TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Wanneer gaan de remlichten aan?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by MindBender, Dec 26, 2013.

  1. MindBender

    MindBender Bite my shiny metal ass

    Joined:
    Jul 25, 2013
    Messages:
    434
    Location:
    Tilburg, The Netherlands
    Ik heb maar aan weinig dingen zo'n hekel als aan remlichten voor me op de snelweg, zonder dat er geremd wordt. En al helemaal als er een gat van 100m of meer voor die remlichten zit, maar dat terzijde.

    Ik maakte er met mijn Diesel dan ook zelf een gewoonte van om mijn rem niet te gebruiken als dat niet echt nodig is. Met de Tesla is dat wat anders: 90kW regenerative braking decellereert sneller dan zelfs bij een Diesel van gas-loslaten verwacht wordt. Dus is het oplichten van de remlichten hier terecht, maar daartussen zit nog een groot grijs gebied.

    Weet iemand onder welke omstandigheden, buiten het bedienen van het rempedaal, de remlichten oplichten? Is het bij een bepaald niveau van regeneratie? Of bij een bepaalde decelleratie? En gebeurt dit al bij het naar beneden bijstellen van de CC?

    Er is hier al eens de tip gegeven om dit te bepalen met de achteruitrijcamera, maar ik kan niet èn de regenaratiemeter, èn de achteruitrijcamera èn de verkeerssituatie in de gaten houden. Dus het zou fijn zijn als iemand het weet.
     
  2. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Het gaat sowieso met een G-meter in de auto. Zo gaan de remlichten bijv al aan bij 10kW regen als je erg langzaam rijd.

    Ik durf niet te zeggen waar het omslagpunt ligt, maar ook ik ben benieuwd. Ik vind het namelijk ook vaak best vervelend als de remlichten aan springen. Zeker als ik iemand in haal en de auto wil laten terug zakken tot mijn CC snelheid.
     
  3. Rsvarthur

    Rsvarthur Member

    Joined:
    May 17, 2013
    Messages:
    796
    Location:
    Hengelo
    Als je je charge scherm aanzet, geeft het plaatje van de auto daarin realtime aan wat je verlichting doet. Bij snelwegsnelheden springt remlicht pas aan bij volle regen. Bij lage snelheden veel eerder. Ik heb het idee dat Tesla probeert een ice na te bootsen, dwz remlichten laat branden bij een deceleratie die je met een ice alleen remmend zou krijgen. Dat betekent op de snelweg dus een grotere deceleratie want daar remt een ice harder op de motor/luchtweerstand dan bij lage snelheden. Ik probeer ook gematigd te regennen als ik remlichten wil vermijden.
     
  4. Right_Said_Fred

    Right_Said_Fred Model S - Sig. 283 EU

    Joined:
    May 11, 2012
    Messages:
    1,283
    Location:
    Gorinchem, Netherlands
    Zodra ik de snelweg oprijd, switch ik naar Low Regen, en zodra ik die weer verlaat switch ik weer naar Standard Regen. In de eerste plaats omdat de auto dan minder sterk afremt, wat ik op de snelweg pretig vind, maar ook om nodeloos oplichten van de remlichten te voorkomen (als je bij Normal Regen op de snelweg je gaspedaal loslaat, heb je automatisch volledige regen en gaan dus de remlichten branden).
     
  5. LuckyLuke

    LuckyLuke Model S P85DL

    Joined:
    Dec 14, 2011
    Messages:
    2,092
    Location:
    Eindhoven, The Netherlands
    Ik vind die flinke regen op snelweg juist ideaal, echt heerlijk dat one-pedal-driving. Zeker als je van bijv. 130km/h naar 90 afremt als een vrachtwagen in aan t halen is. Mijn remmen worden nauwelijks gebruikt ondanks een "sportieve" rijstijl. :)
     
  6. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Is ook zo, alleen vind ik het niet fijn als ik de auto terug laat zakken tot de CC snelheid na een inhaal-actie.
     

Share This Page