Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat levert jouw Tesla nog op?

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is mijn tiende wagen dat ik (privé) rijd en misschien wel de beste, maar bij de andere 9 merken heb ik geen waardeverlies van 63% na 3 jaar opgetekend. Als jullie dit normaal vinden, geen probleem maar laat me dan weten wanneer jullie Tesla in de verkoop gaat zodat ik een bod kan doen 😀

Einde bijdrage aan dit topic.
Haha, er is een simpele alternatieve optie: nooit verkopen. Ik ervaar geen verschil tussen mijn S in 2013 en 2024, dus waarom weg doen?
 
  • Like
Reactions: Gsteen
In het verleden ook al een wagen aan de garage verkocht, wetende dat ik particulier 20-25% meer had kunnen krijgen. Recent ook eens gehoord om de 2e wagen (benzine) te verkopen, en daar was de garage ook eerlijk dat ze 20-30% onder de particuliere prijs gaan.
In the end logisch, omdat het hen ook tijd kost om te verkopen, garantie moeten voorzien, etc. Dus het is een afweging qua persoonlijk gemak vs. de extra opbrengst via particuliere verkoop.

Natuurlijk, als de winstmarge van de garage zou stijgen naar 50% en dit in absolute cijfers richting de 5 cijfers gaat (of 5 cijfers is), dan zou ik ook 2x nadenken om nog via de garage te gaan...
 
Weinig concrete antwoorden hier! Mijn M3 LR 2019 met FSD en 115k op de teller is door Tesla ingeschat op €24k en door de leasemaatschappij op €23k. Ik overweeg nog steeds om hem over te nemen, maar ik wil een betere prijs van de leasemaatschappij. Ik wacht nog op een nieuwe aanbieding.
Da’s een beter voorstel dan de grapjassen bij mij:

 
Weinig concrete antwoorden hier! Mijn M3 LR 2019 met FSD en 115k op de teller is door Tesla ingeschat op €24k en door de leasemaatschappij op €23k. Ik overweeg nog steeds om hem over te nemen, maar ik wil een betere prijs van de leasemaatschappij. Ik wacht nog op een nieuwe aanbieding.
Best goede prijs lijkt me. Ik wacht nog op de prijs voor de m3p uit okt 2019 met 66k km's (met 2022 achter aandrijfunit..... duidelijk beter, geen idee of ze dat meenemen). Boven de 24-25K ....... dan gaat die eruit (voor denk ik een nieuwe M3P).
 
Volgens mij is een afschrijving tussen de 10 en 20 procent per jaar voor de eerste 3 jaar redelijk gebruikelijk. Maar tel daar zeker bij op dat er een groot aanbod aan zit te komen door en de nieuwprijs met zeker 10% gedaald is. Tel daar nog bij op dat consumenten nog niet heel happig zijn op gebruikte ev's ivm (een al dan niet reëel) risico op hoge kosten met het batterij pakket en dan zit je snel aan een hoge afschrijving. Over 3 jaar is tussen de 40 en 50 voor zover ik weet vrij normaal.
 
Afschrijving is een ding, maar de TCO valt dan weer reuze mee (ik heb in 5 jaar de banden gehad en laad spotgoedkoop). Al snel 5K per jaar goedkoper dan vergelijkbare nieuwe ICE (vergelijkbaar met een M3P is best dure bak). Toch z'n slordige 25K in 5 jaar. M3P was 72K in 2019 (ik had hem ook nog stuk goedkoper).

Stel 25K terug en 25K bespaard...... is eigenlijk 50K bij 72K aanschaf. 22K over 5 jaar kwijt (en 5 jaar 4% bijtelling, nog niet meegerekend). Vindt het reuze meevallen.
 
Da’s een beter voorstel dan de grapjassen bij mij:

Das heel netjes, ik kreeg in december een voorstel van 24.000 van tesla voor mijn M3P uit 19 met 54000 km....
 
Bij de dealer krijg je garantie. Of dat het prijverschil waard was, weet je pas als de garantie verstreken is.

En SEPP-subsidie afhankelijk van de oorspronkelijke nieuwwaarde en als het potje nog niet leeg is.
Als er nog fabrieksgarantie op zit heb je geen garantie van een dealer nodig. Sepp-subsidie is alleen op de SR+ en RWD mogelijk en is "maar" 2000 euro. Best kans dat je door een goede deal met een pariculier meer bespaart t.o.v. een occasion bij een dealer.

37% van de nieuwprijs voor een SR+van 3 jaar oud met 55kkm ga je hem bij een dealer niet voor kunnen kopen.
Voor 50% mag je mij bellen!
 
  • Like
Reactions: Phil V
Volgens mij is een afschrijving tussen de 10 en 20 procent per jaar voor de eerste 3 jaar redelijk gebruikelijk. Maar tel daar zeker bij op dat er een groot aanbod aan zit te komen door en de nieuwprijs met zeker 10% gedaald is. Tel daar nog bij op dat consumenten nog niet heel happig zijn op gebruikte ev's ivm (een al dan niet reëel) risico op hoge kosten met het batterij pakket en dan zit je snel aan een hoge afschrijving. Over 3 jaar is tussen de 40 en 50 voor zover ik weet vrij normaal.
De gewone consument beseft nog niet dat je met thuis laden rijdt aan zowat de helft van een brandstofauto, en iedereen denkt dat de batterij versleten is na 3 jaar.
De boer kent het niet, dus vreet hij het niet...
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V