redelijk het zelfde maar dan ook getriggerd door de 0,4% en AP2 en wederom invloed uit de Kempen.
Heeft niets te maken met levensduur, zouden er alleen nog maar classics zijn zou ik de eerste nog hebben. Die doet trouwens dienst bij een branchegenoot, zag hem ineens staan bij een bijeenkomst.

Volledig mee eens. Ik dacht in 2013 dat het voor mij niet mogelijk was in een Tesla te komen, na een flinke rekenpartij heb ik toen een nieuwe P85 besteld en daar inmiddels 360.000km in gereden.
Afgelopen jaar was ik nog helemaal niet van plan om een nieuwe Tesla te nemen, Autopilot in de huidige situatie vind ik op dit moment voor mij totaal niet aantrekkelijk.
Maar... ik werd getipt en het bleek bij nader inzien toch wel erg slim om te vernieuwen:
- bijtelling van mijn P85 uit dec. 2013 zou begin 2019 naar ca. 15% gaan!!
- nieuwe S75 RWD zelfde specs als P85 uit 2013, plus nog enkele aantrekkelijke extra's standaard, maar wel 22 mille goedkoper (nieuwprijs)
- financieringsactie met 0,4% rente over gehele aanschafbedrag en looptijd 5 jaar
- nieuwe Tesla ook weer MIA, uiteraard normaal af te schrijven in onderneming en bestaande P85 kan in 2018 verkocht worden zonder fiscale nadelen
- bijtelling van een nieuwe S75 met 4% gedurende 5 jaar aantrekkelijk
- de P85 - 2013 met hoge kmstand toch altijd kans op (dure) reparaties
- niet meegenomen in de beslissing maar achteraf wel een voordeel: de nieuwe beschermingsfuncties zoals waarschuwen als er gevaar dreigt, werkt perfect

Oftewel, net als de bestelling van de eerste in 2013 na grondige berekening en analyse een no-brainer bleek, was het overstappen op een nieuwe eind 2017 opnieuw een no-brainer. Voor mij in ieder geval.
 
  • Like
Reactions: KrisB
Ik steun @Maarten vanuit de duurzaamheidsgedachte volledig (en dat ik momenteel geen "nieuwe" kan betalen :( als ik er een zou willen).
We kunnen ons enkel maar troosten dat die occasies nu aan het 2e, 3e leven bezig zijn en ze bij een andere eigenaar wel tot aan de 1.000.000km zullen geraken.

inderdaad om die reden zou het wenselijk zijn dat Tesla bijvoorbeeld upgrades voorstelt van de center console, of de auto erg modulair maakt, zodoende dat je een CPU makkelijk kan vervangen, uiteraard is dat makkelijker gezegd dan gedaan, ook het vervangen van Batterij zou toch tegen betaalbare prijzen mogelijk moeten worden IMHO..
 
  • Like
Reactions: FVO
inderdaad om die reden zou het wenselijk zijn dat Tesla bijvoorbeeld upgrades voorstelt van de center console, of de auto erg modulair maakt, zodoende dat je een CPU makkelijk kan vervangen, uiteraard is dat makkelijker gezegd dan gedaan, ook het vervangen van Batterij zou toch tegen betaalbare prijzen mogelijk moeten worden IMHO..
Afgaande op "de woekerprijzen die Tesla hanteert" (citaat verzekeringsmakelaar) op herstellingen is dat wishfull thinking. Ze moeten winst beginnen maken.
 
De laatste tijd zijn er de nodige posts te lezen over mensen die hun Tesla inruilen voor een nieuwe.
Eén van de mogelijk grote voordelen van de Tesla is echter dat er een langere levensduur wordt verwacht.
Zouden we niet eens af moeten van het idee dat een auto na ca. 200.000 km moet worden ingeruild?
Maar, bijvoorbeeld 800.000 km?
Mijn redenen om de S om te ruilen voor een X:
1) gezinssamenstelling (tweeling erbij) -> gebruiksgemak
2) 6 of 7 personen kunnen vervoeren
3) netto TCO gelijk of lager dan doorrijden met model S
4) betere stoelen
5) nieuwe garantie -> geen verrassingen
6) upgraditis (gadgets, autopilot etc)

En verder: hoe meer EV's op de weg, hoe beter. Voor elke EV die er nu op de weg komt, wordt aan het andere eind van de keten een ouwe vieze ICE gerecycled. Dus ik help de goede zaak door van zoveel mogelijk EV's als ik kan betalen het eerste deel van de afschrijving voor mijn rekening te nemen :p:D
 
Mijn redenen om de S om te ruilen voor een X:
1) gezinssamenstelling (tweeling erbij) -> gebruiksgemak
2) 6 of 7 personen kunnen vervoeren
3) netto TCO gelijk of lager dan doorrijden met model S
4) betere stoelen
5) nieuwe garantie -> geen verrassingen
6) upgraditis (gadgets, autopilot etc)

En verder: hoe meer EV's op de weg, hoe beter. Voor elke EV die er nu op de weg komt, wordt aan het andere eind van de keten een ouwe vieze ICE gerecycled. Dus ik help de goede zaak door van zoveel mogelijk EV's als ik kan betalen het eerste deel van de afschrijving voor mijn rekening te nemen :p:D
En dan de enige reden waarom ik zou wisselen: de trekhaak
 
  • Like
Reactions: maarten.claes
Uit duurzaamheid invalshoek is inruilen niet nodig inderdaad. Maar voor mij gold dat ik mijn classic onlangs voor een goede prijs kon verkopen, vlak voor de schiphol taxi uitverkoop. De eerste jaren daardoor zeer voordelig gereden. De nieuwe S tegen de aantrekkelijke 0,4% rente regeling vervolgens kunnen aanschaffen met AP en alle overige vernieuwingen. Tevens weer 60 maanden 4% bijtelling. Deze optelsom was voor mij de reden. Het enige wat mij deed twijfelen was dat mijn favo kleur, ik had een donkergroene classic S, niet meer leverbaar was......