Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke laadkabel?

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik het goed begrepen heb, wordt de connector van een type 2 laadkabel door het laadstation vergrendeld. Bij publieke laadstations kan deze alleen met je eigen laadpas weer worden vrijgegeven. Dat werkt prima tegen diefstal van de vrij kostbare kabel. Werkt dit bij thuislaadstations zoals de KeBa ook zo? Ik hoop van wel. Ik heb een KeBa met RFID besteld, dus als die de kabel ook pas vrijgeeft na authenticatie is het helemaal perfect.

Maar hoe zit het nu aan de auto-zijde? Ik lees over type 2 alleen maar dat die connector zomaar los te trekken is.Dat maakt het nogal gevoelig voor baldadigheid: Iedereen kan zomaar je auto ontkoppelen en dat is 's ochtends geen leuke verassing. Klopt dit?

Ik heb een foto gezien van een connector met een ongtrendelingsknop aan de bovenzijde, met daaronder een oogje waar een hangslot doorheen kan, waardoor de ongtrendelingsknop niet ingedrukt kan worden. Helaas kan ik de site niet meer vinden, maar met het zoeken heb ik de indruk gekregen dat het misschien wel een type 1 connector was die ik gezien heb. Zijn er kabels met een type 2 connector met een dergelijke voorziening op de markt?

Verder heb ik begrepen dat laadkabelwinkel.nl door een mede-forumlid wordt gerund; Klop dat? Want natuurlijk koop ik dan bij voorkeur daar.
 
Thats me! Bij vragen over laadkabels schroom niet om te pm'en/mailen/bellen.

Eenmaal ingestoken blijft de kabel gelocked in de auto, je moet echt 2x op het dak van de sleutel/keyfob drukken om de kabel te ontgrendelen (zelfs als je keyless entry/auto presenting handles hebt)
Ik vind het wel een mooi systeem, heb zelf een keba laadpaal zonder sleutel of rfid (paal staat op privé terrein) maar dan nog kan niemand de kabel uittrekken zonder dat ik de auto met de keyfob unlocked heb.
 
Thats me! Bij vragen over laadkabels schroom niet om te pm'en/mailen/bellen.

Eenmaal ingestoken blijft de kabel gelocked in de auto, je moet echt 2x op het dak van de sleutel/keyfob drukken om de kabel te ontgrendelen (zelfs als je keyless entry/auto presenting handles hebt)
Ik vind het wel een mooi systeem, heb zelf een keba laadpaal zonder sleutel of rfid (paal staat op privé terrein) maar dan nog kan niemand de kabel uittrekken zonder dat ik de auto met de keyfob unlocked heb.

Sterker nog, indien je de auto op scheduled laden hebt gezet en je doet vroegtijdig je laadkabel ontkoppelen bij de auto, krijgt de keba geen signaal en blijft die stekker "gelocked" in de keba.
Keba moet dus echt van de auto een signaal krijgen : "Klaar met laden en de eigenaar wil de kabel loskoppelen, dus unlock !".
 
Die andere kabels zijn ook prima. Heb er 4 inmiddels. In de EV box blijft de kabel ook vergrendeld.
Inderdaad; Ik heb de foto's van de ingewanden gezien en dat ziet er allemaal prima uit. Er gaat niets boven crimp-verbindingen.

Maar ja; Ik vind die signaal-oranje Lap kabels wel praktisch omdat mensen er niet snel over zullen struikelen.

- - - Updated - - -

een PM of email is beter geschikt om een dergelijke vraag te stellen, maar zal hier kort antwoorden: verwacht 18 december.
Als je het niet erg vind wacht ik even met bestellen totdat je weer wat voorraad hebt...
 
Wellicht leuk te melden. Ecotap.nl heeft Lapp kabels ruim op voorraad :) (na lang zoeken). Ja ze zijn gegoten.
Afgelopen ZONDAG mailtje gestuurd en kreeg even later mail terug van Kees van ecotap. Dat het voorradig is en kan leveren voor €420 inclusief btw.zonder verzendkosten en factuur achteraf! Meteen akkoord erop en 2e dag dus afgelopen dinsdag al ontvangen .
Even voor de duidelijkheid: 6m en 8m met 3x32amp type 2 zijn verkrijgbaar voor €420
 
laadkabel tesla.JPG
lapp 2.JPG


Nu maar hopen dat daadwerkelijk beter van kwaliteit zijn dan die goedkopere laadkabels :wink:.