Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat gaan we straks met onze Model 3 doen?

This site may earn commission on affiliate links.
Model 3 zit er aan te komen.

Het duurt nog wel even maar de tijd gaat erg snel. Het is nu 27 maanden geleden dat ik frontrow stond in LA, bij SpaceX, bij het unveil-event van de Model 3. Dat was ook het moment waarop ik mijn reservering maakte.

IMG_4195.jpg


IMG_4184.jpg


Nu het dichterbij komt ben ik gaan nadenken over wat ik ermee ga doen.
Al meer dan vier jaar rijd ik een Model S en een paar maanden daarvoor hadden we al een Nissan Leaf.

Het oorspronkelijke plan was om de Model 3 als vervanger in te zetten van de Leaf.

Maar de Leaf doet zo goed waar hij voor gemaakt is, heel veel korte ritjes, dat het zonde is om hem weg te doen.
Mijn vrouw is er ook erg tevreden over. Ook deze EV is net als de Model S erg goedkoop in het gebruik en laat nog nagenoeg geen degradatie zien na 30k km.

Het is straks bovendien geen dure grap om de Leaf na afloop van de vijf jaar 0% bijtelling naar privé over te zetten.

Toen kwam bij mij deze week dit idee.

De Model 3 is ontworpen om overal ingezet te kunnen worden.

Zo wil Tesla t.z.t. een vloot van deelauto’s neerzetten maar uiteraard moeten eerst alle reserveringen afgeleverd worden.

In tegenstelling tot de Model S, die echt mijn auto is, zie ik de Model 3 als een gelegenheidsauto.

En als een auto die eigenlijk zoveel als mogelijk is gebruikt moet gaan worden, ofwel, zo weinig mogelijk op de oprit moet staan.

Gratis beschikbaar stellen.

Daarom heb ik besloten om de Model 3, in ieder geval voor een jaar vanaf levering als proef en wellicht totdat hij in een fleetmodel kan meedraaien, beschikbaar te stellen aan familie, vrienden en kennissen en bij bijzondere gelegenheden zoals roadtrips, etc.

Dat alles om zoveel mogelijk mensen de ervaring van het rijden in een Tesla Model 3 te kunnen geven en zoveel mogelijk brandstofkilometers om te zetten in elektrische.

Ik ga daar dan niets voor vragen, wil geen “verhuurder” gaan spelen, want ik kan het best hebben en zie het ook als een soort van hobby.

Zonnestroom.

Op het dak liggen al vier en een half jaar panelen die elk jaar 8 MWh binnen brengen wat voldoende is voor dik 50k km. Dus ik geef hem altijd met 90% lading (of 100% als men direct een flink stuk gaat rijden) af.
Als het goed is dan komen er straks ook Powerwalls bij.

Daarnaast geef ik ze unlimited supercharging want dat loopt ook niet zo erg in de papieren in de praktijk.

Inmiddels, en zeker straks, is het niet meer nodig om buiten het Tesla netwerk te laden dus daar komt men mee uit.
Wil men toch incidenteel ergens anders laden dan betaalt men dat uiteraard zelf.

Eigenlijk zijn de enige kosten die zij betalen parkeerkosten, tolkosten en eventuele boetes. Dit lijkt me ook heel redelijk.

Kortom...

Wil men een weekendje weg, neem dan de Model 3 en laat de eigen brandstofauto staan. Wil men eens een paar dagen in plaats van met de eigen auto met de Model 3 op pad voor het werk? Prima. Op vakantie? Als het is in te passen, idem dito.

Ik maak een leuk appje om alles bij te houden en te laten reserveren.

Niet Jan en Alleman...

Uiteraard ben ik kritisch op wie hem meekrijgt (dus de hogere rating die Tesla al noemde in de aankondiging van zijn fleet) maar wil wel bereiken dat de Model 3 als een ambassadeur aan het werk gaat.

Oh, en natuurlijk zal ik er zelf ook best wel in gaan rijden en krijgt hij dezelfde bestickering als de S, "Tesla for Kids" en Leaf want hij hoort er natuurlijk gewoon bij :)
 
Last edited:
Heel nobel van u, Hans,
ik zie het mezelf niet doen. Dat zou me te veer stress bezorgen. Ik krijg nu al nachtmerrie als ik er aan denk dat mijn echtgenote en dochter in de model 3 gaat rijden en deze niet naar mijn normen zullen verzorgen.
Mijn tweede model 3 reservatie stel ik ook ter beschikking aan eender wie (de koopsom wil betalen);)
 
Mooi plan.. . ik promoot het gebruik van onze 2013 S ook onder familie en vrienden..beetje zelfde idee en aanpak...
Heb je het gebruik van Snappcar overwogen? Heb je je kanaal direct beschikbaar (ipv eigen ap en is verzekering ook afgedekt... kun je gewoon symbolische prijs opnemen.
 
Geweldig idee, maar waarom het wiel opnieuw uitvinden met (zelf) een app maken?
Er bestaan al systemen waarbinnen je uitsluitend een vooraf geselecteerde groep toegang geeft. Bijvoorbeeld Carsharing Platform WeGo | Bekijk de technologie & online software (en t.z.t. faciliteert Tesla dit waarschijnlijk ook).
(Als een buurman of vriend onze auto zou lenen zou het voor ons nu al handiger zijn om het via Snappcar te laten lopen zodat de verzekering goed geregeld is, ook zonder dat sprake is van een vergoeding voor ons.)
 
Ik krijg nu al nachtmerrie als ik er aan denk dat mijn echtgenote en dochter in de model 3 gaat rijden en deze niet naar mijn normen zullen verzorgen.

Precies dit maakt dat jouw nachtmerrie de waarheid zal worden.

Zelf ben ik hier altijd heel gemakkelijk in ik heb mijn kinderen altijd gelijk de sleutels gegeven als ik weer eens een nieuwe auto had of als ze een auto nodig hebben en een discussie voor mijn vrouw is er al helemaal nooit geweest.

Juist als je hier heel krampachtig over doet zullen je vrouw en kinderen heel gestrest in jouw auto zitten omdat ze als de dood zijn dat ze iets niet goed doen of de auto zullen beschadigen. Door deze stress zullen ze juist fouten gaan maken wordt jouw angst de waarheid.

Ik heb juist de eerste dag al een berijders aangemaakt in de S voor mijn vrouw en mijn jongste dochter. Als ze gaan rijden moeten ze gelijk goed zitten en alles op hun wensen zijn afgesteld. Dan voelen ze zich veilig en vertrouwd in de auto en maken ze ook geen foutjes.
 
Dat is een nobel streven!

Als je 'm hebt zou ik 'm graag eens willen lenen voor vrouwlief. Die maakt veel kilometers (veel meer dan ik) en ik wil haar graag aan de EV helpen. Maar het gros van haar retour ritjes haalt ze niet op 1 acculading, ook niet met een S100D. Ze is derhalve, begrijpelijk, nogal skeptisch. Een weekje of 2 een M3 kunnen lenen zou perfect zijn om het voor vrouwlief eens te kunnen ervaren. Mijn S wil ze niet mee om z'n formaat.

Na een binnenlands vakantietripje kreeg ik recent al de opmerking "Mijn auto maakt toch wel heel veel lawaai vergeleken met de Tesla". De 1e stap is gezet!

Maak je in het Appje ook even een wishlist met dingetjes die we als dank kunnen bestellen voor je? :)
 
  • Like
Reactions: MarcelS
Ik zou dat zelf nooit doen uitlenen aan iedereen. Gezin geen probleem en sommige vrienden maar er zijn zat mensen die niet fatsoenlijk met autos kunnen omgaan want het is toch niet van hun. Zolang ik een buurvrouw met een ijskrabber over haar motorkap zie gaan want er ligt sneeuw op en tja het is een lease auto uhh nee dank je. Het is een mooi denken maar voor mij niet haalbaar.
 
Mooi initiatief! Ik heb zelf geen reservering staan maar zie in de toekomst het volgende scenario voor me: Nadat ik mijn model S 5 jaar in bezit heb gehad en daarmee een einde komt aan de 4% bijtelling in mijn geval haal ik mijn model s naar privé. Ik kan die dan mooi als gezinsauto inzetten met daarbij ook nog een gratis superchargen tijdens vakanties. Ik koop dan zakelijk weer een model 3 die dan hopelijk onder de € 50.000,00 blijft en daarmee maximaal 4% bijtelling. Voor woon- werkverkeer zal de Model 3 meer dan ruim genoeg zijn. Lijkt mij een ideaal plaatje.
 
Precies dit maakt dat jouw nachtmerrie de waarheid zal worden.

Zelf ben ik hier altijd heel gemakkelijk in ik heb mijn kinderen altijd gelijk de sleutels gegeven als ik weer eens een nieuwe auto had of als ze een auto nodig hebben en een discussie voor mijn vrouw is er al helemaal nooit geweest.

Juist als je hier heel krampachtig over doet zullen je vrouw en kinderen heel gestrest in jouw auto zitten omdat ze als de dood zijn dat ze iets niet goed doen of de auto zullen beschadigen. Door deze stress zullen ze juist fouten gaan maken wordt jouw angst de waarheid.

Ik heb juist de eerste dag al een berijders aangemaakt in de S voor mijn vrouw en mijn jongste dochter. Als ze gaan rijden moeten ze gelijk goed zitten en alles op hun wensen zijn afgesteld. Dan voelen ze zich veilig en vertrouwd in de auto en maken ze ook geen foutjes.
het gaat niet zo zeer over foutjes maken of al dan niet kunnen rijden, want dat kunnen ze beiden prima;). Maar het is onmogelijk om te omschrijven hoe hun auto er vanbinnen uit ziet. :confused:
 
Hans,

Laat je model 3 inderdaad een ambassadeur zijn.

Wat denk je - eventueel bijkomstig aan jouw idee - hier van:
Stel je model 3 ter beschikking van Tesla die hem per week aan een potentiële model 3 koper doorverhuren.
Laat ons voor makkelijk rekenen zeggen €700 voor een ganse week.
Koopt de klant een model 3 na de testweek, dan krijgt die op de aankoopprijs een korting van €500.
Jij houdt aan elke week verhuur iets van een €500 en een piekfijne (en steeds weer gewassen) model 3 over.
Tesla zorgt voor de rompslomp ivm de verhuur. Dus met een €200 per week verhuur voorziet Tesla jou in dit alles.

Dit lijkt mij een win-win-win situatie en kan de kickstarter worden voor het Tesla netwerk, waarvan Elon eerder dit jaar zei dat het pas voor einde 2019 zou zijn. Zolang er echter een lange wachttijd blijft voor de model 3, is het nog niet interessant voor Tesla...
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Mooi initiatief! Ik heb zelf geen reservering staan maar zie in de toekomst het volgende scenario voor me: Nadat ik mijn model S 5 jaar in bezit heb gehad en daarmee een einde komt aan de 4% bijtelling in mijn geval haal ik mijn model s naar privé. Ik kan die dan mooi als gezinsauto inzetten met daarbij ook nog een gratis superchargen tijdens vakanties. Ik koop dan zakelijk weer een model 3 die dan hopelijk onder de € 50.000,00 blijft en daarmee maximaal 4% bijtelling. Voor woon- werkverkeer zal de Model 3 meer dan ruim genoeg zijn. Lijkt mij een ideaal plaatje.
Ik snap niet waarom zoveel mensen zo rigide omgaan met die 50K voor M3. Stel dat de auto die geheel aan je wensen voldoet 57k kost dan betaal je 22% over slechts 7K. Is je gehele bijtelling alsnog laag voor een auto van dat kaliber.
 
Ik snap niet waarom zoveel mensen zo rigide omgaan met die 50K voor M3. Stel dat de auto die geheel aan je wensen voldoet 57k kost dan betaal je 22% over slechts 7K. Is je gehele bijtelling alsnog laag voor een auto van dat kaliber.
Die had ik als nuancering willen aanbrengen. Relatief blijft de bijtelling dan nog steeds laag inderdaad. Maar voor deze woon-werkverkeer auto zou ik er gevoelsmatig niet heel hoog boven willen zitten als daarnaast de S ook al op de oprit staat.