Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Staken zaak, hoe nu verder.

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

Nu ik gestopt ben met werken heb ik een paar vragen waar ik zelf niet uitkom. Hopelijk kunnen jullie mij daarmee helpen. Ik zal het zo simpel mogelijk proberen te omschrijven.

1 - Heb in in 2016 een nieuwe MS 70 facelift aangeschaft. BTW auto.
2 - Auto is in zeer goede staat en heeft 101.000 km gelopen, range 348 km.
3 - Life time gratis Super charger
4 - Binnen enkele maanden wil ik mijn eenmanszaak staken.

Vragen :

A - MS moet naar prive, moet ik dan BTW betalen? Ook andere kosten nog?
B - Bij verkoop MS kan ik deze ook zakelijk verkopen?
C - Ik zou mijn MS willen inruilen voor een MY, is dat verstandig? Ik raak mijn gratis Super charging mogelijkheid kwijt.
D - Heb ik ook een Tesla gegarandeerde inruil waarde? Zo ja, waar te vinden?
E - Welke site en/of manier is de beste om de MS te verkopen.
F - Of uiteindelijk de MS goed blijven onderhouden en helemaal uit rijden of tot ik zelf niet meer mag rijden.

Wat betreft het inruilen : Ik twijfel voornamelijk om de simpele rede dat het maar een auto is die me van A naar B brengt. Ik wil zeker geen grote bedragen gaan bij betalen, maar een kleinere MY vind ik "leuk". Het is geen noodzaak, vooral.omdat ik niet meer werk.
Rij denk max 4.000 km per jaar vanaf 2023.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Paulo
 
Inruilwaarde vragen aan Tesla en daar nog wat van af trekken om naar privé door te sluizen. Je vindt wel wat krassen of schade die die aftrek verantwoorden (als er echte schade is, kan je nog een offerte vragen aan een hersteller ter staving). Je vindt er verder wel een stuk of 5 op marktplaats met een even lage prijs (zeker nu gratis laden verdwijnt bij mensen die die naar hun volgende wagen overdragen).
De bekomen restwaarde voor een wagen van 7 jaar oud, waar geen interesse meer voor is in de markt (een range van 348 in theorie,250 in de praktijk is echt niet meer van deze tijd 😉), zal zo laag zijn dat alle verdere antwoorden geen first world problems meer zijn.
 
Hallo,

Nu ik gestopt ben met werken heb ik een paar vragen waar ik zelf niet uitkom. Hopelijk kunnen jullie mij daarmee helpen. Ik zal het zo simpel mogelijk proberen te omschrijven.

1 - Heb in in 2016 een nieuwe MS 70 facelift aangeschaft. BTW auto.
2 - Auto is in zeer goede staat en heeft 101.000 km gelopen, range 348 km.
3 - Life time gratis Super charger
4 - Binnen enkele maanden wil ik mijn eenmanszaak staken.

Vragen :

A - MS moet naar prive, moet ik dan BTW betalen? Ook andere kosten nog?
B - Bij verkoop MS kan ik deze ook zakelijk verkopen?
C - Ik zou mijn MS willen inruilen voor een MY, is dat verstandig? Ik raak mijn gratis Super charging mogelijkheid kwijt.
D - Heb ik ook een Tesla gegarandeerde inruil waarde? Zo ja, waar te vinden?
E - Welke site en/of manier is de beste om de MS te verkopen.
F - Of uiteindelijk de MS goed blijven onderhouden en helemaal uit rijden of tot ik zelf niet meer mag rijden.

Wat betreft het inruilen : Ik twijfel voornamelijk om de simpele rede dat het maar een auto is die me van A naar B brengt. Ik wil zeker geen grote bedragen gaan bij betalen, maar een kleinere MY vind ik "leuk". Het is geen noodzaak, vooral.omdat ik niet meer werk.
Rij denk max 4.000 km per jaar vanaf 2023.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Paulo

Als ik het goed heb kun je dit jaar de gratis Super Charging nog overzetten naar een nieuwe Y.
Daarna kun je de MS verkopen.
 
  • Like
Reactions: Adm
Inruilwaarde vragen aan Tesla en daar nog wat van af trekken om naar privé door te sluizen. Je vindt wel wat krassen of schade die die aftrek verantwoorden (als er echte schade is, kan je nog een offerte vragen aan een hersteller ter staving). Je vindt er verder wel een stuk of 5 op marktplaats met een even lage prijs (zeker nu gratis laden verdwijnt bij mensen die die naar hun volgende wagen overdragen).
De bekomen restwaarde voor een wagen van 7 jaar oud, waar geen interesse meer voor is in de markt (een range van 348 in theorie,250 in de praktijk is echt niet meer van deze tijd 😉), zal zo laag zijn dat alle verdere antwoorden geen first world problems meer zijn.
Hallo.Phil,

In het kort zeg je dus dat de range van mij MS zo laag is dat ik beter kan switch naar een MY met hoger range.

PS : 348 range die ik heb , zijn echte kilometers, geen 250.
 
Hallo.Phil,

In het kort zeg je dus dat de range van mij MS zo laag is dat ik beter kan switch naar een MY met hoger range.

PS : 348 range die ik heb , zijn echte kilometers, geen 250.
Neen intengendeel, ik geef argumenten die je kan gebruiken om de fiscus te verklaren waarom je hem heel goedkoop privé overgekocht hebt. Zo goedkoop dat je met plezier de BTW betaalt bijvoorbeeld.
Als je er content van bent (en zo klonk het) hou je hem privé.
Indien niet, verkoop je hem na een paar maand voor een hogere prijs.
 
Je schrijft dat het gaat om een eenmanszaak. Als het geen BV is, mag je formeel de auto niet van de zaak naar prive brengen (je mag de keuze zaak of prive maar eenmaal maken). Nu weet ik niet of er bij het beieindigen van de zaak ontheffingen zijn, maar daar weten anderen hier vast wel meer van.
En natuurlijk kun je een carrouselletje opzetten waarbij je hem verkoopt aan een kennis/schoonzoon enz. Liefst met een andere acternaam en na een tijdje verkoop je hem aan je partner of zo. Is natuurlijk wel gedoe met verzekering enzo. Voor allen die gaan schrijven dat dit een overtreding is ja dat is het en het is natuurlijk een volkomen hypothetische aanwijzing.😇
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Je schrijft dat het gaat om een eenmanszaak. Als het geen BV is, mag je formeel de auto niet van de zaak naar prive brengen (je mag de keuze zaak of prive maar eenmaal maken). Nu weet ik niet of er bij het beieindigen van de zaak ontheffingen zijn, maar daar weten anderen hier vast wel meer van.
En natuurlijk kun je een carrouselletje opzetten waarbij je hem verkoopt aan een kennis/schoonzoon enz. Liefst met een andere acternaam en na een tijdje verkoop je hem aan je partner of zo. Is natuurlijk wel gedoe met verzekering enzo. Voor allen die gaan schrijven dat dit een overtreding is ja dat is het en het is natuurlijk een volkomen hypothetische aanwijzing.😇
Je mag ook bij een eenmanszaak een auto overzetten naar prive, alleen gelden er wat andere voorwaarden. Bij beëindiging van het bedrijf kan dat natuurlijk altijd. Maar ook als er gegronde redenen zijn waarom je de auto niet meer zakelijk rijdt. Bijvoorbeeld bij aankoop van een nieuwe zakelijke auto. Immers je moet de auto minimaal voor 10% zakelijk rijden om als zakelijke auto aangemerkt te kunnen worden.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Hallo,

Nu ik gestopt ben met werken heb ik een paar vragen waar ik zelf niet uitkom. Hopelijk kunnen jullie mij daarmee helpen. Ik zal het zo simpel mogelijk proberen te omschrijven.
Heb je geen administrateur / accountant?
1 - Heb in in 2016 een nieuwe MS 70 facelift aangeschaft. BTW auto.
2 - Auto is in zeer goede staat en heeft 101.000 km gelopen, range 348 km.
3 - Life time gratis Super charger
4 - Binnen enkele maanden wil ik mijn eenmanszaak staken.

Vragen :

A - MS moet naar prive, moet ik dan BTW betalen? Ook andere kosten nog?
Ja, zodra je bedrijf eindigt, dan moeten de overgebleven activa naar privé en ja, dan moet je deze tegen een reële waarde overdragen aan privé en BTW afdragen.
B - Bij verkoop MS kan ik deze ook zakelijk verkopen?
Ja, dat kan ook maar ook dan moet je BTW afdragen.
C - Ik zou mijn MS willen inruilen voor een MY, is dat verstandig? Ik raak mijn gratis Super charging mogelijkheid kwijt.
Is een andere persoonlijke afweging.
D - Heb ik ook een Tesla gegarandeerde inruil waarde? Zo ja, waar te vinden?
Oorspronkelijk was die inruilgarantie na 5 jaar dus waarschijnlijk al voorbij.
E - Welke site en/of manier is de beste om de MS te verkopen.
F - Of uiteindelijk de MS goed blijven onderhouden en helemaal uit rijden of tot ik zelf niet meer mag rijden.

Wat betreft het inruilen : Ik twijfel voornamelijk om de simpele rede dat het maar een auto is die me van A naar B brengt. Ik wil zeker geen grote bedragen gaan bij betalen, maar een kleinere MY vind ik "leuk". Het is geen noodzaak, vooral.omdat ik niet meer werk.
Rij denk max 4.000 km per jaar vanaf 2023.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Paulo