Model 3 zit er aan te komen.
Het duurt nog wel even maar de tijd gaat erg snel. Het is nu 27 maanden geleden dat ik frontrow stond in LA, bij SpaceX, bij het unveil-event van de Model 3. Dat was ook het moment waarop ik mijn reservering maakte.
Nu het dichterbij komt ben ik gaan nadenken over wat ik ermee ga doen.
Al meer dan vier jaar rijd ik een Model S en een paar maanden daarvoor hadden we al een Nissan Leaf.
Het oorspronkelijke plan was om de Model 3 als vervanger in te zetten van de Leaf.
Maar de Leaf doet zo goed waar hij voor gemaakt is, heel veel korte ritjes, dat het zonde is om hem weg te doen.
Mijn vrouw is er ook erg tevreden over. Ook deze EV is net als de Model S erg goedkoop in het gebruik en laat nog nagenoeg geen degradatie zien na 30k km.
Het is straks bovendien geen dure grap om de Leaf na afloop van de vijf jaar 0% bijtelling naar privé over te zetten.
Toen kwam bij mij deze week dit idee.
De Model 3 is ontworpen om overal ingezet te kunnen worden.
Zo wil Tesla t.z.t. een vloot van deelauto’s neerzetten maar uiteraard moeten eerst alle reserveringen afgeleverd worden.
In tegenstelling tot de Model S, die echt mijn auto is, zie ik de Model 3 als een gelegenheidsauto.
En als een auto die eigenlijk zoveel als mogelijk is gebruikt moet gaan worden, ofwel, zo weinig mogelijk op de oprit moet staan.
Gratis beschikbaar stellen.
Daarom heb ik besloten om de Model 3, in ieder geval voor een jaar vanaf levering als proef en wellicht totdat hij in een fleetmodel kan meedraaien, beschikbaar te stellen aan familie, vrienden en kennissen en bij bijzondere gelegenheden zoals roadtrips, etc.
Dat alles om zoveel mogelijk mensen de ervaring van het rijden in een Tesla Model 3 te kunnen geven en zoveel mogelijk brandstofkilometers om te zetten in elektrische.
Ik ga daar dan niets voor vragen, wil geen “verhuurder” gaan spelen, want ik kan het best hebben en zie het ook als een soort van hobby.
Zonnestroom.
Op het dak liggen al vier en een half jaar panelen die elk jaar 8 MWh binnen brengen wat voldoende is voor dik 50k km. Dus ik geef hem altijd met 90% lading (of 100% als men direct een flink stuk gaat rijden) af.
Als het goed is dan komen er straks ook Powerwalls bij.
Daarnaast geef ik ze unlimited supercharging want dat loopt ook niet zo erg in de papieren in de praktijk.
Inmiddels, en zeker straks, is het niet meer nodig om buiten het Tesla netwerk te laden dus daar komt men mee uit.
Wil men toch incidenteel ergens anders laden dan betaalt men dat uiteraard zelf.
Eigenlijk zijn de enige kosten die zij betalen parkeerkosten, tolkosten en eventuele boetes. Dit lijkt me ook heel redelijk.
Kortom...
Wil men een weekendje weg, neem dan de Model 3 en laat de eigen brandstofauto staan. Wil men eens een paar dagen in plaats van met de eigen auto met de Model 3 op pad voor het werk? Prima. Op vakantie? Als het is in te passen, idem dito.
Ik maak een leuk appje om alles bij te houden en te laten reserveren.
Niet Jan en Alleman...
Uiteraard ben ik kritisch op wie hem meekrijgt (dus de hogere rating die Tesla al noemde in de aankondiging van zijn fleet) maar wil wel bereiken dat de Model 3 als een ambassadeur aan het werk gaat.
Oh, en natuurlijk zal ik er zelf ook best wel in gaan rijden en krijgt hij dezelfde bestickering als de S, "Tesla for Kids" en Leaf want hij hoort er natuurlijk gewoon bij
Het duurt nog wel even maar de tijd gaat erg snel. Het is nu 27 maanden geleden dat ik frontrow stond in LA, bij SpaceX, bij het unveil-event van de Model 3. Dat was ook het moment waarop ik mijn reservering maakte.
Nu het dichterbij komt ben ik gaan nadenken over wat ik ermee ga doen.
Al meer dan vier jaar rijd ik een Model S en een paar maanden daarvoor hadden we al een Nissan Leaf.
Het oorspronkelijke plan was om de Model 3 als vervanger in te zetten van de Leaf.
Maar de Leaf doet zo goed waar hij voor gemaakt is, heel veel korte ritjes, dat het zonde is om hem weg te doen.
Mijn vrouw is er ook erg tevreden over. Ook deze EV is net als de Model S erg goedkoop in het gebruik en laat nog nagenoeg geen degradatie zien na 30k km.
Het is straks bovendien geen dure grap om de Leaf na afloop van de vijf jaar 0% bijtelling naar privé over te zetten.
Toen kwam bij mij deze week dit idee.
De Model 3 is ontworpen om overal ingezet te kunnen worden.
Zo wil Tesla t.z.t. een vloot van deelauto’s neerzetten maar uiteraard moeten eerst alle reserveringen afgeleverd worden.
In tegenstelling tot de Model S, die echt mijn auto is, zie ik de Model 3 als een gelegenheidsauto.
En als een auto die eigenlijk zoveel als mogelijk is gebruikt moet gaan worden, ofwel, zo weinig mogelijk op de oprit moet staan.
Gratis beschikbaar stellen.
Daarom heb ik besloten om de Model 3, in ieder geval voor een jaar vanaf levering als proef en wellicht totdat hij in een fleetmodel kan meedraaien, beschikbaar te stellen aan familie, vrienden en kennissen en bij bijzondere gelegenheden zoals roadtrips, etc.
Dat alles om zoveel mogelijk mensen de ervaring van het rijden in een Tesla Model 3 te kunnen geven en zoveel mogelijk brandstofkilometers om te zetten in elektrische.
Ik ga daar dan niets voor vragen, wil geen “verhuurder” gaan spelen, want ik kan het best hebben en zie het ook als een soort van hobby.
Zonnestroom.
Op het dak liggen al vier en een half jaar panelen die elk jaar 8 MWh binnen brengen wat voldoende is voor dik 50k km. Dus ik geef hem altijd met 90% lading (of 100% als men direct een flink stuk gaat rijden) af.
Als het goed is dan komen er straks ook Powerwalls bij.
Daarnaast geef ik ze unlimited supercharging want dat loopt ook niet zo erg in de papieren in de praktijk.
Inmiddels, en zeker straks, is het niet meer nodig om buiten het Tesla netwerk te laden dus daar komt men mee uit.
Wil men toch incidenteel ergens anders laden dan betaalt men dat uiteraard zelf.
Eigenlijk zijn de enige kosten die zij betalen parkeerkosten, tolkosten en eventuele boetes. Dit lijkt me ook heel redelijk.
Kortom...
Wil men een weekendje weg, neem dan de Model 3 en laat de eigen brandstofauto staan. Wil men eens een paar dagen in plaats van met de eigen auto met de Model 3 op pad voor het werk? Prima. Op vakantie? Als het is in te passen, idem dito.
Ik maak een leuk appje om alles bij te houden en te laten reserveren.
Niet Jan en Alleman...
Uiteraard ben ik kritisch op wie hem meekrijgt (dus de hogere rating die Tesla al noemde in de aankondiging van zijn fleet) maar wil wel bereiken dat de Model 3 als een ambassadeur aan het werk gaat.
Oh, en natuurlijk zal ik er zelf ook best wel in gaan rijden en krijgt hij dezelfde bestickering als de S, "Tesla for Kids" en Leaf want hij hoort er natuurlijk gewoon bij
Last edited: